Ervaring tweede paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:33

Stal deels in eigenbeheer zou voor mij al best een dingetje zijn icm een 2de op een andere stal.
Maar het paard niet mogen verplaatsen zou voor mij echt een no go zijn.
Sws 2 paarden is financieel al aardig aanpoten dus ik zou er niet meer aan beginnen.

Ik zit ook wbt mijn eigen pony’s in een spagaat door ondanks beide koudbloeden ze ineens andere behoeftes nodig hebben het beste zou zijn uit elkaar halen maar waar haal ik de tijd vandaan dus overweeg beide te verplaatsen.

Ladyson

Re: Ervaring tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:48

Naast tijd is het grootste bezwaar de kosten die bij een (tweede) paard komen kijken. Kan het zijn dat je nog thuis woont? De meeste mensen kunnen rond jouw leeftijd maar net aan een huis bemachtigen/betalen, en niet daarnaast nog 2 paarden onderhouden + dat je dan ook extra reistijd gaat krijgen als je het huis uit gaat, want dan zijn je buren je buren niet meer.

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 08:01

Koper schreef:
Waarom heb je je paard bij de buren weggehaald?

Ik zou inderdaad ook eerder voor bijrijder/leaser gaan dan dat je hun paard nu aanschaft. Een paard wat ik van de verkoper niet mag verplaatsen, daar zou ik nooit in mee gaan. Als het mijn paard is wil ik erover beslissen. Als zij erover willen blijven beslissen moeten ze 'm niet verkopen. Ingewikkelder is het niet.

Helemaal leuk en prachtig dat je je buren al je hele leven kent. Alleen wanneer ze jou een paard zouden verkopen zijn het even niet je buren maar mensen waar je een zakelijke transactie mee sluit. Denk dat je even helder moet krijgen dat dat twee heel verschillende rollen zijn.

Helaas stonden de stallen daar vol omdat ze per toeval toendertijd een tweeling veulen kregen. Ze wilde dit houden en inrijden. Wie weet is er in de toekomst wel weer plek en kan mijn paard gewoon weer terug. Mijn paard heb ik toen moeten inslapen wegen gezondheidsproblemen. Daarna heb ik zelf een andere stal gezocht voor mijn huidige paardje. Ik sta nu op een prachtige plek met mijn huidige paard en ik rij alleen maar buiten wat buitenritjes met hem niks bijzonders.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:04

Door omstandigheden hebben mijn paarden ook een periode allebei op een andere stal moeten staan. Voor even was dit te doen maar toen er een plekje vrij kwam bij mijn huidige stal heb ik ze direct bij elkaar gezet en ik moet zeggen dat ik ze echt niet meer apart zou willen. Maar soms heb je geduld nodig omdat er wellicht niet meteen een plekje is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:17

Heb je die tijd extra tijd - ook al staan ze maar 12 minuten uit elkaar, het is extra tijd,

het is gewoon niet handig, het kan wel even tijdelijk als noodoplossing, zou een proefperiode - zonder eerst te kopen - gebruiken om te kijken hoe of het gaat.

ontdek je gelijk of een tweede paard ook een meerwaarde heeft

voor mij belangrijk: kwaliteit boven kwantiteit

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:45

Idd proefperiode of het haalbaar is.

Hier ook 2 paarden. Wel een veulen en een paard. Maar denk ook aan dubbele dierenartskosten, dubbele stallingskosten, wat als er iets gebeurt met beide? Kan je dat dan wel nog allemaal betalen? Extra tuig, stalkosten, hoefsmid, enz. Ik zou eerst kijken of het lukt. En mss ook eens kijken waarom je paardje daar niet meer staat maar ergens anders. Was het te weinig pistes? Te druk? Niet passend bij je paard, enz. Veel kleine dingen waar je ook aan moet denken.

En het is gewoon onhandig. Ik moest dit vroeger doen, 1u rijden naar het ene paard en dan thuis stonden de verzorgpaarden. Dat was niet te doen, zo weinig tijd en veel haasten. (Een uur uiteen is enorm veel maar dit waren omstandigheden dit is nu al lang niet meer)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:49

Als je op de wachtlijst van je huidige stal kan komen te staan, zou ik dat 2e paard niet laten staan.

Maar echt permanent 2 paarden op verschillende stallen zou ik zelf nooit doen. Het kost je echt bergen tijd.
Ik heb 3 paarden en probeer in mn handelingen altijd zo te werken dat ik zo efficiënt mogelijk werk.
Moet ik daarna nog naar een andere stal, betekend dat toch dubbel werk

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:50

Een kennis heeft op die basis een paard verkocht. Zij wilden graag contact houden met het dier en hem nog dagelijks zien. Nwe eigenaar heeft hem na een paar maand toch verplaatst want kwam beter uit. Dat heeft hun de vriendschap gekost. Juist als je een goede relatie hebt net de buren nooit zo'n constructie aangaan

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:53

Anders lease je hem toch van je buren ? Iedereen tevreden lijkt me ?
En dat het paard een onweerstaanbaar koopje is mag geen reden zijn om een tweede paard te kopen.
Er zijn zat betaalbare paarden te koop als je geduld heb

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:12

Een paard wat je niet mag verhuizen ,is niet echt een eigen paard lijkt mij. Je weet toch niet wat je in de toekomst nog te wachten staat? Daar alleen zou ik hem al niet voor kopen. Twee paarden op verschillende plekken kost best wel veel tijd vooral als je er 1 in eigen beheer hebt.
Persoonlijk zou ik graag alle zeggenschap hebben over mijn eigen paard,dat lijkt uit je verhaal niet zo te zijn,dat zou me echt het meest tegenhouden hem te kopen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:15

troi schreef:
Een kennis heeft op die basis een paard verkocht. Zij wilden graag contact houden met het dier en hem nog dagelijks zien. Nwe eigenaar heeft hem na een paar maand toch verplaatst want kwam beter uit. Dat heeft hun de vriendschap gekost. Juist als je een goede relatie hebt net de buren nooit zo'n constructie aangaan

Maar als verkoper is het ook niet reeel om je voormalige paard elke dag te willen zien. Dan moet je hem zelf houden en een bijrijder/leaser zoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:24

Zelf zou ik niet gauw een paard kopen onder bepaalde voorwaarden. Ik heb toch zelf wel een duidelijke mening en idee over hoe ik mijn paarden wil houden, dus voorwaarden kan dan lastig worden wanneer je toch eens anders wil beslissen.

Verder weet ik niet wat jullie afspraken zijn over de kosten, maar een tweede paard is toch in elk geval bijna alles aan dubbele kosten. Vorige week is bij mij de dierenarts geweest voor 2 mini's en 2 paarden om West Nile te enten en de gebitten te doen en dat stukje preventieve zorg tikt dan al behoorlijk hard aan. Denk daar ook goed over na. Paarden kunnen oud worden, wil en kun je het straks ook nog betalen?

Het twee stallen lijkt mij ook niet ideaal, maar dat kan alleen jij beoordelen. Succes met je keuze!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:05

ik heb ze op 2 verschillende plekken staan en zelfs een tijdje gehad dat ze op 3 verschillende plekken stonden en het is echt geen aanrader.
Het kost je heel veel tijd en frustratie.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:11

Oh wauw daar had ik overheen gelezen.

Op basis van de constructie die gegeven wordt zou ik echt nooit een paard kopen.
Verkocht is verkocht, je kunt als verkopende partij nooit zulke eisen stellen want het is jouw paard niet meer...

Vind het erg bijzonder dat iemand zulke eisen stelt dan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:17

Lieser schreef:
troi schreef:

Maar als verkoper is het ook niet reeel om je voormalige paard elke dag te willen zien. Dan moet je hem zelf houden en een bijrijder/leaser zoeken.

Klopt hoor. Ik zou het zelf ook niet zo gedaan hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:55

troi schreef:

Inderdaad. Toen ik nog fokkerij en pensionstalling had, deed ik het soms anders: als ik een paard verkocht, bood ik pensionstalling aan aan een prijs die een pak lager lag dan normaal. Zo had ik het geld van de verkoop, kwam ik uit de kosten met het onderhoud van het paard, had ik het paard nog lopen, het paard moest geen stress van een verhuis ondergaan en had de koper een zeer betaalbare stalling. Iedereen tevreden, maar als zo'n paard dan toch verhuisd of doorverkocht werd, dan had ik daar natuurlijk niets over te zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:58

Wij hebben dit nu een klein half jaar en ik vind het 3 keer niks. Zal blij zijn als ze weer op dezelfde plek staan. Ook al staan ze nu op nog geen 5 km van elkaar het kost toch veel extra tijd. En ook geld want de andere stal is een stukje duurder.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:58

Wij als zussen hebben 5 paarden, waarbij we een tijdje op 3 locaties hebben gestaan en momenteel nog op 2 verschillende locaties staan. (2 aan huis en 3 op pension)
Voor ons is het heel afhankelijk wat je aan stal werkzaamheden moet doen en hoe fanatiek je met je paard aan de slag wilt (en hoeveel tijd je daarvoor hebt).

Momenteel doen wij niet heel veel met de paarden aan huis, dit is alleen wat echt nodig is zegmaar, die op pension krijgen wel meer aandacht.

Maar waar een wil is, is een weg en hebben een tijdje alles fanatiek gereden en dat was opzich prima te combineren! Maar koste wel gewoon een hoop tijd en energie, dus het is ook maar net waar je zin in hebt haha

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:54

Ik heb mijn paarden 1 maand op 2 adressen gehad, ter overbrugging, maar wat een ellende was dat. Het lag 15 km uit elkaar. Ik zou het niet aanraden voor de lange duur