Hoefsmid “probleem paarden”

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Hoefsmid “probleem paarden”

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:13

Een dierenarts hoeft verder ook niet van alles te doen. Het probleem is dat een hoefsmid onder je paard met dat been moet staan en als ze terugtrekken of trappen dat levensgevaarlijk is. Of ga jij zijn salaris 9 maanden doorbetalen als hij onder het paard komt en zijn ribben breekt? Het eerlijkst is je paard laten verdoven van tevoren.

Myponys1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 21:29

Diddykong schreef:
Een dierenarts hoeft verder ook niet van alles te doen. Het probleem is dat een hoefsmid onder je paard met dat been moet staan en als ze terugtrekken of trappen dat levensgevaarlijk is. Of ga jij zijn salaris 9 maanden doorbetalen als hij onder het paard komt en zijn ribben breekt? Het eerlijkst is je paard laten verdoven van tevoren.

Het eerlijkste is om te kijken waar gedrag vandaan komt ofwel is het pijn, spanning of een trauma door iets dat in haar verleden is gebeurd. En tuurlijk kan je een paard echt wel laten verdoven zolang je maar als doel hebt om zonder verdoving te kunnen en je hebt ook echt uitzonderingen dat ze zonder verdoving echt niet te handelen zijn. Maar ik weet vrij zeker dat het bij mijn paard zonder verdoving mogelijk is aangezien ik net gewoon haar achterbeen op kon pakken zonder problemen. En natuurlijk is het niet de bedoeling om een hoefsmid het ziekenhuis in te laten trappen

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:37

Je zou Iris Paters in Hoevelaken eens kunnen vragen. Zij deed probleem paarden tot ze half Nederland aan het door cruisen was en het niet meer lonend was. Ze wil waarschijnlijk wel een keer langskomen zonder direct aan de voeten te komen. Je paard aan hoefsmid te laten ruiken, en een plan van aanpak te maken. Maar zo'n bezoekje zal ook wel betaald moeten worden.
Iris is een slanke, kleinere jongedame. Heel rustig maar durft ook doortastend te zijn.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:51

Vraag eens aan je smid, of een smid voor een oude botte rasp? Misschien kan dit je ook helpen in je training, voetjes oppakken en dan zelf kijken hoe ze daarop reageerd.

Ik ben persoonlijk geen fan van verdoving tenzij het niet anders zou kunnen. Een smid moet idd niet in het ziekenhuis belanden.

Je zou eens aan je stalgenootjes kunnen vragen wanneer hun smid komt. En er gewoon met haar gaan bijstaan, omdat je zegt dat ze al een draak wordt als ze een smid nog maar ziet. Het zijn maar kleine tips die zouden kunnen werken :D

En idd, eens kijken of ze pijn heeft waardoor ze zo reageerd. Of heeft ze een trauma van uit het verleden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 00:24

ALs je jou wel toe laat haar achterhoeven te doen dan is de oplossing wellicht om zelf een cursus bekappen te volgen. Zo moeilijk is het niet om je eigen paard te doen. Die hoeven leer je snel genoeg kennen, en door regelmatig bij te vijlen hoeft er niet al te veel gedaan te worden.
Verder er wel aan werken dat iemand anders ook haar hoeven kan optillen; dat is oefenen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 03:24

Hoefsmid die verdoofd kan ook nog of opladen en bij een kliniek door de smid laten bekappen. Travaille niet aan beginnen.

Sommige paarden zijn best speciaal met voeten geven maar als eigenaar moet je dat je paard leren en niet je smid laten verongelukken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 06:48

Hier eentje die bij ons kwam en ook echt doodsbang was voor het bekappen van haar achter hoeven. Ze liet d'r letterlijk vallen van angst.
Ik kon zelf zonder problemen haar hoeven uitkramen.

Hier hadden we het geluk met een hele fijne bekapper die ca 1x per week kwam oefenen (zij hielp mij met bekappen en pony leren aan de dubbele longe, en ik haar met mennen).
Maar uiteindelijk heeft het zo'n half jaar geduurd voordat haar achter hoeven bekapt konden worden.

Ondertussen heb ik haar 13 jaar. Bekappen gaar prima, is nog steeds haar hobby niet.
Degene nog steeds dankbaar voor haar super geduld ervoor.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:32

Je zou Suzanne de Kloe een berichtje kunnen doen. Ze is wel natuurlijk bekapper maar uiteraard met opleidingen. Ze komt volgende week bij mij in Zeewolde. Dus misschien kun je een keer aansluiten en kijken of het voor jullie werkt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:42

Kan ze fysiek haar achtervoeten wel goed geven?

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:45

Je zou wel kunnen kijken of het scheelt als je een vrouw hebt ipv man. Maar als ze bij jou ook lastig is dan zul je toch beter moeten trainen. Al dan niet met hulp van je hoefsmid die misschien tegen betaling wel wil helpen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:02

Een andere hoek van aanpak, die je misschien eens kunt proberen met een stalgenoot ofzoiets: probeer eens iemand erbij te halen die niet eerst rond je paard hangt tijdens het praten met jou, probeert te aaien, etc. Maar gewoon, haar benadert en de energie puur op een voorhoef richt. Om een keer een hoevenkrabber erdoor te halen, en dan weer gewoon weggaat.

Sommige paarden krijgen echt de zenuwen van onbekende mensen die niet duidelijk maken wat ze van hen moeten.

Als dat werkt en je oefent het met meer mensen, dan zal dat ook doorwerken voor de smid. En misschien dat je een vrouwelijke smid kunt vinden :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:25

Ibbel schreef:
Als jij je paard niet kunt trainen, moet je niet verwachten dat een smid dat 'even' tijdens een bezoekje van een half uur of een uur doet.
Wat jij nodig hebt is een gedragstrainer, die dit oplost voor jou én je smid. Want ook bij jou is ze lastig, schrijf je. 'Het toelaten' is te weinig om van een smid te verwachten dat-ie z'n werk goed kan doen.

Alternatief is je paard vervoeren naar een kliniek waar ze een travaille hebben. Dan doe je aan symptoombestrijding, maar misschien valt dan alsnog het kwartje na verloop van tijd.

Plus dat de smid zichzelf aan het slopen is bij dit soort paarden. De meeste smeden doen dat dus (terecht) ook niet. Die willen ook hun pensioen halen.
De suggestie van Ibbel is zo gek nog niet: je kunt dan gelijk controleren of je paard wel helemaal gezond is. Sommige paarden vinden het niet fijn omdat ze de voeten gewoon niet makkelijk optillen omdat dat pijn doet. * edit* eigenlijk hetzelfde als dat Muze zegt.

Als er echt sprake is van angst en/of gedrag zou je ESDR training kunnen proberen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:34

Heb ooit een kwpn merrie gehad, was een tank van een merrie, 4 jaar en zo groen als gras. Al veel slechte ervaringen voordat ze bij mij kwam, o.a. de benen/voeten. Heeft even geduurd voordat ik deze kon uitkrabben. Toen aan de smid een oude rasp en hamertje gevraagd. Elke dag even oefenen met het hamertje tikken op de hoef onder en bovenkant, met de raps even er langs, zodat ze kon wennen aan het gevoel en de geluiden. Dat heeft nog heel wat maanden geduurd voordat de smid er bij kon komen. Gelukkig had ik een oude smid met veel geduld, nadeel hij hield er ook mee op, jonge smid nam het over en het was allemaal voor niets geweest. Geen geduld en een rake mep met de hamer en het was klaar. Toen ben ik langere tijd naar de dierenkliniek geweest met de trailer, daar was ook een smid aanwezig. Paard onder verdoving behandeld door de smid. Het was te gevaarlijk om het maar weer even zo op te pakken. Na verloop van tijd kon de verdoving met steeds minder toe en het ging steeds weer een beetje beter.
Ik denk dat de smid tegenwoordig te druk is om bij elk paard zoveel tijd kwijt te zijn en te veel risico's te lopen. Daarom denk ik dat je als eigenaar veel kunt doen desnoods met hulp van een ander.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:39

Sommige smeden pakken de achtervoeten met handvat van stok op.
Op die manier kunnen ze de paarden veilig laten weten dat ze er zijn en gaan voorzichtig met de stok vanaf de bil naar beneden.
Leggen het handvat in de kootholte en wachten net zo lang dat paard geen reactie geeft.
Dan een beetje druk er op en langzamerhand voorzichtig op tillen.
Dit wordt ook weleens gedaan onder sedatie.

Om de scherpe kantjes er wat af te halen kun je je paard ook een flesje (oud bruin) bier laten opdrinken. Dat vinden de meeste paarden lekker. Er zit maar 2% alcohol in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:44

het is niet de hoefsmid zijn taak om te gaan trainen.

Als je dat wel wil, dan moet je een smid zoeken die bereid is om een of meerdere keren per week te komen en te gaan trainen ipv te bekappen.
Ik persoonlijk zou dat an sich wel doen, mits ik ook gewoon betaald ben zoals voor een bekapping.

Indien je dat niet kan of wil, dan is het zaak om eerst zelf te gaan trainen. Zorg dat je paard bij jou alle vier de voeten geeft, uitgekrabt kan worden, dat je met een vijl erover en er rond kan gaan, je de voet een paar minuten omhoog kan houden (en bewegen), tussen je knieën kan nemen, zonder dat je paard freakt.

Als dat goed gaat begin je de ganse training opnieuw met een vreemde persoon. En dan met nog een persoon en nog een persoon. Als het goed is zou het telkens makkelijker moeten worden. Tot je op het punt komt dat een onbekende persoon in principe de voet kan oppakken en tussen de knieën opnemen zonder verwond te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:47

Rust en geduld zijn denk ik de toverwoorden, ik zou eens kijken of de merrie beter reageert op een vrouwelijke smid en deze dan een paar keer laten langskomen (gewoon betaald) zonder te bekappen maar voor een stukje training en dan door steeds een stapje verder te kunnen gaan.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:48

Paar keer sederen door dierenarts dan kennen ze het vaak wel en hebben ze een positieve ervaring. Veiligheid van je smid is belangrijker dan of jij dat wel of niet wil

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:56

Ik lees veel sedatie en training.

M'n vorige paardje, door velen bekend hier was ook doodsbang voor smid en dierenarts. (man of vrouw maakte niet uit).

Hij id zelfs gesedeerd geweest voor 1200kg en liep nog in galop weg van de smid. Sedatie werkt niet als ze al stress hebben, door de adrenaline gaat het sneller doorheen het lichaam.

Ik zelf kon wel zonder teveel problemen de hoeven doen.

Ik heb ze uiteindelijk ook zelf bekapt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:20

Yontheke schreef:
Zulke paarden worden doorgaans gewoon gesedeerd om te bekappen. Veiliger voor iedereen.

Precies dit

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:55

Ik denk dat TS op zich al aardig op het goede spoor is. Ze wil het in ieder geval netjes aanpakken zo te zien.

Maar ik lees ook een aantal extra aanwijzingen die mij ook doen zeggen: ga sowieso aan de slag met een gedragstrainer met dit paard. Voor nu zal het misschien nog prima zijn dat je paard alleen jou vertrouwd en dat alleen het bekappen moeilijk gaat en vind je daar misschien wel een oplossing voor. Maar straks heeft ze een keer een wond of is er iets mis met haar gebit en moet er vaker een behandelaar aan te pas komen.
Dan heb je dubbel drama.
Drama van het feit dat je een probleem hebt en drama van het feit dat een ander iets moet doen voor je paard.

In de praktijk is er gewoon niks leuk of romantisch aan het sprookje dat je paard alleen jouw vertrouwd of alleen op een heel specifieke manier benaderd kan worden. En het accepteren dat dit soort basisvaardigheden niet in de toolkit van je paard zitten gaat je een keer opbreken als je pech hebt. Is het niet nu, dan misschien over 10 jaar.

Niet specifiek van toepassing op jou ts: Maar dat zie ik ook overal om mij heen gebeuren met paarden die bijvoorbeeld niet te vervoeren zijn. Dat gaat een heel leven prima, de eigenaar accepteert gewoon dat ze niet naar wedtrijden of clinics kunnen (en daar is op zich helemaal niks mis mee) maar dan krijgt het paard eorth of melanomen en sta je schaakmat. Je kunt dan je paard niet meer de benodigde zorg bieden omdat dat alleen op een kliniek kan. En dan betekend zoiets enigigszins 'onschuldigs' het einde van je paard.
(niet dat je altijd alles moet behandelen, ooit moet er een einde komen, maar dat keuze mogelijkheden je bij voorbaat ontnomen worden vind ik wel sneu)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:06

Myponys1 schreef:
Diddykong schreef:

Het eerlijkste is om te kijken waar gedrag vandaan komt ofwel is het pijn, spanning of een trauma door iets dat in haar verleden is gebeurd. En tuurlijk kan je een paard echt wel laten verdoven zolang je maar als doel hebt om zonder verdoving te kunnen en je hebt ook echt uitzonderingen dat ze zonder verdoving echt niet te handelen zijn. Maar ik weet vrij zeker dat het bij mijn paard zonder verdoving mogelijk is aangezien ik net gewoon haar achterbeen op kon pakken zonder problemen. En natuurlijk is het niet de bedoeling om een hoefsmid het ziekenhuis in te laten trappen

Haar achterbenen oppakken is echt heel wat anders, hoewel een start natuurlijk, dan een veilige werkplek voor de smid. De smid moet ze namelijk niet alleen oppakken. Wat gebeurt er nu als jij de hoef oppakt en ze besluit halverwege niet meer mee te werken? Jij staat er naast denk ik, ze trekt heel makkelijk haar voet los en omdat je maar 1 paard hebt is dat prima natuurlijk. Pak je het daarna weer op. Een smid staat er niet naast maar eronder min of meer. Om goed te werken. Trekt ze dan los, dan krijgt je smid een flinke ruk in zijn rug, of met pech wordt hij onder je paard getrokken. Je kunt hoeven uitkrabben of oppakken niet vergelijken met bekappem of beslaan. Een hoef meerdere keren oppakken, dus weer opnieuw dieper bukken, is zwaar. Een smid doet 6 paarden of meer per dag. Hij moet minimaal een minuut of 10 zo'n been vast kunnen houden zonder spanning of paniek. En behalve de jouwe zijn er meer natuurlijk, de een een vlieg, de ander heeft er net die dag geen zin in. Ik denk dat je onderschat hoe zwaar het werk is en er te makkelijk over denkt. Het eventuele trauma van je paard is niet zijn probleem.
Daarom werkt verdoven vaak. De smid geen pijn en blijft rustig. Het paard leert oohhh duurt kort, en valt wel mee. En na een paar keer kun je meestal zonder. Ik ken toch intussen een heel rijtje smeden, geen een doet meer "gevaarlijke" paarden. Geen zin in, het is al ontzettend druk en waarom zou je risico willen lopen terwijl de klanten in de rij staan en op de wachtlijst met makkelijke paarden. Wat niet wil zeggen dat ze niet een stapje extra willen lopen voor trouwe klanten die net een paard krijgen wat vertrouwen nodig heeft. Maar een nieuwe zoeken zal heel lastig worden vrees ik. Alleen bekappen van 1 paard levert 2 of 3 tientjes op he, ;).

Myponys1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:13

Even een update: vandaag is Dirk van Velzen geweest en wat een rust. Verdoven was niet nodig aangezien ze dus lichte krampbenen heeft en daardoor zo gaat doen ook heeft hij de andere pony bijgewerkt want die stond ook scheef.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:18

Fijn. Je weet dan nu wat de oorzaak is. En een fijne smid erbij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:04

Wat fijn TS!