Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sky_As schreef:Houd er rekening mee dat bij oudere paarden vaak het een en ander los gaat zitten... En hoe meer je aan het gebit gaat lopen rommelen, hoe minder functioneel het wordt omdat de steun weg gehaald wordt....
Op een bepaalde leeftijd juist het liefst zo min mogelijk er aan laten doen.
Sky_As schreef:Houd er rekening mee dat bij oudere paarden vaak het een en ander los gaat zitten... En hoe meer je aan het gebit gaat lopen rommelen, hoe minder functioneel het wordt omdat de steun weg gehaald wordt....
Op een bepaalde leeftijd juist het liefst zo min mogelijk er aan laten doen.
Jet schreef:Zijn al die paarden van de mensen die hier reageren en geen last hebben na een tandartsbehandeling ook 27 of ouder?
Bij de meeste paarden rond die leeftijd is er van de kiezen weinig meer over, dus kunnen ze dan sowieso meer moeite hebben met het kauwen van hooi/voordroog. Vaak gaat zacht onverpakt hooi dan nog het beste, maar een goede seniorenslobber zou mijn voorkeur hebben voor deze paarden. Gras gaat meestal ook heel goed.
Ik weet op dit moment drie klinieken in Nederland die zo'n camera hebben en gebruiken bij het behandelen van paardengebitten, maar misschien zijn er nog meer hoor. Utrecht, de Lingehoeve en het SMDC. Bij deze klinieken mag je er zelf bij blijven en kan je meekijken op een groot scherm, krijg je goede uitleg over wat er te zien is en hoe ze dat eventueel zouden kunnen behandelen als dat nodig is. Daar heb ik meer vertrouwen in dan een kliniek waar je je paard brengt, op stal zet en waar je je paard een dag later weer ophaalt, terwijl je zelf niet bij de behandeling en het bekijken bent geweest.
TS, ik denk dat het wel heel verstandig zou zijn als je contact opneemt met één van deze klinieken en kijkt of je daar terecht kunt. Dan zou ik geen drie maanden wachten, maar al sneller gaan, er kan best wel wat meer mis zijn wat ze alleen met die speciale camera kunnen bekijken.
Sterkte met jouw paard hoor, hopelijk is er iets aan te doen waardoor hij weer makkelijker kan eten!
Madelief7 schreef:Maar nu begin ik me steeds meer af te vragen of er ook paardentandartsen zijn die een andere zienswijze
en werkwijze hebben. Die bijvoorbeeld minder grondig te werk gaan, minder perfectionistisch. En dat een paard dan met een minder perfect bijgewerkt gebit misschien ook prima kan eten en leven. Misschien is het middel hier wel erger dan de kwaal?
Zijn er hier ervaringen met verschillende typen/soorten paardentandartsen? Misschien verwoord ik het niet helemaal goed, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Ik bedoel niet een tandarts die handmatig werkt want, gezien de status van haar gebit, denk ik dat dat bij mijn paard sowieso niet verstandig is. Verder kan ik ook niet echt terugvinden welke opleidingen er zijn voor paardentandartsen. Waar letten jullie op bij het uitkiezen van een tandarts? Zijn er mensen die een soortgelijke ervaring hebben en zijn geswitcht?
Madelief7 schreef:Maar nu begin ik me steeds meer af te vragen of er ook paardentandartsen zijn die een andere zienswijze
en werkwijze hebben. Die bijvoorbeeld minder grondig te werk gaan, minder perfectionistisch. En dat een paard dan met een minder perfect bijgewerkt gebit misschien ook prima kan eten en leven. Misschien is het middel hier wel erger dan de kwaal?
Zijn er hier ervaringen met verschillende typen/soorten paardentandartsen? Misschien verwoord ik het niet helemaal goed, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Ik bedoel niet een tandarts die handmatig werkt want, gezien de status van haar gebit, denk ik dat dat bij mijn paard sowieso niet verstandig is. Verder kan ik ook niet echt terugvinden welke opleidingen er zijn voor paardentandartsen. Waar letten jullie op bij het uitkiezen van een tandarts? Zijn er mensen die een soortgelijke ervaring hebben en zijn geswitcht?
eilleen333 schreef:Ik ben zelf tandarts, en nu even op vakantie, dus ik heb niet alles gelezen, en kan nu niet heel uitgebreid reageren, maar zo staat hier meteen een stipje.
Er zijn ontzettend veel meningen, methodes en theorieën, en de meeste vinden zichzelf het beste. Ik vind ook dat de één het te glad maakt, de ander doet weer net zo weinig dat je ook nooit verbetering krijgt. Ik zie van alles langskomen, en hang er zelf ergens tussen in denk ik.
Ik vind het lastig om onder woorden te brengen wat ik precies doe, hoeveel zeg maar. En dat is waar jij wel naar op zoek bent denk ik? Waar zit je? Ik wil ook best een keer langskomen om eea te verduidelijken aan de hand van het gebit van je paard.