Eerste paard, ervaringen gevraagd (oa waar wel en waar niet)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Re: Eerste paard, ervaringen gevraagd (oa waar wel en waar niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:49

bij partikulieren wegblijven om te kopen vindt ik ook een slecht advies, een hoop paarden die partikulieren net kunnen verkopen verdwijnen de handel in.....
Mijn advies: je gezonde verstand gebruiken en je niet onder druk laten zetten. En een uitgebreide keuring laten doen.
Mijn ervaring is dat de garantie op papier heel wat lijkt als je via een handelstal koopt maar in de praktijk vies tegen valt ( je geld terug krijgen zit er vaak niet in, je kan een ander uitzoeken en toevallig is die dan net een stukje duurder dan degeen je weer terugbrengt)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:14

Hoefsmeden weten soms ook wel wat te staan en vaak kennen zij die paarden al langer. (En de eigenaren)
Contacten opdoen op keuringen, wedstrijden en rasverenigingen wil soms ook wel eens helpen bij je zoektocht.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:51

Wat veel reacties, dank jullie wel!

De eerste keer wil ik graag alleen kijken, vooral ook om te ervaren hoe ik me er bij voel en wat het met me doet. De tweede keer neem ik iemand mee die én emotioneel niet betrokken is en die verstand heeft van exterieur en beweging.

Wat ik zoek, tja, naast vooral een nuchter, relaxed en fijn paard: zo tussen de 5 en 11 jaar, minimaal 165 cm (ik ben lang), naar buiten kunnen en kunnen springen en budget zo 5K. En ik weet dat dat niet bijzonder veel is, maar ik heb geen haast en hoef geen topsporter.
Geen idee of je hier namen mag noemen, maar vandaag ben ik gaan kijken bij een manege/handelaar die een Iers paard heeft staan. Erg vriendelijk en leuk paardje, nog niet lang in Nederland en achtergrond met race, maar daar was hij niet snel genoeg voor.

Een stalling is er inderdaad, dat was wel een voorwaarde voordat ik begon met echt rondkijken.

Ik laat me niet onder druk zetten, dus als een paard uiteindelijk weg is, tja, dan was hij niet voor mij bestemd. Toevallig net meegemaakt, ik zou vandaag ergens anders gaan kijken, maar kreeg gisteravond bericht dat hij verkocht was.

Als jullie tips hebben voor waar nog te kijken of welke handelaar betrouwbaar is, ik hoor het graag!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:10

Ik ben de laatste die zegt geen volbloed kopen, vind het fijne en eerlijke dieren. Maar als beginnend paardenkoper/eigenaar zou ik bij de snelle import handel in de lagere prijsklasse echt wegblijven. Je hebt geen flauw idee wat je koopt simpelweg omdat zij geen flauw idee hebben wat ze verkopen want daarvoor staan ze er meestal niet lang genoeg. Ook alles wat niet echt goed eruit ziet qua conditie en bespiering, gewoon laten staan. Als jij te weinig te eten krijgt word je ook vanzelf rustig, zorg dat je een paard kiest wat bij je past als het in goede conditie is en lekker in zijn vel zit.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:44

Als we het dan toch hebben over dingen waar je op moet letten: die goedkope beestjes die uit het buitenland geïmporteerd worden en dan gauw gauw doorverkocht in Nederland. Dus eigenlijk waar je nu bent wezen kijken. Er zit erg veel ellende in dat circuit, en je zal niet de eerste zijn die wat koopt waar achteraf geen land mee te bezeilen is of waar veel en veel meer werk in zit dan verwacht.

Heel eerlijk, je budget is niet groot voor wat je zoekt, dus je zult wat water bij de wijn moeten doen vrees ik. Voor dat geld een netjes opgeleid paard kopen wat ook nog goed is op de röntgen, gaat je niet lukken. Ook niet met een lange adem. Dan moet je of wat jongs kopen, of goedkope import of een paard met een bemerking. Maar wees eerlijk naar jezelf en het paard in hoeverre je een jong of onopgeleid paard wil en kan opleiden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:44

janderegelaa schreef:
koend schreef:
Ja, Janderegelaa, soms is dat inderdaad zo.
Ik zeg ook niet dat het rode lichten zijn, maar wel oranje.
Bijvoorbeeld het paard in de buitenbox op vlas, terwijl de andere paarden op stro staan. Wil de eigenaar op papier zetten dat het paard geen stofallergie heeft, dan ok. Zoniet moet de prijs ernaar zijn of zoek je iets anders.

Beter eentje teveel laten staan dan eentje teveel gekocht.
Als ik hier op bokt eens lees hoeveel miserie sommige mensen gekocht hebben!

Dit is wel echt onzin… Misschien eet dat paard wel stro of is hij heel erg vies op zichzelf en kan beter op vlas staan. Ik denk dat je niet meteen van het slechtste uit moet gaan bij mensen.

Ok. Dan is het voor de verkoper ook een kleine moeite om dat in het verkoopscontract op papier te zetten, toch?

Als je rondrijdt om iets te zoeken, zie je vanalles.
Had eens een tip gekregen voor een ruwe diamant, vers uit de weide, ongeleerd, pony die super in vrijheid sprong. Maar hij was wat hectisch.
Ik direct een afspraak gemaakt op te gaan kijken. Pony stond gebonden, was perfect getrimd, super rustig en sprong waardeloos. Bij nader inzien had hij 36 u geen drinken gehad. En dan maar uitleggen.

Het paard waar TS van droomt, voor 5K , daarvoor gaan mensen in de rij staan. Een handelaar weet dat ook en vraagt dus meer.
Maar het is niet onmogelijk. Ik had er zelf 4: 3 dravers (slechts eentje sprong na een tijdje) en een volbloed van de koers (sprong ook parcours 1 m). Maar ik heb in alle 4 massa’s tijd gestoken en had ervaring met bloedpaarden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:08

JuulSearch25 schreef:
Wat veel reacties, dank jullie wel!

De eerste keer wil ik graag alleen kijken, vooral ook om te ervaren hoe ik me er bij voel en wat het met me doet. De tweede keer neem ik iemand mee die én emotioneel niet betrokken is en die verstand heeft van exterieur en beweging.

Wat ik zoek, tja, naast vooral een nuchter, relaxed en fijn paard: zo tussen de 5 en 11 jaar, minimaal 165 cm (ik ben lang), naar buiten kunnen en kunnen springen en budget zo 5K. En ik weet dat dat niet bijzonder veel is, maar ik heb geen haast en hoef geen topsporter.
Geen idee of je hier namen mag noemen, maar vandaag ben ik gaan kijken bij een manege/handelaar die een Iers paard heeft staan. Erg vriendelijk en leuk paardje, nog niet lang in Nederland en achtergrond met race, maar daar was hij niet snel genoeg voor.

Een stalling is er inderdaad, dat was wel een voorwaarde voordat ik begon met echt rondkijken.

Ik laat me niet onder druk zetten, dus als een paard uiteindelijk weg is, tja, dan was hij niet voor mij bestemd. Toevallig net meegemaakt, ik zou vandaag ergens anders gaan kijken, maar kreeg gisteravond bericht dat hij verkocht was.

Als jullie tips hebben voor waar nog te kijken of welke handelaar betrouwbaar is, ik hoor het graag!

Mag ik vragen bij wie je bent gaan kijken, mag per pb.
Ik persoonlijk vind volbloeden doorgaans niet geschikt als eerste eigen paard en niet matchen met je woorden nuchter, relaxed etc. Begrijp mij niet verkeerd voor mij niks anders dan volbloeden en bloedtypes..

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 17:25

Dank jullie wel voor alle eerlijke reacties. Mijn voorkeur is ook wel warmbloed (liefst wat mix) en niet direct Iers Volbloed. Maar deze kwam op m'n pad en vandaar dat ik wel ben gaan kijken.
En ja, ik ben mij ook bewust van mijn budget en wat wel/niet mogelijk is. Daarom wil ik in ieder geval bij echte interesse een klinische en RX keuring laten uitvoeren.

Wat betreft de handelaren, ik probeer hierin kritisch te blijven, veel vragen te stellen, maar weet ook dat ik niet altijd de eerlijke antwoorden krijg..

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:09

JuulSearch25 schreef:
Wat betreft de handelaren, ik probeer hierin kritisch te blijven, veel vragen te stellen, maar weet ook dat ik niet altijd de eerlijke antwoorden krijg..

Bij particulieren toch even kritisch blijven, het zijn allemaal mensen ...

Ik vind dat je meest moet opletten voor de niet-officiële handelaars: een particulier die een paard verkoopt voor iemand anders. Dan val je bij problemen tussen 2 stoelen.

Maar natuurlijk zijn de meeste mensen ter goeder trouw en willen ze ook dat hun paard goed terecht komt. *\o/*

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 22:22

Kyrkelover, ik heb je een PB gestuurd

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:36

Staat nu een leuke op FB een Gelderse (is ook groep voor Gelderse paarden) lijkt te passen bij je wensen en budget

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 00:06

Oei, je budget is wel heel laag voor een groot paard. Ik weet zelf om eerlijk te zijn niet eens of die er zijn daarvoor. Laat staan braaf en gezond. Ik zeg dit helemaal niet om flauw te doen, maar wees je ervan bewust dat je hiermee echt in het laagste segment aan het zoeken ben. En dat daar helaas een hoop slechte getrainde en kapotte paarden tussen zitten.

Heb je wel al een geschikte stal gevonden om je paard te stallen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 02:16

Eerste paard: weinig ervaring met paard kopen en nog jong… gevolg: voorgelogen. Paard was wellicht licht verdoofd, keuring uitgevoerd zonder dat we erbij waren enz. Hij had gedragsproblemen en na een aantal maanden weer moeten verkopen (hij kwam overigens niet van een handelaar maar van een particulier).
Na een paar maanden terug op zoek gegaan. Veel rustiger aangepakt. Bepaald wat ik wilde (ras etc). Eigenlijk was er niet zoveel te vinden toen. En soms bleek het ook echt louche te zijn, dus daarop afgehaakt. Uiteindelijk via een (verkoopskrant) en dus minder gekend medium om een paard te vinden een zoekertje tegengekomen. Niet 100% wat ik zocht maar toch besloten te gaan kijken. Het voelde eigenlijk direct goed. Nogmaals gaan kijken en laten keuren door onafhankelijke DA. En besloten hem te kopen. Met andere woorden: ik ben wel wat afgeweken van wat ik oorspronkelijk wilde, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Ik zocht aanvankelijk een rustige beginnerspony en kwam thuis met een pittige pony die niet geschikt was voor angstige of beginnende ruiters maar wel heel betrouwbaar was.
Met andere woorden: zoek via verschillende kanalen, ga een paar keer kijken, probeer zelf ook zoveel mogelijk met het paard te doen als je er bent, laat keuren door je eigen of onafhankelijke DA als je erbij bent. Via welke kanalen je best zoekt durf ik nu niet te zeggen; bij mij is het een kleine 20j geleden

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:00

Ik heb wel een aantal keer paarden gekocht bij de handelaren waarvan werd gezegd dat je ze daar niet moet kopen. Zo lang je gewoon goed kijkt en laat keuren kan je vrijwel overal kopen. |Je moet er gewoon rekening mee houden dat niet iedereen altijd de waarheid verteld en dus vooral vertrouwen op je eigen gevoel en op de input van de dierenarts. De verhalen van de verkoper hoor je aan en neem je verder met een korreltje zout.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 09:15

Ik ben me er echt van bewust en blijf ook kritisch. Het budget is wat het is, maar ik hoop er een leuk paard voor te vinden. Een fijne allrounder en ja, ik zal misschien moeten gaan afwijken van m'n wensen. Voor nu wil ik in ieder geval ook zoveel mogelijk rondkijken en ervaring opdoen.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 09:22

Marije1109, om welke FB groep gaat het? Ik kan het zo niet vinden, geloof ik....

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 09:28

Ladyson, dank je wel voor je eerlijke bericht. Ik heb al wel stalling gevonden, een doe het zelf stal. De paarden gaan smorgens de wei op en savonds weer naar binnen. Er is een buitenbak bij en het bos is in de buurt. Een stal was iets wat er echt eerst moest zijn voor ik echt kon gaan rondkijken voor een paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:06

JuulSearch25 schreef:
Ladyson, dank je wel voor je eerlijke bericht. Ik heb al wel stalling gevonden, een doe het zelf stal. De paarden gaan smorgens de wei op en savonds weer naar binnen. Er is een buitenbak bij en het bos is in de buurt. Een stal was iets wat er echt eerst moest zijn voor ik echt kon gaan rondkijken voor een paard.

Check bij stalling altijd heel goed het voerbeleid...krijgen ze wel hooi op de wei (no way dat ze in de winterperiode voldoende voedingswaarde uit gras halen) en word er savonds ook voldoende hooi gevoerd? Als het doe het zelf is, mag je onbeperkt hooi en stro gebruiken of koop je in per pak? Hebben ze altijd water op de wei, wat gebeurt er bij extreem slecht weer/slechte bodem ed. Echt goed doorvragen want het klinkt altijd perfect maar door de enorm gestegen prijzen hoor ik momenteel echt enorm veel gedoe en gezeur op pensionstalling, vooral over voer en strooisel.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:32

Qua budget kan je ook gewoon geluk hebben. Mijn pony was lager dan het budget dat we vooropgesteld hadden als maximum (waarbij mensen ook zeiden dat dat maximum te weinig zou zijn). En nee, er was niets mis met hem. Die mensen wilden vooral een fijn huisje voor hem.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:37

Mijn tips voor het kopen van een paard (eigen ervaring):
-Neem toch iedere keer iemand mee als je gaat kijken. Het is fijn om te kunnen sparren met degene die je meeneemt;
-Helaas is het niet alleen bij particulieren maar ook bij handelsstallen garantie tot de voordeur. Ook als je later kunt bewijzen dat er een onderliggend lijden was, zijn er bij handelaren achterdeuren en constructies om niet de verantwoording te hoeven nemen. Een van mijn paarden had zomereczeem. Dit heeft de handelaar niet gezegd en een half jaar na aankoop kwam dit er uit;
-Bij twee handelsstallen heb ik zelf een zodanige ervaring opgedaan dat ik daar niet meer zal kopen: Sans Souci en Stephan Blaauw;
-Vergeet niet dat je eigen energie ook van invloed kan zijn op een paard. Een netjes voorgereden paard hoeft op jou niet hetzelfde te reageren;
-Doe niet alleen X en klinisch onderzoek, maar ook en vooral bloedonderzoek (ingespoten middelen) en neurologisch onderzoek;
-Ga diverse keren kijken. Zie hoe het paard loopt als het "koud van stal" komt;
-Ieder greintje twijfel: Doe het niet!
Veel geluk bij het vinden van een paard. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ieder paard je iets kan leren als je daar open voor staat. Maar boven alles: het blijft een levend wezen en geen robot.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:52

Je kunt voor dat budget wel wat vinden. Geen jong dier en geen (top)sport paard maar vaak wel een braaf ouder paard. Een waar je nog best wat op kunt leren.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:19

Ik volg volledig wat betreft geïmporteerde paarden, daar zou ik zeker afblijven (zelfs als ervaren paardenhouder).

Als je meerdere keren kan gaan testen zou ik dit zeker doen. Laat je niet onder druk zetten, als je snel moet beslissen zeg je neen. Paarden genoeg.

Met jouw budget zou ik persoonlijk uitkijken naar een jong maar braaf paard, mits je voldoende begeleiding hebt op regelmatige basis en je zelfs voldoende zelfvertrouwen hebt . Bij een ouder paard heb je toch vaak het risico dat ze fout gereden zijn of al wat zaken meegemaakt hebben die hun gedrag beïnvloeden. Zeker in wat lagere prijsklasse.

Zaken die je extra waardevolle info kunnen geven zijn onder andere zelf poetsen en opzadelen/afzadelen, even in de wasplaats laten zetten en benen laten afspuiten,… Kijk ook of je kan opstappen zonder hulp (moet daarom geen dealbreker zijn als dit nog wat moeilijk gaat, maar het geeft opnieuw wat info. Het is ook niet handig als je na aankoop steeds hulp nodig hebt bij opstappen als je wil rijden)

Vraag ook of je het paard even buiten de bak mag zien (rondje rond stal of idealiter even de straat op). Laat dit doen door diegene die voorrijdt, als je je daarna voldoende comfortabel voelt kan je dit ook steeds zelf doen.

Dit zijn allemaal zaken die wij als particulier verkoper zelf aanbieden aan mogelijke kopers, maar dit is wegens tijdsgebrek op handelsstallen misschien wat lastiger. Maar vragen staat vrij uiteraard

Oh, en ik zou ook eerder in de zomer kopen ivm eventueel zomereczeem die dan zichtbaar is!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:29

Jammer dat er zo negatief over oudere paarden word gedaan. Zij die doorgewinterd en ervaren hun rondje lopen zowel binnen als buiten zijn juist zo fijn als je ontspannen plezier wil hebben en niet dagelijks wil trainen.

Een jong paard is leuk maar daar moet je echt ervaren en heel consequent mee zijn en vooral gedreven wil je juist die goed rijden.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:35

Popstra schreef:
Jammer dat er zo negatief over oudere paarden word gedaan. Zij die doorgewinterd en ervaren hun rondje lopen zowel binnen als buiten zijn juist zo fijn als je ontspannen plezier wil hebben en niet dagelijks wil trainen.

Een jong paard is leuk maar daar moet je echt ervaren en heel consequent mee zijn en vooral gedreven wil je juist die goed rijden.

Klopt. Ik vind het persoonlijk lastiger om een ouder paard te vinden dat gezond is en fijn gereden en geen rare gedragingen heeft. Ik zeg niet dat ze er niet zijn :-)

Omgekeerd hoor ik vaak het vooroordeel dat jonge paarden dagelijkse moeten getraind worden en niet braaf en rustig kunnen zijn. Mits voldoende weidegang en geen kilo’s krachtvoer is dit zeker niet altijd het geval.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:40

Ik heb een relatief jonkie (6 jaar), en die hoef ik echt niet elke dag te trainen hoor. Hij staat overdag buiten en krijgt maar een handje brok per keer. Ik rijd één keer in de week nu (opbouwfase, ivm angst), en daar is hij vaak eerder wat aan de trage kant.
Dus inderdaad, het is niet zo dat je perse elke dag naar een jong paard toe moet of moet trainen.