Dienst: oppas gezocht Zuid-Frankrijk 3 weken september '25 of mei '26

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 12:18

noordje schreef:
Dan kunnen we een keer ruilen Monique :D Jullie naar Noorwegen en wij naar Frankrijk <<)

Dat van die vuilstort kennen we ook. Noren (oudere generatie) zijn net zo.
Wat je niet ziet, is er niet :z

Echt? Nou, dat zou ik nou helemaal niet verwachten van Noren. Daar heb ik een beeld van heel nette, milieubewuste mensen bij! Ik vind dat zo leuk om te lezen over andere (Europese) culturen, dat verwacht je helemaal niet. Wist je trouwens dat er een topic is op bokt van bokkers die in het buitenland (willen gaan) wonen? Misschien vind je het leuk om mee te kletsen daar. [HK] Emigreren? Natuurlijk!

En wie weet qua woningruil, Noorwegen (Noordkaap) staat altijd nog op het lijstje van mijn vriend. Als je ooit op vakantie wilt een paar weken, pb me dan, wie weet ...

noordje

Re: Dienst: oppas gezocht Zuid-Frankrijk 3 weken september '25 of mei '26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:24

Ik ben bekend met die groep , ik lees mee (schreef vroeger ook mee,maar ben ermee gestopt :o )

Wij hebben hetzelfde probleem als jullie. Moet ook oppas hebben voor het beestenspul en altijd in de winter, is ook niet altijd even populair :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 12:26

noordje schreef:
Ik ben bekend met die groep , ik lees mee (schreef vroeger ook mee,maar ben ermee gestopt :o )

Wij hebben hetzelfde probleem als jullie. Moet ook oppas hebben voor het beestenspul en altijd in de winter, is ook niet altijd even populair :')

Dat mag dat je gestopt bent ;-)

en nee in de winter gaan wij niet graag weg, dus dat zou geen match zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:47

Monique1963 schreef:
@Bonnelover, aha, nee gelukkig was het geen bedrijf. Een fb site van ruiloppassers zeg maar. Maar er werd erg met 2 maten gemeten. Daar laat ik het bij.

@Elisa2, Het was in Frankrijk tot circa 2007 gok ik, heel normaal om al je vuil te verbranden bij jezelf. Wij zijn in 2000 geëmigreerd en gescheiden afval en nette gemeentestorts waren toen zeker op het platteland een uitzondering. Wij woonden toen bij een dorp en daar brandde gewoon 24/7 een vuilpit waar iedereen zijn bende (wij niet) in donderde, van fietsen tot autobanden en van vuilniszakken met maandverband tot kinderspeelgoed. En dat was normaal. Niemand die daar raar van opkeek.

Ons huidige huis was daar geen uitzondering op. Er was een brandplek, maar wat te veel was donderden ze in ons (hun) bos. Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat we minstens honderd jerrycans gevonden hebben in het bos. Maar ook dierenbotten en niet eentje maar van veel dieren. En ze hadden een vuilkuil zelf gemaakt. Een 20m lange mansdiepe kuil waar ze alles ingeflikkerd hadden. Dat was nog het netst eigenlijk.

Dit is ons derde huis in Frankrijk en alle drie waren ze zo, maar dit is wel het ergste. Zelfs Franse buren spreken er schande over. Hier in deze filmpjes zie je er een beetje van https://youtu.be/qJI76uiGHqA en https://youtu.be/n5O9RO66eys

Ik snap je overwegingen om niet te emigreren. Ik heb 25 jaar geleden echt voor mezelf gekozen (met mijn vriend) en ja familie en vrienden, maar het is maar 1 dag rijden en je bent weer bij elkaar. En facetime etc. Qua temperaturen, het ligt eraan waar je zit in Frankrijk. Ik heb juist voor dit huidige huis gezocht naar hitte, want we zaten in Frankrijk in de andere twee eerdere huizen in een klimaat dat niet veel verschilde van NL. Frankrijk is zo enorm groot er is voor iedereen wel een klimaat te vinden ;-)

Afijn, in mijn filmpjes komt die Franse (slag) sfeer wel tot zijn recht, hahaha.

Dat wist ik niet! Lijkt me inderdaad echt een enorme zooi geven en ook niet echt goed te zijn voor het milieu. Ik snap nu waarom het zo'n zooitje was ja.
Ik heb de filmpjes bekeken en inderdaad, wat een puinruimen zeg en alles ziet er vies uit. :o

Ik heb een beetje de horrorzomer van twee jaar geleden op mijn netvlies waar het in heel Frankrijk zo ongeveer bijna 50 graden was. Maar goed, de hitte daar is natuurlijk ook wel weer heel anders dan in NL. Juist dat Frankrijk zo groot en uitgestrekt is dat trekt me aan, voel altijd gelijk een enorme rust als ik over de grens rijdt. Naast dat het gewoon een prachtig land is natuurlijk. Nou ja, wie weet ooit..ik sluit het ook niet 100% uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 10:00

Ja, ik herinner me van heel vroeger met vakantie met mijn ouders dat ze Frankrijk een vies land vonden met turkentoiletten en zo. Toen wij gingen emigreren waren er her en der nog turkentoiletten (hurktoiletten) maar erg weinig nog maar. En we vonden het juist schoon! Tot je bij de mensen zelf komt in de achtertuin op het platteland, mwah...

En ja wij hebben hier ook 50 graden gehad, maar de huizen blijven heerlijk koel omdat ze heel dikke muren hebben. En dat is maar 1 dag of hooguit 2 in het jaar dat het zo is en het ligt er ook aan waar je zit, wat ik zei, je hebt in Frankrijk eigenlijk alle klimaten waar je uit kunt kiezen, bergklimaat, zeeklimaat, landklimaat het is er allemaal. Als ik zo lees wat jij fijn zou vinden aan temperatuur dan zou ik als ik jou was eens een paar keer op vakantie gaan in de Corrèze of Dordogne e.o., ik denk dat dat klimaat je wel bevalt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:57

Waar ik zit is het ongeveer het nederlandse in het oosten klimaat en temperatuur. Misschien iets meer regen maar ook weer niet

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:59

Ik zie wel de mogelijkheid. Echter ik ben alleen beschikbaar via Sandra van paarden oppas. Zij verstrekt uiteraard de referenties en je hebt keuze uit verzorgers. Tevens heeft iedere verzorger een specifieke AVP.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:06

Die site die je noemde, als ik daarop kijk, moet je een soort betaald abonnement afsluiten, klopt dat?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:15

Polar schreef:
Die site die je noemde, als ik daarop kijk, moet je een soort betaald abonnement afsluiten, klopt dat?

Ja klopt. Mijn zusje is er ook lid van en er erg tevreden over. Ik heb via haar een link met ik geloof 25% korting, misschien dat Monique die ook wel heeft?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 12:18

karuna schreef:
Waar ik zit is het ongeveer het nederlandse in het oosten klimaat en temperatuur. Misschien iets meer regen maar ook weer niet

Dat bedoel ik, er zijn heel veel verschillende klimaattypes in Frankrijk. Je kunt het weer kiezen wat je lekker vindt. ;-)

Nico12 schreef:
Ik zie wel de mogelijkheid. Echter ik ben alleen beschikbaar via Sandra van paarden oppas. Zij verstrekt uiteraard de referenties en je hebt keuze uit verzorgers. Tevens heeft iedere verzorger een specifieke AVP.

Hi Nico12, ik begrijp dat het verwarrend is, maar ik heb al iemand gevonden, iets hoger in het draadje staat het. Maar dank voor je aanbod!

Polar schreef:

Polar als je mijn opmerking bedoelt, ja dat is Trusted Housesitters en daar betaal je 132 euro per jaar voor.

@Prairy, ik heb idd een actie gezien, maar dat vind ik maar ingewikkeld en ik snap niet goed hoe dat werkt.

Ik ben er in ieder geval goed mee geholpen, afijn, dat moet nog blijken natuurlijk, de oppas is nog niet geweest.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:19

En is de dienst zelf zeg maar onbetaald? Dus als je dan mensen hebt gevonden die op je huis willen passen, moet je die los daarvan nog betalen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:29

Ik stuur de link wel even voor 25% korting.

Wat ik begreep zijn er daarna geen kosten meer en ben je wel verzekerd tegen schade die de oppas zou kunnen maken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:30

Ooh, dat is wel netjes! Het zou wel een uitkomst zijn als we bijvoorbeeld een keer onverwachts weg moeten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 12:40

Prairy schreef:
Ik stuur de link wel even voor 25% korting.

Wat ik begreep zijn er daarna geen kosten meer en ben je wel verzekerd tegen schade die de oppas zou kunnen maken.

Zo heb ik het ook begrepen. Je betaalt ook geen reiskosten die de sitter maakt.
Maar voor even onverwacht weg moeten, moet je er vind ik niet op rekenen. Het is best een kunst om de oppas te vinden die bij jou huishouden/dieren past én op die data kan en voor onverwacht weg is de selectie van mensen die ad hoc kunnen minder groot.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 13:12

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:21

Ohja, dat is waar. Bedankt voor de extra informatie!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:26

Kan je mij ook die link sturen Prairy?
Bij ons oude huis gooiden ze ook al hun troep zo de berg af. Ligt vol met olievaten en andere zooi. En toen wij het kochten lag elk hok vol met troep. Heeft heel veel tijd gekost om alles op te ruimen.
Bij het nieuwe huis ligt een hele berg vol met troep, moeten we ook weg gaan halen. En we hadden gezegd laat het gereedschap maar liggen in het klushok, de helft kunnen we weggooien en de andere helft was al weggeroofd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 14:47

Tinka schreef:
Kan je mij ook die link sturen Prairy?
Bij ons oude huis gooiden ze ook al hun troep zo de berg af. Ligt vol met olievaten en andere zooi. En toen wij het kochten lag elk hok vol met troep. Heeft heel veel tijd gekost om alles op te ruimen.
Bij het nieuwe huis ligt een hele berg vol met troep, moeten we ook weg gaan halen. En we hadden gezegd laat het gereedschap maar liggen in het klushok, de helft kunnen we weggooien en de andere helft was al weggeroofd.

Typisch Frans zullen we maar zeggen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:13

Monique1963 schreef:
Voor Elisa en andere frankrijk-nieuwsgierigen https://youtu.be/-Fo4AAZEDBk

Leuk om te zien! Geeft een heel erg Frankrijk gevoel ja. :j

En die hurktoiletten langs de snelweg, ja dat vonden mijn ouders ook maar langs de snelweg zijn altijd alle toiletten vies..in welk land dan ook. Eigenlijk is zo'n hurk toilet inderdaad juist vrij hygienisch.

Dat de huizen koel blijven klinkt natuurlijk wel heel erg goed. Ik kan me herinneren van vakanties vroeger in Zuid Frankrijk, zaten we rond Artignosc dat er ook weleens veel bosbranden konden zijn en iedere dag 32 graden in Augustus zo ongeveer maar dat was in mijn herinnering heel lekker omdat we toch meestal bij het water zaten. Ik ben tot nog toe bij Bordeaux, Le Mans, Artisnosq en heel vroeger weleens in de Dordogne geweest maar dat kan ik me niet meer herinneren. Dus de Correze en Dordogne zal ik op mijn lijstje zetten. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:14

karuna schreef:

Waar zit jij ongeveer? En is het als het warm wordt dan wel andere warmte dan in NL? (minder benauwd?)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:23

Tegenwoordig zijn de toiletten langs de tolweg gelukkig niet meer vies. Worden 2 keer per dag schoongemaakt ook. Ook op de aires zonder benzinestation.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 10:24

Hi Elisa,

dank je voor je complimentje over het filmpje. Als je meer van die filmpjes wilt zien, dan kan ik je er nog een paar van mij geven, waar ook dat lekkere franse sfeertje boven komt. Bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=1Pb0b-8MWp0&t=4s

Dat zijn heerlijke plekken waar je geweest bent in Frankrijk. Sowieso vind ik Franse warmte heel anders dan de NLse warmte. Benauwd heb ik het nooit gevonden. Soms als er onweer dreigt vind ik het wel drukkend, maar dat is denk ik inherent aan onweer, maakt niet uit in welk land. Wat ik vooral fijn vind is dat de regenachtige kilte die ik bij de herfst en winter van NL herinner, dat je dat hier niet hebt. Het is hier niet waterkoud. Ik weet ook veel mensen die vanwege hun artrose naar Frankrijk zijn verhuisd.

De Dordogne wonen veel Nederlanders en Engelsen, het schijnt de ideale compromis te zijn. Ik vind qua dorpjes en omgeving het zuiden van de Dordogne mooier dan de Corrèze en het noorden van de Dordogne. Daar regent het vaak, wat het een heel groene omgeving maakt, wat prachtig is, maar de huizen zijn vaak van graniet en dat kan grauw tonen. In het zuiden van de Dordogne, zeg maar onder de horizontale grens van Brive la Gaillarde, is het wat warmer en iets droger en zijn de huizen van witte kalksteen wat gelijk een veel opgewekter gevoel geeft.

Tinka schreef:
Tegenwoordig zijn de toiletten langs de tolweg gelukkig niet meer vies. Worden 2 keer per dag schoongemaakt ook. Ook op de aires zonder benzinestation.

Ja super modern vaak met allerlei digitale technieken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:37

Elisa2 schreef:
karuna schreef:

Waar zit jij ongeveer? En is het als het warm wordt dan wel andere warmte dan in NL? (minder benauwd?)

Een stuk minder benauwd omdat er meest wel een briesje staat (soms ook een meer dan beste bries) ik zit aan de west rand van de vogezen. Ik doe het slecht op warme plakkerigheid. %) Hitte geen probleem zolang het niet vochtig is. Huis blijft heerlijk koel in de zomer bij hoge temperaturen. Mede door de dikke muren en de plaatsing van de ramen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:59

Is dat dan de beruchte mistral?

Dat scheelt al wel een heleboel dat de huizen op warmte zijn gebouwd denk ik, heel wat anders dan onze NL doorzon woningen. Ik vind het in NL altijd gelijk zo benauwd bij warm weer.

Ik snap wat je bedoeld met grauwe en witte huizen Monique, dat kan inderdaad een heel verschil maken in hoe het over komt. Ik heb nog even wat foto's opgezocht van de Dordogne en wauw..wat ziet dat er prachtig uit. Ik heb altijd het gevoel dat het leven in Frankrijk veel rustiger is..klopt dat? Of is dat misplaatst door vakantie gevoel?

Niet waterkoud is inderdaad ook wel fijn, in NL kan het zo kil zijn..ik houdt daar ook niet zo van. Krijg nu wel gelijk zin in vakantie haha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:15

Nee, mistral hebben we hier niet gelukkig, die zit meer richting zeg maar alpen middellandse zee.

Ja in NL vond ik het ook vaak benauwd of juist waterkoud, (dat rijmt) maar die twee gevoelens bij het weer heb ik hier niet. Franrijk staat er ook om bekend dat niet te hebben, tenzij erg noordelijk daar maakt het niet zoveel verschil met NL.

Dordogne is een heel fijne provincie. En op het platteland hebben ze minder haast, maar in de steden Toulouse, Parijs, Bordeaux, Marseille, Nice daar is het leven net zo hectisch als overal. In Frankrijk heb je nog wel veel van die slaperige dorpjes waar in de kern de tijd stil lijkt te hebben gestaan. De buitenwijken zijn ook allemaal modern natuurlijk. Ik denk wel dat Frankrijk nog een groot deel Joie de vivre kent, maar het is niet meer zoals vroeger, we gaan ook met de tijd mee (helaas)