Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:De crux zit 'm in hebben ze voordat ze de kudde in gingen een gedegen basisopleiding gehad. Zo ja, dan is 2-3 jaar in een gemengde groep in de opfok geen probleem.
Maar een veulen van 4-6 maanden afspenen en dan de opfok in, waar geen donder mee gedaan is en tijdens de opfok ook niet (want 9 van de 10 keer mag dat helemaal niet eens, en mogelijk nog wel terecht ook), is vragen om problemen als ze 3 zijn en uit de opfok komen. Soms komen ze dán pas voor het eerst bij de smid (lees de topics er maar op na...) Nou, tel uit je winst - als smid.
Earth schreef:Cioccolato schreef:Idd castreren en in een kudde zetten waar hij niet de baas is
Dit lijkt me het enige juiste antwoord. Dit moet je als mens niet op willen lossen, dat is levensgevaarlijk.
lizy29 schreef:Maar dat is dan toch ook kwestie van de juiste opfok uitzoeken. Het 'kletter ze maar in de wei en over 2 a 3 jaar zien we wel weer' is wat mij betreft echt wel achterhaald. Althans zo wil ik de aan mij toevertrouwde veulens niet terug sturen.
Wat mij betreft zou het advies dus zijn om een goede opfok uit te zoeken waar hij zowel door paarden als door mensen word opgevoed.
Elisa2 schreef:Paintlinger schreef:Dominant en onzeker past opzich niet in 1 dier....
Zeker wel, vanuit onzekerheid kunnen ze ook dominant gedrag gaan vertonen.
Verder zeg ik ook castreren, in een goede opfok zetten en met drie naar een goede beleerstal doen waar profs hem even kunnen opvoeden.
Paintlinger schreef:Dominant en onzeker past opzich niet in 1 dier....
Elisa2 schreef:Paintlinger, ik denk dat je zelf dominantie verward met zelfverzekerheid. Een zelfverzekerd paard is degene die zo leiderschap toont zoals jij omschrijft.
In ieder geval heeft de TS iemand nodig die ervaring heeft met jonge paarden en dat zijn dus de mensen die er veel mee werken, ze beleren en opvoeden. Ik ben ook geen voorstander van het poetsen van jaarlingen..gewoon lekker laten opgroeien en daarna laten beleren door iemand met ervaring.