Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:58

De crux zit 'm in hebben ze voordat ze de kudde in gingen een gedegen basisopleiding gehad. Zo ja, dan is 2-3 jaar in een gemengde groep in de opfok geen probleem.
Maar een veulen van 4-6 maanden afspenen en dan de opfok in, waar geen donder mee gedaan is en tijdens de opfok ook niet (want 9 van de 10 keer mag dat helemaal niet eens, en mogelijk nog wel terecht ook), is vragen om problemen als ze 3 zijn en uit de opfok komen. Soms komen ze dán pas voor het eerst bij de smid (lees de topics er maar op na...) Nou, tel uit je winst - als smid.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:10

Een gedragstherapeute die denkt dat het wel een keer vanzelf overgaat ?!?! Wat is dat nu voor een advies?

Ik sluit me aan bij het advies van castreren en hem in een wei zetten waar hij door andere paarden gecorrigeerd kan worden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:13

Ibbel schreef:
De crux zit 'm in hebben ze voordat ze de kudde in gingen een gedegen basisopleiding gehad. Zo ja, dan is 2-3 jaar in een gemengde groep in de opfok geen probleem.
Maar een veulen van 4-6 maanden afspenen en dan de opfok in, waar geen donder mee gedaan is en tijdens de opfok ook niet (want 9 van de 10 keer mag dat helemaal niet eens, en mogelijk nog wel terecht ook), is vragen om problemen als ze 3 zijn en uit de opfok komen. Soms komen ze dán pas voor het eerst bij de smid (lees de topics er maar op na...) Nou, tel uit je winst - als smid.

Maar dat is dan toch ook kwestie van de juiste opfok uitzoeken. Het 'kletter ze maar in de wei en over 2 a 3 jaar zien we wel weer' is wat mij betreft echt wel achterhaald. Althans zo wil ik de aan mij toevertrouwde veulens niet terug sturen.

Wat mij betreft zou het advies dus zijn om een goede opfok uit te zoeken waar hij zowel door paarden als door mensen word opgevoed.

Cioccolato

Re: Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:22

In de opfok door mensen opvoeden werkt ook niet. Dan moet je tegen andere tarieven gaan stallen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:23

Hier heb ik meeste liever een 3-jarige die in een juiste kudde stond en bij wijze van nog geen mens zag, dan eentje waar al ik-weet-niet-wat-allemaal mee gedaan is…

Idd, castreren en liever vandaag dan morgen!
Dan die kudde met oudere paarden.

Zo iets doen met hem is zinloos, gooi hem in die kudde, dan kan zoiets zelfs vanzelf overgaan, want als ze onderaan in rang staan en ze zien joe de ouderen met mensen omgaan, is kopiëren iets wat vaak gedaan wordt.

Skutla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:33

Earth schreef:
Cioccolato schreef:
Idd castreren en in een kudde zetten waar hij niet de baas is

Dit lijkt me het enige juiste antwoord. Dit moet je als mens niet op willen lossen, dat is levensgevaarlijk.

Helemaal mee eens eens castreren en in opfok zetten waar de groepen uit 1,2 en 3 jarige bestaan. Laat die hem maar eens opvoeden.
Grote kans als hij met zoveel babbels de groep in komt. Hij hele snel door de leider apart genomen wordt en daar een stuk opvoeding krijgt. En pas weer bij de groep mag aansluiten als hij zich gedraagt.
Kies dan wel een opfok die kundig zodat als hij in de hand moet het ook kundig gedaan wordt en hij weet welk gedrag er van hem verwacht wordt.
En ga vast op zoek naar een kundige plek om hem in straks in te laten rijden. Dit klinkt niet als 1 die je zelf moet doen maar professioneel moet laten aanpakken. Nu mooi tijd voor om goed adres te zoeken en de kundige zitten vaak zo vol.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:34

lizy29 schreef:
Maar dat is dan toch ook kwestie van de juiste opfok uitzoeken. Het 'kletter ze maar in de wei en over 2 a 3 jaar zien we wel weer' is wat mij betreft echt wel achterhaald. Althans zo wil ik de aan mij toevertrouwde veulens niet terug sturen.

Wat mij betreft zou het advies dus zijn om een goede opfok uit te zoeken waar hij zowel door paarden als door mensen word opgevoed.

Ik ken een aantal opfokken die idd de jonge paarden regelmatig in handen hebben, waar ze naar de smid gaan, etc. Maar die willen écht geen paarden zonder basisopvoeding, en zeker geen hengsten die óf op 2 benen lopen óf op 5 :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:47

Zelf absoluut geen deskundige in het opvoeden van die jonkies, maar ik zou zelf ook wel neigen naar "ik moet er wel handen aan kunnen steken". Niks spectaculairs, maar een 2-jarige kan rustig een flinke wonden oplopen, koliek krijgen, steentje in de hoef,... en dan moet je ook actie kunnen ondernemen. Dan moet je er al lang en breed kunnen aankomen, dan moet hij/zij kunnen stil staan, het halster probleemloos accepteren, kunnen meelopen, ...

Hier zijn al die serieuzere dingen niet eens aan de orde - hier kan je al niet op een normale manier hooi geven. Hij moet leren dat de anderen rond hem (twee of vier benen, maakt niet uit) hun eigen persoonlijke ruimte (nodig) hebben. De ene al meer dan de andere, maar jij krijgt het hem vanop jouw 2 benen duidelijk niet aangeleerd - dan mogen zijn soortgenoten daar al een basis gaan leggen. In de huidige kudde is hij baas dus dat gaat daar niet gebeuren.
Hij is waarschijnlijk gewoon ook deels onzeker - hij is als jonkie baas van "zijn" kudde, en daar haal jij hem van weg om hem op de poetsplaats te zetten.

Ik vind het advies "andere kudde" logisch. Een paar oudere paarden die hem op zijn plaats zetten lijkt me niks te veel.
En absoluut een andere gedragsdeskundige als je die weg nog steeds wilt bewandelen, want "het gaat vanzelf wel een keer over" is echt het slechtste advies ook.
Castreren lijkt me ook logisch bij zo'n heethoofd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:21

Dit gaat niet vanzelf over. Dit zal je moeten corrigeren en je moet heel goed weten wat je doet. Maar ergens is het hier al misgegaan in de opvoeding. Corrigeren had niet nodig hoeven zijn als hij manieren had geleerd vanaf veulen af aan. En de belangrijkste les is meteen vanaf de geboorte: voor de mens heb je respect, je bijt niet en je slaat niet en houd gepast afstand, mensen zijn niet om mee te spelen, ze zijn jouw leider en jij volgt. Hier is dit al enorm misgegaan. En sowieso horen jaarlingen niet op een poetsplaats. Die horen in een groep lekker te kunnen spelen met elkaar.
En als het echt zo’n rotzak is, want die zijn er ook gewoon, dan zou ik afscheid nemen. Want die hoef ik ook niet later onder het zadel. Dus je kan proberen: professionele hulp en dan niet een gedragstherapeut die zegt dat dit vanzelf overgaat. Castreren zou kunnen inderdaad en een andere groep. Als dit niet helpt dan zou ik afscheid nemen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:34

Ik zou ook eerlijk zeggen, ballen er af.

Gemengde groep met alle leeftijden en een paar flinke bitches van merries.

Laat die het werk maar doen. Waar wij vijf jaar mee bezig zijn, hebben paarden dat binnen vijf minuten voor elkaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:45

Nou obv de openingspost vraag ik me af of dit paard werkelijk zo'n rotzak is. TS schrijft dat het dier onzeker is (en vermoedelijk daardoor dit gedrag laat zien). Ik zou zeggen, zorg dat het paard in een kudde komt waar het niet de baas is. Laat de paarden het opvoeden in eerste instantie maar doen. Als hij zich lekker in de groep voelt, en heeft ervaren dat het veel fijner/veiliger is om je te schikken naar een echte leider, kun je zelf iets met hem gaan doen. Dan hoef je hem alleen nog maar uit te leggen dat jij ook een 'leidmerrie' bent die hij mag (moet :D ) respecteren en volgen. Weet je niet precies hoe dat aan te vliegen; zoek dan voor je begint hulp van iemand die hier ervaring mee heeft.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:25

Dominant en onzeker past opzich niet in 1 dier.... :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:36

Castreren, in een gemengde kudde zetten (oudere en jongere paarden) en een paar keer per week in de hand laten komen bij iemand die weet wat ie doet.

Ben niet van mening dat je een jaarling in een kudde moet zetten en pas met 3 eruit moet halen.
Van alle paarden die ik uit een opfok heb zien komen, waren de fijnste toch wel degenen die regelmatig in de hand kwamen tijdens hun opfoktijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:50

Paintlinger schreef:

Zeker wel, vanuit onzekerheid kunnen ze ook dominant gedrag gaan vertonen.

Verder zeg ik ook castreren, in een goede opfok zetten en met drie naar een goede beleerstal doen waar profs hem even kunnen opvoeden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:59

Mijn dame leek als jaarling ook een dominante tante.. in de kudde, maar vooral bij de hoefsmid.
Ze sloeg.. en kreeg daarvoor klappen terug.. wat juist haar angst natuurlijk alleen maar meer bevestigde.

Na een tijdje heb ik haar naar huis gehaald en ben ik zelf er dagelijks mee bezig geweest.
Ze sloeg uit angst, met de voorbenen en de achterbenen.. ik kon haar benen gewoon niet meer aanraken. Dus elke dag aan de benen zitten.. eerst met een borstel en daarna met mijn hand.. en steeds een stukje verder. Sloeg ze.. dan was ik te ver gegaan.. maar kreeg ze geen correctie van mij.. want dan zou ik weer terug bij af zijn. Toen ze daar eenmaal vertrouwen in had, kon ik gaan vragen of ze voetjes wilde geven.

Inmiddels staat ze nog net niet te slapen bij de smid.. zo braaf.. :o

Moet bekennen.. heb jaren ervaring met jonge paarden en kan vrij goed inschatten waar haar acties vandaan komen.. in dit geval was het echt angst en onzekerheid icm slechte ervaringen. Bovendien is ze erg sensibel, wat ook niet mee werkte.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:53

Het helpt niet als zo een jong paard al meteen bij een onderdaniger paard gezet wordt.

Lijkt mij wel heel extreem als je zelf niet normaal hooi kunt geven. Wil je hem absoluut hengst houden ? Kun je hem in een groep zetten waar hij lager in rangorde staat ? Een paard kan bij stress best reactief zijn, maar hooi geven en rug borstelen (als hij dat gewend is), zouden toch zonder kleerscheuren moeten lukken. Het is moeilijk om dit van achter een scherm te gaan interpreteren, maar zou sowieso de huidige situatie proberen te doorbreken door de omgeving/aanpak aan te passen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:02

Dat ís dan geen oprecht dominant gedrag.
Eerder compensatie.
Dominant = zeker. En eigenlijk in de basis een heel fijne eigenschap.
Een oprecht dominant dier zal daar probleemloos mee door het leven gaan.
Het is helaas bijna een vies woord geworden.
Onzekerheid, pijn, ongemak etc tesamen met een stukje aangeleerd vervelend gedrag bv. moeders zijn de basis voor gexrag wat we niet willen.
Er komt ook een stukje genetica bij kijken natuurlijk maar dat mag je eigenlijk niet omgewenst noemen.

Elisa2 schreef:
Paintlinger schreef:

Zeker wel, vanuit onzekerheid kunnen ze ook dominant gedrag gaan vertonen.

Verder zeg ik ook castreren, in een goede opfok zetten en met drie naar een goede beleerstal doen waar profs hem even kunnen opvoeden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:08

Heel eerlijk, ik zou het dier verkopen. Blijkbaar is dit voor jou een brug te ver.

Hier hebben we de jaarling destijds gecastreerd, hij werd vervelend.

Opfok ben ik zelf niet een fan van, kleuters die kleuters moeten opvoeden. Ik heb die van mij in een kleine kudde gehad, met veulens om mee te spelen en twee veel oudere merries. Verder had ik hem dagelijks in de hand.
Braafste paard wat er rond loopt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:15

Paintlinger schreef:

Een kat in het nauw maakt ook rare sprongen. Honden vallen ook uit vanuit angst.
Het zijn andere dieren, maar zij vertonen ook tegenstrijdig gedrag in bepaalde situaties.

Paarden kunnen best dominant (oftewel ook agressief) gedrag vertonen door onzekerheid hoor, waarbij ze letterlijk van zich af/om zich heen slaan.

En een paard kan best leider van de kudde worden, niet omdat hij van nature een dominante leider is, maar omdat er gewoonweg geen betere kandidaten zijn. Paarden willen zekerheid, en als ze die bij een ander niet kunnen vinden vullen ze die positie dan zelf maar in. De één vervult die functie omdat hij/zij over een aangeboren dominantie/natuurlijk leiderschap beschikt, de ander doet het bij gebrek aan alternatief.
Zet alleen maar leeftijdsgenoten bij elkaar, en er zal er eentje naar voren moeten stappen om de rol van leider op zich te nemen - er zijn geen alternatieven; zonder leider zitten is geen optie. Iemand moet het doen. Het maakt niet dat de leider dan ook effectief dominant is, de rest is gewoon onderdaniger, en deze voelt waarschijnlijk net dat tikkeltje meer "nood aan zekerheid/leiderschap", waardoor hij de openstaande vacature dan maar zelf inneemt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:24

Ik ken ook van die onzeker dominante dieren. Heel onpraktisch en qua karakter niet altijd even betrouwbaar.
Laatst hadden kennissen een nieuwe pony gekocht, en de onzekere pony begon de nieuwe pony elke keer in de hoek te drijven en dan te trappen. Terwijl ze eigenlijk dus heel onzeker is.
Dus ja dat kan zeker.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 19-03-25 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:27

Castreer die baby zo snel mogelijk en zet hem in een kudde met een duidelijke leider en rangorde waar hij niet zo hoog staat. Dat arme beestje heeft continue stress van dominant zijn faken als het inderdaad juist een onzeker dier betreft. Ik snap dan wel dat hij zich zo slecht gedraagt in de omgang als z’n emmer nonstop overloopt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:53

Jullie verwarren dominant uitziende gedragingen met dominantie.
Aversieve of defensieve gedragingen zijn misschien vaak heftig, maar niet hetzelfde als dominant.

Maar ik verwijs even terug naar wat ik hierboven schreef

Echte dominantie is juist heel fijn en zelfs subtiel.
Dat is die ene merrie die 1 oor opzij doet en daarmee de rest laat wijken.....weetje wel *D

Het is zoals ik al zei...een vies woord geworden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 02:30

Echwel schreef:
Waarom dit met een jaarling allemaal doen
Beest hoort in een kudde en baby te zijn

Wat doet TS precies "teveel"? Poetsen? Dat is t enige wat ze doet zo te lezen

Dit paard had aan mij wel een verkeerde gehad. We gaan niet gericht trappen, nooit niet.
Heb je ervaring met jonge paarden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:17

Paintlinger, ik denk dat je zelf dominantie verward met zelfverzekerheid. Een zelfverzekerd paard is degene die zo leiderschap toont zoals jij omschrijft.

In ieder geval heeft de TS iemand nodig die ervaring heeft met jonge paarden en dat zijn dus de mensen die er veel mee werken, ze beleren en opvoeden. Ik ben ook geen voorstander van het poetsen van jaarlingen..gewoon lekker laten opgroeien en daarna laten beleren door iemand met ervaring.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:34

Elisa2 schreef:
Paintlinger, ik denk dat je zelf dominantie verward met zelfverzekerheid. Een zelfverzekerd paard is degene die zo leiderschap toont zoals jij omschrijft.

In ieder geval heeft de TS iemand nodig die ervaring heeft met jonge paarden en dat zijn dus de mensen die er veel mee werken, ze beleren en opvoeden. Ik ben ook geen voorstander van het poetsen van jaarlingen..gewoon lekker laten opgroeien en daarna laten beleren door iemand met ervaring.

Maar tijdens het "lekker laten opgroeien" wil je toch op een normale manier aan je jaarling kunnen komen?
Die lopen toch ook verwondingen op, mankeren al eens wat, ... ? Ik zeg niet dat je 3 kwartier moet staan rekken en tutten, maar een paar minuten modder afpellen en manen ontwarren is toch niet absurd veel gevraagd? Of ze nou 1 of 21 zijn, ik wil een tranend/ontstoken oog wel kunnen behandelen..