Wat kun je vragen als groom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:51

Beemsterkaas schreef:
Even een newsflash: jullie betalen jullie pensionhouder ook geen 24/7 loon. En die zorgt voor meer dan 10 paarden.

Zoals gezegd: TS kan het altijd proberen, maar 500 euro is echt niet gebruikelijk. Als het wel lukt: mooi!

Hier moest ik wel even om lachen :D

Maar goed, als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. We vinden er allemaal wat van dat je in de paarden onderbetaald wordt, behálve als dat betekent dat we zelf meer stalgeld moeten gaan betalen :j

TS: echt ga uit van wat jij wil/moet verdienen en ga niet andersom redeneren.

Oehlala

Beemsterkaas schreef:
500 euro voor 4 dagen?

Dat gaat niemand geven aan een meid van 19 om 4 dagen bij de paarden te 'mogen' verblijven. Al helemaal niet in het wit (dan wordt het helemaal duur).

Niks mis mee om normaal te willen verdienen in de paarden natuurlijk, je kan het altijd proberen.

Dit is dus ook precies het mentaliteitsprobleem in de paardensector.

Ik neem geregeld bedrijven over, als de ondernemer op vakantie/afwezig is, en ben daardoor 24/7 verantwoordelijk en bereikbaar/ stuur het personeel aan en doe de volledige dierverzorging, dus er vanuit gaande dat je alleen bent, het volledige bedrijf draait deze 4 dagen, en ook 's nachts dus een bereikbaarheids-en beschikbaarheidsverplichting hebt, en dat het wit betaald is als zijnde zzp'er
(ivm aansprakelijkheid en verzekeringen wel aan te bevelen), tussen de 200 en 300 per dag/24uur.

Als je er komt als zijnde personeelslid en dus iemand anders als bedrijfsleider/geef het een naam fungeert/ zou ik naar een uurloon kijken waar je tevreden mee bent. Verder nog steeds goed je verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid op papier zetten.
Laatst bijgewerkt door Oehlala op 08-01-25 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Bellatrix schreef:
Het is wel 4 dagen keihard werken. Ik vind dat daar best naar betaald mag worden.

Dus de stalhouder betaal jij ook zo’n 2000 euro?
Das 66 per dag om eveneens keihard te werken en voor de paarden te zorgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:52

Beemsterkaas schreef:
Even een newsflash: jullie betalen jullie pensionhouder ook geen 24/7 loon. En die zorgt voor meer dan 10 paarden.

Zoals gezegd: TS kan het altijd proberen, maar 500 euro is echt niet gebruikelijk. Als het wel lukt: mooi!

Geen pensionpaard meer, maar die rijdt de pensionhouder ook niet. Die had overigens ook rond de 10 paarden staan voor destijds 350 euro per maand excl voer en mesten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:54

En in de meeste gevallen dubbel zoveel paarden of meer, het hele jaar rond, ook op feestdagen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:17

4 losse dagen of een dienst verband voor 4 dagen per week?? 10 paarden is niet zo heel veel werk als het alleen om verzorging gaat... 1,5 uur stalwerk... bij elkaar 1 uur kwijt aan voeren en 2 uur om paarden in wei en trainingsmolen zetten... ruim gerekend!! Voor vier losse dagen is 50 - 75 euro per dag een redelijke vergoeding als je op het erf verblijft... in een dienstverband is rond minimum loon wat je kan verwachten...

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:19

Femke_Tweety schreef:
Foaly schreef:
Met 19 jaar vier dagen in je uppie verantwoordelijk zijn voor tien (ik neem even aan dure) sportpaarden? Ongeacht het bedrag zou ik daar toch wel heel goede afspraken over maken, zodat jij niet de sjaak bent als er buiten jouw schuld om iets gebeurd :=

En zelfs goede afspraken als er wel door jouw fout iets misgaat.

Kan áltijd gebeuren, zelfs de allerbeste.

Je wil dan niet in jarenlange ingewikkelde rechtszaken terecht komen of zelfs op je 19e al gigantische failliet met enorme restschuld.

Dus bespreekt ook een worst case scenario.
Per app of mail zodat je t 'op papier' hebt

:D :D :D ze hebben bij netflix nog wel een baan voor je op de afdeling drama

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:33

Ayasha schreef:
Bellatrix schreef:
Het is wel 4 dagen keihard werken. Ik vind dat daar best naar betaald mag worden.

Volgens mij vergeet je in deze berekening dat 't hier om 10 paarden gaat.
Dus 2000,- per maand voor 10 paarden is 200 per maand per paard. Geef mij even het adres van de stal waar die prijzen nog gehanteerd worden, dan verhuis ik daar nu naartoe :+

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:36

JeanneV schreef:

Ik zou niet te lacherig doen over de juridische risico's en het vooraf zoveel mogelijk inperken daarvan in dit soort kwesties, maar goed, dankzij mensen met jouw instelling hebben en houden wij juristen genoeg werk. :D

Tijn8

Re: Wat kun je vragen als groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:40

Ik zou ook goed nadenken over of je het moet doen als je verantwoordelijk bent en wat als één van de paarden jou verwond.......
Ik betaal voor iemand in huis die past op 2 honden, 1 poes, 2 geiten en 3 paarden. 60 euro per dag. het is ongeveer 3 uur werk per dag en er wordt een contractje voor afgesloten. Dan heb je een richtlijn. Die dames zijn wel tussen de 20-25 jaar.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:43

@Keebish, je stalgeld is niet het loon van de pensionhouder.

Zelfs van het 'kale box'-tarief blijft weinig over, aangezien stallen torenhoge bedragen aan verzekering betalen, allerlei onderhoud en herstellingen, extra personeel, mestafvoer, verbruikskosten,...

Iemand noemde hierboven 350 euro excl. voer en diensten - dat zijn tarieven die de meeste stallen vragen: wel àlles inbegrepen.

Het heeft niet veel uitleg nodig dat die situatie niet klopt.

Mentaliteitsprobleem?

Het is gewoon hoe de paardenwereld is. Als pensionklanten evenveel moeten betalen als bijvoorbeeld het dagtarief in een hondenpension, zullen veel mensen moeten stoppen met de hobby.

Zolang mensen willen dat hun paard voor een tientje per dag een all in verzorging geniet, zal er niks veranderen in de paardenwereld. Behalve dan dat er steeds minder stallen zullen bestaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:47

Het is een andere discussie, maar ik heb me ook wel verbaast dat mijn hond duurder is op de dagopvang (en dat is alleen opvang, geen eten of wat dan ook), dan mijn paard all-in per dag kost... Nu wordt mijn hond wel de hele dag in de gaten gehouden en mijn paard niet zo direct, maar toch.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:49

Beemsterkaas schreef:
@Keebish, je stalgeld is niet het loon van de pensionhouder.

Zelfs van het 'kale box'-tarief blijft weinig over, aangezien stallen torenhoge bedragen aan verzekering betalen, allerlei onderhoud en herstellingen, extra personeel, mestafvoer, verbruikskosten,...

Iemand noemde hierboven 350 euro excl. voer en diensten - dat zijn tarieven die de meeste stallen vragen: wel àlles inbegrepen.

Het heeft niet veel uitleg nodig dat die situatie niet klopt.

Mentaliteitsprobleem?

Het is gewoon hoe de paardenwereld is. Als pensionklanten evenveel moeten betalen als bijvoorbeeld het dagtarief in een hondenpension, zullen veel mensen moeten stoppen met de hobby.

Zolang mensen willen dat hun paard voor een tientje per dag een all in verzorging geniet, zal er niks veranderen in de paardenwereld. Behalve dan dat er steeds minder stallen zullen bestaan.

Ja hartstikke sneu hoor als mensen moeten stoppen met hun hobby.

Niet sneu voor de velen mensen die geen normale boterham kunnen verdienen?

In het stalgeld zou ook het loon van de stalhouder moeten zitten. Of verwacht je dat hij/zij naast het werk dat gedaan wordt voor jouw paard, ook nog zoveel uur buitenhuis gaat werken zodat er boodschappen gedaan kunnen worden? Voor jouw paard zorgen moet maar een soort van hobby zijn als pensionhouder?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:55

Wij baten zelf pension uit, naast eigen ander bedrijf en werk buitenshuis.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:00

Ayasha schreef:
Bellatrix schreef:

Als ik 10 paarden zou hebben zou dat een prima prijs zijn per maand ja *\o/*

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:07

Beemsterkaas schreef:
Wij baten zelf pension uit, naast eigen ander bedrijf en werk buitenshuis.

Als dat je eigen keuze is, prima toch? :)
Iedere pensionhouder is vrij zijn eigen prijzen te bepalen. Als je daarvan niet kan leven of je vindt het leuk er wat naast te doen en kunt dat goed combineren dikke prima.

Waar het om gaat is dat mensen hier lage prijzen aangeven omdat ze meer toch niet gaat krijgen
(Aannames). Dan kijk je er echter op de verkeerde manier naar en houd je onwenselijke mechanismen in stand.

TS moet kijken wat zij wil verdienen voor het werk.

Als degene die hulp nodig heeft dat niet wil betalen kan ze haar tijd beter ergens anders aan besteden waar ze wel eerlijk betaald wordt.

Degene die hulp nodig heeft vindt dan vast een gek die het wel voor een paar tientjes en een overnachting doet en als TS daar blij mee is ook dikke prima. Good for her. Maar de hele redenatie dat ze geen eens minimum uurloon zou kunnen vragen is al van de zotte.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:12

Als de eigenaren 4 dagen weg (vakantie?) willen, dan kan daar best wat tegenover staan.
Zeker als je daar 24/7 moet verblijven en zelf voor eten en drinken moet zorgen.
€400-€500 is echt niet overdreven om te vragen.
Wel goede afspraken maken over mogelijke calamiteiten en oproepen van een dierenarts.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:27

Kijk eens op de site van de paardenoppas service. Denk dat je zeker aan deze tarieven mag denken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:08

Bonnelover schreef:
Kijk eens op de site van de paardenoppas service. Denk dat je zeker aan deze tarieven mag denken.

Precies, je bent nl geen groom, je bent (vakantie-)oppas aan huis.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:36

Heb je nog ander werk? Ik heb een periode als (wedstrijd)groom gewerkt waardoor ik op de wedstrijddagen (onbetaald) verlof moest nemen. Per wedstrijddag rekende ik dan (afgerond) het salaris dat ik miste door niet bij mijn werkgever te kunnen werken. Ik was toen ongeveer 22-24 jaar. Volgens mij rekende ik 100€ per dag en 50€ per reisdag (waren weleens 2 reisdagen onderweg naar wedstrijd).

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:44

Imaginaerum schreef:
JeanneV schreef:

Ik zou niet te lacherig doen over de juridische risico's en het vooraf zoveel mogelijk inperken daarvan in dit soort kwesties, maar goed, dankzij mensen met jouw instelling hebben en houden wij juristen genoeg werk. :D

Welnee... typisch bang makerij van juristen.... er is niemand die een 19 jr met een vakantiebaantje / oppas klus aanklaagt als er wat mis gaat... je kunt als stal eigenaar zelf ook bedenken dat een 19 jr niet hetzelfde inzicht heeft als een ervaren kracht... Alsof er recht zaken zijn omdat een vakantiekracht onbewust domme dingen doet...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:45

Beemsterkaas schreef:

Ik hoef mijn pensionhouder ook geen 24/7 loon te betalen. Ik hoef hem (uitgaande van jouw voorbeeld) maar 1/10e van dat loon te betalen. Hij krijgt voor de andere paarden namelijk ook betaald. En ja, mijn pensionhouder neemt heel wat meer mee naar huis dan minimum loon. Terecht trouwens.

Stalmedewerkers krijgen gewoon minimumloon hier in de regio (tenzij het om een stageplaats gaat). Dus daar zou ik vanuit gaan. Willen ze dat niet betalen, dan zoeken ze lekker een ander.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:48

https://ckbliss.nl/vacatures/

Kijk anders hier even. Ik ken deze stal toevallig goed. Er wordt gewoon een normaal loon betaald met een inhouding voor de huur als je op het complex woont. Gewoon als voorbeeld.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:01

Ik denk dat 500 euro helemaal niet zo gek is. Stel je werkt 10 uur per dag, dus 40 uit totaal. Kom je op een uurtarief van 12.50 per uur. Ga je uit van 10 euro per uur dan kom je op 400. Minder dan dat lijkt me onredelijk, het is best een verantwoordelijkheid. Je werkt misschien niet in de nacht en krijgt verblijf. Maar als er om 19.00 een koliek krijgt dan ben je zo nog een paar uur bezig als jij de enige aanwezige bent. Dan kan je niet zeggen 'ik klok nu uit dus bel de dierenarts morgenochtend wel'.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:05

10 uur per dag om 10 paarden te verzorgen?? je zal maar zulke langzame mensen in huren..... ik heb er 12 - 15 staan en heb 5 uur per dag staff en dat zadelt nog op ook...