Trekpaard jaarling met karakter wat wel/niet doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odin2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 10:46

Popstra schreef:
Ik vind dagelijks een jaarling een half uur in handen hebben veels te veel om eerlijk te zijn. Die krijgt al een hekel aan de mens nog voor er later daadwerkelijk mee gewerkt moet worden.
Die hoort in een kudde op te groeien en daar respect te leren van de andere paarden

This ook niet dat ik hem elke dag een half uur pak net zijn voetjes, want dat was echt een dingetje en keer een borstel er over. Hij staat elke dag paar uur met andere paarden net de nachten staan ze binnen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:47

Odin2023 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk ook dat hij een kudde nodig heeft met leeftijdsgenoten zodat hij lekker kan spelen en grenzen kan verkennen.

Hij is niet goed gesocialiceerd omdat hij alleen is gezet na het weghalen bij de moeder.

Goh hij heeft hier leeftijd genootjes waar hij elke dag paar uur mee samen staat. Maar hij wil gewoon eten en zn ding doen terwijl de rest denkt van kom op spelen. Doet die even 10min mee en dan vind hij het wel best

Maar elke dag een paar uur samen staan met leeftijdsgenoten is natuurlijk iets anders dan ermee in de opfok staan 24/7. Als ze echt samen leven dan is er onderling veel meer sociaal contact rondom het eten en hebben ze vaak gezamelijke momenten van eten, spelen en rusten. Daar leren ze veel meer van elkaar en worden ze onderling opgevoed.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:53

Besef je goed dat voetjes optillen voor een trekpaard heel veel moeilijker is dan voor een ander paard. Door hun brede bouw kunnen ze hun standbeen veel moeilijker onder de massa krijgen en zo hun balans behouden. Het is heel goed om dat wel met een veulen alvast te gaan oefenen, maar ik kan me ook voorstellen dat als je dit te vaak (iedere keer dat je hem in handen hebt) doet, het voor hem een frustratiepunt wordt en hij daardoor menselijk contact linkt aan voetjes optillen.

Popstra

Re: Trekpaard jaarling met karakter wat wel/niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:18

Een paar uurtjes per dag met andere staan is niks. Hij moet nog een paar jaar 24/7 met anderen buiten staan en de ruimte hebben wil hij er mentaal wat aan hebben.
Voor zijn beenwerk ook veel beter want dan beweegt hij meer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:53

Eens met het advies zo’n jonkie met rust te laten. Wat je er nu aan verpest is later moeilijk te herstellen en menig jong paard belandt hierdoor als onhandelbaar bij de slager.
Als hij nu de kans krijgt, voordat zijn ‘paarden verstand’ een beetje ontwikkeld is, om zijn kracht tegen je te gebruiken of dat soort dingen.. echt, voorkomen is beter. Door er niet mee te gaan tutten en doen.
Zet m in een kudde en als ie 2,5/3 is op zn vroegst weer ophalen om voorzichtig het werken (aan de hand eerst) op te pakken.
Niet nu al.. echt dit was vroeger al zo, jonge paarden daar loop je maar af en toe eens bij de wei in om even te checken. Meer niet!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:06

Paar uur met andere is dan x aantal uur alleen?. Op stal oid?
De mijne speelde ook pas toen hij beter in z'n vel ging zitten rond z'n 2e jaar.. daarna moest ik ook echt een andere plek zoeken anders kon hij dit, zie foto echt niet doen, hij is de vieze witte
Afbeelding

Odin2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:58

boedjang schreef:
Paar uur met andere is dan x aantal uur alleen?. Op stal oid?
De mijne speelde ook pas toen hij beter in z'n vel ging zitten rond z'n 2e jaar.. daarna moest ik ook echt een andere plek zoeken anders kon hij dit, zie foto echt niet doen, hij is de vieze witte
[ Afbeelding ]

Hij begint nu pas echt lekker in z'n vel te zitten hij begint lekker te spelen en ravotten met de andere. We hebben veel mogelijkheden. This niet dat hij op een donker stalletje staat hij staat in een uitloop stal en aan elke kant nog een paardje. Dus this niet dat hij de rest van de uren 0 contant heeft met andere paarden. Wat een leuke actie foto! Hihi
Ik probeer ff foto van de mijne in zijn gekke bui te posten haha

Odin2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 21:11

tjaakje schreef:
Besef je goed dat voetjes optillen voor een trekpaard heel veel moeilijker is dan voor een ander paard. Door hun brede bouw kunnen ze hun standbeen veel moeilijker onder de massa krijgen en zo hun balans behouden. Het is heel goed om dat wel met een veulen alvast te gaan oefenen, maar ik kan me ook voorstellen dat als je dit te vaak (iedere keer dat je hem in handen hebt) doet, het voor hem een frustratiepunt wordt en hij daardoor menselijk contact linkt aan voetjes optillen.

Z'n voetjes had ik geen andere keuze om dit nu al te doen vanwege cpl en misvormde hoeven wegens gewoon verwaarloosd. En hij doet het braaf probeer hem zeker ook niet te over vragen hier in en sinds z'n sokken eraf zijn is het ook geen probleem voor de hoefsmid hij kan em zelfs uit de hand bekappen. This beetje zoeken maar ik zie zoals de meeste het advies lekker zn gang laten gaan en niet veel mee doen

troi

Re: Trekpaard jaarling met karakter wat wel/niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:22

Lekker zijn gang laten gaan ja. Maar wel in een sociale omgeving. En dat is niet een paar uur samen zonder eten en 20 uur opgesloten in een uitloopstal. Daar heeft hij weinig aan. Veel meer naar buiten in een vaste kudde met eten. Daar leert hij echt van

Odin2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 23:29

troi schreef:
Lekker zijn gang laten gaan ja. Maar wel in een sociale omgeving. En dat is niet een paar uur samen zonder eten en 20 uur opgesloten in een uitloopstal. Daar heeft hij weinig aan. Veel meer naar buiten in een vaste kudde met eten. Daar leert hij echt van

Helaas heb ik die mogelijk nu niet. This nog even tot maart en dan kan hij weer 24/7 buiten in de kudde en laat ik hem zijn gang gaan.