verhuur weiland aan paarnderhouders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:48

hakkipilke87 schreef:
friesiszwart schreef:
de hoeveelheid grond is te klein voor het aantal paarden dat je wilt het gehele jaar in de gunstigste condities voldoende te verstrekken van voldoende voeding. Daarbij stalling of schuilplekken maken of dichte stal/schuur voor de noodzakelijke spullen is een must maar is daar een vergunning voor te krijgen?

schuurtje voor spullen staat er al . alleen de schuilstal is wel iets wat ik graag zou willen .. dat is er nu niet . er is rondom wel voldoende bomen dat scheelt wel een stuk .. de paarden die er nu lopen , lopen er al jaren

Nogmaals, is die schuur legaal? Want als dat niet zo is en je gaat een aanvraag doen, ben je ook dat schuurtje kwijt, naast mogelijk ook een nee, want vorige was ook geen toestemming voor in bestemmingsplan. Zou eerst eens kijken of je voorzichtig kan kijken wat het bestemmingsplan aangeeft en wat er dus al of niet op staat qua bouwblok (en waar op het perceel als die er is).

hakkipilke87

Re: verhuur weiland aan paarnderhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:01

ik denk het niet .. ook daar moet ik naar informeren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:27

hakkipilke87 schreef:
ik denk het niet .. ook daar moet ik naar informeren

En dat is dus stap 1, rest hangt daar nogal van af qua waarde en bruikbaarheid van dat perceel.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:50

ik heb net even via via na gevraagd , er is geen vergunning voor het schuurtje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:57

Dan is de kans groot dat er ook geen vergunning komt.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:58

maar stel ik bouw het schuilstal voor 4 paarden ik bekijk dan nog of ik het met of zonder vergunning doe dat even terzijde . ik zat te denken aan 135 euro per maand per paard . ik regel dan het water en onderhoudt aan het weiland daar moet je denken slepen , kale plekken opnieuw inzaaien dat soort dingen . het hooi ga ik toch maar apart doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:08

Wie draagt het risico als die stal illegaal staat en de gemeente er achter komt? Halveer jij dan de huur, naast de mogelijke boete? Of hebben je huurders gewoon pech? Als er zaken veranderen zoals eigenaren, wil er nog wel eens iemand wakker worden en gaan opletten. Wil je er een lange termijn investering van maken, dan is een bouwblok en dus legale stal een flinke waardevermeerdering, dus waard om verder te informeren toch naar de mogelijkheden al dan niet met plicht tot beschermen dieren en wolf dreiging in de hand, maar regel dat dan wel via een expert.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 22:19

dat is mijn pakkie aan. stel dat ik het af moet breken dan ga ik uiteraard zakken met de prijs . er is nu helemaal geen schuilstal dus.. ik wil dit ook doen voor de welzijn van de paarden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:54

Dan kun je beter iets verplaatsbaars neer zetten.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 23:22

ja je hebt ook van de verplaatsbare die je met de trekker kunt verzetten , dat lijkt mij ook wel wat . vooral ook omdat het land in 3 stukken is verdeeld

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 23:25

maar nu even geen vergunningen en wolven gedoe maar wat een reële vraagprijs is

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:25

Als de gemeente flauw doet mag ook die niet. Stal is stal.
Maar soms gedogen ze.

Let bij dat soort wel op dat er geen been onder kan bij liggen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:57

Je kunt het "gedoe" vinden maar i.m.o is een vraagprijs nog helemaal niet relevant zo te lezen.
Er moet voor zover ik lees eerst nog een heleboel gebeuren voordat daar veilig paarden kunnen staan.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 23:58

er staan al jarenlang paarden op de manier zoals het nu is

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:02

Een reële prijs voor het verhuren aan die paardeneigenaren? Ik lees verder niks over faciliteiten zoals een bak of veilige opslagruimte, ik zou daar niet meer dan 100 euro voor betalen. Maar door de btw verhoging op voer zou ik daar max 150 voor betalen. Al zou ik er zelf nooit stallen ivm de wolven en gebrek aan faciliteiten.

Er hoeft maar 1 keer iemand van de gemeente langs te fietsen en je hebt een flinke bekeuring als je geen vergunning hebt. Dus ik zou eerst eens contact opnemen met de gemeente om te zien wat er allemaal mag op die plek. Er staan regelmatig topics op bokt van mensen die een pensionstal willen beginnen of een paddock paradise. Het wordt vaak afgeraden ivm de vergunningen en de kosten voor het opzetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:04

hakkipilke87 schreef:
ja je hebt ook van de verplaatsbare die je met de trekker kunt verzetten , dat lijkt mij ook wel wat . vooral ook omdat het land in 3 stukken is verdeeld

Dan krijg je de discussie welk(e) paard(en) mogen schuilen en welke niet en dus hoe doe je dat met verschillende prijzen. Centrale stal dus en gebruik bepaald permanentie, niet of je ding kan verplaatsen.
Heb je uberhaupt ooit al eens zo iets gedaan? Ik zou aanraden om als je het echt wil doen om of het simpelweg te verhuren en de huurders alles laten doen (anders dan bv waterput slaan, dat heeft meerwaarde voor verhuur zonder meerwerk). En rest aan de huurders overlaten met afspraken over wat wel en niet mag/moet. Of je moet er veel meer gaan regelen en dat vraagt een stuk kennis en tijdsinvestering. Ga liever eens met die huurders om de tafel en kijk eens wat zij nu doen en wat ze eventueel extra zouden willen. Veranderingen zouden voor sommigen wel eens reden kunnen zijn om beslissingen te nemen over hun dier qua houden of niet nu met naast wolf en de pan uit rijzende prijzen er ook nog eens een andere huurbaas komt.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 00:08

har166 schreef:
Een reële prijs voor het verhuren aan die paardeneigenaren? Ik lees verder niks over faciliteiten zoals een bak of veilige opslagruimte, ik zou daar niet meer dan 100 euro voor betalen. Maar door de btw verhoging op voer zou ik daar max 150 voor betalen. Al zou ik er zelf nooit stallen ivm de wolven en gebrek aan faciliteiten.

Er hoeft maar 1 keer iemand van de gemeente langs te fietsen en je hebt een flinke bekeuring als je geen vergunning hebt. Dus ik zou eerst eens contact opnemen met de gemeente om te zien wat er allemaal mag op die plek. Er staan regelmatig topics op bokt van mensen die een pensionstal willen beginnen of een paddock paradise. Het wordt vaak afgeraden ivm de vergunningen en de kosten voor het opzetten.

ja prijs per paard per maand . dank voor je reactie

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 00:19

tamary schreef:
hakkipilke87 schreef:

Dan krijg je de discussie welk(e) paard(en) mogen schuilen en welke niet en dus hoe doe je dat met verschillende prijzen. Centrale stal dus en gebruik bepaald permanentie, niet of je ding kan verplaatsen.
Heb je uberhaupt ooit al eens zo iets gedaan? Ik zou aanraden om als je het echt wil doen om of het simpelweg te verhuren en de huurders alles laten doen (anders dan bv waterput slaan, dat heeft meerwaarde voor verhuur zonder meerwerk). En rest aan de huurders overlaten met afspraken over wat wel en niet mag/moet. Of je moet er veel meer gaan regelen en dat vraagt een stuk kennis en tijdsinvestering. Ga liever eens met die huurders om de tafel en kijk eens wat zij nu doen en wat ze eventueel extra zouden willen. Veranderingen zouden voor sommigen wel eens reden kunnen zijn om beslissingen te nemen over hun dier qua houden of niet nu met naast wolf en de pan uit rijzende prijzen er ook nog eens een andere huurbaas komt.

de paarden lopen in kudde of bedoel je dat een verplaatsebare niet groot genoeg is ? waterputslaan zal moeilijk worden omdat het perceel heel hoog ligt , hoogste punt in het hele regio.

wat betreft de huurders weet ik hoe het nu gaat , in feite veranderd er niks behalve dat ik een schuilstal wil neerzetten. de verhuurder regelt nu ook het water en doet onderhoud aan het weiland.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:31

En de prijs wil verhogen... Er verandert dus wel best iets

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:54

hakkipilke87 schreef:
friesiszwart schreef:
de hoeveelheid grond is te klein voor het aantal paarden dat je wilt het gehele jaar in de gunstigste condities voldoende te verstrekken van voldoende voeding. Daarbij stalling of schuilplekken maken of dichte stal/schuur voor de noodzakelijke spullen is een must maar is daar een vergunning voor te krijgen?

schuurtje voor spullen staat er al . alleen de schuilstal is wel iets wat ik graag zou willen .. dat is er nu niet . er is rondom wel voldoende bomen dat scheelt wel een stuk .. de paarden die er nu lopen , lopen er al jaren

Wat vinden de huidige huurders ervan als er paarden en mensen bij komen? Dat kan de dynamiek flink om zeep helpen

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 06:29

1.8 hectare, mits het wat droge grond is kunnen rustig 8 paarden op. Zelf 1.4 hectare. Daar gaat nog stal, hooi opslag en rijbak vanaf. Heb er 6 paarden op gehad, geen enkel probleem. (Zandgrond)

In het verleden stuk land gehuurd voor 75 euro per paard. Dit was echter nog ruim voor de corona. Denk dat 100 euro best realistisch is. Ik weet niet of ik zelf 30 euro per maand extra zou willen betalen voor een schuilstal, als er al genoeg mogelijkheid is voor de paarden om te schuilen.

Denk dat het verstandig is met de huidige huurders te overleggen voor die tijd.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 07:47

Hier verplicht de gemeente waar mijn paarden staan nog net niet dat er een schuilstal(naar hun keuze ) op moet bij 24/7 en allemaal zonder vergunning.
Hiervoor stond ik in mijn eigen gemeente en dat was allemaal moeilijk en niet mogelijk zonder bouwblok ect.
Ligt dus echt helemaal aan hoe de gemeente erover denkt.
Ik zou 100€ per paard kalenhuur prima vinden maar ik lees wel dat je water en hooi gaat aanleveren en de wei gaat onderhouden dat moet ik echt zelf regelen allemaal dus zou zelfs wel bereid zijn iets meer te betalen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:13

hakkipilke87 schreef:
maar stel ik bouw het schuilstal voor 4 paarden ik bekijk dan nog of ik het met of zonder vergunning doe dat even terzijde . ik zat te denken aan 135 euro per maand per paard . ik regel dan het water en onderhoudt aan het weiland daar moet je denken slepen , kale plekken opnieuw inzaaien dat soort dingen . het hooi ga ik toch maar apart doen.

Ik vind dit een hele nette prijs. Misschien nog wat schaapjes erbij voor de begrazing :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:49

hakkipilke87 schreef:
friesiszwart schreef:

Ga even ook informeren of dat schuurtje een vergunning heeft.
Want dat die al jaren staat, heeft jammer genoeg niets te zeggen.

Wij wilden ( ook op de Veluwe) een wei met opstallen ( stalletje met 2 boxen, grote hooischuur, rijbak met schuilstal) kopen die wij al bijna 10 jaar huurden. De nieuwe eigenaren (erven van van de oude van wie wij huurden) wilden vam het stuk en verhuur af en hadden er een forse prijs opgeplakt, incl een taxatie rapport van een bevriende makelaar.

Omdat de gebouwen allemaal zowat op instorten stonden EN ik een onderbuikgevoel had - ben ik toch eerst even langs de gemeente.

Alles behalve het ministalletje was zonder vergunning gebouwd 30 jaar geleden. En het stalletje zelf niet op de plek en ook niet volgens bouwtekening die verleend was.
Bovendien het geheel was "grasland met behoud van waarde"

De gemeente was er heel duidelijk: tot nu toe gedoogd maar herstel of renovatie van de bestaande gebouwen verboden.
Officieel mocht je nog niet eens een dakpan of plank weer vast maken. En van binnenuit opknappen ook no done.
Ook het "slooprecht" van zowat 400 m2 was gewoon niet waar.

Sterker nog : de amtenaar met die ik sprak zei doodleuk dat zodra verkocht het ook dik inzit er weer controle komt en dat er dan wel gehandhaafd wordt.

Hadden wij het gekocht, waren wij voor meer als een ton de boot ingegaan.

Toen wij dat bij de erven aangaven mochten wij op eens toch verder huren. Maar wij hebben bedankt voor die eer.

Inmiddels is het verkocht aan een omwonende - zodat er in toekomst het vrij blijft en er niet gebouwd kan worden... wel heb ik die goede man toen nog het rapport van de gemeente gegeven en gelukkig heeft ie allen de daadwerkelijke waarde betaald .
Nu grazen er alleen nog een paar schaapjes op

Dus ga goed informeren wat mag en wat niet

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:05

hakkipilke87 schreef:
er staan al jarenlang paarden op de manier zoals het nu is

Dan wil het nog niet zeggen dat het dan maar mag. Geen vergunning is geen vergunning. Bij controle zal alles weg moeten als je de verkeerde treft.
Persoonlijk zou ik als huurder niet blij zijn dat je van te voren weet dat iets zonder vergunning wordt neer gezet en dan eventueel weer weg moet.