Heeft er al iemand ervaringen met rijbroeken gekocht bij Temu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Re: Heeft er al iemand ervaringen met rijbroeken gekocht bij Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:01

Dan nog even afgezien van de kinderarbeiddiscussie, twee andere dingen om over na te denken:

- Ja, andere merken laten ook alles in China maken. Nee, dat is niet hetzelfde: alles wat binnen de EU verkocht wordt, moet een CE markering hebben. Dat betekent dat het product veilig kan worden gebruikt. Als iets in China verkocht wordt, is die markering niet nodig (al zetten ze er soms wel een C en E op, gewoon omdat het kan :+ ). Hoewel iets dus hetzelfde product LIJKT, weet je niet zeker of dezelfde veiligheidstests zijn gedaan en of jouw mooie rijbroek met siliconen vlakken niet vol zit met giftige textielverf of weekmakers. Om maar wat te noemen.
Bron: https://www.westwoodsourcing.com/blog/c ... uwbaar-152

- Temu haalt enorm veel van jouw gegevens binnen. Maar dan ook écht veel, meer nog dan Tiktok (en dat wil wat zeggen). Dat begint al zodra je de app uberhaupt opent, dus nog voordat je ook maar iets hebt gekocht. En het gaat niet alleen om je eigen gegevens (waarvan je nog kunt zeggen dat het niet uitmaakt 'want ze weten toch alles al'), maar ook om gegevens van anderen. Die dus, for the record, géén toestemming hebben gegeven en nooit met de voorwaarden van Temu akkoord zijn gegaan.
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54415 ... lfs-tiktok

En die bronnen zijn de eerste twee links die ik vind door te googlen op 'Temu CE markering' en 'Temu privacy'. Er is enorm veel informatie over te vinden, meer dan genoeg om er zeker van te zijn dat ik zelf nooit bij zo'n platform in de buurt ga komen. Als je goedkoop uit wilt zijn, ga dan naar de sale, naar marktplaats of Vinted of de kringloop, dat is stukken beter voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:30

ElCid schreef:
Heel veel spullen komen sowieso uit China, alleen dan via een wederverkoper die er 3 x ( of meer) zoveel voor vraagt. Ik heb een vliegenmasker via Temu, prima ding, voor 14,-.
Ook spullen die je via Amazon of Bol koopt komen uit China ( en zijn vaak exact hetzelfde als het spul van Temu/ Shein/ Ali maar veel duurder, net als wat Moska zegt.
Of de paardendekens iets zijn.........er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is dus bestellen.
Zou me overigens ook niks verbazen als heel veel dekens, ook van bekende merken, in China worden gemaakt :+

:j

80% van ej & Divoza komt hier vandaan.
En dan noem ik alleen de grote spelers in Nederland.

Je hoeft je niet heiliger dan de paus te voelen om je spullen bij de ( gerenomeerde) webshops te bestellen.

Het komt allemaal uit lage-lonen-landen, en die hebben nu ook door dat het nog goedkoper kan.

En wij kopen.

Want wie wil er nu een dief van zijn of haar portemonnee zijn?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 20:51

Ik weet zelf ook van een paar kleinere ruitersportzakeen dat ze bijv dezelfde sjaals hebben als wat Temu heeft. Kan niet zeggen dat ze daar vandaan komen. Wel dat het dezelfde zijn.En ook wel dat ze hier heel veel duurder zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:59

Los je de problemen daar op om niets te kopen via daar ivm mogelijk kinderarbeid? Die kinderen gaan echt niet opeens naar school ipv werken als we daar niets kopen. Nu komt er nog wat geld binnen voor eten....het is ergens dubbel gevoel je kan wel doneren aan stichtingen maar wie zegt of je geld daadwerkelijk terecht komt waar jij verwacht dat het terecht komt?

Gewoon eerlijke overpeinzingen van mezelf. Ik ben er ook al lang achter dat veel goedkope temu (zooi) duur verkocht wordt in Nederland. Zelfs onder merk namen. Waar doe je dan goed aan qua aanschaffen. Uiteindelijk komt het uit dezelfde bron maar x keer zo duur. Onlangs dus kleding via temu besteld en ontvangen. Erg te spreken over de kwaliteit ((helaas)) dus de zin daar te bestellen is er toch wel aan de hand van deze ervaring

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:59

In China zijn er best fabrieken waar wél op de arbeidsomstandigheden gelet wordt. Maar bij die goedkope spullen weet je zeker dat het niet zo is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:41

Afbeelding

Ik heb de linker gehad van iemand. Zit lekker. Is wel een echte legging en ik denk niet dat hij 4 jaar meegaat. Maar deze kost 8 euro en in mijn broek van 80 euro vallen ook al gaten :o

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 07:50

Tiggs schreef:
In China zijn er best fabrieken waar wél op de arbeidsomstandigheden gelet wordt. Maar bij die goedkope spullen weet je zeker dat het niet zo is.

Denk niet dat je dat zo kunt stellen. Chinezen zijn gewoon in staat om alles na te maken. Altijd goedkoper, soms zelfs beter dan dure spullen uit het westen. Ik denk dat we er totaal geen zicht op hebben hoe de goederenstromen lopen en waar er precies geproduceerd wordt onder welke omstandigheden en door wie. Er wordt natuurlijk ook met `informatie´ rond gestrooid over de Chinese productie door Westerse bedrijven die hun winst niet kwijt willen en misschien zelf wel productie in China hebben. Met de prijs kunnen en willen ze niet concurreren,misschien lukt het met desinformatie? Het is helaas lang niet altijd wat het lijkt. En dan ga je een megadure broek kopen waarvan je ook geen idee hebt wie hem gemaakt heeft in China.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:25

Ik zou er gewoon echt van weg blijven. Naast het slechte arbeidsomstandigheden verhaal of de gebruikskwaliteit (welke vaak gewoon echt laag is) en compleet andere producten krijgen omdat ze fotos stelen, is de kans dat er dingen als giftige stoffen inzitten ook hoog (zoals asbest of lood in de verf). Jezelf langzaam vergiftige is die paar euro niet waard. En ja, dit is al vaak bewezen. De kans is hoog dat je zo iets krijgt.

Zelfs goedkope in China gemaakte spullen noeten aan EU veiligheidseisen voldoen voordat het hier verkocht mag worden. Bij een SoLow of Action moet de winkel daar dus op letten. Maar als jij het importeerd (door bij een Chinese winkel te kopen) ben jij daar verantwoordelijk voor.

China heeft zelf ook wel regulatie regels, echter gelden die vaak niet voor producten wat exclusief geëxporteerd wordt. Buitenland vergiftigen met lood, asbest, etc is niet China's probleem. En zelfs in China gaat het alsnog vaak mis. Er zijn met enige regelmaat schandalen met slechte producten daar. De bekenste is de babymelkpoeder destijds, maar zulke dingen gebeuren daar ook nu nog met enige regelmaat. Mijn man had paar weken terug weer iets van dat caliber op het Aziatische nieuws. Hoor je hier aleen niks over. In China koopt men graag juist Europese producten, en dat voor 3x de prijs hier. Deel status, maar ook deel door problemen met Chineze producten.

Zelfs in China staan plekken als AliExpress, Temu en Shein bekend als plekken die troep verkopen. De betere Chinese winkels willen daar niet op staan om die reden. Die staan vaak enkel op TaoBao. Op TaoBao staat ook troep overigens, maar ook vrijwel elke legit winkel in China. Als je beetje Chinees kan lezen kun je die wel onderscheiden.

En nee, dit is geen "westerse propaganda". Dit is wat ik net zo goed van vrienden uit China hoor, en op Chinese media lees. Dat China goedkoper kan namaken is een gebrek aan regelgeving, geen eigen R&D die betaald moet worden, en misbruik van internationale wetgeving. En mensen zijn enkel bereid zo goedkoop te veel uur in barger omstandigheden te werken, om geld naar familie te sturen en in de hoop dat de volgende generatie het beter kan hebben. Niet omdat ze het daar prima vinden of omdat ze daar efficiënter zijn.

En ja, er wordt ook een hoop goed spul gemaakt in China. Dat is zeker waar. Maar dat zijn niet de namaakproducten met gestolen productfotos van andere merken, of de dingen die je op Temu, Ali of Shein vind.

En echt, de kwaliteit van de echt goede kledingmerken en wat je op zulke Chinese webshops koopt is niet te vergelijken (en ja, ook hier zijn dure merken met slechte kwaliteit, die vallen dus niet onder echt goede merken). De mensen die roepen van wel, zijn in mijn ervaring niet meer dan fast-fashion kwaliteit gewend en weten niet beter. Helaas herkennen in mijn ervaring steeds minder mensen kwaliteit.

Overigens is het wel zo dat China steeds duurder wordt. Westerse bedrijven die domweg goedkoop willen produceren vertrekken steeds meer voor goedkopere landen als Mianmar. Dat is geen counter argument overigens. Want die bedrijven moeten aan de eisen voldoen, en soms wordt er uit hun fabrieken gejat en wordt dat verkocht. Dat zijn over het algemeen de "net zo goed" producten die je daar koopt. En ook daar is dat illegaal als wat, maar de pakkans is laag. Dat zal nu minder gebeuren, maar de verkoop van goedkoop geproduceerde items die niet voldoen kan nog net zo ongeremd door gaan.

Ik laat het hierbij. Doe met de info wat je wil. Maar Rizette, je klink niet echt alsof je open staat voor echte meningen en meer alsof je enkel wil horen dat goedkope namaaktroep die een goede kans heeft giftig te zijn en vrij zeker in slechte omstandigheden is geproduceerd, net zo goed is als wat je hier koopt... echt, als je goedkoop wil zijn kan je beter in de sale bij de ruitersportzaak kopen, of gewoon goedkope broeken van de Decathlon. Al is het maar voor je gezondheid. Je wil niet over een paar jaar doodziek zijn omdat je zonodig goedkoop op Temu wou shoppen...
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 18-08-24 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:37

Rizette schreef:
Tiggs schreef:

Denk niet dat je dat zo kunt stellen. Chinezen zijn gewoon in staat om alles na te maken. Altijd goedkoper, soms zelfs beter dan dure spullen uit het westen. Ik denk dat we er totaal geen zicht op hebben hoe de goederenstromen lopen en waar er precies geproduceerd wordt onder welke omstandigheden en door wie.

Er zijn kledingmerken die dit wél in beeld hebben. Zoals het hoort mi :) totaal geen zicht is gewoon niet waar, er komt steeds meer zicht op.

Citaat:
Er wordt natuurlijk ook met `informatie´ rond gestrooid over de Chinese productie door Westerse bedrijven die hun winst niet kwijt willen en misschien zelf wel productie in China hebben. Met de prijs kunnen en willen ze niet concurreren,misschien lukt het met desinformatie? Het is helaas lang niet altijd wat het lijkt. En dan ga je een megadure broek kopen waarvan je ook geen idee hebt wie hem gemaakt heeft in China.

Serieus? Desinformatie? Het is niet voor niks dat mensenrechtenorganisaties zich bezig houden met de kledingindustrie -O-
En ja, helaas is deze industrie soms best ontransparant, er zijn veel en steeds meer merken die hun keten goed in beeld hebben en staan voor duurzaam en eerlijk geproduceerde kleding.
En dat is niet een kwestie van duur = goed en goedkoop = slecht.
Zeeman bv is heel goed bezig, C&A ook, en er zijn dure merken waar ik niet van wil kopen. Het is een kwestie van eventjes iets verder kijken.

Maar bij Temu, Ali en co weet je zeker dat de impact op mens en milieu intens bedroevend zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 08:50

Desinformatie betaald en in de wereld geholpen door de concurrent. Is al zo oud als de weg naar Rome.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:55

Het is niet 'gewoon' kinderarbeid, je weet hier vrijwel zeker dat je rijbroek is gemaakt door Oeigoeren in concentratiekampen. Daar zouden we in West Europa en met name Nederland een iets sterkere mening over moeten hebben gezien onze eigen geschiedenis.

En het is niet zo dat je daar niet aan ontkomt. Een klein beetje rond Googelen en alert zijn op betrouwbare bronnen leert je welke verkopers wel zo ethisch mogelijk bezig zijn.

Maar weet je, you do you enzo. Ik weet niet hoe het is om er zo krap bij te zitten dat een rijbroek belangrijker is dan de vrijheid van mensen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 09:00

Cambionn schreef:
Ik zou er gewoon echt van weg blijven. Naast het slechte arbeidsomstandigheden verhaal of de gebruikskwaliteit (welke vaak gewoon echt laag is) en compleet andere producten krijgen omdat ze fotos stelen, is de kans dat er dingen als giftige stoffen inzitten ook hoog (zoals asbest of lood in de verf). Jezelf langzaam vergiftige is die paar euro niet waard. En ja, dit is al vaak bewezen. De kans is hoog dat je zo iets krijgt.

Zelfs goedkope in China gemaakte spullen noeten aan EU veiligheidseisen voldoen voordat het hier verkocht mag worden. Bij een SoLow of Action moet de winkel daar dus op letten. Maar als jij het importeerd (door bij een Chinese winkel te kopen) ben jij daar verantwoordelijk voor.

China heeft zelf ook wel regulatie regels, echter gelden die vaak niet voor producten wat exclusief geëxporteerd wordt. Buitenland vergiftigen met lood, asbest, etc is niet China's probleem. En zelfs in China gaat het alsnog vaak mis. Er zijn met enige regelmaat schandalen met slechte producten daar. De bekenste is de babymelkpoeder destijds, maar zulke dingen gebeuren daar ook nu nog met enige regelmaat. Mijn man had paar weken terug weer iets van dat caliber op het Aziatische nieuws. Hoor je hier aleen niks over. In China koopt men graag juist Europese producten, en dat voor 3x de prijs hier. Deel status, maar ook deel door problemen met Chineze producten.

Zelfs in China staan plekken als AliExpress, Temu en Shein bekend als plekken die troep verkopen. De betere Chinese winkels willen daar niet op staan om die reden. Die staan vaak enkel op TaoBao. Op TaoBao staat ook troep overigens, maar ook vrijwel elke legit winkel in China. Als je beetje Chinees kan lezen kun je die wel onderscheiden.

En nee, dit is geen "westerse propaganda". Dit is wat ik net zo goed van vrienden uit China hoor, en op Chinese media lees. Dat China goedkoper kan namaken is een gebrek aan regelgeving, geen eigen R&D die betaald moet worden, en misbruik van internationale wetgeving. En mensen zijn enkel bereid zo goedkoop te veel uur in barger omstandigheden te werken, om geld naar familie te sturen en in de hoop dat de volgende generatie het beter kan hebben. Niet omdat ze het daar prima vinden of omdat ze daar efficiënter zijn.

En ja, er wordt ook een hoop goed spul gemaakt in China. Dat is zeker waar. Maar dat zijn niet de namaakproducten met gestolen productfotos van andere merken, of de dingen die je op Temu, Ali of Shein vind.

En echt, de kwaliteit van de echt goede kledingmerken en wat je op zulke Chinese webshops koopt is niet te vergelijken (en ja, ook hier zijn dure merken met slechte kwaliteit, die vallen dus niet onder echt goede merken). De mensen die roepen van wel, zijn in mijn ervaring niet meer dan fast-fashion kwaliteit gewend en weten niet beter. Helaas herkennen in mijn ervaring steeds minder mensen kwaliteit.

Overigens is het wel zo dat China steeds duurder wordt. Westerse bedrijven die domweg goedkoop willen produceren vertrekken steeds meer voor goedkopere landen als Mianmar. Dat is geen counter argument overigens. Want die bedrijven moeten aan de eisen voldoen, en soms wordt er uit hun fabrieken gejat en wordt dat verkocht. Dat zijn over het algemeen de "net zo goed" producten die je daar koopt. En ook daar is dat illegaal als wat, maar de pakkans is laag. Dat zal nu minder gebeuren, maar de verkoop van goedkoop geproduceerde items die niet voldoen kan nog net zo ongeremd door gaan.

Ik laat het hierbij. Doe met de info wat je wil. Maar Rizette, je klink niet echt alsof je open staat voor echte meningen en meer alsof je enkel wil horen dat goedkope namaaktroep die een goede kans heeft giftig te zijn en vrij zeker in slechte omstandigheden is geproduceerd, net zo goed is als wat je hier koopt... echt, als je goedkoop wil zijn kan je beter in de sale bij de ruitersportzaak kopen, of gewoon goedkope broeken van de Decathlon. Al is het maar voor je gezondheid. Je wil niet over een paar jaar doodziek zijn omdat je zonodig goedkoop op Temu wou shoppen...

Ik denk dat je een beetje doordraaft. Hoeveel mensen zijn er al ziek geworden door in China te kopen via Temu? Zou toch veel te mooi zijn als dat waar was? De beste leus voor de concurrent. Ziek door kopen bij Temu. Ik zie nog zo geen asbest in een rijbroek verdwijnen, denk dat je je meer zorgen moet maken over de Nederlandse wegen vol met asbest en de huizen. Lijkt me reeeler om ziek van te worden. Of Schiphol /Tatasteel. Ik wil best wat anders horen maar hoor steeds hetzelfde deuntje. Waar koop jij je rijbroeken en hoe weet je dat ze niet inChina gemaakt zijn bij dezelfde fabriek als een Temu winkel?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 09:01

Helaas verkoopt Zeeman geen rijbroeken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:31

Rizette schreef:
Tiggs schreef:

Denk niet dat je dat zo kunt stellen. Chinezen zijn gewoon in staat om alles na te maken. Altijd goedkoper, soms zelfs beter dan dure spullen uit het westen. Ik denk dat we er totaal geen zicht op hebben hoe de goederenstromen lopen en waar er precies geproduceerd wordt onder welke omstandigheden en door wie. Er wordt natuurlijk ook met `informatie´ rond gestrooid over de Chinese productie door Westerse bedrijven die hun winst niet kwijt willen en misschien zelf wel productie in China hebben. Met de prijs kunnen en willen ze niet concurreren,misschien lukt het met desinformatie? Het is helaas lang niet altijd wat het lijkt. En dan ga je een megadure broek kopen waarvan je ook geen idee hebt wie hem gemaakt heeft in China.

Fijn dat je het voor jezelf goed kunt praten...

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:35

Ik heb een rijbroek van shein van volgens mij 30 euro. Ik vind hem zelf erg lekker zitten en draag hem ook best regelmatig. De kwaliteit is erg goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:38

Maarrrrr hoe kun je er weg blijven dan. Moet je dan alles wat bol.com, action enz verkopen eerst op aliexpress, temu en shein opzoeken en vind je het daar niet dan kopen??

Hier stond op de braderie een kraam met veel leuk speelgoed voor de honden. Alles tussen de 5 en 10 euro. Leuke prijzen maar ik weet dan het tussen de 1 en 5 euro ook via bovengenoemde website te verkrijgen is. Exact hetzelfde, ik heb het namelijk in huis. Zo ook vele honden riemen en halsbanden. Super nette kwaliteit

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:42

Temu is geen winkel, ze orderen zelf bij leveranciers en komen er klachten want retour sturen doet bijna niemand dan verhalen ze dat op de leverancier die dus dan niets krijgt. Maar zolang er dagelijks 82 vrachtvliegtuigen vol , alleen van Temu op Schiphol landen, tja.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:42

Naast de niet zo frisse werkomstandigheden is er nog een ding waar je rekening mee moet houden.
Bij installatie geef je de temu app toestemming om zo’n beetje alles wat je op je device doet te gebruiken/registreren, niet alleen welke sites/app je bekijkt, maar ook camera, microfoon en gps. Kortom ze houden alles in de gaten wat je doet.
Het komt er op neer dat jij eigenlijk de handelswaar bent, want al die gegevens kunnen zij verkopen cq voor allerlei doeleinden gebruiken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:52

dierenfan schreef:
Maarrrrr hoe kun je er weg blijven dan. Moet je dan alles wat bol.com, action enz verkopen eerst op aliexpress, temu en shein opzoeken en vind je het daar niet dan kopen??

Nee, maar je kunt wel je gezonde verstand gebruiken en letten op de kenmerken van bijv. dropshippers. En ik herhaal het nog maar een keer, het spul LIJKT misschien hetzelfde maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Dat CE keurmerk zit er echt niet voor niets op en je kunt er lacherig over doen, maar er is echt genoeg bewijs dat er gewoon gevaarlijk spul op Temu/Ali/Shein staat. Alles wat bij de Action/Blokker/weetikwaar ligt en wat door Bol of een andere betrouwbare e-tailer zelf verkocht wordt (dus NIET via een dropshipper) MOET dat CE keurmerk hebben. Dan weet je inderdaad nog niet zeker of het niet door kinderhandjes gemaakt is, maar je kunt er wel redelijk zeker van zijn dat je geen kanker krijgt doordat het katoen van je onderbroek een verboden verfmiddel bevat of dat je mooie nieuwe powerbank spontaan in de fik vliegt.

En over dat (lichtelijk racistische, sorry) 'Chinezen kunnen alles namaken': het is niet zo dat ze in China één of ander gen hebben waardoor ze supergoed alles kunnen namaken; de jongens die Temu etc runnen hebben gewoon schijt aan copyright-wetgeving. Zo moeilijk is het immers echt niet om een tas van Louis Vuitton na te maken, je moet het alleen durven, en je moet klanten zien te vinden die het niet uitmaakt of iets nep of goede kwaliteit is, zolang het maar goedkoop is :+

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:44

Rizette schreef:
Ik denk dat je een beetje doordraaft. Hoeveel mensen zijn er al ziek geworden door in China te kopen via Temu? Zou toch veel te mooi zijn als dat waar was? De beste leus voor de concurrent. Ziek door kopen bij Temu. Ik zie nog zo geen asbest in een rijbroek verdwijnen, denk dat je je meer zorgen moet maken over de Nederlandse wegen vol met asbest en de huizen. Lijkt me reeeler om ziek van te worden. Of Schiphol /Tatasteel. Ik wil best wat anders horen maar hoor steeds hetzelfde deuntje. Waar koop jij je rijbroeken en hoe weet je dat ze niet inChina gemaakt zijn bij dezelfde fabriek als een Temu winkel?
Niet dat het je iets uit lijkt te maken, maar er zijn heel veel mensen aan dood gegaan aan loodvergifteting en vergifteging van andere zware metalen. Het is alleen wel een sluipmodenaar, dus dat gaat niet op 1 dag nee. Het kost daarom ook veel tijd om de doodsoorzaak te achterhalen, de reden dat het veel levens heeft geduurd voordat men erachter kwam en het verboden werd. En dit was ver voor het China-productie tijdperk. Heeft echt niks met zwartmaken van de concurrent te maken. Niet alle negatieve info is leugens van een concurrent... Dat je er weinig van hoort is ook precies hierom. Zwaar verboden in het westen + kost lang om te achterhalen (dus de mensen die het van Temu producten krijgen duurt ff voordat dat vastgesteld is en komen niet meteen groot in het nieuws).

Die stoffen zijn al zo vaak gevonden in spullen van daar. Zware metal als lood kunnen bijv. in verf zitten waarmee kleding geverft wordt.

En ik heb nooit gezegd dat mijn Decathlon broek zeker weten ethisch is. Maar wel zeker weten vrij van gevaarlijke stoffen als zware metalen.

Maargoed, iedereen die goedkope troep niet geweldig vind en de nadelen opnoemt overdrijft. Dan is er ook weinig te discusseren. Wellicht is er een reden dat je steeds hetzelfde deuntje hoort? Zoals dat er een kern van waarheid in zit, en het verhaal gewoon niet heel anders is? Hoop oprecht dat je niet ziek wordt of zelfs sterft aan een vergifteging door zulke producten. Maar op dit moment reageer ik enkel nog 1 keer voor meelezers dan jou, gezien je er toch niks van wil weten...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:47

Ziek worden van gevaarlijke stoffen is meestal niet acuut, dat is dus geen argument. Asbest kanker krijgen mensen ook vaak pas na 20-30 jaar, niet direct nadat je er mee gewerkt hebt. En dat is precies het linke van die giftige stoffen in kleding en speelgoed, je merkt het nú niet.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:12

Saaams schreef:
Ja, wel eens een legging. Was exact identiek aan de broeken die je hier kan komen bij enkele bedrijven. Maar dan zat er nu het logo niet op.
Ik was toen €40 per broek kwijt ong ipv 80/85 waarvoor de webshops ze verkopen met logo.

Deze idd, die zijn idd hetzelfde als die winkels met het logootjes erop. Kwaliteit en leggings zijn hetzelfde.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:25

Credits voor wie hier nog probeert. Maar zulke posts vallen helaas vaak in dovemansoren. Het is treurig dat ethiek, gezondheid, privacy in het niet vallen tegenover goedkope wegwerp.

Een betere wereld begint bij jezelf. En de wereld is groter dan enkel jouw vier muren en portemonnee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:49

dierenfan schreef:

Hier stond op de braderie een kraam met veel leuk speelgoed voor de honden. Alles tussen de 5 en 10 euro. Leuke prijzen maar ik weet dan het tussen de 1 en 5 euro ook via bovengenoemde website te verkrijgen is. Exact hetzelfde, ik heb het namelijk in huis. Zo ook vele honden riemen en halsbanden. Super nette kwaliteit

Behalve dan dat het niet exact dezelfde keurmerk heeft en dat je dus niet exact weet of er giftige stoffen inzitten :)

Als het ethische aspect je niks kan schelen zou ik iig niks kopen wat je op je lichaam draagt, in je mond stopt of wat met je voedsel in aanraking komt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:06

verootjoo schreef:
Behalve dan dat het niet exact dezelfde keurmerk heeft en dat je dus niet exact weet of er giftige stoffen inzitten :)

Als het ethische aspect je niks kan schelen zou ik iig niks kopen wat je op je lichaam draagt, in je mond stopt of wat met je voedsel in aanraking komt.

Of wat voor je dieren bestemd is :=

En dat het tegen dovemansoren is, dat kan. Maar je weet nooit wie er meeleest, en wie er misschien wel iets aan heeft *D