Cambionn schreef:Ik zou er gewoon echt van weg blijven. Naast het slechte arbeidsomstandigheden verhaal of de gebruikskwaliteit (welke vaak gewoon echt laag is) en compleet andere producten krijgen omdat ze fotos stelen, is de kans dat er dingen als giftige stoffen inzitten ook hoog (zoals asbest of lood in de verf). Jezelf langzaam vergiftige is die paar euro niet waard. En ja, dit is al vaak bewezen. De kans is hoog dat je zo iets krijgt.
Zelfs goedkope in China gemaakte spullen noeten aan EU veiligheidseisen voldoen voordat het hier verkocht mag worden. Bij een SoLow of Action moet de winkel daar dus op letten. Maar als jij het importeerd (door bij een Chinese winkel te kopen) ben jij daar verantwoordelijk voor.
China heeft zelf ook wel regulatie regels, echter gelden die vaak niet voor producten wat exclusief geëxporteerd wordt. Buitenland vergiftigen met lood, asbest, etc is niet China's probleem. En zelfs in China gaat het alsnog vaak mis. Er zijn met enige regelmaat schandalen met slechte producten daar. De bekenste is de babymelkpoeder destijds, maar zulke dingen gebeuren daar ook nu nog met enige regelmaat. Mijn man had paar weken terug weer iets van dat caliber op het Aziatische nieuws. Hoor je hier aleen niks over. In China koopt men graag juist Europese producten, en dat voor 3x de prijs hier. Deel status, maar ook deel door problemen met Chineze producten.
Zelfs in China staan plekken als AliExpress, Temu en Shein bekend als plekken die troep verkopen. De betere Chinese winkels willen daar niet op staan om die reden. Die staan vaak enkel op TaoBao. Op TaoBao staat ook troep overigens, maar ook vrijwel elke legit winkel in China. Als je beetje Chinees kan lezen kun je die wel onderscheiden.
En nee, dit is geen "westerse propaganda". Dit is wat ik net zo goed van vrienden uit China hoor, en op Chinese media lees. Dat China goedkoper kan namaken is een gebrek aan regelgeving, geen eigen R&D die betaald moet worden, en misbruik van internationale wetgeving. En mensen zijn enkel bereid zo goedkoop te veel uur in barger omstandigheden te werken, om geld naar familie te sturen en in de hoop dat de volgende generatie het beter kan hebben. Niet omdat ze het daar prima vinden of omdat ze daar efficiënter zijn.
En ja, er wordt ook een hoop goed spul gemaakt in China. Dat is zeker waar. Maar dat zijn niet de namaakproducten met gestolen productfotos van andere merken, of de dingen die je op Temu, Ali of Shein vind.
En echt, de kwaliteit van de echt goede kledingmerken en wat je op zulke Chinese webshops koopt is niet te vergelijken (en ja, ook hier zijn dure merken met slechte kwaliteit, die vallen dus niet onder echt goede merken). De mensen die roepen van wel, zijn in mijn ervaring niet meer dan fast-fashion kwaliteit gewend en weten niet beter. Helaas herkennen in mijn ervaring steeds minder mensen kwaliteit.
Overigens is het wel zo dat China steeds duurder wordt. Westerse bedrijven die domweg goedkoop willen produceren vertrekken steeds meer voor goedkopere landen als Mianmar. Dat is geen counter argument overigens. Want die bedrijven moeten aan de eisen voldoen, en soms wordt er uit hun fabrieken gejat en wordt dat verkocht. Dat zijn over het algemeen de "net zo goed" producten die je daar koopt. En ook daar is dat illegaal als wat, maar de pakkans is laag. Dat zal nu minder gebeuren, maar de verkoop van goedkoop geproduceerde items die niet voldoen kan nog net zo ongeremd door gaan.
Ik laat het hierbij. Doe met de info wat je wil. Maar Rizette, je klink niet echt alsof je open staat voor echte meningen en meer alsof je enkel wil horen dat goedkope namaaktroep die een goede kans heeft giftig te zijn en vrij zeker in slechte omstandigheden is geproduceerd, net zo goed is als wat je hier koopt... echt, als je goedkoop wil zijn kan je beter in de sale bij de ruitersportzaak kopen, of gewoon goedkope broeken van de Decathlon. Al is het maar voor je gezondheid. Je wil niet over een paar jaar doodziek zijn omdat je zonodig goedkoop op Temu wou shoppen...
Ik denk dat je een beetje doordraaft. Hoeveel mensen zijn er al ziek geworden door in China te kopen via Temu? Zou toch veel te mooi zijn als dat waar was? De beste leus voor de concurrent. Ziek door kopen bij Temu. Ik zie nog zo geen asbest in een rijbroek verdwijnen, denk dat je je meer zorgen moet maken over de Nederlandse wegen vol met asbest en de huizen. Lijkt me reeeler om ziek van te worden. Of Schiphol /Tatasteel. Ik wil best wat anders horen maar hoor steeds hetzelfde deuntje. Waar koop jij je rijbroeken en hoe weet je dat ze niet inChina gemaakt zijn bij dezelfde fabriek als een Temu winkel?