Trailer laden rechts of toch links?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

druppeltje

Re: Trailer laden rechts of toch links?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:44

Ik heb ook altijd links geladen. Huidige paard mist zijn rechteroog, en die wil pertinent niet links staan, ik denk dus omdat hij inderdaad niets ziet dan. Dus ik doe maar met hem mee en hij gaat rechts. Maar echt een heel fijn gevoel heb ik er niet altijd bij vanwege de verhalen. Maar qua rijden nooit verschil gemerkt.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:14

Ik laad bij voorkeur links vanwege de wegligging, maar als het paard daar moeite mee heeft gaat zijn welzijn voor en is rechts ook geen probleem.

Totaal offtopic, maar ben ik de enige die de Snollebollekes hoort bij het lezen van de topictitel? *\%/*

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:22

Mijn warmbloed staat altijd links. Mijn IJslander altijd rechts, ook als ik hem alleen vervoer. Hij laad echt niet graag links dus dat doe ik dan ook niet. Qua wegligging merk ik er niet zoveel van met alleen hem er in. De warmbloed heeft meer effect met zijn gewicht.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:58

Lon schreef:
Ik laad bij voorkeur links vanwege de wegligging, maar als het paard daar moeite mee heeft gaat zijn welzijn voor en is rechts ook geen probleem.

Totaal offtopic, maar ben ik de enige die de Snollebollekes hoort bij het lezen van de topictitel? *\%/*

Waarschijnlijk ja… maar na deze opmerking zing ik nu in gedachte ook mee.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:33

Altijd links. Rechts is gewoon gevaarlijk als je door een bocht gaat. Voornamelijk om de wegligging

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:23

Kabayo schreef:
Altijd links. Rechts is gewoon gevaarlijk als je door een bocht gaat. Voornamelijk om de wegligging

Rijd jij alleen linker- of juist alleen rechterbochten dan? :?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:10

Ibbel schreef:
Kabayo schreef:

Rijd jij alleen linker- of juist alleen rechterbochten dan? :?

Even een andere bokker uit 2003 quoten die het zo mooi uitlegt, snap je het misschien ;)

In bochten gaat een paard soms ook wel in de wanden hangen wat het gevaarlijker in de bochten maakt
Imker schreef:
Nee hoor, geen Napolitaanse reden:

De weg loopt bol. Het midden van de weg ligt hoger dan de bermzijden. Zodoende helt de trailer altijd wat (een klein beetje) naar rechts. Zet je je paard rechts en moet je de berm in, dan loop je heel snel de kans dat je combinatie (gevaarlijk) gaat overhellen. Als je je paard daarentegen links laadt, dan staat de combinatie als het ware in evenwicht.

Dat is dus de reden dat paarden links geladen worden: Stabiliteit op de weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:18

En dat is dus al heel lang flauwekul, omdat trailers al een jaar of 30 minstens tegenwoordig onafhankelijk geveerd zijn.
Die hangen niet scheef op een bol wegdek. Bovendien zijn wegen helemaal niet meer zó bol, ook weer omdat ook asfalt de laatste 30 jaar anders is geworden en tegenwoordig waterafvoerend is, en het dus niet door afschot hoeft af te wateren.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:42

Hier in Drenthe zin de wegen soms wel behoorlijk bol.
Ik heb het dan over landwegen.
Daarom hier altijd links op de trailer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:52

De weg waaraan ik woon is zo smal dat ik of ik nou links of rechts laadt, altijd 'scheef' sta. Qua vering dan, maar niet qua laadvloer. En als ik 2 naast elkaar fietsende toeristen inhaal of moet passeren (en dat zijn er nogal wat) moet ik over de linkerhelft, dus dan zou de handel alsnog de verkeerde kant op scheefhangen.

Maar goed, ik rijd pas 40+ jaar met trailers, en heb denk ik ondertussen wel een 100.000 km met trailer erachter gereden (van de miljoen in totaal), en rijd net zo makkelijk met een paard links of rechts in de 2-paards (of met lange balken en dus een paard dat het zelf kiest) en nooit íets gemerkt van verschil in wegligging, dreigend omkiepen op rotondes of wat voor rampscenarios er ook iedere keer weer geroepen worden.

Laad gewoon lekker links of rechts, net wat je wilt, je paard wilt of welk verhaal je gelooft.
De ervaring leert dat het geen fluit uitmaakt (niet alleen mijn ervaring, er is gewoon geen greintje bewijs te vinden dat het wel uitmaakt)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:41

Kabayo schreef:

Ik moet nog wel vaak over een flyover en dan helt de weg naar links…..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:45

Toch met dit weer van nu
Hier moet je de berm in met de rechterwielen bij een tegenligger.
Zou hem niet graag rechts hebben staan

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:01

DuoPenotti schreef:
Toch met dit weer van nu
Hier moet je de berm in met de rechterwielen bij een tegenligger.
Zou hem niet graag rechts hebben staan

Begrijp je volledig, maar ik zet mijn paard liever rechts dr hij rustig staat, dan links dat hij de trailer afbreekt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:07

nee bij extreme paarden begrijp ik dat, gelukkig zijn ze dat niet allemaal

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:12

Links.
Vind het ook fijner rijden.