Trainen met Franklin ballen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:38

Suzanne F. schreef:
Dank voor de link! Erg interessant! Had er nog nooit van gehoord.
Dank voor het aanbod Cissy maar ik rijd al jaren niet meer.

Even nog een Engelse link, het wordt niet alleen gebruikt bij paardrijden ;) : https://franklinmethod.com/ .

myk_en_shant

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:31

Jeanine van der Zijden van paard en harmonie in Doldersum is gecertificeerd Franklin method instructrice en daarnaast niveau 2 centered riding instructrice. Zij gebruikt de Franklin method en centered riding gezamenlijk, dit geeft een veel betere totaal pakket.
Ik krijg al een aantal jaren les met de ballen en gebruik ze zelf ook. Ze geven veel inzichten in hoe je in simpele aanpassingen, groot bereik kan krijgen.
Maar Franklin method gebruikt niet alleen ballen, maar ook sponzen en rubbere elastische banden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:57

Suzanne F. schreef:
knollentuin schreef:
In het ultra kort- de ballen triggeren fascia en zenuw uiteinden en maken zo een connectie naar de hersenen zodat je je bewust wordt van "" ook zorgen ze door de positieveranderingen van bv been ligging -bekken -rug voor ontspanning in de zit en verbetering van balans

Maar klem je ze dan tussen je arm en je romp ofzo? Of waar maak je ze aan vast?

Nee je maakt ze niet vast, je legt ze onder benen, billen of tussen arm en romp en ja soms verlies je er 1 maar dat gebeurd niet veel .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:01

myk_en_shant schreef:
Jeanine van der Zijden van paard en harmonie in Doldersum is gecertificeerd Franklin method instructrice en daarnaast niveau 2 centered riding instructrice. Zij gebruikt de Franklin method en centered riding gezamenlijk, dit geeft een veel betere totaal pakket.
Ik krijg al een aantal jaren les met de ballen en gebruik ze zelf ook. Ze geven veel inzichten in hoe je in simpele aanpassingen, groot bereik kan krijgen.
Maar Franklin method gebruikt niet alleen ballen, maar ook sponzen en rubbere elastische banden.

Ik gebruik ze ook tijdens m'n trainingen , het is niet alleen maar franklin bal waarmee ik werk, ze komen gerust een week de tas niet uit ,het is een toevoeging in je training -je mag ook maar een paar minuten met een bal werken en die daarna weghalen . Meerdere sessies met verschillende ballen kan verwarrend werken dus in een training werk je hooguit met 1 of 2 ballen . idd sponzen en elastische banden zijn ook mogelijk sponzen zijn hele zachte en minder dwingend hulpmiddel dan de ballen.

Willekeurig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:57

Met veel interesse heb ik deze en andere topics over de Franklin Balls gelezen.
Is Jeanine van der Zijden de enige in de buurt van Leeuwarden die lesgeeft met deze ballen of zijn er meer?
Ik kan er online niet veel over vinden in ieder geval (wat aan mijn zoekopdracht zou kunnen liggen, natuurlijk).

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 18:50

Willekeurig schreef:
Is Jeanine van der Zijden de enige in de buurt van Leeuwarden die lesgeeft met deze ballen of zijn er meer?
Ik kan er online niet veel over vinden in ieder geval (wat aan mijn zoekopdracht zou kunnen liggen, natuurlijk).

Jeanine is helaas kort geleden plots overleden

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:53

Willekeurig schreef:

Eva Beun, niet in Friesland, maar zeker de moeite waard omdat ze ook fysiotherapeut is http://www.eva.beun.nl/wie-is-eva.html

Willekeurig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:53

Oh, wat erg.
Sterkte voor iedereen die haar kende.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:15

Hi, ik woon nabij Drachten en geef hier ook lessen mee. Ik heb een paar ballen, banden en ook de sponzen. 1quinefreestyle.nl mocht je eerst meer willen weten over mij. Of even via PB kan natuurlijk ook.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:53

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:57

Ik raad zeker Eva aan. Zeker ook omdat zij (ruiter)fysiotherapeut is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:59

Interessant dit .Lijkt me leuk om te doen maar krijg je geen houten klazen houding om je armen en benen zo te fixeren ? Meegaan met de mond van het paard gaat lastig met twee ballen tussen je boven armen ?

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:24

ik vind dit ook mega interessant, maar weet niet of er hier in de buurt (omgeving den bosch) iemand zit die deze lessen geeft?
ik wil zelf heel graag de opleiding volgen, maar weet niet zo goed waar te beginnen...

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:28

office schreef:
Interessant dit .Lijkt me leuk om te doen maar krijg je geen houten klazen houding om je armen en benen zo te fixeren ? Meegaan met de mond van het paard gaat lastig met twee ballen tussen je boven armen ?

Ik werk er ook mee en mensen verbeteren enorm op die ballen. Ze moeten echt gaan zitten en laten hierdoor de spanning in hun benen los. Ze worden ook heel bewust van hun zitbeenknobbels, na 5 minuten haal je ze weg en lijkt het voor de ruiter of het zadel dieper is geworden. Je kunt ook Franklin ballen doen tussen je ellebogen en romp bijvoorbeeld, of een elastisch bandje tussen je polsen om je te dwingen meer je buikspieren te gebruiken. Het is veel meer dan alleen even op 2 balletjes zitten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:42

Ik vind dit ook interssant.
Ik rij al zeker 20 jaar met ongelijke beugels, wie weet kan dit mij wel helpen.
Maar is er niet ergens een lijst met trainers te vinden?

Ankep, ik zoek redelijk in dezelfde buurt.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:42

ik heb geen idee of vanuit de Franklin methode zelf een lijst van trainers is. Wel op de site van de ZNVR zijn diverse ruiterfysio's te vinden die hiermee trainen. Wellicht krijg je de behandeling dan ook vergoed van de zorgverzekering.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:51

Dat is idd ook wel een idee!
Ik heb nu een mail gestuurd naar de ruiterschool.nl, misschien leuk om op de club een clinic te organiseren.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:55

Ik heb 1 keer per maand les van Hansje Rol. Zij zet ze ook in waar nodig inderdaad. Ik heb er ook een keer mee onder mijn kont gereden. Erg fijn om te voelen en zo je houding en zit te verbeteren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:51

Sure_lee schreef:
Ik heb 1 keer per maand les van Hansje Rol. Zij zet ze ook in waar nodig inderdaad. Ik heb er ook een keer mee onder mijn kont gereden. Erg fijn om te voelen en zo je houding en zit te verbeteren.

Dat is degene die ik ook noemde. Rol-Mobach, wel bedoelen dezelfde! Die is zo veelzijdig in haar lesgeven en ziet zo goed wat je als ruiter en paard nodig hebt, dat ze van alles in kan zetten, waaronder dus de Franklin ballen!

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:02

asjemenou schreef:
Dat is idd ook wel een idee!
Ik heb nu een mail gestuurd naar de ruiterschool.nl, misschien leuk om op de club een clinic te organiseren.

ik weet niet bij welke club je zit, maar aangezien je in dezelfde omgeving zit als ik, wil je me op de hoogte houden als dit doorgaat? dan ben ik van de partij!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:40

Janneke van de ruiterschool is goed, heb bij haar workshops gevolgd onder andere met de Franklin ballen, banden en sponzen. Maar ook workshop ruitervoorkeuren.

Heb 6 jaar les gehad van Jeanine en geef zelf ook les (al bijna 17 jaar) en de laatste jaren gebruik ik ook de ballen. Het geeft de ruiter en mij zoveel informatie extra. En bij goed gebruik zorgt ervoor dat juist de ruiter meer beweging krijgt.
Voorwaarde is wel dat de ruiter open staat voor de informatie en dus zacht blijft, zodra de ruiter harder wordt in zijn beweging dan is het niet de juiste oefening voor die persoon.

Heb helaas ook horror verhalen gehoord van mensen die bij een andere persoon les gehad hebben met de ballen etc, maar op een totaal verkeerde manier (ruim 15 minuten op een bal, heel veel verschillende ballen in een sessie).
Zoals eerder aangegeven is max 5 minuten, persoonlijk vind ik dat al best lang en max 2 ballen per sessie.

Als instructrice moet je de ruiter hierbij goed kunnen begeleiden en ze zelf laten ervaren wat er veranderd.
Ik gebruik niet elke les de ballen of de banden, maar zet het in wanneer het nodig is.
De ballen zijn bedoeld om een accent of bewustwording te geven en niet bedoeld voor een quick fix, helaas gebruiken sommigen het als een quick fix.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:26

Ik heb 1x les gehad met de franklin ballen en het is echt verrassend hoe dit aanvoelt. Ik heb ze onder mijn billen gehad en daarna zat ik veel beter in mijn zadel. Ook gereden met een elastiek, voor mijn houding. Ook een bijzondere ervaring. Helaas zijn die lessen te prijzig om vaker te doen. ( het is het geld wel waard hoor).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:25

Is er iemand omgeving Deventer die hierin les geeft?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:22

Ik gebruik ze als fysio op de Joker en idd het is geen quick fix maar het verschaft mij en de ruiter informatie. Daarna gaan we aan de slag met oefeningen om of de mobiliteit te vergroten of de spieren te versterken. Ik gebruik ook de elastieken en dat is vooral als iemand stabiliteit mist.

Ik heb geen idee wie in Deventer zit die hierin les geeft.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:14

Ik zit in de omgeving van Steenwijk, mocht er iemand zijn die dit wil ervaren, dan kun je uiteraard een les bij mij boeken. Dit kan te paard, maar ook zonder paard, gebruik hiervoor een bok met zadel.Afbeelding