Iemand ervaring met hako zadels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Iemand ervaring met hako zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:30

Wanneer is de zaak?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:31

Sorry, ik zie beiden niet. Waar zie jij dat het scheef is? Streep trekken? De foto is namelijk niet geheel recht genomen. Dus ik zie het echt niet.

Net als bij die wol. Ik zie wittige wol en grijze wol, dat klopt. Ik zie echter geen klont en dit ziet er gewoon uit als wol. Ik had hetzelfde in de zak met wol, diverse kleuren. En daar is niets mis mee.
Als je bijvoorbeeld naar de wol op de foto's in deze link kijkt, dan zie je het ook:
https://webshop.zadelpascentrum.be/wink ... 13105b7e4e

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 21:22

Ik geef Germie gelijk.

De foto's zijn niet duidelijk genoeg om te concluderen dat het kussenkanaam scheef is.
Meerkleurige wol is doodnormaal.

Daarnaast lijkt het zadel wel een verwisselbaar kopijzer te hebben? Ik heb althans nog nooit een zadel gezien waar je het kopijzer duidelijk ziet zitten als het geen verwisselbaar type is.

Een rechtzaak? Meen je dat voor een zadel wat waarschijnlijk prima nog aan te passen is?

Ik ben wel benieuwd welke merk dit zadel is.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 21:35

Verwisselbaar kopijzer?! Hier zit geen kopijzer in. Jullie hebben nog een hoop te leren.... oei oei

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 21:45

Perryx schreef:
Verwisselbaar kopijzer?! Hier zit geen kopijzer in. Jullie hebben nog een hoop te leren.... oei oei

Ze vraagt het of dat zo is.

Citaat:
Daarnaast lijkt het zadel wel een verwisselbaar kopijzer te hebben?

En vervolgens reageer jij zo...

Dan snappen wij weer waarom er geen oplossing is.

Ik sluit mij verder ook aan bij de goed geformuleerde post van germie.

Met deze schuin gemaakte foto's is het voor mensen op afstand niet duidelijk.

En voor de rest zul je toch bij het bedrijf moeten zijn.

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar het merk :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 05:55

Dan wil ik ook graag bijleren. Welk merk zadel is dit dan? Ik kan het niet zien op de foto van alleen een onderkant.
Ook ben ik nog steeds benieuwd hoe ik op die foto kan zien dat het scheef is.
Want als jij er zo veel kennis van hebt, dan kun je door het ons uit te leggen ook anderen behoeden voor prutswerk door een zadelmaker. Dan help jij ons met leren.

Dus ik hoop dat je onze vragen beantwoordt en dat het niet een stilte oei wordt.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 00:46

Ik ben het met de omschrijving van Germie eens. Maar wil daar nog wel wat aan toevoegen.
A ) hoe weten we of jij wel op de goede manier/ goede plaats zelf de boombreedte hebt opgenomen.....
B) Of een zadel nu wel of niet passend naar de curve van de rug is opgevuld, valt totaal niet te controleren met alleen maar foto van zadel, zonder daarbij ook foto's van de rug gezien te hebben EN foto's van dit zadel op de rug . En dan wel op goede plaats neergelegd op de rug van betreffende paard. Nog beter filmpje er bij, aangesingeld en in beweging.

Daarnaast heb ik allang afgeleerd om zo maar kritiek te geven op het werk van collega na 2 maanden. Paard kan snel veranderd zijn. En alleen wanneer ik dit op dezelfde dag zou moeten beoordelen, als dat dit zadel net door ander is opgevuld, dan zou ik mijn persoonlijke mening wanneer ik paard en zadel zie, willen geven.

Ook ik heb meegemaakt dat paarden/ pony's in 2 maanden tijd rustig 2 boommaten veranderd waren. Laten we even in midden hoe men dat voor elkaar kreeg.

Echte wol heeft vaak 2 of meer kleuren. En zelfs dat is nog verschillend van fabriek uit. Zoals Stubben veel grijze wol levert, stuurt Abbey wit, en crème.

Zo aan de buitenkant van kussens kun je niet zien of er 1 of zelfs 5 soorten wol in zitten. Wellicht door diverse zadelmakers bij gevuld. Dus vtt eens gehele vulling vernieuwen.

Bulten kun je ook krijgen wanneer je bij bijvullen de wol niet eerst goed uit elkaar trekt. En nogmaals bulten moet je met je vingertoppen voelen. Alleen als knoert harde oude vulling is, stijf aangestampt kun je het op foto's zien.
M.a.w. van deze summiere foto kun je bulten niet beoordelen.
Kun je niet zien of kussen achter nu werkelijk te vol of te lang is opgevuld.
Ook is zo niet te zien of midden van kussen wel of niet draagt op de rug.
En dus wel of niet correct is bijgevuld

Net zomin weet ik of je van de door jou gemeten boombreedte correct was.

En als laatste algemene opmerking. Alle theorie rondom ideale ligging van zadel is mooi....... maar uiteindelijk beslist het paard of deze ligging, wijze van opvullen prettig is om onder dit zadel te kunnen lopen. Er kunnen meer fysieke problemen, oude trauma' s zijn due wij niet opmerken.

En ... vlak de wijze van rijden, neerkomen in zadel van de ruiter niet uit in het verhaal......

Ik heb heel wat zadels in mijn leven opgevuld, aangepast.. ik zal dus nooit vanaf deze 3 summiere foto's een vernietigend oordeel geven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 11:56

Perryx schreef:

Hm elk zadel heeft een kopijzer. Denk dat jij er zelf ook helemaal niet veel van kent.

Alleen enkele boomloze types hebben geen kopijzer. En dan heb je nog zadels met een lederen boom.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 13:45

Perryx schreef:

Op deze foto van Free Horse Passervice is duidelijk te zien hoe een een normale boom eruit ziet. Aan de voorkant rust de boom op deze foto op de zgn. takken van de boom.
Afbeelding

Op jouw eigen foto zijn, hier door mij met rood omcirkeld, duidelijk de takken van de boom te zien:
Afbeelding

Als deze niet vastzitten aan/onderdeel zijn van de boom, en daarmee het kopijzer, waar zitten deze dan aan vast? Oprechte vraag, want ik leer graag bij.

* Disclaimer: ik ben niet bekend met Hako of Free Horse Passervice. De laatste heb ik alleen gebruikt vanwege de duidelijke foto.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:35

Roodvos, die takken van het kopijzer zitten wel vast aan de gehele boom. Bij enkele merken zoals Wintec kun je dus een kopijzer (dat is dus het harde onderdeel) onder de boom leggen die min of meer flexibel is om zo toch een stabiele stevige voorkant te krijgen.
https://arenasaddles.com/blogs/news/do- ... aped-trees

Is dit wat jij bedoelt?

Op de eerste foto van jou, zie je ook de takken, uiteinden van de boom. Dat zijn die uitsteeksels die je onder de beugelriemhaak ziet. Deze schuif je in de pockets van de kussens zoals je op de 2e foto ziet. Als je de stiksels, of soms schroefjes loshaalt kun je de kussens loshalen en schuif je de boomtakken uit de pockets. Je hebt dan feitelijk alleen een boom met zitting en bovenste zweetblad in handen en kussens en onderste zweetblad liggen los.
Door verkeerde krachten en te zacht leer willen die pockets voor de boomtakken wel eens uitlubberen. Dat lijkt op deze foto echter niet het geval. Bij sommige merken schuiven ze verder in de pockets, bij andere merken zitten ze er maar een stukje in en heel soms tref je een zadelprutser die ze er niet goed insteekt en het zadel dan onjuist weer in elkaar zet.

De reden waarom er mensen zijn die denken dat je bij dit zadel de het voorboogje kunt verwisselen is omdat het lijkt of er 2 schroeven aan de kussens zitten. Dat hebben merken als Kent and Masters of Wintec. En omdat er steeds meer merken met een verwisselbaar kopijzer zijn (officieel is dat geen verwisselbare boom) zie je dat steeds meer. Dus ik begrijp wel dat mensen zich dat bij het zien van deze foto afvroegen.

Hier ook nog wat interessante info over gebroken bomen:
https://www.paardendokters.nl/controleren-zadelboom

Zo'n zadelspin zoals je op deze pagina in gebruik ziet vind ik persoonlijk heel fijn om checks te doen:
https://westernzadel.be/nl/zadelpasservice-algemeen/

Deze worden vreemd genoeg het vaakst gebruikt bij westernzadels omdat een westernboom stug is en het enige wat dan zacht gemaakt kan worden is gebruik maken van een goede pad. Maar als de boom niet bij de ronding van de rug past of te smal of te breed is, dan gaat dat hoe dan ook drukken. Bij Engelse zadels kun je met de vulling van de kussens de welving van de rug deels opvangen.
Als je zo'n zadelspin op de JUISTE plaats op het paard legt (zijn youtube filmpjes van), dan kun je zo de hele rug aftekenen en dan kun je deze spin 'in' je zadel leggen door deze zeg maar als rug te laten dienen van je zadel als je je zadel op de kop op de grond legt en kun je nagaan of de vulling goed is.
Echter, ook aan een zadelspin zitten beperkingen, leg je deze op de juiste plaats op de rug van je paard en je gaat deze juist vervormen naar de rug van een stilstaand paard, dan zul je zien als je gaat stappen dat de achterkant omhoog komt. Dit komt omdat de rug van het paard wat meer bolt. Het is dus dan zaak om te weten hoe je hier als zadelmaker mee om moet gaan. In stilstand perfect passend wil niet zeggen dat het bij elk paard geheel fijn ligt.
Ik heb hier dus een zadelspin liggen omdat ik op deze manier mijn westernzadel gevonden heb, en nu ligt deze in het model gebogen van de rug van mijn paard netjes op zolder. Zo kan ik zelf mijn zadel checken. Of beter gezegd: als de rug van mijn paard verandert, dan past de zadelspin niet meer.

Wat ik overigens wel grappig vind is dat sommige Engelse ruiters werkelijk elk half jaar tot een jaar vinden dat het zadel niet meer past. Bij western ruiters is er de filosofie dat als je zadel past op 7 jarige leeftijd, dan blijft het passen tot minstens 20jarige leeftijd omdat de rug van het paard in die periode niet meer verandert. Het enige wat wel kan veranderen is vet en spieren, maar dat vang je dan weer op met je pad dikker of dunner. Dat van dat de rug niet echt verandert tussen de 7 en 20 jaar geloof ik wel degelijk in. Ik rij al weer 3 jaar met mijn westernzadel wat nog steeds past (en mijn paard wordt in mei 23), en mijn Wintec heb ik echt al wel 8 jaar niets aan hoeven doen. Mijn wolgevulde springzadel van Riuz Diaz idem, die past ook nog steeds. Heb deze alleen 2 keer laten bijvullen (1 keer na 3-6 maanden wegens nieuw zadel, later nog een keer wegens inzakken van de wol na ong. een jaar en sindsdien is het stabiel en veerkrachtig, zadel wordt niet intensief gebruikt moet ik toegeven, want anders was de wol waarschijnlijk wel stugger geweest).

En verder vind ik ook dat zadelmakers/passers soms in dezelfde categorie vallen als gebitsverzorgers en tandartsen: altijd het werk van de voorganger afkraken. Voor mij was dit dus de reden om zelf dingen te leren op zadelgebied zodat ik het doorheb als er een verkooppraatje wordt gehouden of onzin verkondigd wordt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:42

@TS, sorry dat het topic ontspoord Y;(
Ik laat het dus ook bij de onderstaande post. Daarna weer door met ervaringen over Hako zadels.

germie schreef:
Roodvos, die takken van het kopijzer zitten wel vast aan de gehele boom. Bij enkele merken zoals Wintec kun je dus een kopijzer (dat is dus het harde onderdeel) onder de boom leggen die min of meer flexibel is om zo toch een stabiele stevige voorkant te krijgen.
https://arenasaddles.com/blogs/news/do- ... aped-trees

Is dit wat jij bedoelt?

[knip]

Nee. Dat is niet wat ik bedoel.

Ik ben het volledig eens met jouw omschrijving over hoe normaal gesproken de constructie eruit ziet van een boom met takken en (verwisselbaar) kopijzer. Zie daarvoor ook de foto's hieronder van een boom met een vast (dus niet verwisselbaar) kopijzer.

Op de foto van Perryx, die ik bewerkt heb om ze te markeren, zie je de takken van de boom in de pockets zitten. Nu schrijft Perryx dat het zadel geen kopijzer heeft.
Het directe logische gevolg hiervan is dat het een zadel is met een afwijkende constructie van de (voor)boom. En ik wil dus heel graag weten hoe bij dat zadel de takken dan aan de boom bevestigd zitten.

Afbeelding

Afbeelding
Bron: Akash Saddlery

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:47

Ik denk dat Perryx bedoelt dat er geen los kopijzer in het zadel zit. Anders ben ik inderdaad ook wel benieuwd.
Maar ik wacht ook nog op antwoorden over hoe je kunt zien op die foto dat het zadel scheef is en verkeerd gevuld e.d.

Ik zie vragen stellen niet als ontsporen overigens, want zo kan iedereen er van leren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Volgens mij staan er nog steeds diverse vragen aan Perryx open. Ik neem aan dat je die nog netjes beantwoordt? Wij willen graag bijleren.