Welke kliniek/arts bij aanhoudende diarree/mestwater?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:14

Rosje8 schreef:
mystery1980 schreef:
hoekje vd paddock afzetten hem daar even apart hooi voeren?
Second opinion vragen bij een andere tandarts.
Pro/pre - biotica proberen.
Uiterste geval opladen en lingehoeve inderdaad heb daar ook goede ervaring.

Dat mag niet

waardeloze stalhouders zijn dat waar dat voor de gezondheid van je paard niet kan. Verhuizen kan door stress ook weer een vertekend beeld geven. Heb het zelf ook bij de hand gehad. Heb je al geprobeerd de dierenarts het te laten brengen aan de stalhouder? Dat wil ook nog wel eens helpen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:18

Wat kost t maken van 3 foto’s, dat is echt niet de wereld en als het zand is en je er op tijd bij bent scheelt het heel veel in verdere kosten.

Mijn nieuwe merrie stond ook op voordroog, hier op onverpakt mooi grof hooi. Had super mooie mest, tot ik een zandkuur gaf. Daarna begon het. Dus als ts haar paard net verhuisd is en juist meer of beter hooi krijgt, meer beweging krijgt kan dat juist ervoor zorgen dat zand in beweging komt en paard er zichtbaar last van krijgt. Hoe is de mest verder? Goed verteerd of veel stengels er nog in?

_Nelleke_

Re: Welke kliniek/arts bij aanhoudende diarree/mestwater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:22

Ik zou eerst op de kliniek vragen om een foto ivm zand en een goede wormentest. Dat kan elke kliniek dus zou niet specifiek ver weg hoeven reizen daarvoor.

Daarna snap ik de reacties van andere bokkers wel, een pony met mestwater voordroog voeren en daarnaast willen behandelen is als dweilen met de kraan open. Je basis moet op orde.

https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:53

Rosje8 schreef:
Het moet wel kunnen hè. Wat snap jij niet aan 24/7 met anderen? Ik kan niet voor hun bepalen, maar als jij een plekje weet voor een shetlander met onverpakt hooi maximaal een uur rijden vanaf mijn huis hoor ik het graag. Ik zoek al maanden namelijk. Het is geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen. De praktijk is niet net zo eenvoudig als het typen vanachter een pc, was t maar zo simpel, dat is inderdaad een zure appel.

Ontwormt en mestonderzoeken beide gedaan EllyC

Iets minder fel reageren mag best hoor, ik probeer ook alleen maar te helpen. Ik heb jaren moeten zoeken naar een plek zonder gras (want HB), waar mijn paard niet alleen hoeft te staan of opgehokt. En ja, daarbij moest ik in de tussentijd genoegen nemen met veel minder, maar als ik hem op gras had moeten laten staan ging zijn ziekte niet over. Dweilen met de kraan open. Dus ik snap hartstikke goed hoe moeilijk dat is.
En dat was de gedachte achter mijn bericht, stel het is zoiets ‘simpels’ als het voordroog en dat bespaart je verder onderzoek, dan kan je verder.

En met verder onderzoek bedoel ik inderdaad niet enkel drie foto’s voor zand. Maar als dat het niet is, moet je weer verder zoeken. En dan zou het super zuur zijn als het uiteindelijk toch voordroog blijkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:08

Op zich: bij mensen is het vaak zo dat als je start met probiotica de darmen, beter gezegd de aanwezige darmflora, gaan reageren. (Als in: de meeste mensen worden wat winderig...)

Dus de reactie van jouw dier verbaast me niet - maar ik snap volkomen dat je je zorgen maakt.

Wat is er onderzocht bij het mestonderzoek...?
(Wormen/eitjes tellen is nuttig, maar is er naar de darmflora 'het microbioom' gekeken?)

Waar je een ton aan gratis, goede informatie kunt vinden is de facebook pagina equi-biome.
En eventueel kun je via hen mestonderzoek naar de darmflora laten doen, en dan krijg je 'een verhaal met kop en staart' over eventuele medicijnen, wat goed voer is, welke kruiden, management, etc.
(Doorgaans: blijf weg bij verpakt voer, koop bijvoorbeeld rogge en zemelen bij de graanhandel, en graag zo'n 25 verschillende kruiden/ planten / bladeren etc per dag.)

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:05

als er luzerne in je balancer zit of je paard krijgt op een andere manier luzerne binnen b.v. restjes voer van anderen, stop er dan mee, dan zou je daar al iets mee kunnen helpen.
Luzerne kan een trigger zijn voor dunne mest bij sommigen.
Staan er veel boterbloemen in je wei, zodanig dat hij het echt niet kan omzeilen ? dat kan ook een trigger zijn.
Heeft je paard in het verleden een heftige wormbesmetting meegemaakt? dit kan o.a. een aanslag op de gezondheid van zijn darmwand zijn geweest, waardoor dunne mest het gevolg kan zijn.

voor de korte termijn zou je Diatomeeën aarde kunnen geven, werkt vrij snel bij dunne mest, is goed voor o.a. de darmwand en het mestwater wordt er door verminderd.

en ik sluit me aan bij de tip van janneke2 ; zoek equibiome op en zoek op fecal water syndrome, daar staat veel wijsheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:50

Rosje8 schreef:
dat heb ik al aangegeven, hij staat 24/7 buiten met anderen en kan niet gemakkelijk apart

Het gebeurd vaker dat ze na slechte voordroog er niet meer tegen kunnen. Mijne kon er eerst ook tegen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:56

Stoppen met de Balancer.
Daar krijgen veel paarden de dunne van namelijk!!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:33

En toch zijn er paarden die niet tegen verpakt hooi kunnen,hoe mooi en droog wij het ook vinden.
Doe eens 2 weken echt hooi onverpakt.
Stop even met middeltjes.
Het is het proberen waard,echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:36

Ik zou ook echt even met alles stoppen, geen middeltje geen balancer en geen voordroog alleen maar droog hooi geven 2 weken en kijken wat er gebeurd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:53

Ook ik heb Anne van Eqinful ingeschakeld, en ze zijn er nu vanaf (ze hadden het niet allemaal hoor).

Maar ik ga mee met de mensen die zeggen dat het slim is te overleggen of je je pony even een aantal weken apart mag zetten om te testen of droog hooi je probleem oplost. Zorg dan wel voor hooi dat laag in suikers is.
Kans is best groot dat je dan van je probleem af bent en je jezelf heel veel geld kunt besparen.

Dat hij eerder tegen natter voordroog kon en wellicht nu niet meer (zelfs niet nu het droger is), is niet heel gek. Een paard kan behoorlijk lang compenseren. Jaren.
Opeens is dan de emmer vol en lukt dat niet meer. Mestwater is dan tamelijk onschuldig. Maar vanuit die slechte darmflora ontstaan dan tal van klachten.

Ik begrijp echt wel dat het niet makkelijk is hoor. Mensen vinden het ook al snel een hoop gezeur.
Maar overleg wat er mogelijk is, en doe anders eens een oproep voor een leuke plek voor je shet. In welke regio zit je?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 14:52

ik was al even gestopt met alles, het werd toen juist alleen maar erger...

Ik begrijp jullie écht wat het hooi betreft, alleen kan dat niet zomaar. Plus als het al werkt dan is mijn probleem niet opgelost, want ik heb geen plek waar ik dat voerbeleid kan vasthouden. Ik zoek daar al maanden naar en zeg nooit nooit, maar ik geloof niet dat ik die plek morgen heb gevonden. Ik kan me zeker voorstellen dat de emmer ergens van gaat overlopen, maar het is wel bijzonder dat zijn mest juist ontzettend verbeterde op dit voordroog, mestwater was vrijwel weg op een klein straaltje na. Toen ben ik met de zandkuur begonnen, omdat ik ook dat straaltje weg wilde en nu is het zo heftig geworden. Als het simpel was dan stond dat onverpakte hooi allang in mijn trailer. Ik heb mijn vorige pony maanden lang op eigen hooi gezet 's nachts maar ik kon met deze kleine eindelijk verhuizen. Het had weinig zin om alleen snachts goed hooi te geven en overdag beschimmelde voordroog tegen kuil aan. Voor nu is dit dus een vooruitgang, ik doe wat kan ook al is dat misschien niet precies wat hij nu nodig heeft.

Ik ga morgen overleggen met Bodegraven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:09

Rosje8 schreef:
ik was al even gestopt met alles, het werd toen juist alleen maar erger...

Ik begrijp jullie écht wat het hooi betreft, alleen kan dat niet zomaar. Plus als het al werkt dan is mijn probleem niet opgelost, want ik heb geen plek waar ik dat voerbeleid kan vasthouden. Ik zoek daar al maanden naar en zeg nooit nooit, maar ik geloof niet dat ik die plek morgen heb gevonden. Ik kan me zeker voorstellen dat de emmer ergens van gaat overlopen, maar het is wel bijzonder dat zijn mest juist ontzettend verbeterde op dit voordroog, mestwater was vrijwel weg op een klein straaltje na. Toen ben ik met de zandkuur begonnen, omdat ik ook dat straaltje weg wilde en nu is het zo heftig geworden. Als het simpel was dan stond dat onverpakte hooi allang in mijn trailer. Ik heb mijn vorige pony maanden lang op eigen hooi gezet 's nachts maar ik kon met deze kleine eindelijk verhuizen. Het had weinig zin om alleen snachts goed hooi te geven en overdag beschimmelde voordroog tegen kuil aan. Voor nu is dit dus een vooruitgang, ik doe wat kan ook al is dat misschien niet precies wat hij nu nodig heeft.

Ik ga morgen overleggen met Bodegraven.

In welke regio zit je? Zo'n kleintje zou toch wel ergens terecht moeten kunnen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:15

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:06

Als het na een zandkuur begint is het gewoon zand en geen equibiome of andere meuk die je veel te duur aan wordt gepraat met allerlei marketing. Gewoon een goed basis rantsoen en meer niet..

Sorry hoor maar al die zelf benoemde experts, ts wil naar een dierenarts die haar ondersteuning geeft bij het probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:29

MarjanB schreef:
Als het na een zandkuur begint is het gewoon zand en geen equibiome of andere meuk die je veel te duur aan wordt gepraat met allerlei marketing. Gewoon een goed basis rantsoen en meer niet..

Sorry hoor maar al die zelf benoemde experts, ts wil naar een dierenarts die haar ondersteuning geeft bij het probleem

Dat is gewoon ook niet waar :n

Het kan zand zijn maar hoeft niet. Hier ook gehad na een zandkuur dat dit begon. Paard had géén zand in de darmen (foto gemaakt)

Maar had wel hele gevoelige darmen door de voordroog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:50

MarjanB schreef:

Dat is TE kort door de bocht en pertinent onwaar.....
Het KAN zand zijn.... veelal is het darmflora die naar z'n grootje is. Daar is echt veel onderzoek naar gedaan.
Paarden die maar lastig afvallen, paarden met slechte hoeven, natte mest, opgeblazen buik, luchtwegproblemen kunnen helemaal opknappen wanneer je dit aanpakt.

Leek mij, omdat ik al overdreven mijn best deed en behoorlijk wat wist, ook sterk. Toch is het zeker WAAR gebleken.

Je wordt flink bang gemaakt voor zand. Maar het aantal paarden dat uiteindelijk last van zand had, had dit vaak omdat ze bewust zand opnamen om hun darmflora te herstellen.
Een gezond paard zou dit voldoende moeten uitscheiden.

Een dierenarts is niet thuis in deze zaken. Met een röntgenfoto kunnen ze je echter wel helpen... of andere acute zaken of diagnostiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:04

MarjanB schreef:
Als het na een zandkuur begint is het gewoon zand

Hmmm, als een dier last krijgt na een zandkuur ben ik geneigd te denken dat het geen zand is - maar ik geef het ogenblikkelijk voor beter.
Citaat:
en geen equibiome of andere meuk die je veel te duur aan wordt gepraat met allerlei marketing.

Svp geen marketing en meuk.
Helemaal mee eens.

Equibiome levert een ton aan gratis informatie.
De mevrouw die ik er (zijdelings) ken is PhD bioloog. Accoord, geen dierenarts, ieder haar vak - maar geen beunhaas.
Zou je een mestonderzoek plus verhaal willen, dan moet je idd betalen, voor wie de feestboek pagina kent, haar refrein luidt 'The best is free and fresh' ('blaadjes plukken' van wat niet in je weiland groeit, maar wel in je tuin etc.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:23

MarjanB schreef:
Laat zo snel mogelijk foto’s maken van de darmen…

[ [url=m/gFAHYC.png]Afbeelding[/url] ]

Mijne precies zo en zit vol zand

Bij overloop mest, mestwater en diarree is zand in de darmen ook het eerste waar ik aan denk.
Dat zou ik eerst uitsluiten want ALS het zand is is dat ernstig en topprioriteit om het eruit te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:26

Janneke2 schreef:
MarjanB schreef:
Als het na een zandkuur begint is het gewoon zand

Hmmm, als een dier last krijgt na een zandkuur ben ik geneigd te denken dat het geen zand is - maar ik geef het ogenblikkelijk voor beter.
Citaat:

Was dat maar waar. Het begint nooit met een beetje zand, dat krijgen de meeste paarden er nog wel zelf uit.
Maar als paarden over een langere periode zand binnen hebben gekregen en het is "verkleid" om het zomaar even te noemen, dan komt het er met een zandkuurtje echt niet zomaar uit.
Dan moet je echt aan de bak met paraffine en hopen dat dat helpt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:34

Nou dat.. mijn ene merrie had 40 kilo zand in haar darmen… dat is op pension gebeurt met kort gras in combinatie met een graasmasker en te weinig hooi om het er uit te werken. Ze heeft 1,5 week op de lingehoeve gestaan , zand spoot er uit.

Mijn nieuwe merrie heeft t bij de vorige eigenaar op de paddock opgelopen. Komt wit zand uit en dat heb ik thuis niet. Ben nu al drie weken bezig om het er uit te krijgen en dit is vanavond uit 1,5 bal mest ongeveer
Afbeelding

Beide begonnen tijdens of na zandkuur en dan bedoel ik ook echte zandkuur, 800 gram pitjes per dag.

Paarden kunnen zand likken om mineralen tekort maar 40 kilo zand gaat een paard niet bewust opeten.

Daarbij nu al drie dierenartsen gesproken die aangeven dat t vaak begint tijdens een goede zandkuur.

Echt het is niet overdreven en ga maar eens rondvragen hoeveel paarden nu koliek hebben afgelopen weken. Dierenarts hier had er nu soms wel 3 per dag..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:41

Ja ik ben er altijd op bedacht. Die van mij eten ook echt op de paddock zand als ze er zin in hebben. Ik heb t gezien, die debielen. :D Gewoon een paar grote happen. De paarden krijgen van mij sowieso gekookt lijnzaad iedere week tijdens het weideseizoen en bijna dagelijks als ze in de winter op de paddock staan. En 1 x per maand een echte zandkuur. Ze krijgen ook genoeg mineralen supplementen, dus geen idee waarom ze het doen. Ze vinden het blijkbaar gewoon lekker.. Maar vaak krijgen paarden grote hoeveelheden binnen via kort gras. Trekken ze de pollen met wortel en zand en al eruit.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-09-23 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:42

Hier bleken de darmproblemen vanuit de maag te komen. Er kunnen zo enorm veel oorzaken zijn…

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:43

Miran schreef:
Hier bleken de darmproblemen vanuit de maag te komen. Er kunnen zo enorm veel oorzaken zijn…

Ja kan absoluut ook zo zijn. Ook een allergie kan en noem maar op. Maar koliek door zand is echt levensbedreigend. Daarom zou dat voor mij prio 1 zijn om uit te sluiten.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 11:55

Even een update. Ik ga donderdag naar de kliniek, er wordt in ieder geval een röntgenfoto gemaakt om te kijken of er (veel) zand aanwezig is in de darmen en bloedonderzoek gedaan naar o.a. ontstekingswaarden. Ik geef nu sinds zondag weer flinke dosis psyllium, mest zijn nu weer normale ballen met wel iets mestwater, maar niet zo heftig diarree zonder normale mestballen. Is misschien symptoombestrijding maar slaap ik wel even beter van en ik kan dit even blijven geven tot het onderzoek donderdag. Ik hou jullie op de hoogte.