Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:35

Dat wordt een lastig verhaal. Ik begrijp wat je wil en bedoelt. Ben Duits klassiek geschoold en gestopt na overlijden paarden.

Ik zou het via je instructeur proberen. Het is nl erg tof voor Duits klassieke ruiters om zo'n paard te kopen want je rijdt er zo mee weg en hoeft niet eerst te corrigeren en om te scholen. Ze zijn gewoon goed en eerlijk beleerd.

Flevolander

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:05

wellicht offtopic.. maar wat is er zo bijzonder aan Duitse klassieke dressuur?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:05

Wat verdrietig dat je hem moet verkopen ts! Ik heb je PB gestuurd, m’n instructrice klassieke dressuur heeft nog wel eens een leerling die op zoek is naar een paard. Lease, waarbij hij eventueel verplaatst wordt maar waarbij jij de instructie kan kiezen is geen optie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:06

Wat voor (wedstrijd) niveau loopt je paard? Is het geklasseerd?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 02-09-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:07

pien_2010 schreef:
Dat wordt een lastig verhaal. Ik begrijp wat je wil en bedoelt. Ben Duits klassiek geschoold en gestopt na overlijden paarden.

Ik zou het via je instructeur proberen. Het is nl erg tof voor Duits klassieke ruiters om zo'n paard te kopen want je rijdt er zo mee weg en hoeft niet eerst te corrigeren en om te scholen. Ze zijn gewoon goed en eerlijk beleerd.

Niets voor jou dan Pien? O:)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:17

Flevolander schreef:

Dat vraag ik mij ook af. Ik heb het idee dat alle gewone dressuur (dat wat we op TV zien) gebaseerd is op de Duitse methode.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:24

pillow schreef:
Flevolander schreef:

Dat vraag ik mij ook af. Ik heb het idee dat alle gewone dressuur (dat wat we op TV zien) gebaseerd is op de Duitse methode.

Dat is ook zo. En daarom vraag ik me dus af wat het wedstrijdniveau is van het paard als het is opgeleid.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 19:43

Ik snap niet zo goedvwat het wedstrijd niveau van mijn paard te maken heeft met Duits klassieke dressuur.
Ik heb nog geen wedstrijd met hem gereden. Mijn paard gaat altijd schoudervoor (want dat is namelijk recht) en oefeningen zoals wendingen om de achterhand, traversale, ubertreten en renver gebruik ik ter losmaking van de knie en sterker worden van de achterhand zodat het paard steeds beter en verzameld zal gaan, de knie goed kan buigen waardoor hij uiteindelijk de meest verzamelde gangen als piaffe en passage zal kunnen. Moeilijk uit te drukken in wedstrijdniveau

Voor een voorbeeld van een grand prix ruiter die volgens de Duits klassieke beginselen is opgeleid zou je eens naar Ingrid Klimke moeten kijken. Overig hedendaagse dressuur weinig klassiek aan.

Maar dit is off topic en ik zou het prettig vinden als het on topic blijft

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 19:47

Ik heb natuurlijk andere opties zodat ik hem zelf kan houden overwogen echter ik de situatie zal de komende jaren niet veranderen. Als ik inderdaad wist dat het volgend jaar anders zou zijn dan zou ik ook met eeen bijrijder etc gaan werken. Ik vind het een beetje vervelend om alll mijn prive hier uit de doeken te doen maar ik zou deze “oplossing “ echt niet kiezen als ik een andere keuze had

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:58

Is dat niet meer Frans dan Duits?
Ma_n0n schreef:
Ik snap niet zo goedvwat het wedstrijd niveau van mijn paard te maken heeft met Duits klassieke dressuur.
Ik heb nog geen wedstrijd met hem gereden. Mijn paard gaat altijd schoudervoor (want dat is namelijk recht) en oefeningen zoals wendingen om de achterhand, traversale, ubertreten en renver gebruik ik ter losmaking van de knie en sterker worden van de achterhand zodat het paard steeds beter en verzameld zal gaan, de knie goed kan buigen waardoor hij uiteindelijk de meest verzamelde gangen als piaffe en passage zal kunnen. Moeilijk uit te drukken in wedstrijdniveau

Voor een voorbeeld van een grand prix ruiter die volgens de Duits klassieke beginselen is opgeleid zou je eens naar Ingrid Klimke moeten kijken. Overig hedendaagse dressuur weinig klassiek aan.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 20:03

Daar zitten ook zeker franse (militaire) invloeden bij

Als je een uitgebreide uiteenzetting wil verwijs ik je graag naar dit interessante topic
[RT-D] Klassieke vs Academische Rijkunst
Na enkele pagina’s komen de echte kenners/oude rotten in de discussie dus dan wordt het interessant

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:26

Ma_n0n schreef:

Nee dat is niet off topic. Je wilt het paard verkopen en je wil er de juiste match voor vinden.
Als je zegt dat jouw paard is opgeleid dan moet je dat kunnen aantonen. Als je zegt "mijn paard gaat altijd schoudervoor want dat is recht" kan het dus zijn, dat je je paard hartstikke scheef gereden hebt.
Wedstrijd rijden is een graadmeter van het niveau en de graad van africhting van je paard,
De wedsrijden zijn ingedeeld obv het SKALA en dus volledig Duits dressuur georienteerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:29

Ma_n0n schreef:
Daar zitten ook zeker franse (militaire) invloeden bij

Als je een uitgebreide uiteenzetting wil verwijs ik je graag naar dit interessante topic
[RT-D] Klassieke vs Academische Rijkunst
Na enkele pagina’s komen de echte kenners/oude rotten in de discussie dus dan wordt het interessant

Nee danku. Ik voel geen nood aan aan dergelijke topics deel te nemen. Het ging om de verkoop van een paard.

Duits geschoolde ruiters zal je zat vinden. Frans geschoolde, zelfs gedeeltelijk, wat minder gok ik. Ik denk dat je best eerst duidelijk bepaalt welke doelgroep je daadwerkelijk zoekt alvorens je hem te koop zet. Want wat jij zoekt is geen Duits klassiek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:44

Robin_S schreef:
pien_2010 schreef:

Niets voor jou dan Pien? O:)

Ben gestopt. En mijn hart ligt bij de merens. Ik heb genoten van het rijden en mijn paarden. Het is goed zo.

Succes TS. Hopelijk vind je iemand.
Wellicht dat je een advertentie kunt maken en naar de klassieke instructeurs mailen. Vaak verandert een mailadres niet en kun je dat dus vinden via het door jou genoemde topic. Ik ken het topic en ook verschillende klassieke instructeurs/instructrices die daar actief waren.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 20:45

@babootje

Ik vraag met mijn topic uitsluitend waar ik mensen kan bereiken die volgens dezelde methoden rijden. Ik verkoop mijn paard niet volgens dit topic en bovendien is het al dan niet wedstrijd rijden geen voorwaarde voor het verkopen van mijn paard aan een bepaalde doelgroep en zegt al zeker niet dat ik mijn paard scheef rijd? Mijn (grand prix (dresuur en spring) geclassificeerde trainer kan prima beoordelen of ik mijn paard al dan niet scheef rijd.
Ik heb inmiddels genoeg reacties gehad en een aantal waardevolle tips via pb.
Ik heb boven in het topic reeds aangegeven dat ik geen behoefte heb aan een discussie over verschillende rijstijlen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:18

Ma_n0n schreef:
@babootje

Ik vraag met mijn topic uitsluitend waar ik mensen kan bereiken die volgens dezelde methoden rijden. Ik verkoop mijn paard niet volgens dit topic en bovendien is het al dan niet wedstrijd rijden geen voorwaarde voor het verkopen van mijn paard aan een bepaalde doelgroep en zegt al zeker niet dat ik mijn paard scheef rijd? Mijn (grand prix (dresuur en spring) geclassificeerde trainer kan prima beoordelen of ik mijn paard al dan niet scheef rijd.
Ik heb inmiddels genoeg reacties gehad en een aantal waardevolle tips via pb.
Ik heb boven in het topic reeds aangegeven dat ik geen behoefte heb aan een discussie over verschillende rijstijlen

Je begrijpt totaal niet wat ik net heb geschreven.
Maar veel succes met de verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:25

Babootje, ik denk dat het al moeilijk genoeg is voor TS. Niet iedereen denkt in termen van wedstrijdniveau, en de verdere discussie is hier gewoon niet op z'n plaats, je paard moeten (!) verkopen is gewoon super verdrietig.

Er zal wel iemand zijn hoor TS, dat weet ik zeker. Zeker als hij nog helemaal gezond is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:32

Robin_S schreef:
Babootje, ik denk dat het al moeilijk genoeg is voor TS. Niet iedereen denkt in termen van wedstrijdniveau, en de verdere discussie is hier gewoon niet op z'n plaats, je paard moeten (!) verkopen is gewoon super verdrietig.

Er zal wel iemand zijn hoor TS, dat weet ik zeker. Zeker als hij nog helemaal gezond is.

Neen maar TS wil iemand die gericht en heel specifiek traint en dan kom je vaak toch bij wedstrijd-ruiters. En die willen graag een ide van niveau en de meest uniforme manier om dat te bepalen is wedstrijd niveau. ‘Hij kan een Z proef lopen.’ Is gewoon veel duidelijker dan ‘hij kent zijgangen.’ Want mijn b merrie kent ook de zijgangen maar die moet je geen Z proef willen door sturen. :+

In de achtertuin kunnen we het allemaal dus ook in die zin is een niveau op wedstrijd handig. Het bewijst gewoon meer. Waarom moet enkel de kopende partij een CV hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:37

Ik denk dat dat net niet het geval is in de klassiek geschoolde wereld, en dat TS ook niet op zoek is naar een wedstrijdruiter om hem als wedstrijdpaard te verkopen.

Dus vandaar vind ik het niet nodig daar op door te hameren, het maakt ook helemaal niet uit in dit topic.
TS vraagt hoe ze die specifieke doelgroep kan bereiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:40

Robin_S schreef:
Ik denk dat dat net niet het geval is in de klassiek geschoolde wereld, en dat TS ook niet op zoek is naar een wedstrijdruiter om hem als wedstrijdpaard te verkopen.

Dus vandaar vind ik het niet nodig daar op door te hameren, het maakt ook helemaal niet uit in dit topic.
TS vraagt hoe ze die specifieke doelgroep kan bereiken.

Eerst bepalen wat die is want een volledig Duits geschoolde ruiter voldoet ook niet aan haar eisen.

Verder Facebook, sporthorses. Het in de advertentie zetten. Maar als je niet veel ruimte hebt kwa verkoop (duur) is de vraag of het realistisch is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:45

Verkopen via een klassiek dressuur gerichte stal of ruiter... is de spaanse/portugese working equitation wellicht ook wat meer wat je zoekt? Dan zou je nog aan een tussenpersoon als Stal Vreedenburg oid voor de verkoop kunnen overwegen.

Maar wil je echt zekerheid... dan niet verkopen, maar voor lease aanbieden en zelf eigenaar blijven.
Zodra je verkoopt ben je alle zekerheden kwijt. Voor je het weet zijn ze doorverkocht of verhuizen ze en staan ze niet meer buiten. En heb je er geen enkel zeggenschap meer over.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:57

Ma_n0n schreef:
Met mijn paard zelf is niks mis; talentvol 7 jarig (dressuurgefokt) zwart paard, 1,73m, Westfalen met veel trakehnerbloed, met goede stalmanieren, braaf op de trailer en bij de smid, verkeersmak, nooit kreupel geweest. Ik ben ook niet bang hem niet verkocht te kunnen krijgen. Echter ik wil hem graag verkopen aan de juiste mensen.
.

Heb je misschien foto- of filmmateriaal van dit paard, ik denk dat ik wel wat mensen ken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:40

Mijn tip: zet in de advertentie hoe hij opgeleid is en wat voor een soort ruiter/ persoon je zoekt. Kijk dan bij het proefrijden hoe het gaat.

In principe is goede basis gewoon goede basis. Dus aan het been, naar de hand toe en zou een ieder die dat beheerst wenselijk zijn voor je paard.

Ik begrijp dat je niet vrolijk wordt van ruiters die van voor naar achteren rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:50

Wat verdrietig dat je je paard moet verkopen, TS. En extra rot als mensen dan tóch de discussie over rijstijl gaan voeren. Juist wat je, zo vriendelijk en geduldig, had gevraagd om niet te doen. Bokt is toch weer bokt.

Praktisch gezien ga ik mee met een tip die al eerder voorbij kwam: zoek een fijne, gevoelige ruiter. Iemand die het leuk vind om een paard op te leiden op een fijne manier, en ook zichzelf om zo een fijne ruiter te kunnen zijn. Niet iedereen die anders rijdt dan jij zit maar te plukken en prikken op z'n paard. Als je het idee van persé Duits geschoold kunt bijstellen naar prettig rijdend voor zichzelf en het paard en niet persé voor iemand anders (juryleden, stalgenoten enz). En natuurlijk iemand die klikt met je paard. Beide kun je zelf beoordelen wanneer een gegadigde komt kijken.

Op mij komt het over als dat het vooral emotie is. Dat jij je mooie, door jou opgeleide paard liever niet uit handen wil geven en dat je jouw werk niet "teniet" gedaan wil zien worden door iemand anders. En het daarom zoekt in dezelfde rijstijl. Maar, hoe rot het ook klinkt: niemand zal dat paard kunnen rijden zoals jij. Ongeacht wat voor rijstijl iemand heeft. Elke ruiter is uniek. Voor je paard is dat minder erg dan voor jou. Zoek een ruiter die eerlijk is naar het paard, en natuurlijk naar jou. Iemand die fijn rijdt. En focus wat minder op de precieze rijstijl. Ik merk bij jou heel veel gevoel, kies daarom een ruiter waar je je goed bij voelt.

Heel veel succes met de zoektocht naar die ruiter, en natuurlijk ook (alvast) met de tijd daarna :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:24

Koper schreef:
Wat verdrietig dat je je paard moet verkopen, TS. En extra rot als mensen dan tóch de discussie over rijstijl gaan voeren. Juist wat je, zo vriendelijk en geduldig, had gevraagd om niet te doen. Bokt is toch weer bokt.

Het is geen discussie over rijstijl. Niemand - en ik ook niet - is een discussie over rijstijl begonnen.
De TS zoekt zelf iemand met een bepaalde rijstijl die ze als Duits klassiek definieert.

TS wil haar paard verkopen en dan is het volgens mij een doodnormale vraag om naar het niveau van het paard te vragen, dan kun je een beetje meedenken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-09-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt