Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pien_2010 schreef:Dat wordt een lastig verhaal. Ik begrijp wat je wil en bedoelt. Ben Duits klassiek geschoold en gestopt na overlijden paarden.
Ik zou het via je instructeur proberen. Het is nl erg tof voor Duits klassieke ruiters om zo'n paard te kopen want je rijdt er zo mee weg en hoeft niet eerst te corrigeren en om te scholen. Ze zijn gewoon goed en eerlijk beleerd.
pillow schreef:Flevolander schreef:wellicht offtopic.. maar wat is er zo bijzonder aan Duitse klassieke dressuur?
Dat vraag ik mij ook af. Ik heb het idee dat alle gewone dressuur (dat wat we op TV zien) gebaseerd is op de Duitse methode.
Ma_n0n schreef:Ik snap niet zo goedvwat het wedstrijd niveau van mijn paard te maken heeft met Duits klassieke dressuur.
Ik heb nog geen wedstrijd met hem gereden. Mijn paard gaat altijd schoudervoor (want dat is namelijk recht) en oefeningen zoals wendingen om de achterhand, traversale, ubertreten en renver gebruik ik ter losmaking van de knie en sterker worden van de achterhand zodat het paard steeds beter en verzameld zal gaan, de knie goed kan buigen waardoor hij uiteindelijk de meest verzamelde gangen als piaffe en passage zal kunnen. Moeilijk uit te drukken in wedstrijdniveau
Voor een voorbeeld van een grand prix ruiter die volgens de Duits klassieke beginselen is opgeleid zou je eens naar Ingrid Klimke moeten kijken. Overig hedendaagse dressuur weinig klassiek aan.
Maar dit is off topic en ik zou het prettig vinden als het on topic blijft
Ma_n0n schreef:Ik snap niet zo goedvwat het wedstrijd niveau van mijn paard te maken heeft met Duits klassieke dressuur.
Ik heb nog geen wedstrijd met hem gereden. Mijn paard gaat altijd schoudervoor (want dat is namelijk recht) en oefeningen zoals wendingen om de achterhand, traversale, ubertreten en renver gebruik ik ter losmaking van de knie en sterker worden van de achterhand zodat het paard steeds beter en verzameld zal gaan, de knie goed kan buigen waardoor hij uiteindelijk de meest verzamelde gangen als piaffe en passage zal kunnen. Moeilijk uit te drukken in wedstrijdniveau
Voor een voorbeeld van een grand prix ruiter die volgens de Duits klassieke beginselen is opgeleid zou je eens naar Ingrid Klimke moeten kijken. Overig hedendaagse dressuur weinig klassiek aan.
Maar dit is off topic en ik zou het prettig vinden als het on topic blijft
Ma_n0n schreef:Daar zitten ook zeker franse (militaire) invloeden bij
Als je een uitgebreide uiteenzetting wil verwijs ik je graag naar dit interessante topic
[RT-D] Klassieke vs Academische Rijkunst
Na enkele pagina’s komen de echte kenners/oude rotten in de discussie dus dan wordt het interessant
Robin_S schreef:pien_2010 schreef:Dat wordt een lastig verhaal. Ik begrijp wat je wil en bedoelt. Ben Duits klassiek geschoold en gestopt na overlijden paarden.
Ik zou het via je instructeur proberen. Het is nl erg tof voor Duits klassieke ruiters om zo'n paard te kopen want je rijdt er zo mee weg en hoeft niet eerst te corrigeren en om te scholen. Ze zijn gewoon goed en eerlijk beleerd.
Niets voor jou dan Pien?
Ma_n0n schreef:@babootje
Ik vraag met mijn topic uitsluitend waar ik mensen kan bereiken die volgens dezelde methoden rijden. Ik verkoop mijn paard niet volgens dit topic en bovendien is het al dan niet wedstrijd rijden geen voorwaarde voor het verkopen van mijn paard aan een bepaalde doelgroep en zegt al zeker niet dat ik mijn paard scheef rijd? Mijn (grand prix (dresuur en spring) geclassificeerde trainer kan prima beoordelen of ik mijn paard al dan niet scheef rijd.
Ik heb inmiddels genoeg reacties gehad en een aantal waardevolle tips via pb.
Ik heb boven in het topic reeds aangegeven dat ik geen behoefte heb aan een discussie over verschillende rijstijlen
Robin_S schreef:Babootje, ik denk dat het al moeilijk genoeg is voor TS. Niet iedereen denkt in termen van wedstrijdniveau, en de verdere discussie is hier gewoon niet op z'n plaats, je paard moeten (!) verkopen is gewoon super verdrietig.
Er zal wel iemand zijn hoor TS, dat weet ik zeker. Zeker als hij nog helemaal gezond is.
Robin_S schreef:Ik denk dat dat net niet het geval is in de klassiek geschoolde wereld, en dat TS ook niet op zoek is naar een wedstrijdruiter om hem als wedstrijdpaard te verkopen.
Dus vandaar vind ik het niet nodig daar op door te hameren, het maakt ook helemaal niet uit in dit topic.
TS vraagt hoe ze die specifieke doelgroep kan bereiken.
Ma_n0n schreef:Met mijn paard zelf is niks mis; talentvol 7 jarig (dressuurgefokt) zwart paard, 1,73m, Westfalen met veel trakehnerbloed, met goede stalmanieren, braaf op de trailer en bij de smid, verkeersmak, nooit kreupel geweest. Ik ben ook niet bang hem niet verkocht te kunnen krijgen. Echter ik wil hem graag verkopen aan de juiste mensen.
.
Koper schreef:Wat verdrietig dat je je paard moet verkopen, TS. En extra rot als mensen dan tóch de discussie over rijstijl gaan voeren. Juist wat je, zo vriendelijk en geduldig, had gevraagd om niet te doen. Bokt is toch weer bokt.