Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:06

Ibbel schreef:
Shenavallie schreef:
Ik was per maand voor twee a pony's 100 Euro kwijt (eigen beheer), dus ik denk dat 100 Euro per maand maximaal moet zijn. Zeker aan deze kant van het land.


Daar geef je geld op toe, zelfs zonder dat je je eigen uren rekent.

Eén uur arbeid per dag à een tientje/uur (bruto) is al 300 euro hè...

Die 100 Euro die ik kwijt was, waren alle kosten over een jaar bij elkaar opgeteld (dus ook entingen, hoefsmid, wormenkuren, extraatjes) en dan gedeeld door 12. Ik ga er nu even van uit dat TS zelf moet mesten.
Hier betaal je voor een paard bij twee verschillende privéstallen 150 Euro en wordt er voor je uitgemest als je een keer zelf niet kunt. Die mensen hebben dit echt als gedeelde hobby en niet als hoofdinkomsten, zoals bij grote stallen. Van één stal weet ik dat die na een paar jaar iets verhoogd is in prijs, maar hoeveel exact weet ik niet. Ik heb bij één van hen tijdelijk twee a pony's gestald, zodat ik mijn eigen landje eens goed kon onderhouden, en daar betaalde ik 75 Euro all-in per pony. Ze stonden in de nacht met z'n tweetjes op stal en overdag in een paddock ter grootte van een grote rijbak met hooi en/of op een weilandje.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:49

TS hoeft niet zelf te mesten, ze hoeft helemaal niets te doen behalve paard te poetsen.

Maar hoe lang geleden heb jij voor het laatst hooi ingekocht? :+

Die van mij eten voordroog. Die pakken kosten al 60 euro ex BTW rechtstreeks van het land en wegen 400 kg. Twee ponies eten toch zo'n pak wel weg in een maand. 200 kg per pony = 6,5 kg voordroog per dag, da's dus best krap bemeten.

Vitaminebrok kost tegenwoordig ruim 60 euro per 20 kilo - en die 20 kilo gaan er met twee ponies zelfs met weinig voeren (100 gram per dag) ook in 3 maanden wel doorheen.
Hoefsmid is 30 euro bekappen, dus dat is voor 2 ponies óók 30 euro per maand.

Dan kom ik aan 60 (hooi) + 20 (vitamines) + 30 (smid) = 110 euro/maand.
Reken voor het gemak met 50 euro wormkuren en 70 euro voor de DA per jaar, dat is nog een tientje per maand extra.

Dus ik zie echt niet hoe je twee ponies voor 100 euro in de maand kunt onderhouden.

Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:21

Ik heb voor opfok gekeken voor mij A pony veulen. Ze zijn niet overal welkom, waar ze welkom was betaalde je vaak hetzelfde als een grote. Uiteindelijk iets gevonden voor 100 euro per maand, maar daar stonden ze de winter in opfokboxen en kwamen buiten 'als het lekker weer is'. Dat druist tegen mijn gevoel dus haal ze toch maar naar huis.

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:28

CoRiNa1983 schreef:
De meeste stallen die ik ken hebben een verschil van €15 tot €25 euro tussen pony & paard. Meestal is het bedrag verdeeld in tot 1.50 meter en boven 1,50 meter voor pensionstalling.
Bij de opfok veulens zit het verschil in veulen en enter/twenter niet in grote pony of paardenveulen.
Ik vind een bedrag €150 heel netjes omdat er toch extra werk in zit en er ook extra eten gegeven moet worden ook al eet een veulen minder.
De meeste opfokbedrijven zitten tussen de €190 en de €250 die ik ken dus met die €150 betaal je echt niet veel in een opfok betaal je zeker meer.


vergeten erbij te vermelden, ik vind wel dat er elk jaar jaar een x bedrag bij moet komen op het stalgeld zodat je straks als het veulen volwassen is je ook voor alle faciliteiten betaald waar je dan meer gebruik van gaat maken.

Dus b.v. veulen €150, jaarling €175, twenter €200 en als driejarige een vol bedrag van €225 met de normale prijsopslag die je ook voor je grote gaat betalen als er een prijsverhoging zou komen.

Een veulen eet minder maar gaat wel telkens meer eten en meer poepen ed. dus ik vind het redelijk als je daar ook per jaar wat meer voor gaat betalen.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:32

CoRiNa1983 schreef:
CoRiNa1983 schreef:
De meeste stallen die ik ken hebben een verschil van €15 tot €25 euro tussen pony & paard. Meestal is het bedrag verdeeld in tot 1.50 meter en boven 1,50 meter voor pensionstalling.
Bij de opfok veulens zit het verschil in veulen en enter/twenter niet in grote pony of paardenveulen.
Ik vind een bedrag €150 heel netjes omdat er toch extra werk in zit en er ook extra eten gegeven moet worden ook al eet een veulen minder.
De meeste opfokbedrijven zitten tussen de €190 en de €250 die ik ken dus met die €150 betaal je echt niet veel in een opfok betaal je zeker meer.


vergeten erbij te vermelden, ik vind wel dat er elk jaar jaar een x bedrag bij moet komen op het stalgeld zodat je straks als het veulen volwassen is je ook voor alle faciliteiten betaald waar je dan meer gebruik van gaat maken.

Dus b.v. veulen €150, jaarling €175, twenter €200 en als driejarige een vol bedrag van €225 met de normale prijsopslag die je ook voor je grote gaat betalen als er een prijsverhoging zou komen.

Een veulen eet minder maar gaat wel telkens meer eten en meer poepen ed. dus ik vind het redelijk als je daar ook per jaar wat meer voor gaat betalen.


Prijsopslag voor voer en mest kan ik begrijpen, maar waarom voor faciliteiten?
Die liggen er en daar is onderhoud aan, ongeacht of de pensionklant die gebruikt of niet.

Overigens zou ik zeggen voor een klein pony veulen ongeveer 50-60% van de prijs voor een groot paard of 75% van de prijs van een grote pony. Die heb je er nu al staan, dus daarmee zou ik vergelijken.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:02

Ibbel schreef:
TS hoeft niet zelf te mesten, ze hoeft helemaal niets te doen behalve paard te poetsen.

Maar hoe lang geleden heb jij voor het laatst hooi ingekocht? :+

Die van mij eten voordroog. Die pakken kosten al 60 euro ex BTW rechtstreeks van het land en wegen 400 kg. Twee ponies eten toch zo'n pak wel weg in een maand. 200 kg per pony = 6,5 kg voordroog per dag, da's dus best krap bemeten.

Vitaminebrok kost tegenwoordig ruim 60 euro per 20 kilo - en die 20 kilo gaan er met twee ponies zelfs met weinig voeren (100 gram per dag) ook in 3 maanden wel doorheen.
Hoefsmid is 30 euro bekappen, dus dat is voor 2 ponies óók 30 euro per maand.

Dan kom ik aan 60 (hooi) + 20 (vitamines) + 30 (smid) = 110 euro/maand.
Reken voor het gemak met 50 euro wormkuren en 70 euro voor de DA per jaar, dat is nog een tientje per maand extra.

Dus ik zie echt niet hoe je twee ponies voor 100 euro in de maand kunt onderhouden.

Twee jaar geleden voor het laatst. Ik haalde het voor een scheet en drie knikkers op bij een boer (die had altijd over). Normaal, goed hooi en basisbrok. De hoeven van die van mij groeiden niet hard en konden eens per twee maanden en soms per 10 weken (en dan nog vond de hoefsmid het nog niet nodig).

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:10

Shenavallie schreef:
Ibbel schreef:
TS hoeft niet zelf te mesten, ze hoeft helemaal niets te doen behalve paard te poetsen.

Maar hoe lang geleden heb jij voor het laatst hooi ingekocht? :+

Die van mij eten voordroog. Die pakken kosten al 60 euro ex BTW rechtstreeks van het land en wegen 400 kg. Twee ponies eten toch zo'n pak wel weg in een maand. 200 kg per pony = 6,5 kg voordroog per dag, da's dus best krap bemeten.

Vitaminebrok kost tegenwoordig ruim 60 euro per 20 kilo - en die 20 kilo gaan er met twee ponies zelfs met weinig voeren (100 gram per dag) ook in 3 maanden wel doorheen.
Hoefsmid is 30 euro bekappen, dus dat is voor 2 ponies óók 30 euro per maand.

Dan kom ik aan 60 (hooi) + 20 (vitamines) + 30 (smid) = 110 euro/maand.
Reken voor het gemak met 50 euro wormkuren en 70 euro voor de DA per jaar, dat is nog een tientje per maand extra.

Dus ik zie echt niet hoe je twee ponies voor 100 euro in de maand kunt onderhouden.

Twee jaar geleden voor het laatst. Ik haalde het voor een scheet en drie knikkers op bij een boer (die had altijd over). Normaal, goed hooi en basisbrok. De hoeven van die van mij groeiden niet hard en konden eens per twee maanden en soms per 10 weken (en dan nog vond de hoefsmid het nog niet nodig).


Dan heb jij geluk gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat de prijzen dan gebaseerd moeten worden op jouw ervaring. Helaas is de werkelijkheid voor de meeste anders.

tiwi1969

Berichten: 7699
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:48

Vergis je niet in wat een jong dier eet, in groeien gaat heel veel energie zitten.
Ik zou beginnen met €150 en per jaar €25 erbij en als 3 jarige gewoon het volle tarief betalen. Omdat jouw pony erbij staat kan hij die plek niet verhuren aan een ander voor het volle tarief

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:33

Dreamboy schreef:
Dan heb jij geluk gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat de prijzen dan gebaseerd moeten worden op jouw ervaring. Helaas is de werkelijkheid voor de meeste anders.

[quote]
Huh? Ik zeg toch niet dat het gebaseerd moet worden op mijn ervaring? Ik geef gewoon mijn ervaring door, omdat daarnaar gevraagd werd door Ibbel. In het westen betaal je de hoofdprijs voor stalling, maar hier in het oosten (althans, waar ik woon) zijn de prijzen nog redelijk betaalbaar en doordat de meeste privéstallen en boeren zelf hun hooi voor weinig kunnen regelen, vallen de prijzen mee. Ik begreep dat TS ook in het oosten woont en daarbij moest ze zelf met een prijsvoorstel komen. Het was goedbedoeld meedenken van mijn kant. ;)

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Hoeveel stalgeld voor stalling a/b pony veulen? Geen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 07:58

Super bedankt voor jullie reacties en delen van ervaringen!

We hebben €150 voorgesteld aan de staleigenaar en hij ging daarmee akkoord. Hij vond het een nette prijs.