Daannvd92 schreef:https://www.marktplaats.nl/v/diensten-e ... igen-paard
Zit in de Noordbeemster. Zelf ooit een clinic van haar gevolgd, rustige vrouw.
Deze inderdaad. Hier vroeger zelf en tijdje gelest.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daannvd92 schreef:https://www.marktplaats.nl/v/diensten-e ... igen-paard
Zit in de Noordbeemster. Zelf ooit een clinic van haar gevolgd, rustige vrouw.
Duran123 schreef:Ik vraag dit voor een vriendin van mij.
Zij zou haar dochter dit graag eens laten ervaren en kado willen geven.
Dochter heeft nogal wat voor haar kiezen gekregen afgelopen jaren en altijd door blijven zetten.
Ze heeft een eigen pony waarmee ze L-niveau rijdt. Helemaal bleu is ze dus niet. Maar mijn vriendin zou haar graag eens willen laten ervaren hoe het voelt op een paard waar alle knoppen al op zitten.
Uiteraard begrijpt ze ook dat dit ook lastig is, op een gefinetuned paard gaat het zeker niet vanzelf, maar het is toch een andere ervaring op een paard stappen met al veel ervaring dan een paard/pony met weinig ervaring.
Wie weet of dit ergens mogelijk is?
Mar_jolijn schreef:Tazzey schreef:
Dat is dus vaak het probleem, het paard begrijpt de ruiter niet en gaat van alles doen wat ze juist niet wil.
Mijn zware tour paard bleef wissels maken omdat de amazone niet recht en stil kon blijven zitten. De ander ging volledig in staking omdat de amazone niet stil kon zitten en verwarrende hulpen gaf.
Die grand prix oefeningen komen komen niet aan bod, het is bij dit soort paarden al een kunst om ze gewoon netjes rechtuit in drie gangen te krijgen en houden.
Wat ik altijd deed als er een onervaren ruiter op mijn ervaren paard ging: simpel naar voren en halslengte, lichtrijden en gewoon even gaan. Dan was ie niet overstuur of aan maar ging simpel draven. Daarvanuit liet ik dan eens rustig wat oppakken, wanneer het te verwarrend werd even terug naar de basis in stap draf of galop: gewoon beetje lengte en gaan. Ik heb met de 2 die Z+ waren nooit problemen gehad daarmee. Eigenlijk waren ze door iedereen na te rijden (natuurlijk gaat het een ruiter die het al kent makkelijker af) en daar streef ik ook naar. Ik had manegeruiters die dan een keer een wissel sprongen, zouden ze een 8 scoren in een Z2 proef? Nope! Zaten ze er met een dikke grijns op? Jep! Paard dacht 'dikke prima' ik kan na de wissel qat uit elkaar storten. (Das ook de reden dat ik dit zeer sporadisch deed)
Mijn eigen instructeur heeft zijn ZZLicht merrie naar de manege verkocht, werkte fantastisch. Ze kon alles maar deed alleen het gevraagde en bij twijfel deed ze niets (liep ze gewoon maar door): das ook een kunst, je paard zo africhten!