Extreme mollen overlast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hommage

Re: Extreme mollen overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:34

@Janouk, ze zullen best een nuttige werking hebben, maar wanneer een weide meer molshoop is dan een mooi vlak grasbed, laat jij ze dan oneindig hun gang gaan? Ook met het oog op blessures door een onregelmatige ondergrond?

Oprecht benieuwd wat anderen in zulke situaties doen. Uitroeien of niet. Geen flauw idee ook of ze uiteindelijk stoppen of dat het enkel erger wordt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:40

Ik laat mollen hun gang gaan: het zijn sowieso "nuttige" dieren . Ik heb altijd geleerd dat ze heel territoriaal zijn. Als je een mol weg vangt, dan zal het territorium snel weer ingenomen worden door een nieuwe mol. Ik trap 's morgens de molshoop dicht en verdeel het zand over het gras.

Ik vind dat alle dieren onderdeel zijn van het ecosysteem hier. Ze vormen allemaal een onderdeel. Het is niet aan mij om te bepalen wat wel nuttig is en wat niet. "Bij ons in de herberg is ruimte voor alle dieren" :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:33

Wij hadden hier op 1,5 hectare ook echt bizar veel. Ik heb er inmiddels 7 of 8 gevangen. Maar er zitten nog meer.
Als ze zo territoriaal zijn, dan zijn die van mij wel weer erg gezellig naar elkaar. Hier zaten ze nog geen 10 meter uit elkaar. Kijk, zitten er 1 of 2. Prima. Maar niet zoveel, je breekt zelf ook je nek half af en toe.

Ik heb dus 2 klemmen. En ik heb dit filmpje gevolgd hoe ze te plaatsen en verplaatsen enzo: https://youtu.be/vcseNOKtFQk

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:51

Haha als het zorgt voor goede afwatering is dat misschien de reden dat plassen op mijn weide na 1 dag alweer volledig weggetrokken zijn :+

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:24

Toen hier de molshopen teveel werden ook zelf ingegrepen. Ik heb er 46 gevangen in 3 wkn. 10 klemmen bestelt bij agradi en iedere ochtend en avond een rondje mollenklemmen checken. Je wordt er vanzelf handiger in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:52

mamabird schreef:
Toen hier de molshopen teveel werden ook zelf ingegrepen. Ik heb er 46 gevangen in 3 wkn. 10 klemmen bestelt bij agradi en iedere ochtend en avond een rondje mollenklemmen checken. Je wordt er vanzelf handiger in.
:wow: 46 in 3 weken... Hoezo territoriale dieren zou ik dan denken. Hele families ja :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:56

janouk schreef:
Ik laat mollen hun gang gaan: het zijn sowieso "nuttige" dieren . Ik heb altijd geleerd dat ze heel territoriaal zijn. Als je een mol weg vangt, dan zal het territorium snel weer ingenomen worden door een nieuwe mol. Ik trap 's morgens de molshoop dicht en verdeel het zand over het gras.

Ik vind dat alle dieren onderdeel zijn van het ecosysteem hier. Ze vormen allemaal een onderdeel. Het is niet aan mij om te bepalen wat wel nuttig is en wat niet. "Bij ons in de herberg is ruimte voor alle dieren" :j

Je trapt 's morgens een molshoop dicht.

Bij ons is het net gatenkaas, je kan letterlijk over de molshopen lopen. Ze zullen heel nuttig zijn en ze zijn ook zeker schattig (vorig jaar 1 boven de grond gevonden) maar de hele weide wordt omgeploegd.

En net als wat Sanet zegt, er zitten er hier veel.
Dus of het is één gigantische familie of ze zijn lang niet zo territoriaal als jij denkt.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 21:41

Nou dat dus. Als ik aan kom bij de weide, is het eerste wat ik zie zwarte hopen zand.. Heel veel en dicht bij elkaar.

Wij gaan toch voor de optie "uitroeien".. Vrees dat er anders niet veel meer van de weide over gaat zijn na verloop van tijd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:30

Volgens de boeken heeft een mol een territorium van 400 m2, dat is max. 20 :D :D op een hectare.

_O- blijkbaar hebben jullie mollen dat boek niet gelezen. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:34

Het is een heel groeizame nazomer geweest tot in november, en met berichtje wat ik tegenkwam van de egelopvang dat er daarom zoveel jongen geboren zijn nog sept/okt., zou het best kunnen dat je hier dus naar 20 families mol zit te kijken.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:48

Dan moeten wij er wellicht zo'n 50 gaan vangen _O-

Morgen maar eens een lading klemmen zetten..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:51

De roofvogels en de dassen vreten de dode mollen wel weer op. Wij gooien ze aan de rand van het weiland of bij het bos.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:24

tamary schreef:
Het is een heel groeizame nazomer geweest tot in november, en met berichtje wat ik tegenkwam van de egelopvang dat er daarom zoveel jongen geboren zijn nog sept/okt., zou het best kunnen dat je hier dus naar 20 families mol zit te kijken.

Wij hebben er al jaren last van. Niet alleen dit jaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:30

Ja, wij ook, maar nu willen we het weiland gaan gebruiken volgend voorjaar voor mijn veulentjes. En ik wil echt niet dat ze daar een been breken in een dolle bui door in zo’n molshoop te gaan staan.
En 1-2 mollen best prima. Maar niet zoveel.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:45

Wij hebben ook enorme last gehad vorig jaar maar mijn vader heeft toen gas in de gangen gespoten :x
Daarna op een enkele hoop na geen last meer gehad.

Kennis heeft een hele dure speciale machine voor rook in de gangen te blazen maar mijn broertje zei dat je die ook simpel zelf zou kunnen maken met een aggregaat en een slang er aan.

Iemand in huren is een hele dure gelegenheid.

Misschien even iets heel ander maar als je weide al zo aangedaan is, is compleet ploegen en frezen niet een optie? Ik heb geen enkel idee of dit iets zou zijn maar schiet mij wel te binnen. Of misschien een lokale boer vragen wat een oplossing is? Gras is voor een melkveehouderij toch wel een hoofdonderwerp dus kan mij voorstellen dat die er raad mee weten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:53

Mijn loonwerker is heel trots op mij dat ik er al zoveel gevangen heb :) geloof niet dat zij het beter kunnen :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 01:55

Het weiland naast ons is van een boer en op dit land worden door een paar oudere mannekes uit de buurt heel wat mollen gevangen. Ik begreep dat het een hobby is.

Inderdaad mollencarbid en mollenklemmen.
Als ze bij ons in de boomgaard molshopen zien, dan komen ze daar ook mollen bestrijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:11

de omliggende percelen aanpakken is inderdaad een goed idee :D