Joker/Otto/etc. (simulator)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwii

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:39

Ik vond het leuk dat je bij ons wel kon zien dat sommige mensen echt in het ritme van hun eigen paard 'reden'. Ik ben het eens met je hierin, theoretische kennis overdagen is toch anders dan het zelf ervaren.
Zou het niet wat zijn om bij Marian Staal zo'n les te doen?

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:04

Amber_anne schreef:
Ts vind je het erg als ik hier ook mijn vraag stel?

Zijn er mensen met ervaring rondom Zwolle ?

Bij de Reggehoeve in Hellendoorn!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 07:33

Ik heb bij Marian zo n jokerles gedaan, erg interessant. Het cergroot wat je fout doet uit. Conclusie ik moest naar de osteopaat :'). Ik voelde wel ergens dat het niet lekker liep,maar daarna kon ik er precies de vinger op leggen. Erg fijn. Ik zou het vaker moeten doen, maar tijd is soms een dingetje

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:16

Waarom ging je op zo'n simulator Cemlys? Liep je ergens vast met het rijden? Of kon je een beweging niet uitzitten?

In een ritme van eigen paard rijden is natuurlijk niet verkeerd. Want die Joker is natuurlijk een passieve simulator. Als je maar op 1 paard rijdt,dan wil je ook dat zo'n simulator voelt als je eigen paard natuurlijk. En dat kan dan niet haal ik uit je bericht? Is het dan een tegenwerken ofzo? Want stel je gaat draven en lichtrijden, bepaal jij dan het ritme of toch die simulator? Want normaal bepaalt het paard het ritme zeg maar en jij het tempo en door training kun je swung, afdruk en ritme verbeteren.
Ik rij 2 paarden momenteel, totaal verschillend in ritme en swung.

Ik blijf nog wat skeptisch hoor. Zou ook graag eens een filmpje willen zien van de galop en hoe men een overgang van stap naar draf maakt bijvoorbeeld. Ik ken dus alleen dat ding van Equitana. Ja je moest wel hulpen geven, maar dat was een vrij star plastic paard zeg maar met een hoop elektronica. Maar dat voelde wel volgens de mensen er op als een echt paard en het kon zelfs springen. Dat is deze: https://www.youtube.com/watch?v=n-WwYU_xGa4

Op internet vind ik vooral dat het is voor problemen met houding en zit. Maar als je die niet hebt, heeft het dan nog wel nut?

Als dit filmpje een les weergeeft, dan is het niets voor mij: https://www.youtube.com/watch?v=ObYcSBsoF5Y
Wat hier gedaan wordt heb ik geen issues mee namelijk. En het feit dat het gewoon een verend passief iets is vind ik ook niets, je moet zelf de energie er in brengen. Doe mij dan maar dat paard van Equitana.
Ok, als ik een keer 20 euro over heb zal ik eens kijken naar een lesje.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-11-22 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:27

Connaisseur schreef:
Heeft er iemand misschien ook ervaring met een Joker in Brabant? Er zitten verschillende mensen die het aanbieden zo te zien maar met allemaal geen ervaring.

https://horse-awareness.nl/
Ik kan haar echt aanbevelen, ze heeft veel kennis van zowel de biomechanica van de ruiter als het paard en neemt echt goed de tijd om alles uit te leggen en te laten voelen :j

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:01

Is er ook eentje in de omgeving Willemsoord? (Kop van overijsel met de grens Friesland) Tussen Meppel en Wolvega

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:32

Interessante discussie over het verschil tussen mechanische Joker en een robotpaard
Zelf ben ik Centered Riding instructeur en heb ik een Joker simulator en heb zelf ook op Pegasus gezeten omdat ik graag het verschil wilde voelen.

En ik denk dat de één niet zozeer beter is dan de ander, ze zijn anders en m.i. ook anders inzetbaar.
Op beiden kun je geconcentreerd (en zonder afgeleid te worden door de reacties van een echt paard) aan je eigen houding en zit werken. En het scheelt dat je er als instructeur naast hoef te rennen en toch iemand even fysiek kan helpen in een houding.

Daar waar Otto/Pegasus vrij onverstoord doorgaat in de gang waar hij inzet moet je bij Joker als ruiter de juiste beweging inzetten en vasthouden.
Als je als (beginnende) ruiter echt nog moeite hebt met draf lichtrijden en galop is een robotpaard wat makkelijker om dat aan te leren omdat "paard" het wel braaf blijft doen.
Joker vind ik dus wat confronterender, doe jij het niet goed, dan doet Joker het gewoon niet :D.

Op Bokt heb ik wel eens gelezen dat lichtrijden op Joker ontzettend vermoeiend is en niet voelt als op een echt paard en als je het niet in balans doet klopt dat ook wel.

Voor mij als instructeur vind ik Joker echt heerlijk. Zeker als iemand begint met niet te kunnen lichtrijden en als dan na houdingcorrecties ineens het kwartje valt. Hetzelfde geldt voor galop.
Hoewel ze allebei hun voordelen hebben ben ik (en nu ben ik bevooroordeeld) heel blij met mijn Joker en zou ik hem zelf niet in willen ruilen voor een (duurder) robotpaard.

Er gaat niets boven een echt paard maar om te leren is een simulator paard vind ik een fantastische paard (en mens)vriendelijke manier.
Ik heb zelf ook wel les genomen van een instructrice op mijn eigen Joker en leer ook daar iedere keer weer van.
Laatst bijgewerkt door jetm op 10-11-22 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:43

Is er ook eentje in Noord-Holland?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:46

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:56

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:06

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:11

Mijn laatste jokerles heb ik zelfs vliegende wissels gemaakt, verlichte zit getraind en geprobeerd te springen. Dat laatste is wel relatief moeilijk, aangezien Joker geen sprong kan nabootsen. Met joker op een speciaal bord heb ik ook kwartpirouettes gedaan. Er is weinig wat je niet op joker kan en juist het passieve van zulke simulators maakt overduidelijk dat veel ruiters meeliften op de beweging van hun paard ipv weten welke beweging ze maken en zouden moeten maken bij bepaalde oefeningen. Laatst keer een Z ruiter die niet eens wist hoe ze deed lichtrijden en moest galopperen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:15

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:18

Ik heb wel eens op otto gezeten, maar is een Joker hiermee te vergelijken? Of is Joker totaal anders, en wat precies?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:18

germie schreef:
Waarom ging je op zo'n simulator Cemlys? Liep je ergens vast met het rijden? Of kon je een beweging niet uitzitten?

In een ritme van eigen paard rijden is natuurlijk niet verkeerd. Want die Joker is natuurlijk een passieve simulator. Als je maar op 1 paard rijdt,dan wil je ook dat zo'n simulator voelt als je eigen paard natuurlijk. En dat kan dan niet haal ik uit je bericht? Is het dan een tegenwerken ofzo? Want stel je gaat draven en lichtrijden, bepaal jij dan het ritme of toch die simulator? Want normaal bepaalt het paard het ritme zeg maar en jij het tempo en door training kun je swung, afdruk en ritme verbeteren.
Ik rij 2 paarden momenteel, totaal verschillend in ritme en swung.

Ik blijf nog wat skeptisch hoor. Zou ook graag eens een filmpje willen zien van de galop en hoe men een overgang van stap naar draf maakt bijvoorbeeld. Ik ken dus alleen dat ding van Equitana. Ja je moest wel hulpen geven, maar dat was een vrij star plastic paard zeg maar met een hoop elektronica. Maar dat voelde wel volgens de mensen er op als een echt paard en het kon zelfs springen. Dat is deze: https://www.youtube.com/watch?v=n-WwYU_xGa4

Op internet vind ik vooral dat het is voor problemen met houding en zit. Maar als je die niet hebt, heeft het dan nog wel nut?

Als dit filmpje een les weergeeft, dan is het niets voor mij: https://www.youtube.com/watch?v=ObYcSBsoF5Y
Wat hier gedaan wordt heb ik geen issues mee namelijk. En het feit dat het gewoon een verend passief iets is vind ik ook niets, je moet zelf de energie er in brengen. Doe mij dan maar dat paard van Equitana.
Ok, als ik een keer 20 euro over heb zal ik eens kijken naar een lesje.

Nee hoor ik was gewoon benieuwd hoe het werkt en voelt. Ik rij niet vaak meer en een pauze van jaren gehad.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:19

Weet iemand of er ergens een joker/Otto is met begeleiding van een fysio?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:47

Zelf heb ik nog niet op de otto gezeten.
Maar heb ondertussen al verschijnende uren op de joker, draf simulator en de galop simulator gehad.
Ook nog op de balanscoach, dus best wel veel verschillende manieren gedaan.

De draf en galop simulator, daar wordt het ritme en tempo bepaald door de machine, dus je hoeft alleen maar te volgen. Wat voor sommige mensen al moeilijk genoeg is.
Dus als je hierop een ritme fout maakt, of balans verliest, zal er weinig veranderen. De machine zal gewoon doorgaan.

Maar op de joker,poeh dat is een ander verhaal, elk ritme verandering, of balans verandering, zal dit in het totale plaatje dingen veranderen.
De meeste mensen zullen in het begin vooral op spierkracht de joker in beweging zetten en houden en zeker op spierkracht gaan lichtrijden.
Maar dat is de bedoeling niet, vanuit de beweging die jezelf initieert (ik omschrijf het als een bounch), ga je lichtrijden. De beweging, houding en zit moet kloppen in het verhaal, om het licht aan te laten voelen.
Persoonlijk vind ik het rijden op de joker intensiever / actiever dan paardrijden zelf. Niet omdat het veel spierkracht kost, juist niet, maar omdat je zo intensief bezig bent met bewustwording van wat doe ik nu eigenlijk.

Ik kom altijd moe en voldaan van de joker af en met veel nieuwe inzichten. Ondanks dat ik al gauw tegen de 30 uur aantik dat ik er al op gezeten heb, als het al niet meer uren zijn.
Een half uurtje op de joker is echt wel lang genoeg.

Een goede sessie op de joker wordt bepaald door een goede begeleider, die verstand heeft van biomechanica van de mens en paard.
Daarnaast wordt een goede les ook bepaald door, hoe open sta je ervoor, durf je de confrontatie met jezelf aan en sta je open voor de feedback die de joker geeft.

Dus ben je een ruiter met een soort bucketlist die je wil afstrepen, dan is de joker niets voor jou.
Maar wil je leren wat echt paardrijden is, dan is de joker een grote aanwinst in het proces.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:53

Ik wil juist ECHT leren paardrijden, maar dat leer je niet op een neppaard. Nooit. Je hebt altijd een echt paard nodig om echt te leren rijden. Het kan een aanvulling zijn misschien. En zo zie ik het ook. 30 uur op zo'n simulator zie ik voor mezelf als niet nuttig, maar een half uurtje om het eens te ervaren wel. In dat half uurtje sta je ook open voor feedback.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:06

germie schreef:
Ik wil juist ECHT leren paardrijden, maar dat leer je niet op een neppaard. Nooit. Je hebt altijd een echt paard nodig om echt te leren rijden. Het kan een aanvulling zijn misschien. En zo zie ik het ook. 30 uur op zo'n simulator zie ik voor mezelf als niet nuttig, maar een half uurtje om het eens te ervaren wel. In dat half uurtje sta je ook open voor feedback.

In mijn ogen moet je Joker ook combineren met een les met je eigen paard. Eerst op joker die feedback krijgen en daarna met je paard met diezelfde instructeur aan de slag om het toe te passen. Ik ben na heel wat uurtjes op joker gecombineerd met les op je paard, dit echt bij de basis zou moeten horen. Ik had dit liever 20 jaar eerder geleerd.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:09

In al die uren dat ik op de joker gezeten heb, heb ik nog geen 1 x gehad, van hmmm dit ken ik al, klaar ermee.

Op de joker ben je nooit uitgeleerd, joker zal inderdaad nooit het echte rijden kunnen vervangen (alhoewel met slecht weer, inflatie en gedoe met de wolf, speelt het wel in mijn gedachten :D , joker is een stuk goedkoper in onderhoud, dan 4 paarden en pony's).

Dat ik zoveel vlieguren op de joker heb gehad, komt doordat wanneer mijn bak verzopen is, ik naar mijn instructrice toe ga en dan krijg ik les op 1 van haar simulatoren.

Maar ook door verschillende workshops en clinics volgen, waarbij de joker gebruikt wordt.

Maar ik zal de joker niet snel zat worden, gezien we steeds meer naar de verfijning toe gaan.
Juist dat ene half uurtje, daar heb je echt weinig aan.
Dan benut je bij lange na niet alle mogelijkheden van de joker.
Kan je zeggen, dan snap je de joker nog niet eens. De eerste keer op de joker, was echt rampzalig voor mijn gevoel.
Ja, ik moet de beweging maken, maar hoe dan???!!!
Dus eerst doe je maar wat, voornamelijk op spierkracht.
Nu na zoveel uren, doe ik door bepaalde spiergroepen aan te spreken en weer te ontspannen, dus je werkt wel met je spieren, maar niet met veel kracht.
Krachttraining bewaar je voor de sportschool, gerichte aan en ontspanning doe je op de joker.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:19

Ik volg dit topic met veel interesse. Ik ben dan ook al een poos aan het denken of dit iets is voor onze dochter.

Zij zit scheef op haar pony en krijgt maar niet het goede gevoel te pakken dat ze recht zit. Soms vraag ik me af of haar iets plaagt in de vorm van vastzittende spier of iets.

Ik ben dan ook op zoek naar iets van een simulator die ook de juiste instructie erbij heeft om haar het goede te laten voelen (en wellicht kan constateren of het in haar zelf zit of dat ze bijvoorbeeld eens naar een fysio kan gaan).

Bestaat er zo'n adres in Overijssel? Ik heb op de link gekeken en de dichtsbijzijnde in een zadelpasser. Ik kan niet vinden of zij ook juiste begeleiding kan geven op een joker

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:21

Ik weet niet waar je in Overijssel woont, in Doldersum zit paard en harmonie, zij heeft een heel arsenaal aan rijsimulatoren.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:27

myk_en_shant schreef:
Ik weet niet waar je in Overijssel woont, in Doldersum zit paard en harmonie, zij heeft een heel arsenaal aan rijsimulatoren.

Compleet aan de andere kant haha. Doldersum is voor ons 1.5 uur rijden met de auto. Ik hoop iets te vinden wat dichter bij is

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:40

tammiebels schreef:
myk_en_shant schreef:

Compleet aan de andere kant haha. Doldersum is voor ons 1.5 uur rijden met de auto. Ik hoop iets te vinden wat dichter bij is

Ze komt voor groeps workshops ook op locatie met de joker.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:24

tammiebels schreef:
Ik volg dit topic met veel interesse. Ik ben dan ook al een poos aan het denken of dit iets is voor onze dochter.

Zij zit scheef op haar pony en krijgt maar niet het goede gevoel te pakken dat ze recht zit. Soms vraag ik me af of haar iets plaagt in de vorm van vastzittende spier of iets.

Ik ben dan ook op zoek naar iets van een simulator die ook de juiste instructie erbij heeft om haar het goede te laten voelen (en wellicht kan constateren of het in haar zelf zit of dat ze bijvoorbeeld eens naar een fysio kan gaan).

Bestaat er zo'n adres in Overijssel? Ik heb op de link gekeken en de dichtsbijzijnde in een zadelpasser. Ik kan niet vinden of zij ook juiste begeleiding kan geven op een joker

Bij De Reggehoeve hebben ze ook een simulator en dat is te combineren met les op eigen pony/ paard.