Arabesk schreef:Verdoven en sederen zijn twee verschillende dingen. Een eigenaar mag ook domosedan-gel ophalen om te sederen voor bijvoorbeeld scheren, met diezelfde gel kan een gebitsverzorger ook sederen.
Verdoven waarbij de kaak pijnloos wordt gemaakt is iets dat bij de dierenarts ligt.
Gelukkig kunnen veruit de meeste paarden toe met het verwijderen van de glazuur punten, aka de haken. Indien nodig verwijst een gebitsverzorger door naar de dierenarts.
Klopt. Domosedan gel is UDA: Diergeneesmiddelen die uitsluitend door de dierenarts of een apotheker (op diergeneeskundig voorschrift van een dierenarts) aan de houder van dieren mogen worden afgeleverd.
Dat betekend dat officieel de dierenarts of apotheker het aan de houder van het dier mag voorschrijven. Dus geen doos aan een tandarts mag verkopen. Dan weet je niet in welke dieren het gaat.
Maar het gebeurd veelvuldig. Net zoals niet dierenartsen die prikken.
Maar zonder lokale verdoving een wolfskies trekken bij een dier dat alleen sedatie heeft gehad is ook echt not done. Domosedan geeft geen pijnstilling…
Begrijp me niet verkeerd. Ik werk samen met niet dierenartsen, en ik ben groot fan van hun werk. Maar het zijn de mensen die zich niet aan de regels houden en ook nog een prutswerk leveren waar ik me mateloos aan irriteer.
Wel geld vragen voor bagger werk. De mensen denken dat het in orde is en die paarden lopen met een zere mond rond. Dat zou niet moeten gebeuren…
Maar goed, dat was niet s vraag van het topic, sorry. Ik kan je alleen ook niet aan tips helpen voor deze specifieke vraag. Ik kan je wel adviseren te kijken op de site van de nvvgp voor adresjes