Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:57

Ze schieten als paddestoelen uit de grond de PP's in jouw genoemde omgeving.
Maar eigenlijk zijn er maar enkele die het redelijk goed doen. Al ben ik zelf nog niet zo'n PP tegengekomen die voor mij zou voldoen.
De meeste hebben het echt niet voor elkaar. En dan met name in de winter hebben ze vaak geen droge plek om te schuilen en geen droge plek om te slapen.
Ze staan vaak dagen alleen op zand of in de blubber terwijl ik ook graag zie dat een paard elke dag ook gras kan eten. En ze zouden tussen de bomen moeten kunnen schuilen
De meeste hebben mooie ideeën maar uiteindelijk is het vaak niet haalbaar. De PP's zijn vaak ook veel te klein.
Kijk alleen al naar hoe slecht de PP' s zijn afgezet. Alle paden met prikpaaltjes en een koorddraad.
Ik denk dat de meeste PP's in het oosten van Groningen en Drenthe nog wel plaats vrij hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 02:01

HorsePassion schreef:
Ze schieten als paddestoelen uit de grond de PP's in jouw genoemde omgeving.
Maar eigenlijk zijn er maar enkele die het redelijk goed doen. Al ben ik zelf nog niet zo'n PP tegengekomen die voor mij zou voldoen.
De meeste hebben het echt niet voor elkaar. En dan met name in de winter hebben ze vaak geen droge plek om te schuilen en geen droge plek om te slapen.
Ze staan vaak dagen alleen op zand of in de blubber terwijl ik ook graag zie dat een paard elke dag ook gras kan eten. En ze zouden tussen de bomen moeten kunnen schuilen
De meeste hebben mooie ideeën maar uiteindelijk is het vaak niet haalbaar. De PP's zijn vaak ook veel te klein.
Kijk alleen al naar hoe slecht de PP' s zijn afgezet. Alle paden met prikpaaltjes en een koorddraad.
Ik denk dat de meeste PP's in het oosten van Groningen en Drenthe nog wel plaats vrij hebben.

Je moet niet vergeten dat veel mensen juist kiezen voor een pp omdat ze hun paard niet of weinig op gras willen.
En zeker in de winter is het lastig, ook op traditionele stallen.

Startende pp's hebben het moeilijk. Wij hebben wel wat beschutting van bomen, maar wat we hebben neergezet, moet nog wel groeien en ook dichter worden. Dat gaat niet in 1 keer.

Zelfde als veel mensen met prikpaaltjes starten of een pad erbij maken om te testen. Hebben wij niet gedaan en ik zie het ook niet vaak als definitieve afzetting.
Zelf zou ik het dan alleen voor mezelf doen, maar niet als er meerdere paarden van anderen lopen.

Het is natuurlijk zo dat als je een traditionele stal zoekt, je keus hebt. Dan heb je ook wel overal iets en moet je keuzes maken. In de winter, enkele uurtjes alleen op een kleine, saaie paddock is ook niet zo geweldig.
Net als teveel paarden in een kaalgevreten wei met modder bij het hek waar ze elkaar trappen als ze naar binnen mogen en weten dat daar eten is. Dat echt veel te vaak gezien en meegemaakt.

Straks heb je ook keuze in pp stallen en kan je gewoon kiezen. Maar het is een alternatief op wat er al is. En voor veel mensen of paarden is het een alternatief op weinig buiten, weinig beweging, weinig sociaal contact etc.

Voorheen waren er dan regels als; niet met bit rijden, zonder sporen, geen sportpaarden etc. Die mensen konden nog niet ergens terecht. Als de pp's dus ook gaan variëren, kan ieder voor zichzelf iets vinden wat past. Een goede rijbak bijv zal echt wel aanspreken.

Maar een pp aanleggen gaat vaak niet in 1x en het moet echt via via gaan om vol te komen staan.

Ik las overigens iets over de investering, maar dat heb je natuurlijk altijd. Als ik een stal laat neerzetten met 10 luxe boxen en wil 10 droge paddocks netjes afgezet, een aantal ruime weides netjes afgezet, ben ik al bijna net zoveel kwijt. De investeringen zijn alleen wel anders en zeker met aanplanten kan je het zo duur maken als je wilt.