Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
martinev schreef:DuoPenotti schreef:Als ik dan de reis heb gehad naar pension stap ik waarschijnlijk net zo min op.
Gelukkig hier aan huis zonder reis. En vooral mijn merrie die alle momenten van de dag naar me toe komt voor een aai, dat doet me zoveel goed. En maakt me echt gelukkig.
Dus zou zeker nu niet anders willen.
Maar het is idd niet allemaal mooi, kost bakken met geld. Altijd meer dan gedacht. Ze slopen altijd wat als het niet uitkomt.
Maar dan zie je die lieve koppies en is het weer goed.
Ik vind het geld echt gigantisch meevallen. Betaalde op de pensionstal 800 euro per maand voor 2 paarden. Nu kosten de 6 paarden per maand in de winter, de duurste tijd, met nagenoeg onbeperkt goed ruwvoer en wat aanvullende brok totaal nog geen 200 euro. Ok, zijn twee mini's bij en twee jaarlingen, maar toch. Scheelt dat we geen bodembedekking nodig hebben omdat ze niet in een stal staan, en dat ik de mest gratis bij volkstuinen kwijt kan. In het voorjaar zijn er wat algemene kosten, land doorzaaien en kunstmest eroverheen. En ja, de bak wordt eens onderhouden en ze slopen eens wat, maar ik betaal echt bij lange na niet wat ik op pension betaalde. En daar tegenover staat dat ze in de zomer helemaal nauwelijks wat kosten omdat ze dan vooral gras eten.
Natuurlijk even de kosten van hoefsmid en veearts daargelaten, die heb je op pension ook.
Melvern schreef:Ik herken het zo erg. Altijd gezeur op stal. Niet welkom op bepaalde dagen en tijden. Stallen niet schoon genoeg, te weinig strooisel. Niet mogelijk om buiten te blijven in de zomer en de tijden buiten veel te kort naar mijn mening. Maar dat komt altijd pas uit als het er staat.
Mijn vorige stal pronkt met lang buiten, maat eenmaal daar viel dat vies tegen.
Ik heb ze nu op een plekje staan waar alles zelf gedaan wordt. Ik betaal een vast bedrag voor de stal en land en verder moet alles zelf gedaan en zelf geregeld en dat vind ik heerlijk!
Ik kijk zelf of ik ze buiten laat s'nachts of dat ik ze liever binnen wil. Ik zet ook pas tegen 10 uur savonds binnen en sochtends tegen 7 uur weer buiten. Ik merk dat mijn paarden ook gelukkiger zijn.
Voor mij is in eigen beheer een verademing en ik heb het plezier weer terug in mijn dieren en verzorging.
Caily schreef:Wow, van je merrie is echt wel lastig en heftig lijkt me. Wat goed dat je zo om haar denkt en wat een geluk dat ze bij jou is gekomen. Mijn boxen zijn ook nog aan 2 kanten open, dus zou zo'n paard niks helpen. Pittig iets en zeker niet iets waar je van te voren bij na denkt.