Pensionstal of eigen plek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:35

Ik vind voor beiden wat te zeggen. Ik heb mijn paard zowel in pension als eigen beheer gehad. En nu hebben andere mensen hun paard bij mij in pension.

Ik vind het super fijn om alles zelf te kunnen bepalen. Ik zie de paarden dagelijks, weet welke hoop mest va. Wie is bij wijze van spreken en zie wanneer er iets extra’s nodig is. Maar het is een bak werk. Nu verdelen wij de mest en voerbeuren nog. Maar ook reparaties en investeringen horen erbij. Momenteel is het bij osn op bepaalde plekken blubberig, dus ik ben nu al een olan aan het maken voor het voorjaar om dit aan te pakken. Maar ook weidebeheer, slepen, zorgen dat het materiaal in orde is. Ik vind het pittig. Maar erg leuk.

Pension heeft ook voordelen. Wel de lusten, maar veel minder lasten. Echt de leuke dingen doen en minder met de klusjes bezig zijn is met een fulltime baan ook echt wel fijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:38

Ik heb de mogelijkheid gehad mijn paarden 20 jaar in eigen beheer gehad te hebben.
Kost enorm veel maar kon gelukkig een lening hiervoor afsluiten. Let wel je bent echt niet voordeliger uit en daarbij ben je ook echt altijd gebonden.

Voordelen de paarden staan zoals je wilt tot hoever je financien zijn en de gemeente mee wil werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:43

maar dat betaalde ik op pension dus niet :)
Hier in de regio genoeg te vinden voor max 200 met een goede buitenbak.

En ik vind die bakken met geld, wat hypotheek heet ook prima te doen.
Maar was ik dammer geweest ipv paardenliefhebber hadden we vast nog in ons vorige huisje gewoond wat toch echt goedkoper was :P

Nu hebben wij hooi van eigen land, dus hier levert dat zelfs op, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat dit niet bij iedereen is. :+

De schuilstal als voorbeeld, heeft ons 7000 euro gekost.
Beter geisoleerd dan ons eigen huis grappen we wel eens. Maar zo maar even een voorbeeld.
Ik begrijp als je huurt dat je die er niet opzet, maar gekocht wil ik het wel meteen goed.

Die trekker koste ook maar eenmalig geld, die weidesleep ook, oh wacht die cultivator was ook handig voor de bak.
Allemaal kost het de wereld niet, maar geld wat je op pension niet hoefde te reserveren maar daarvoor op vakantie kon bij wijze van.

En ik ken teveel mensen die dat niet hebben beseft vooraf en die dat toch bakken met geld vonden.

En koliek helaas toch ook al eens meegemaakt, reden onbekend. Dus het is niet dat dat ineens niet meer bestaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:00

martinev schreef:
DuoPenotti schreef:
Als ik dan de reis heb gehad naar pension stap ik waarschijnlijk net zo min op.
Gelukkig hier aan huis zonder reis. En vooral mijn merrie die alle momenten van de dag naar me toe komt voor een aai, dat doet me zoveel goed. En maakt me echt gelukkig.
Dus zou zeker nu niet anders willen.
Maar het is idd niet allemaal mooi, kost bakken met geld. Altijd meer dan gedacht. Ze slopen altijd wat als het niet uitkomt.
Maar dan zie je die lieve koppies en is het weer goed.

Ik vind het geld echt gigantisch meevallen. Betaalde op de pensionstal 800 euro per maand voor 2 paarden. Nu kosten de 6 paarden per maand in de winter, de duurste tijd, met nagenoeg onbeperkt goed ruwvoer en wat aanvullende brok totaal nog geen 200 euro. Ok, zijn twee mini's bij en twee jaarlingen, maar toch. Scheelt dat we geen bodembedekking nodig hebben omdat ze niet in een stal staan, en dat ik de mest gratis bij volkstuinen kwijt kan. In het voorjaar zijn er wat algemene kosten, land doorzaaien en kunstmest eroverheen. En ja, de bak wordt eens onderhouden en ze slopen eens wat, maar ik betaal echt bij lange na niet wat ik op pension betaalde. En daar tegenover staat dat ze in de zomer helemaal nauwelijks wat kosten omdat ze dan vooral gras eten.
Natuurlijk even de kosten van hoefsmid en veearts daargelaten, die heb je op pension ook.

Maar dan heb jij een plek die al voor elkaar was hoe jij het hebben wilde. Ga eens rekenen wat een goede paddock aanleggen kost. Een schuilstal zetten of stuk verharden. Mijn plek is huur en ik waag me niet aan zulke bedragen op andermans terrein. Dus dan zijn er weer beperkingen die tot extra werk of zorgen leiden.

@Duopenotti, zou je willen delen waarom 24/7 buiten niet meer gaat? Ik heb 5 paarden op 2 boxen en 2 a 3 keer per dag gaan zou onhaalbaar zijn. Dus ik ben graag voorbereid, indien mogelijk...

DuoPenotti

Re: Pensionstal of eigen plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:12

Eerst had ik 4 paarden.
Toen mijn oudje echt oud aan het worden was had hij de rust van een box in de nacht echt nodig.
Hij wilde toch steeds de baas blijven en dat koste zoveel energie.
Op stal zag je hem toen opknappen en tot rust komen.
Denk dat meer mensen dit herkennen.

En dan nu, gelukkig veel minder voorkomend probleem. Maar goed, alles kan dus, ook wat je niet dacht.
Mijn merrie heeft een pollen allergie.
Begint in maart eindigt ergens in oktober.
Met juiste supplementen lukt het me nu om ze rond half 8/ 8 uur in de ochtend buiten te zetten.
En in de middag tussen 16 en 18 binnen.
Aan kleine signalen zie ik dan dat ze aan haar tax zit. Zie ik dat het goed gaat hou ik haar wel wat langer buiten, maar dan zit ik er continue naar te kijken.

Maar op haar ergst kon ze amper 2 uur buiten staan. Wei of bak maakte niet uit.
Na een uurtje of 2 begon ze te wrijven aan haar neus, te proesten, op een gegeven moment te eten of ze naalden at. Schudden bij elke hap van pijn. En dan uiteindelijk ging ze helemaal van de wereld stil staan, hoofd afhangend, oren opzij zonder enige beweging er in. Totaal van de wereld.
Zette ik haar binnen zag je het weg trekken en in de avond zag je weinig meer aan haar.
Wel nog iets verdikte lippen. Maar dan kon ze weer gewoon eten.

Iets wat je dus nooit verwacht van te voren.
Terwijl ik zelf 24/7 ook zoveel makkelijker vind.

Caily

Re: Pensionstal of eigen plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:24

Wow, van je merrie is echt wel lastig en heftig lijkt me. Wat goed dat je zo om haar denkt en wat een geluk dat ze bij jou is gekomen. Mijn boxen zijn ook nog aan 2 kanten open, dus zou zo'n paard niks helpen. Pittig iets en zeker niet iets waar je van te voren bij na denkt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:35

Melvern schreef:
Ik herken het zo erg. Altijd gezeur op stal. Niet welkom op bepaalde dagen en tijden. Stallen niet schoon genoeg, te weinig strooisel. Niet mogelijk om buiten te blijven in de zomer en de tijden buiten veel te kort naar mijn mening. Maar dat komt altijd pas uit als het er staat.

Mijn vorige stal pronkt met lang buiten, maat eenmaal daar viel dat vies tegen.

Ik heb ze nu op een plekje staan waar alles zelf gedaan wordt. Ik betaal een vast bedrag voor de stal en land en verder moet alles zelf gedaan en zelf geregeld en dat vind ik heerlijk!
Ik kijk zelf of ik ze buiten laat s'nachts of dat ik ze liever binnen wil. Ik zet ook pas tegen 10 uur savonds binnen en sochtends tegen 7 uur weer buiten. Ik merk dat mijn paarden ook gelukkiger zijn.

Voor mij is in eigen beheer een verademing en ik heb het plezier weer terug in mijn dieren en verzorging.

Hier ook idd. Zelf bepalen hoe en wat na jaren pension wat ook zeker voordelen heeft (gekend). Met de tijd is mijn visie op paarden houden ook veranderd en nu heb ik een pony die het waanzinnig doet op het huidige management. Op een andere willekeurige stal hier in de buurt gaat ze niet lang mee omdat een uur buiten en 2 keer daags hooi (of kuil) funest is voor haar gezondheid.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:37

Ik ben van pension naar eigen beheer gegaan en toen weer naar pension. Inmiddels huur ik 2 weides en ik vind het heeerlijk! Geen gezeik en ik bepaal de manier van paarden houden zelf. Maar de eerste “eigen” plek was wel drama. Het ligt je of het ligt je niet zeg ik altijd :)

Er zijn vast en zeker goede pensionstallen maar zelf vind ik het erg fijn dat ik mijn paarden precies zo kan houden zoals ik het wil (voor zover mogelijk). Het enige nadeel is wel dat ik verder geen mensen om me heen heb dus soms is het wat saai. Maar verder wil ik niet meer anders! Hoop dat ik deze 2 weides nog lang kan/mag huren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:37

Caily schreef:
Wow, van je merrie is echt wel lastig en heftig lijkt me. Wat goed dat je zo om haar denkt en wat een geluk dat ze bij jou is gekomen. Mijn boxen zijn ook nog aan 2 kanten open, dus zou zo'n paard niks helpen. Pittig iets en zeker niet iets waar je van te voren bij na denkt.

Nee ik ben bang dat zulke boxen voor haar niet zouden gaan.
En ik ben dus ook erg blij met mijn binnen boxen nu.

maar zo zijn er in eigen beheer natuurlijk wel meer dingen die op pension handiger op te lossen zijn.
Noem eens even 2 paarden die niet met elkaar overweg kunnen. Op pension is er met wat wil van de houder, oke wel met wat wil, wel wat te combineren dat wel past.
Maar ook andere kant als je 2 paarden hebt en 1 gaat weg en de ander gaat over de rooie.
Een 3e bij kopen?

Gewoon wat van die dingetjes wat je op pension minder snel hebt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:45

Hoe duur het is ligt natuurlijk aan je wensen en ook aan je paarden zelf. Mijn twee paarden en twee pony's kosten minstens € 500,- aan alleen hooi, stro en voer. Daar kan je er bij mij in de regio één voor op pension zetten, dus maandelijks is het vast goedkoper. Maar ik heb wel behoorlijk geïnvesteerd in stallen, weiland, paddocks en materiaal. Dat komt ook steeds terug. Nieuwe vloeren, rubber op de vloeren, nieuw dak, nieuwe bodem in de paddock om de zoveel jaar, nieuw hekwerk, hekwerk reparaties, bomen laten omzagen rond de stallen, jaarlijks alles wat je op je wei gooit om de grasmat goed te houden, etc. Ik vind het behoorlijk optellen en dan heb ik het echt niet luxe. Water, licht en hypotheek reken ik dan niet eens mee.

Natuurlijk kan het vast goedkoper, maar ik houd nou eenmaal van goedgevulde schone stro stallen en ook wat voer betreft kom ik vaak in duurdere prijsklasse uit. Het kan vast ook minder bewerkelijk, maar ook daar heb ik een keuze ingemaakt die voor mij en mijn paarden het beste werkt. Ik heb 4 verzorg momenten per dag.

Ik denk dat alles voor- en nadelen heeft. Ik zou zelf denk ik geen paarden hebben als ik afhankelijk zou zijn van pension. Maar nogmaals, soms zou ik wel eens uit mijn werk willen komen op een stal waar alles al aan kant is. Maar zodra het lente wordt verdwijnen die gedachtes ook direct weer. :D