Ervaringen met snel overprikkeld paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: Ervaringen met snel overprikkeld paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:13

Hier ook een gevoelige merrie, maar die staat heel de dag buiten en in de zomer 24/7 op de weide. Ik denk dat het heel belangrijk is om zulke paarden buiten te houden, niet in een stal. Mijn merrie ging bij te veel stress in de stal ijsberen, gelukkig doet ze dit ondertussen niet meer maar ben er zeker van dat ze het opnieuw zou doen moest ze plots veel op stal staan. Misschien is het ook beter om je pony opnieuw te laten trainen door iemand met ervaring met zulke paarden (heb ik ook gedaan, het blijft een gevoelig dier maar is intussen wel echt heel flink).

Tijdens het rijden moet je je paard continu uitdagen, zodat de focus bij jou blijft en niet in de omgeving. Ik zou dus ook op zoek gaan naar een goede lesgever die je hierbij kan helpen. Is medisch ook alles in orde met je paard? Zeker ook even nakijken of ze misschien ergens pijn heeft.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:22

Meer naar buiten en een wisseling van stal zijn denk ik je enige eerste goede stap.
Mijn merrie is zeer sensitief als ze te veel opgehokt staat, ze heeft echt vriendjes nodig en beweging buiten zodat haar prikkel verwerking oké blijft.
Nieuwe dingen introduceer ik over het algemeen eerst ernaast aan de hand kan ze op dat moment meer steunen op mij. En als ik tekenen krijg dat haar emmer begint over te lopen kan ik twee dingen doen, of ik stap af en ga even op de grond met haar bezig waarna ik verder train. Of ik laat haar aan een lange teugel even stil staan en nadenken.
Maar ik kan haar goed inschatten dus als ik op stal Kom weet ik meteen wat ik wel kan doen en wat niet. Tegenwoordig rijden we probleem loos buiten en ik ben op deze manier nog nooit afgegaan. Rijd nu zelf een meisje op van een jaar of 14 onder begeleiding.

Ze heeft nog wel eens dat ze dingen moet bekijken maar hier geef ik haar gewoon even een minuut de tijd voor. Ik ben nu 2 maand geleden verhuisd naar een andere stal en dit was echt het beste wat ik kon doen, samen met een ander paard veel buiten en weinig mensen er omheen. Zelfs de hoefsmid herkende haar niet meer terug.

Maar dit veranderd allemaal als ze niet voldoende buiten komt, dan kan ze alleen maar rennen en loeren.en dan helpt even losgooien voor een uurtje echt niet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:28

Weg ermee? Mijn normaal rustige paard zou ook uit zijn plaat gaan om weinig reden wanneer hij zo weinig los komt. Beestje kan nooit eens even lekker rennen en zijn energie kwijt. Prima dat sommige paarden hier goed tegen kunnen, maar genoeg hebben aan een uur op een postzegel totaal niet genoeg.

Is er niet een mogelijkheid tot stalling waar dit paard veel meer vrije beweging krijgt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:43

begin eerst maar eens met een nieuwe plek waar dat arme dier normaal buiten komt. Denk dat dit al een wereld van verschil maakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:18

Mijn merrie is snel overprikkeld.

Wat ik met haar heb gedaan zijn een aantal dingen.
Volledig van de brok af, ze krijgt veel ruwvoer met Cavalor Fiberforce, een voer dat heel laag is in suiker en zetmeel.

Elke dag naar buiten in een paddock die groot genoeg is om flink uit je stekker te gaan, 's zomers hele dagen op de wei.

Structuur in de dag. Elke dag op dezelfde tijden buiten zetten, binnen zetten, voeren enz. Een zeer beperkt aantal mensen bij haar, zodat ze steeds door dezelfde mensen gevoerd wordt, buiten gezet, binnen gezet, enzovoorts. Dit zorgt ervoor dat de regels voor haar altijd hetzelfde zijn en consequent. Duidelijkheid geeft rust.

Training.
Die gebeurt op basis van veel belonen en zo min mogelijk druk. Merrie krijgt dus vooral de boodschap dat ze het goed doet. En als het even niet goed is, krijgt ze ook de gelegenheid uit te puzzelen want dan wel de bedoeling is. Is het even teveel, mag zij dat aangeven. Zeker bij training in vrijheid, mag ze dus gewoon even weglopen. De training is namelijk zo leuk, dat ze altijd wel weer terugkomt, en zo kunnen we altijd goed afsluiten.

Ook bij training die niet in vrijheid is, let ik heel goed op haar signalen, en mag ze even stappen en rust nemen als het moeilijk is. Verder wordt er nogmaals veel beloond, krijgt ze altijd de gelegenheid om te puzzelen, en zelf met de oplossing te komen, en dit geeft ontzettend veel rust bij haar, omdat ze zelf kan kiezen of ze wel of niet verder gaat. Het paard daarin een keuze geven is echt bij ons een gouden greep geweest.

Ik zal niet zeggen dat ik haar nooit op de kop geef, als ze gevaarlijk wordt ben ik ook niet lief. Dat geeft ook geen stress, want ze snapt heel goed waar dat voor is. En ook dat, grenzen stellen, geeft rust en duidelijkheid.

En verder undemanding time. Gewoon lekker bij haar gaan zitten in de paddock, in de wei, in de box. Wees haar rustpunt, de plek waar ze naartoe kan en mag vluchten als dingen eng zijn of spannend. Jij bent de kuddeleider, en de veilige haven, en bij jou is het dus altijd veilig en rustig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:19

Kinke schreef:
begin eerst maar eens met een nieuwe plek waar dat arme dier normaal buiten komt. Denk dat dit al een wereld van verschil maakt.

Dat denk ik ook. Dat hebben ze echt nodig. Desnoods zet haar zelf 2x buiten op een dag, dat doe ik ook. Op die manier komt ze ook in de winter voldoende buiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:25

Buiten komen en sociaal contact maken zoveel uit. Ik heb op diverse maneges gereden en het verschil is echt overduidelijk. Dingen die op de ene plek heel gewoon gevonden werden ('zo zijn paarden') kwamen op de andere plek niet voor en het belangrijkste verschil was puur of de paarden regelmatig naar buiten konden en rond konden lopen.
En dat gaat vaak helemaal niet om rennen, maar ook om te kunnen reageren op dingen die ze zien en horen, en op elkaar.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:38

Ik heb een enorm gevoelige ijslander ruin. Je ziet het in eerste instantie niet, ziet eruit als een grote knuffelbeer, maar hij kropt het op totdat het te veel is en dan ontploft hij. Een tractor als ding is niet eng, zit veel dieper.

Hij haalt veel steun en vertrouwen uit zijn kudde, dus ik denk dat je daar erg veel winst kan behalen!! Daarnaast zien/horen/voelen ze op die manier ook veel meer.
Daarnaast alles in kleine stapjes doen en respecteren dat ze veel tijd nodig hebben. En erkennen dat als je paard reageert, hij daar ook echt gelijk in heeft. Ze doen dingen niet om te pesten. Als ze normaal niet schrikken van een kat, maar er nu al 5 andere prikkels aan vooraf zijn gegaan, dan kan daarna die kat best veranderd zijn in een tijger en daar écht van schrikken of het emmertje laten overlopen.

Mijn paard ontplofte steeds als ik naar het bos wilde en ging dan in 1 rechte lijn naar huis. Ik dacht wat is er nou leuker dan bosritjes?! Nou blijkbaar is dichtbij huis blijven voor hem wel behapbaar en heb ik besloten de bosritjes achterwege te laten. We werden alleen maar gefrustreerd. Sindsdien een veel blijer paard en langzaamaan gaan we inmiddels weer hele kleine stukjes langs de weg.

Mijn paard help ik enorm door te clickeren. Geeft hem vertrouwen en bevestiging.

Maar zou dus beginnen met lekker naar buiten in een stabiele groep!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:44

Ik denk ook dat dit paardje veeeeel te weinig buiten komt en paard mag zijn. Ik verbaas me dat dat soort stallingen nog aangeboden wordt. Dat wil toch niemand voor zijn paard.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:50

Ok kom ik met mijn mening.

Ik zou iets medisch laten uitsluiten

Ik zou een plek zoeken waar ze veel meer naar buiten kan.

Dan eigenlijk even helemaal back to basic. Grondwerken,longeren en vertrouwen opbouwen in elkaar, de nieuwe stal. Ik zou ook zorgen dat ze ergens komt waar niet teveel paarden staan.

En even bedenken of jij zelf nog durft. Paarden voelen ook angst aan. Als jij niet meer durft dan zul je een andere keuze misschien moeten maken. Maar als jij het wel aan durft zou ik er gewoon voor blijven gaan maar wel het roer omgooien.

Kijk ook of het zadel goed past etc of ze geen pijn heeft in haar mond.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:53

Ik heb ook een paard wat snel overprikkeld is. Ik stond eerst thuis maar moest ivm verkoop huis verhuizen. Naar een drukke pensionstal gegaan maar daar kreeg zij teveel prikkels. Sindsdien snel overprikkeld. Een jaar geleden verhuisd naar een stille stal met veel weidegang en door de rust is haar gedrag weer wat beter. O der het zadel weet ik het nog niet omdat zij drachtig is

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:56

Ehh- ts, dit heeft niet perse iets met overprikkeling te maken. Een dier max 2-3 uur buiten is natuurlijk niet te doen. Natuurlijk is ze door alles en iedereen afgeleid, ze ziet niets meer dan 4 muren of 10 meter paddock.
Verhuis eens naar een paardwaardige plek, je zult zien dat je in eens een wereld van verschil merkt. Je paard geeft haar mening, ze probeert je iets duidelijk te maken, aan jou om daar naar te luisteren.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:58

Miss_Queen93 schreef:
Britt_xxx schreef:
Wat bedoel je precies met dat ze iedere dag uit stal komt? Hoe lang staat ze effectief per dag los buiten, en op wat voor oppervlak is dat?
Aangezien je schrijft ze krijgt meerdere keren per week de kans om helemaal los te gaan, vraag ik me af of ze dat niet iedere dag kan doen?

Nee bij ons komen ze in een paddock van ongeveer 10x10 meter. Elke dag 1 uur. Dat is gewoon hoe het bij ons is geregeld op stal. Daarnaast probeerde ik er zelf voor te zorgen dat ze s middags ook weer een uur buiten kan in de paddock. In de paddock staat ze meestal te slapen en rolt ze een paar keer, maar ze kan daar niet echt lekker los gaan om spanningen kwijt te raken.

Het is al vaker gezegd, jouw paard zit waarschijnlijk gewoon vol stalmoed.
Veel paarden zouden zo helemaal van frissigheid niet meer weten hoe ze het hebben.
Bij jou heeft dit dus ook al letsel opgeleverd…
Het zou echt het best zijn als je een andere stal gaat zoeken waar je paard veel meer buiten komt.
Zo’n jong dier zou eigenlijk dagelijks de hele dag naar buiten moeten kunnen en zeker niet minder dan een halve dag.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:22

Ook hier een overprikkelde stresskip waar ik een aantal keer lelijk ben afgevallen. Waar het erger door wordt: als ik er op stap terwijl ik zelf stress heb (bijv van mijn werk), als hij op stal moet staan (weven), als hij teveel krachtvoer krijgt, of het verkeerde (luzerne gaat niet goed bij die van mij), als hij alleen is.
Wat heeft geholpen: erkennen dat ik soms de trigger was en er niet opklimmen met stress, goed zijn signalen oppikken en niet door willen douwen, magnesium en relaxkruiden geven, bach bloesems, voer aanpassen (meer ruwvoer, zeer beperkt basis brok, vitamine), 24/7 buiten en een vriendje, longeren voor het rijden, grondwerk, bijvoorbeeld lange lijnen zodat je het rijden kunt nabootsen en hij niet achter je aan kan sjokken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:48

Fokkers en hengstenhouders houden vaak jonge dieren/hengsten op stal net voor een veiling/keuring omdat ze dan lekker explosief door de baan lopen.
Je kan dus twee dingen: verhuizen naar een stal met meer en betere buitenmogelijkheden of aanvaarden dat je in de winter een huppend poppetje naast of onder je hebt waar je niet relaxed mee aan de slag kan. Een paard een uur lang een vierkantje van 10 bij 10 gunnen, maar dan wel verwachten dat die braaf en mak is voor dat uurtje dat jij er bent, is logischerwijze niet heel eerlijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:37

Precies, iets wat krom is kun je gewoon niet rechtlullen. Ook niet onder het mom “veel paarden staan de hele winter binnen”.

Zet jezelf 24/7 op de wc met twee x per dag een uurtje in de woonkamer. Maand volhouden.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:18

Mijn paard is ook snel overprikkeld en het kan ineens teveel worden. Hij is niet snel ergens van onder de indruk, maar de dingen die hij eng vind kropt hij op en explodeert later. Hij staat 24/7 buiten en ik weet bijna zeker dat ik me handen vol zou hebben als hij maar 1 uurtje per dag los zou staan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:43

Mijn doodbrave, als ik een jaar niet heb gereden kan ik gewoon opstappen en een buitenrit maken, paard, zou ook een overprikkelde tijdbom worden met zo'n bestaan. Deel van het probleem lijkt me duidelijk...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:07

Myca schreef:
Het is al vaker gezegd, jouw paard zit waarschijnlijk gewoon vol stalmoed.
Veel paarden zouden zo helemaal van frissigheid niet meer weten hoe ze het hebben.
Bij jou heeft dit dus ook al letsel opgeleverd…
Het zou echt het best zijn als je een andere stal gaat zoeken waar je paard veel meer buiten komt.
Zo’n jong dier zou eigenlijk dagelijks de hele dag naar buiten moeten kunnen en zeker niet minder dan een halve dag.

Helemaal eens. De echte oorzaak is dat het paard geen paardwaardig leven heeft. Het is een bewegingsdier wat dagelijks buitenlucht, bewegingsruimte nodig heeft (ook voor een flinke galop) sociale contacten met andere paarden. Een postzegeltje van 10 x 10 meter en dat 1 uur per dag is onwaardig.

Het is in sommige regio's lastig en soms duur (of de afstand wordt erg groot) maar als er geen betere stalling te vinden is dan dit, die meer buitengang aanbiedt; dan zul je je moeten afvragen of het aanhouden van het paard wel verstandig is. Zowel voor het dier als voor jezelf. Want het gedrag is niet aan het paard te wijten.

Overigens toen ik mijn paard net had, en het weideseizoen op de stalling eraf ging werd mijn paard ook niet te genieten. Binnen een maand heb ik hem verhuisd naar een stalling waar hij wel de hele dag buiten kon zijn. En daarna naar een PP zodat hij zelf kan kiezen of hij buiten of in de schuilstal wil zijn. In de praktijk is dat buiten in weer en wind.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:24

Ik ga met de rest mee....
Feitelijk weet je pas of dit een paard is dat ECHT snel overprikkeld is wanneer ze op een nieuwe plek staat waar ze veel buiten staat en tot rust gekomen is. Er bestaat een kans dat dit gedrag verdwijnt of nog maar zeer minimaal aanwezig is.

Ik heb mijn merrie een half jaartje op een plek gehad waar ze 's nachts op stal ging. Niet te doen. Staatsgevaarlijk.... stond te steigeren in de stal, je kon er niet meer fatsoenlijk mee rijden, ze was gewoon 'blind' van de drukte in haar kop en deed de gekste dingen.
Ze kan nu 24/7 haar eigen gang gaan en is 100% normaal.

Ik begrijp dat 24/7 buiten niet altijd kan, haalbaar is of misschien zelfs niet wenselijk. Maar dit paard moet toch echt veel meer paard kunnen zijn.

Misschien kun je aangeven waar je woont? Er zijn vast mensen op Bokt die je op weg kunnen helpen om een goede plek te vinden.
Dat er stallen zijn waar paarden 1 uur daglicht zien is toch echt verdrietig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:52

Hannanas schreef:
Voor zo’n paard zou ik eerst eens een dierenarts laten komen voor een klinische/rontgen keuring inclusief goede check of ze uberhaupt iets mankeert.

Daarna overgaan op veeeeeel meer buiten, dus je zult moeten verhuizen. Dit is geen paardwaardig leven.

Pas als je de basis ingrediënten goed hebt kun je een paard beginnen trainen, eerlijk trainen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan een instructeur zoeken welke kennis heeft van grondwerk en gedrag. Zelf kun je meer kennis vergaren door bijvoorbeeld online platformen van oa Tristan Tucker.

Hier sluit ik me bij aan.

Daarnaast denk ik aan een rijtechnisch stukje, zorgen dat jij de leiding neemt en houdt want kennelijk ontspant ze niet genoeg ohz wat te herleiden is aan het kijkerige gedrag. Tristan Trucker kan hier ook goed bij helpen om spanning te herkennen en het paard te leren spanning af te laten vloeien.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:43

Hannanas schreef:
Sterker nog, als een paard al steigert en spanningen vertoond in de stal… dit is geen rijtechnisch probleem en ook niet op te lossen met supplementen. Sowieso hoort een paard niet dagelijks “ff te knallen/losgooien om de spanning eruit te halen” nodig te hebben.

Ik denk zelfs dat het losgooien in de bak averechts werkt. Zij leert nu met haar overtollige energie om te gaan door helemaal los te gaan in de bak. En de bak is ook de context waarin ze ook geconcentreerd aan het werk zou moeten gaan. Lijkt me erg verwarrend voor het paard. Onder het zadel mag ze dat dan weer niet.

Verder eens met de rest, lijkt me goed om naar de oorzaak te kijken en niet aan symptoombestrijding te doen. Succes met alle overwegingen TS! Er komt zo veel informatie op je af.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:52

Ik zal wel weer grof gevonden worden maar dat zij zo. Zolang paarden zelfs hier in welvarend Nederland nog onder dit soort ophokpraktijken lijden, zijn er nog veel te weinig regels omtrent dierenwelzijn. Triest dit. En dan gek vinden dat het dier doordraait. Medische molen hoort ook de psyche onder te vallen. Mijn advies? Als je dit dier geen betere leefomstandigheden kunt bieden, verkoop hem dan en koop geen nieuw paard maar zoek een verzorgpaard die 'wel lief is met rijden' al staat hij in dezelfde omstandigheden.
Zulke stallen moeten verboden worden ondertussen, veel te veel dierenleed. En dat andere paarden zich er maar bij neerleggen dat het niet anders is en 'braaf blijven' maakt de psychische mishandeling, ook voor die dieren, niet minder erg.
Ja het is zeker erg rot voor jou dat je al zulke blessures hebt opgelopen en onthoud dat het een keer echt fout kan aflopen en dat wil niemand. Maar je paard zo houden moet ook niemand willen, dan desnoods beter afzien van een eigen paard.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:56

wat vervelend ts, Ik vroeg me ook af wat je paard te eten krijgt. Ik heb daar mss overheen gelezen maar kan dat niet 123 vinden in je post.
Komt je paard zowel zomers als winters 1 uur per dag buiten of alleen in de winter en in de zomer langer. Als dat het geval is, hoe is ze in de zomer?
Staat ze dat ene uurtje alleen of met kuddegenootjes?

Ik vind het vervelend voor je dat je niet lekker kan rijden en denk ook dat het met je huisvesting en mss voeding heeft te maken. Ik neem aan dat ze medisch is na gekeken en en je zadel goed is??

Mss helpt het om een oornetje op te doen die t geluid wat kan dempen zodat ze mss iets minder afgeleid is door geluiden. Maar ook ik denk dat je het in de basis moet gaan zoeken, Meer naar buiten met kudde maatjes en mss als dat zo is, krachtvoer minderen of eraf.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:09

Hoi TS, veel meningen en tips al…. Nog wel een vraagje: hoe ontspannen en rustig ben jij? Kan ze op jou bouwen? Ben jij in staat om spanning bij haar af te laten vloeien? Durf ook kritisch te zijn op jezelf, een paard wat al zo hoog in energie en spanning zit heeft een ruiter en begeleider nodig die dit kan wegnemen en dat is iets wat veel mensen niet kunnen. Ik zou geen match zijn met een pony als de jouwe…. Ik heb een doodbraaf paard, maar vind de rijbak door een valpartij altijd een tikje spannend, dus als ik een beetje gespannen ben spiegelt mijn paard dat en kan dan kijkerig worden. Buiten in het bos heb ik totaal geen spanning en dus mijn paard ook niet, ook niet als hij langs een asfalteermachine moet of vlak langs een hoogwerker zoals laatst :D
Ga niet omwille van dat je haar perse wil houden onverantwoorde risico’s nemen. Vraag jezelf af of jij kunt bieden wat nodig is, ook op het gebied van huisvesting.