Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:begin eerst maar eens met een nieuwe plek waar dat arme dier normaal buiten komt. Denk dat dit al een wereld van verschil maakt.
Miss_Queen93 schreef:Britt_xxx schreef:Wat bedoel je precies met dat ze iedere dag uit stal komt? Hoe lang staat ze effectief per dag los buiten, en op wat voor oppervlak is dat?
Aangezien je schrijft ze krijgt meerdere keren per week de kans om helemaal los te gaan, vraag ik me af of ze dat niet iedere dag kan doen?
Nee bij ons komen ze in een paddock van ongeveer 10x10 meter. Elke dag 1 uur. Dat is gewoon hoe het bij ons is geregeld op stal. Daarnaast probeerde ik er zelf voor te zorgen dat ze s middags ook weer een uur buiten kan in de paddock. In de paddock staat ze meestal te slapen en rolt ze een paar keer, maar ze kan daar niet echt lekker los gaan om spanningen kwijt te raken.
Myca schreef:Het is al vaker gezegd, jouw paard zit waarschijnlijk gewoon vol stalmoed.
Veel paarden zouden zo helemaal van frissigheid niet meer weten hoe ze het hebben.
Bij jou heeft dit dus ook al letsel opgeleverd…
Het zou echt het best zijn als je een andere stal gaat zoeken waar je paard veel meer buiten komt.
Zo’n jong dier zou eigenlijk dagelijks de hele dag naar buiten moeten kunnen en zeker niet minder dan een halve dag.
Hannanas schreef:Voor zo’n paard zou ik eerst eens een dierenarts laten komen voor een klinische/rontgen keuring inclusief goede check of ze uberhaupt iets mankeert.
Daarna overgaan op veeeeeel meer buiten, dus je zult moeten verhuizen. Dit is geen paardwaardig leven.
Pas als je de basis ingrediënten goed hebt kun je een paard beginnen trainen, eerlijk trainen.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan een instructeur zoeken welke kennis heeft van grondwerk en gedrag. Zelf kun je meer kennis vergaren door bijvoorbeeld online platformen van oa Tristan Tucker.
Hannanas schreef:Sterker nog, als een paard al steigert en spanningen vertoond in de stal… dit is geen rijtechnisch probleem en ook niet op te lossen met supplementen. Sowieso hoort een paard niet dagelijks “ff te knallen/losgooien om de spanning eruit te halen” nodig te hebben.