Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
StalDiefdijk schreef:Dit is je eerste eigen paard? Dat klinkt me dan niet als de meest voor de hand liggende keuze. Wellicht beter voor het paard en jou om geen 'project paard' uit te zoeken?
Jeika schreef:Ik heb ook een tijdje een spaanse merrie gehad, zij was ook heel schichtig en onzeker. Werd wel redelijk snel beter, maar ze was echt een binnenvetter. Zo stond ze bij de dierenarts heel netjes stil, maar helemaal verstijfd en toch wel heel erg bang. Helaas hebben wij haar weg moeten doen omdat ze een verborgen gebrek had.
Jessix schreef:Toevoeging: wees zelf een hele duidelijke leider, duidelijk en eerlijk, consequent. Alleen heel graag willen, is niet genoeg. Twijfel je er aan of je dit voor het paard kunt zijn, en wees daarin heel eerlijk, dan niet doen. Overschatting van je eigen kunde is in dit soort gevallen niet handig en dit bedoel ik niet persoonlijk naar TS, maar in het algemeen.Ik denk dat je met veel liefde, geduld en kunde vertrouwen wel een heel eind kan herstellen. Het ligt er uiteraard aan hoe beschadigd het paard is en hoe handig je daar zelf mee om kan gaan. Is het iets wat je wil? Echt wil, bedoel ik dan, want het gaat wel heel veel tijd en geduld kosten. En misschien wordt het wel nooit een makkelijk paard voor ontspannen ritjes. Realiseer je dat ook goed.
Lovehorses60 schreef:Jeika schreef:Ik heb ook een tijdje een spaanse merrie gehad, zij was ook heel schichtig en onzeker. Werd wel redelijk snel beter, maar ze was echt een binnenvetter. Zo stond ze bij de dierenarts heel netjes stil, maar helemaal verstijfd en toch wel heel erg bang. Helaas hebben wij haar weg moeten doen omdat ze een verborgen gebrek had.
Wat had ze precies?
Gillbo schreef:Heb je niet de mogelijkheid om ze daar op stal wat langer te proberen, je merkt dan wel snel of spanning afneemt denk ik.
Verder kan je denk ik weinig zeggen over gedrag in de toekomst. Is ze werkwillig en trainbaar dan moet bet lukken maar een paard met een trauma is natuurlijk een heel ander verhaal.
War wil jij? Wat als ze niet mega braaf wordt maar altijd wat ritselig blijft, is dat een probleem?