Ervaringen spaans paard met Nederlands paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:31

Ik heb geen ervaring met dergelijk spaans paard maar zoals eerder gezegd moet je je gevoel volgen. Had je een goede klik met haar? Ben je zo gek van haar dat je er de tijd en het geduld in wil steken, al dan niet met de juiste instructie? In je keuze zul je ook de kans moeten meenemen dat het uiteindelijk toch niet gaat lukken, wat zou je in dat geval doen?

Als je besluit ervoor te gaan, laat dr dan keuren en vraag daarbij ook of de DA kan inschatten of de info op het paspoort klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:03

Hmm, wat is het verleden van het dier.
Sommige paarden worden zo enorm slecht behandeld daar in Spanje, hardhandig, bij dierenmishandeling af. Weinig die het te boven komen. Ze hebben duidelijkheid nodig, maar tevens geen harde hand. Het is echt balans zoeken. Dus je moet wel van goede huize komen wil je zo een paard rehabiliteren, je moet heel goed weten waar je mee bezig bent.Ik zou het niet doen.

StalDiefdijk

Re: Ervaringen spaans paard met Nederlands paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:16

Dit is je eerste eigen paard? Dat klinkt me dan niet als de meest voor de hand liggende keuze. Wellicht beter voor het paard en jou om geen 'project paard' uit te zoeken?

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:38

Bij twijfel niet doen.

Hier een Arabier, dus geen spanjaard, die altijd al redelijk schrikachtig geweest is, maar langs de andere kant ook wel dapper (ze schrikt en gaat dan bekijken wat dat enge ding nou eigenlijk precies was). Dat is al veel verbeterd, maar het is er niet uit en het zal er nooit uitgaan. Als er op wandeling iets 'veranderd is' tov de vorige keer (bv boom omgehakt, om maar iets te noemen), is dat telkens een groot drama. Ik heb het paard al 6 jaar, ze is nu 9, heel veel grondwerk gedaan, maar het blijft toch gewoon een karakterdingetje. Hun karakter kan je niet zomaar even veranderen. Als je denkt of vreest dat dit paardje te bangig gaat blijven (en die kans bestaat zeker), zou ik het persoonlijk niet doen.

Lovehorses60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 18:42

StalDiefdijk schreef:
Dit is je eerste eigen paard? Dat klinkt me dan niet als de meest voor de hand liggende keuze. Wellicht beter voor het paard en jou om geen 'project paard' uit te zoeken?

Nee, dit is niet mijn eerste eigen paard. Ik heb ook eerder een eigen paarden gehad. Twee, en die waren ook niet de makkelijkste. Maar eerder dominant en hoog in het bloed.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:42

Of je dit paard uiteindelijk wel rustig/minder schrikkerig krijgt weet ik niet, maar wees je wel bewust van het feit dat spaanse paarden/ PRE's hele andere type paarden zijn. Daar moet je echt goed mee om kunnen gaan en dat is niet voor iedereen weggelegd. Zoals hierboven al is gezegd, ze hebben veel duidelijkheid en leiderschap nodig. Maar helaas zitten er ook heel veel pre's tussen die gewoon heel onzeker zijn of inderdaad in Spanje niet goed behandeld zijn, en ik denk dat je meer met zo'n type te maken hebt. Ik zou dit paard niet kopen. Veel spaanse paarden worden ook gewoon op de vrachtwagen naar Nederland gezet omdat ze die in Spanje niet verkocht krijgen, en dat zal dus wel een reden hebben. ;) Dit paard klinkt als zo een geval, gezien het paspoort.

Ik heb zelf een PRE, heel rustig en nuchter en totaal niet schrikkerig, zolang je zelf maar duidelijk en zelfverzekerd bent. Hiervoor had ik een spanjaard die wel heel een onrustig en schrikkerig was. Die heb ik toen weggedaan, omdat ik hem echt niet rustiger kreeg.

Ik zou als ik jou was dit paard zeker niet kopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:54

Vergeet niet dat merries in Spanje vaak alleen voor fokken gebruikt worden. Dus vaak zijn ze zo goed als groen mbt rijden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:11

Stel dit paard verandert niet en het gedrag blijft zoals het nu is. Vind je het dier dan leuk genoeg om haar te willen hebben?
Is het antwoord ja dan kun je rustig kopen, is het antwoord echter nee, dan zou ik verder kijken. Want niemand kan je op voorhand zeggen of dit al dan niet gaat verbeteren. Dat weet je gewoon niet

Lovehorses60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 11:12

Jeika schreef:
Ik heb ook een tijdje een spaanse merrie gehad, zij was ook heel schichtig en onzeker. Werd wel redelijk snel beter, maar ze was echt een binnenvetter. Zo stond ze bij de dierenarts heel netjes stil, maar helemaal verstijfd en toch wel heel erg bang. Helaas hebben wij haar weg moeten doen omdat ze een verborgen gebrek had.

Wat had ze precies?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:29

Ik denk dat je met veel liefde, geduld en kunde vertrouwen wel een heel eind kan herstellen. Het ligt er uiteraard aan hoe beschadigd het paard is en hoe handig je daar zelf mee om kan gaan. Is het iets wat je wil? Echt wil, bedoel ik dan, want het gaat wel heel veel tijd en geduld kosten. En misschien wordt het wel nooit een makkelijk paard voor ontspannen ritjes. Realiseer je dat ook goed.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:43

Ik zou het afraden
Hoe leuk/lief deze ook is, je hebt sterke twijfels.
Zeker als je een paard al hebt gehad denk ik dat je het best wel goed zelf kan inschatten :)
Vergeet ook niet dat onzekerheid juist niet handig is voor zo’n paard
Heel veel andere leuke en lieve paarden gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:03

Jessix schreef:
Ik denk dat je met veel liefde, geduld en kunde vertrouwen wel een heel eind kan herstellen. Het ligt er uiteraard aan hoe beschadigd het paard is en hoe handig je daar zelf mee om kan gaan. Is het iets wat je wil? Echt wil, bedoel ik dan, want het gaat wel heel veel tijd en geduld kosten. En misschien wordt het wel nooit een makkelijk paard voor ontspannen ritjes. Realiseer je dat ook goed.
Toevoeging: wees zelf een hele duidelijke leider, duidelijk en eerlijk, consequent. Alleen heel graag willen, is niet genoeg. Twijfel je er aan of je dit voor het paard kunt zijn, en wees daarin heel eerlijk, dan niet doen. Overschatting van je eigen kunde is in dit soort gevallen niet handig en dit bedoel ik niet persoonlijk naar TS, maar in het algemeen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:22

Lovehorses60 schreef:
Jeika schreef:
Ik heb ook een tijdje een spaanse merrie gehad, zij was ook heel schichtig en onzeker. Werd wel redelijk snel beter, maar ze was echt een binnenvetter. Zo stond ze bij de dierenarts heel netjes stil, maar helemaal verstijfd en toch wel heel erg bang. Helaas hebben wij haar weg moeten doen omdat ze een verborgen gebrek had.

Wat had ze precies?

Ze had kissing spines, de dierenarts zei dat hij dat vaker zag bij geïmporteerde pony’s uit spanje en dat ze vaak toch niet zo goed behandeld worden daar.. ook dat de manier van rijden over het algemeen anders is, dus met de rug weggedrukt en kop omhoog. Ze was wel een heel lief paardje. Als je het paard wat je op het oog hebt echt heel leuk vindt zou ik er voor gaan, maar bij twijfel niet doen. En helemaal laten keuren!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:42

Heb je niet de mogelijkheid om ze daar op stal wat langer te proberen, je merkt dan wel snel of spanning afneemt denk ik.

Verder kan je denk ik weinig zeggen over gedrag in de toekomst. Is ze werkwillig en trainbaar dan moet bet lukken maar een paard met een trauma is natuurlijk een heel ander verhaal.

War wil jij? Wat als ze niet mega braaf wordt maar altijd wat ritselig blijft, is dat een probleem?

Lovehorses60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 21:22

Ik ben al meerdere keren geweest, de tweede keer was ze al wel wat rustiger. De 3e keer heb ik haar alleen in de stal gezien. Ze is wel trainbaar. Ze Kent longeren ook al. Of ze een trauma heeft weet ik dus niet. Ze is ook nog erg groen.

Lovehorses60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 21:24

Gillbo schreef:
Heb je niet de mogelijkheid om ze daar op stal wat langer te proberen, je merkt dan wel snel of spanning afneemt denk ik.

Verder kan je denk ik weinig zeggen over gedrag in de toekomst. Is ze werkwillig en trainbaar dan moet bet lukken maar een paard met een trauma is natuurlijk een heel ander verhaal.

War wil jij? Wat als ze niet mega braaf wordt maar altijd wat ritselig blijft, is dat een probleem?

ben al meerdere keren geweest, de tweede keer was ze al wel wat rustiger. De 3e keer heb ik haar alleen in de stal gezien. Ze is wel trainbaar. Ze Kent longeren ook al. Of ze een trauma heeft weet ik dus niet. Ze is ook nog erg groen. Uiteindelijk wil ik natuurlijk wel een braaf paard, maar daar heb ik ook wel het geduld voor.

Lovehorses60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 22:38

StalDiefdijk schreef:

Nee het is niet mijn eerste eigen paard.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:47

Ik zou zelf zeggen bij twijfel niet doen. Heb je de handelsstal al door google gegooid? Als je meer negatieve dan positieve ervaringen vindt weet je vaak ook al genoeg.

Weet je iets van haar verleden? Als ze pas net in Nederland is kan het best zijn dat ze ook enorm last heeft en echt moet wennen. Maar voor hetzelfde geld heeft ze een enorm trauma waar je altijd aan moet blijven werken.

Hoe dan ook, laat haar wel goed keuren. Hoe lief, leuk en schattig ze ook zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:12

Nog maar een keer:
Als je het paard zoals het nú is, niet wil hebben, moet je het niet kopen.

Want de enige zekerheid die je hebt is hoe ze nu is... als dat niet de bedoeling is, maar het dier moet veranderen voordat jij er echt blij mee kunt zijn, dan moet je het imo niet doen..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:19

Als je echt zekerheid op een heel braaf paard wil moet je het niet doen.
Maar is dit paard ook een blijvertje als het wat ritselig blijft ( niet staatgevaarlijk natuurlijk)?

Ik krijg het idee dat je de beslissing al gemaakt hebt met je hart maar dat je hoofd nog een kleine: ja maar wat als heeft.
Je klinkt als iemand die weet wat ze doet dus waarom zou je er niet voorgaan?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:30

Niet elk spaans paard (incl. de massa transportpaardjes) heeft een trauma, ook al krijgen ze dat stempeltje wel snel als ze in onze ogen ‘afwijkend gedrag’ laten zien. Als je weinig ervaring hebt met dat type hoogsensitieve paarden en je een leuk ongecompliceerd recreatiepaardje zoekt, zou ik haar laten staan. Er vanuit gaande dat ze lichamelijk wel helemaal in orde is, kan het in de juiste handen vast een heel fijn paardje worden. Maar je zal het niet cadeau krijgen bij het gedrag dat ze nu al laat zien.

Ik rij zo heel af en toe een ‘transport spaanse’ bij als ze bij haar baasje echt gevaarlijk doet. Haar paard was bij aanschaf exact hetzelfde als wat jij beschrijft. Groen, rillerig met poetsen en onder de man braaf genoeg. Mijn vriendin is overtuigd van trauma’s. Ik geloof daar niet zo in, want bij mij zet ze geen stap verkeerd als ik opstap of grondwerk doe. En dan ben ik gewoon een zeer gemiddelde ruiter. Wat ik in mijn voordeel heb is de jarenlange ervaring die ik op mocht doen met een hoogsensitieve zwaar getraumatiseerde hackney. Die is in de 17 jaar dat ik hem had nooit van een aantal eigenaardigheden af gekomen. Maar voor mij wel de ‘once in a lifetime’ waar ik uiteindelijk mee kon lezen en schrijven, in de ogen van de buitenstaander bleef hij te boek staan als staatsgevaarlijk paard.

Qua temperament zijn beide paarden voor mij 1 pot nat. Wat ik dus wil zeggen is, het type paard moet je liggen. Dan kan je snel vooruitgang boeken. Of je hebt zin in een uitdaging, veel zelfreflectie, twijfels, tranen en hopelijk een doorbraak voor je bang bent geworden voor je eigen droompaard. Want alles wat het paardje nu hanteerbaar is, is ze straks niet meer als je haar nu al niet voor 99% aanvoelt.

Mijn vriendin is dit aan het leren en boekt steeds meer vooruitgang met haar paard. Superleuk om te zien, want haar paard is verder echt ontzettend op haar gericht. De grote doorbraak heeft wel een jaar op zich laten wachten. Ze heeft daarvoor echt flinke dieptepunten gehad en meerdere malen serieus overwogen om het paard te verkopen. Dan zat ik weer bijna 3 uur in de auto om haar binnen 15 minuten rijden te laten zien dat ze echt wel een eerlijk paardje had gekocht. Natuurlijk kost me dat dan mijn complete trukendoos, want ik zit er alleen op als ze op een dieptepunt zitten. Maar ik heb geen moment getwijfeld of ik haar paard op korte termijn terug op de rit kan krijgen vanwege het gevoel dat ik bij die diva heb. Heb je die twijfel wel, dan zou ik me als jou was voorbereiden op een flink leerproces met het paard dat je op het oog hebt. Zelf zou ik het zeker aandurven met een dergelijk paardje, maar wel ruim onder de vraagprijzen die je nu voorbij ziet komen voor import spanjaarden.