Paard verzekeren; wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jor1988

Re: Paard verzekeren; wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:42

Als je er maar 1 hebt vind ik het zeker wel de moeite om te verzekeren. Zou wat gaan snuffelen op internet naar verzekeringen die ze aanbieden en alles goed doornemen en lezen. Alle voor jou voor en nadelen op een rijtje en uiteindelijk voor jezelf beslissen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:47

Wij doen het niet. Alleen al om de reden dat als ik vind dat het paard een bepaalde behandeling nodig heeft of juist niet (dat ik bijvoorbeeld tot euthanaseren wil overgaan), dat ik absoluut geen toestemming wil afwachten of moet 'doordokteren' met ellende. Natuurlijk kan je zelf actie ondernemen en niet volgens het protocol van de verzekering werken, maar dan krijg je ook niets vergoed of uitgekeerd. Daarom houden wij alles in eigen handen, de kosten en de beslissingen.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:26

Ik heb contact gehad met Equipe en ga hem daar verzekeren. Niet duur en toch voor de dingen verzekerd die ik wil :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:37

Puur uit interesse, degene die verzekerd zijn, wat betalen jullie dan per maand of jaar? En wat zit er allemaal in?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:40

Ik ben ook heel erg aan het twijfelen of ik mijn toekomstige paard ga verzekeren. Vorige paard heeft best wat gehad zoals hoef kneuzing, peesblessure, problemen met z'n oog een periode etc. Zijn dat soort dingen dan ook verzekerd?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:57

FleurSandro schreef:
Ik ben ook heel erg aan het twijfelen of ik mijn toekomstige paard ga verzekeren. Vorige paard heeft best wat gehad zoals hoef kneuzing, peesblessure, problemen met z'n oog een periode etc. Zijn dat soort dingen dan ook verzekerd?

Is per verschillend verzekering verschillend.
Sommige dekken problemen aan het bewegingsapparaat niet, of pas in een zeer uitgebreide dekking.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:07

tengeltje11 schreef:
Hier nog nooit een verzekering.
Uiteindelijk komen de verzekeringen rijk door klanten, dus het gros van de mensen wint er niets bij, dat is gewoon een feit.

En dat is ook gewoon zo. Een verzekering is er om winst te maken. Niet om ons paardemens maar al het geld na te smijten. En zolang je dat heel goed in je hoofd houdt kan je ook een overweging maken.

Ik zelf heb ook niks meer verzekerd. Dit na een akkefietje met de verzekering voor een paard wat voor de sport werd afgekeurd op een hoefbeenbreuk en ik maar moest gaan bewijzen dat het geweld buitenaf was en geen overbelasting. En ook om deze reden:

_Lorette_ schreef:
Wij doen het niet. Alleen al om de reden dat als ik vind dat het paard een bepaalde behandeling nodig heeft of juist niet (dat ik bijvoorbeeld tot euthanaseren wil overgaan), dat ik absoluut geen toestemming wil afwachten of moet 'doordokteren' met ellende. Natuurlijk kan je zelf actie ondernemen en niet volgens het protocol van de verzekering werken, maar dan krijg je ook niets vergoed of uitgekeerd. Daarom houden wij alles in eigen handen, de kosten en de beslissingen.

Mijn paarden, mijn beslissing. En echt ik heb meer dan genoeg kosten op de paarden gehad. 1 die na 2 operaties aan een tumor in de keel alsnog ingeslapen moest worden. 1 die vanaf dr 4e levensjaar elk jaar wel wat had, van 18 krammen in dr voorbeen tot aan kaakbreuk en een birkeland fractuur in dr kogel rechtsachter die eruit geopereerd moest. Ik weet zeker dat geen enkele verzekering dat paard ook maar had willen verzekeren. Dit waren ook nog maar 2 van de genoeg die ik er gehad heb. Maar dan nog steeds liever een spaarpot voor de paarden dan een verzekering.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:10

Ik heb mijn beide paarden en ongeboren veulen wel verzekerd. De reden is dat ik 1 merrie vorig jaar drachtig heb gekocht en een veulentje krijgt (rond 5 april), altijd een risico is. Zij staat voor een redelijk bedrag verzekerd. Als het veulen geboren is dan wil ik haar verzekerde waarde naar beneden doen. Vind het wel erg duur :=

Ze zijn verzekerd tegen diefstal, brand, blikseminslag, dood, afkeuring en levensreddende operaties.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:34

Mijn eerste paard vanaf veulen verzekerd...Nu 25 jaar en nooit wat gehad. Al die jaren betaald en dacht nog wat te krijgen als ze dood zou gaan. Maar vanaf 20 jaar krijg je dus geen cent meer. Wel zonde van mijn centjes dacht ik. Mijn zelfgefokte paard niet verzekerd....en kon ik weg brengen met een zenuwblokkade en kissing spines. Geen cent gehad. Nu een nieuw paard gekocht. Nu toch maar verzekerd, maar wel alleen voor de dood. Niet voor afkeuren sport, dat vond ik wel erg prijzig. Een verzekering voor ziekte vind ik ook erg duur. Al is een koliekoperatie ofzo natuurlijk ook zeer prijzig...Het zijn keuzes die je moet afwegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:41

Hier al jarenlang alles verzekerd. De 1e 20 jaar geleden. En maar 1 keer gedoe gehad met wachten om in te laten slapen, maar dat lag aan de kliniek die niet de benodigde documenten doorgestuurd had en daar weken over gedaan had. Bij acute situaties hoefden wij ook niet te bellen voor toestemming hoor. Bij een 2nd opinion of bepaalde behandeling wel, maar dat is een telefoontje en dat waren altijd dingen die je kon plannen. Een scintigrafie of mri bijvoorbeeld.

Wij hebben ze altijd en voor ziektekosten en voor afkeuren / dood. Ook zodat er weer een potje voor nieuw paard is of potje voor degenendie afgekeurd is en nog wel pijnvrij kan blijven.

Maar ik benbdus voorstander omdat ik helaas veel gebruik ervan heb moeten maken. Er gaan altijd veel spookverhalen rond zoals vanaf 15 eruit gegooid worden? Lees gewoon de voorwaarden goed door en kijk voor jezelf of je het fijn vindt.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:51

Ik kom bij Equipe nu op 27 euro per maand en dan verzekerd voor diefstal, blikseminslag en met koliek. Vind dat prima te doen :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:56

Mando schreef:
Ik heb hem wel al jaren in de verzekering
Krijg niet alles vergoed maar iedere euro die je terug krijg is er 1 denk ik maar.

Zijn idd dingen uitgesloten maar veel wordt wel vergoed gelukkig

Ik heb het ook met het idee als hij bv koliek krijg dat zijn geen kleine bedragen.

Maar die ene euro staat niet in verhouding tot wat je betaald.

Bij hele hoge rekeningen is een regeling met een kliniek mogelijk en ook goedkoper. + Je bent vrij om zelf beslissingen te nemen, kan sneller handelen etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:57

Dennenboom schreef:
Ik heb mijn beide paarden en ongeboren veulen wel verzekerd. De reden is dat ik 1 merrie vorig jaar drachtig heb gekocht en een veulentje krijgt (rond 5 april), altijd een risico is. Zij staat voor een redelijk bedrag verzekerd. Als het veulen geboren is dan wil ik haar verzekerde waarde naar beneden doen. Vind het wel erg duur :=

Ze zijn verzekerd tegen diefstal, brand, blikseminslag, dood, afkeuring en levensreddende operaties.

Ja, tijdens dracht hadden we nog wel verzekering, maar daarna ook niet meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:05

Ik snap absoluut niet waarom je zonder verzekering sneller zou kunnen handelen? Ik heb nooit hoeven wachten op verzekering. Kliniek bellen, afspraak, daarna verzekering bellen dat ik dan en dan ga en enige wat ik daarna moet doen is factuur opsturen en verslag van de da. Ook juist advies gehad van de verzekeringsartsen over behandelingen of 2nd opinions als ik daarom vroeg. En dat was zelfs advies voor kliniek 2 omdat die meer onderzoeksmogelijkheden had ook al was dat duurder ipv kliniek 1.

Of bij spoed dingen op stal was het ook daarna factuur door sturen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:09

MyWishMax schreef:
Ik snap absoluut niet waarom je zonder verzekering sneller zou kunnen handelen? Ik heb nooit hoeven wachten op verzekering. Kliniek bellen, afspraak, daarna verzekering bellen dat ik dan en dan ga en enige wat ik daarna moet doen is factuur opsturen en verslag van de da. Ook juist advies gehad van de verzekeringsartsen over behandelingen of 2nd opinions als ik daarom vroeg. En dat was zelfs advies voor kliniek 2 omdat die meer onderzoeksmogelijkheden had ook al was dat duurder ipv kliniek 1.

Of bij spoed dingen op stal was het ook daarna factuur door sturen.

En toch zijn er veel mensen met andere ervaringen. Met name wanneer een paard na een behandeling alsnog ingeslapen moet bijv. Echt hele nare ervaringen.
Dan kan je natuurlijk kiezen om buiten de verz om alsnog in te slapen, maar dan is het dus geheel eigen risico en kregen de mensen niks uitgekeert waar ze al die jaren voor hebben betaald. En soms is het dan financieel ook een te grote strop voor mensen om het zonder verz te doen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:29

Ik wacht ook niet op de verzekering en ook toen ik zonder vooraf overleg een jaar geleden een rekening van >3500 overlegde werd dat zonder moeilijk doen betaald.

Uitkeren bij inslapen is ook heel erg afhankelijk van welke polis je hebt. Heb je puur overlijdensrisico dan is dat vaak alleen bij acuut overlijden door ongeval, maar niet bij euthanasie voor chronische pijn, ziekte of niet meer bruikbaar voor het doel waarvoor je hem hebt gekocht. Goed de polis lezen want ik heb ook wel meegemaakt dat mensen dachten, euthenasie is uitkeren, maar is dus afhankelijk van welke polis.

Ik ben bij de EFO en zeer tevreden. Nette en snelle afhandeling en prima team met mensen die meedenken ipv alleen in de weerstand staan van hoe komen we onder uitkeren uit.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:42

Op dit moment geen paard, maar ik kies voor niet verzekeren, ik vind paardenverzekeringen erg duur en het laatste waar ik rekening mee wil houden is de verzekering als ik een beslissing moet maken over de behandeling van mijn paard. Ik kies dus voor een spaarpot. Verzekeren doe ik voor zaken die ik niet kan dragen. Bovendien gooien ze het paard eruit boven een bepaalde leeftijd. Bij mijn pony kwamen na die leeftijd pas de grootste kosten.

Als je echter die spaarpot niet hebt, zou ik ervoor kiezen die op te bouwen voordat je aan het paard begint of toch wel te verzekeren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:55

Ik heb zonder overleg een paard in laten slapen, als je DA daar een goede verklaring voor heeft, is dat geen probleem. Verzekering heeft dit gewoon uitgekeerd. Wat je niet moet laten doen door je dierenarts, is bij een hopeloos geval een periode voor mogelijk herstel te laten noteren in een verslag. Daar wil een verzekering nog wel eens aan vasthouden.

Bij mij staat de teller alweer op 2100 euro aan ziektekosten in de afgelopen 2 maanden, leve de verzekering!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:52

Maar dan nog........Mensen kopen vaak een relatief jong paard en kijken dan naar wat ze maandelijks aan een verz kwijt kunnen en willen zijn.
En dingen lopen bij heel veel mensen net anders dan je vooraf bedenkt wat er allemaal kan gebeuren.

Wij hebben oudere paarden. Heb net een paard van 23 laten inslapen. Niet echt oud, maar je weet wat ze mankeren, of ze iets mankeren en dat het onvermijdelijk is.

Bij een jong paard, goedgekeurd en alles, denken mensen toch vaak dat ze niet zo snel zomaar overlijden of ingeslapen moeten worden. Dan kiezen mensen vaak een beperkte polis voor noodgevallen en hoge kliniek kosten bijv.

Niet elke verz en polis is hetzelfde, maar sommigen zijn echt bijna niet menselijk hoe ze met situaties omgaan. En dan kan je de eigenaren kwalijk nemen, maar ook niet idereen kent elk klein lettertje uit de polis. Soms begrijpen mensen ook niet alles wat erin staat. Er zijn zoveel redenen dat het toch tegenvalt.

Maar ik zou wel van iedereen willen weten dan;
wat kostte je paard in aanschaf
Hoeveel jaren betaal je polis?
Wat betaal je aan polis?
Hoeveel heb je ingeleverd?
En wat zijn de werkelijke veearts/kliniek kosten geweest in die jaren?

Ik denk echt dat de meeste mensen minder kosten hebben dan verzekering betaald te hebben in totaal.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:56

Tuurlijk, anders zouden alle verzekeringen al lang failliet zijn!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:03

Ik heb helaas wel redelijk quitte gespeeld, denk ik. Ik weet het niet 100 procent zeker, omdat ik het niet betaal, maar wel vanaf de zijkant meekreeg wat de dierenarts kosten waren en de aanschafprijs van de paarden. En wat we dus als bedrag terug kregen, ook bij het afkeuren.

Dus als ik nu 10 jaar premie weg zou gooien zou ik daarvoor tekenen. Er was altijd genoeg geld om het zonder verzekering te doen, maar toch was het prettig om een gedeelte terug te krijgen en helemaal om een bedrag terug te krijgen na he inslapen of afkeuren. Weer een startbedrag.

En dit ging van 2 paarden die achteraf bij aankoop al wat mankeerde/stuk waren en daar meerdere jaren mee bezig geweest waarbij er geen jaar is geweest dat we niet bij de kliniek liepen. Daarna een jong getalenteerd dier wat het 1e jaar goed ging en daarna een ongeluk kreeg en de jaren daarna dus ook elk jaar bij de kliniek liep met meerdere behandelingen en beeldvorming.

Als wij niet zoveel pech hadden gehad hadden we er misschien anders in gestaan, maar die kosten gingen zo enorm hard dat er echt wel een groot gat was geweest na het betalen van alle rekeningen en het aanschaffen van een nieuw paard. Of we hadden langer moeten tobben omdat een scinitgrafie en de stalling die daarbij hoorde best wel een flinke kostenpost waren. Ik weet niet of we dat gedaan hadden zonder verzekering.

Maar aan de andere kant, ik wil geen koliek operaties, zelfs niet met verzekering.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:33

superpony schreef:
Ik denk echt dat de meeste mensen minder kosten hebben dan verzekering betaald te hebben in totaal.

Oh ik heb over de jaren veel meer verzekering betaald als dat ik geclaimd heb...maar dit is geld waarvan ik heel graag achteraf zeg dat het in het water is gegooid...oftewel...dat ik gewoon heel veel plezier met mijn paard heb en weinig medische sores.

Het geeft mij wel een stuk rust, wetende dat ik een verzekering heb. Ik heb genoeg op mijn spaarrekening staan voor best een boel medische ellende maar dat geld spendeer ik liever aan andere dingen en smeer de kosten voor eventueel medische ellende uit.

Voor mij geldt juist dat ik dat jonge nieuwe paard volledig verzekerd wil hebben. Die ken je nog niet, je weet niet of je een brokken piloot hebt gekocht, je weet niet hoe hij reageert op nieuwe huisvesting, stalmanagement etc. Jonge paarden zijn nog onstuimig. Voor mij is het eerste jaar na aanschaf van een jong paard juist de meest risicovolle periode.

Inmiddels heb ik mijn paard bijna 10 jaar, slechts 1 keer (fors maar nog lang niet wat je soms hoort aan kosten) moeten claimen bij de verzekering, dus ja, als ik de premie elk jaar apart had gezet was ik overall veel goedkoper uit geweest. Maar als mijn paard door boxrust en stress na de behandeling van de blessure bv koliek eroverheen had gekregen en een koliek operatie had moeten ondergaan, had ik zonder verzekering duurder uit geweest in total over de afgelopen 10 jaar. En als je dan de pure ellende zou treffen dat je paard het na de koliekoperatie alsnog het niet redt, dan had ik naast de medische kosten, ook nog het aankoop bedrag van mijn paard terug gekregen. Maar ik ben heeeeel blij dat ik dat geld niet heb hoeven te krijgen en dat mijn paard op de ene blessure toen na de afgelopen 10 jaar zo gezond als een vis is geweest en hoop daar nog zo'n 10 jaar aan te plakken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:59

tengeltje11 schreef:
Tuurlijk, anders zouden alle verzekeringen al lang failliet zijn!

Ja, duhh, Maar is dat ons probleem? Ik ga niet verzekeren om de maatschappijen in leven te houden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:48

Maar dat is toch met alle verzekeringen zo en een logisch iets toch? Als het gros betaald en niets vraagt maakt het alleen maar dat anderen er wel op kunnrb terugvallen als het nodig is. Ik ben ook al een tijd 'voor niets' verzekerd voor m'n inboedel, WA, doorlopende reisverzekering... Omdst ik niets of nauwelijks wat heb hoeven claimen in afgelopen jaren. Maar als het wel voordoet kan het gelukkig.

Ik heb m'n paarden niet verzekerd en daar hbe ik wel spijt van gehad. Ik had het er lang en breed uit gehaald met m'n kneus. Een volgende gaat wel de verzekering in. Zul je dan zien dat die nooit wat krijgt, maar so be it. Liever het risico dst ik een bedrag per maand dat ik prima kan missen 'weg gooi' dan de stress, leningen en overwegingen die ik heb gehad vanwege de hoge kosten bij ziekte.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:53

Ik heb ze ook allebei uitgebreid verzekerd bij Equipe en altijd naar tevredenheid geholpen. helaas ook veel gebruik van moeten maken over de jaren. Nooit gedoe en altijd netjes 75% van de kosten vergoed gekregen.

Iemand vroeg om een rekensom.
Paard 1: verzekerde waarde 4500, premie 1800, uitgekeerd door verzerkering 1000, uitkering verzekerde waarde na overlijden 4500
Paard 2: verzekerde waarde 8000, premie 3700, uitgekeerd door verzerkering 5500
Paard 3 heeft nog nooit iets gehad gelukkig :-), maar ook verzekerd

Ik ben heel blij dat ik ze in de verzeking heb zitten iig, want ik kan hier niet tegenop sparen ben ik bang.