Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Birgit01 schreef:Ja, ze wil geen bedrijf worden. En dan mag je ( in onze gemeente) nog maar 4/5 paarden houden die op je eigen naam staan. Ze had al controle gehad. Mijn pony’s stonden tijdelijk bij haar vanwege mijn scheiding, eerst aan huis. Nu dus maar weer even bij mijn ex.
Popstra schreef:Eerst maar zien of die plicht er komt aangezien die nog heel niet door de wet is goed gekeurd.
Ibbel schreef:Ik heb 6 paarden staan. Er gaan per maand 5 pakken voordroog à 60 euro doorheen. Dat is dus 50 euro per paard per maand, alleen aan ruwvoer. Dan reken ik verder niets mee, geen onderhoud, geen mestafvoer, en geen water- en electriciteitsverbruik, laat staan de hypotheek.
Wil je ook nog een klein beetje iets terugzien per maand als compensatie voor volk over de vloer en evt 'gezeik' dan vind ik 100 euro eigenlijk wel de minimumprijs voor weidegang plus ruwvoer.
superpony schreef:Maar ben je ook echt zoekende of is het puur uit interesse?
Ik vind als eerste belangrijk dat onze paarden goed staan en een plek aan mijn eisen/wensen voldoet. Dan ga ik kijken naar de lokatie en de prijs.
We hebben ze nu dan al even aan huis, maar heb veel stallen gezien en ik zou echt eerst zoeken naar iets wat je past.
Past dat niet bij je budget, moet je ergens water bij de wijn doen. Dat mag uiteraard nooit ten koste van de paarden gaan.
Ik heb ook geen oneindig budget en daarom een plek niet gekozen, of vanwege de afstand en even hoge brandstof kosten als stalling bijv.
Uiteindelijk een eigen plek gevonden. Niet goedkoop, dure omgeving, maar kon wel alles zelf regelen en bepalen. We waren daar 350 euro voor de plek kwijt met dus 2 stallen, een minu schuurtje en overkapping en een ruime paddock, grondwater en stroom.
We haalden elke 10-14 dagen 25/27 baaltjes hooi a 6,50. Om de 5 weken werd mestcontainer geleegd a 150 euro. Grondwater was niet oke, dus we vulden nog met jerry cans 100liter water per dag bij.
Hebben toen zelf een basksleep gekocht.
Vaste dingen waren wel voor hun, zoals draad, isolatoren en palen, want dat is niet mee te nemen.
Nu betalen we die huur niet en hooi is hier goedkoper, maar verder alles moeten aanleggen, dus x duizend aan zand, palen, draad, isolatoren, afdak etc etc. Met als enige voordeel dat als het netjes en af is en je wil verkopen, iemand je huis misschien aantrekkelijk vind incl paarden plek zo.
We betalen hier trouwen maar 2 a 3x pj mest afvoer 100 euro.
Wij hebben altijd kleine pakjes hooi, dus wat duurder en beperkte opslag en zelf halen. Een grotere opslag en laten bezorgen is makkelijker, maar maakt de eerste jaren geen verschil financieel. Zal eerst wat neer moeten zetten en dus groot laten brengen dan.
Wat ik nu niet reken zijn onze uren. Wij mesten doorgaans 2x daags bijv. Er is vrijwel altijd toezicht, alles wordt direct gerepareerd, bijvoeren gebeurt 3x daags en op maat. Als ik dat zou moeten doen voor een pension paard, zou je dat letterlijk uitgerekend nooit meer kunnen betalen. Zou ook niet realistisch zijn. Maar het zou wel extra werk zijn, hogere kosten etc
Brainless schreef:Popstra schreef:Eerst maar zien of die plicht er komt aangezien die nog heel niet door de wet is goed gekeurd.
Het is Europees verplicht per april en de kamer hoeft die wet niet goed te keuren.. dat is nl al Europees besloten.
Alleen hoe de registratie moet/mag verlopen zijn ze mee bezig.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -1062.html