Bestaat het nog? Weidegang voor <80 euro? Regio Drenthe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Bestaat het nog? Weidegang voor <80 euro? Regio Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:31

Eerst maar zien of die plicht er komt aangezien die nog heel niet door de wet is goed gekeurd.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:50

Mijn pensionhoudster is er om die reden per 1 januari al mee gestopt, dus alleen het voornemen heeft al zijn effect.

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:55

Birgit01 schreef:
Mijn pensionhoudster is er om die reden per 1 januari al mee gestopt, dus alleen het voornemen heeft al zijn effect.

oh dat is een heftige beslissing! alleen om die reden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:03

Ik heb 6 paarden staan. Er gaan per maand 5 pakken voordroog à 60 euro doorheen. Dat is dus 50 euro per paard per maand, alleen aan ruwvoer. Dan reken ik verder niets mee, geen onderhoud, geen mestafvoer, en geen water- en electriciteitsverbruik, laat staan de hypotheek.
Wil je ook nog een klein beetje iets terugzien per maand als compensatie voor volk over de vloer en evt 'gezeik' dan vind ik 100 euro eigenlijk wel de minimumprijs voor weidegang plus ruwvoer.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:06

Ja, ze wil geen bedrijf worden. En dan mag je ( in onze gemeente) nog maar 4/5 paarden houden die op je eigen naam staan. Ze had al controle gehad. Mijn pony’s stonden tijdelijk bij haar vanwege mijn scheiding, eerst aan huis. Nu dus maar weer even bij mijn ex.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:18

Birgit01 schreef:
Ja, ze wil geen bedrijf worden. En dan mag je ( in onze gemeente) nog maar 4/5 paarden houden die op je eigen naam staan. Ze had al controle gehad. Mijn pony’s stonden tijdelijk bij haar vanwege mijn scheiding, eerst aan huis. Nu dus maar weer even bij mijn ex.

Welke gemeente is dat?
Want wettelijk hoef je nl een paard niet op eigen naam hebben staan.
Het is geen eigendomsbewijs.
Geen 1 van mijn paarden staat op mijn naam.

edit:
Het kan wel zijn dat er maar een x aantal paarden mogen staan omdat het anders bedrijfsmatig wordt gezien.
Maar dat heeft niets met op naam staan te maken maar dat ze daar in de wei staan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:26

Popstra schreef:
Eerst maar zien of die plicht er komt aangezien die nog heel niet door de wet is goed gekeurd.

Ze doen het wel weer voorkomen of het al verplicht is! Maar dat is iets waar onze overheid erg goed in is............. :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:32

Popstra schreef:

Het is Europees verplicht per april en de kamer hoeft die wet niet goed te keuren.. dat is nl al Europees besloten.
Alleen hoe de registratie moet/mag verlopen zijn ze mee bezig.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -1062.html

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:23

Ik betaal op dit moment bij onze pension stalling 66 euro per maand voor 24/7 buiten + onbeperkt hooi, het bestaat dus nog :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:38

Popstra schreef:

Dat is regelgeving van de EU daar valt niets aan goed te keuren alleen aan te voldoen links of rechtsom.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:41

Ibbel schreef:
Ik heb 6 paarden staan. Er gaan per maand 5 pakken voordroog à 60 euro doorheen. Dat is dus 50 euro per paard per maand, alleen aan ruwvoer. Dan reken ik verder niets mee, geen onderhoud, geen mestafvoer, en geen water- en electriciteitsverbruik, laat staan de hypotheek.
Wil je ook nog een klein beetje iets terugzien per maand als compensatie voor volk over de vloer en evt 'gezeik' dan vind ik 100 euro eigenlijk wel de minimumprijs voor weidegang plus ruwvoer.

Dan heb je nog geen grote eters want hier gaan met 4 paarden die 5 balen er ook doorheen en die krijgen niet eens onbeperkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:02

Maar ben je ook echt zoekende of is het puur uit interesse?

Ik vind als eerste belangrijk dat onze paarden goed staan en een plek aan mijn eisen/wensen voldoet. Dan ga ik kijken naar de lokatie en de prijs.

We hebben ze nu dan al even aan huis, maar heb veel stallen gezien en ik zou echt eerst zoeken naar iets wat je past.
Past dat niet bij je budget, moet je ergens water bij de wijn doen. Dat mag uiteraard nooit ten koste van de paarden gaan.

Ik heb ook geen oneindig budget en daarom een plek niet gekozen, of vanwege de afstand en even hoge brandstof kosten als stalling bijv.
Uiteindelijk een eigen plek gevonden. Niet goedkoop, dure omgeving, maar kon wel alles zelf regelen en bepalen. We waren daar 350 euro voor de plek kwijt met dus 2 stallen, een minu schuurtje en overkapping en een ruime paddock, grondwater en stroom.
We haalden elke 10-14 dagen 25/27 baaltjes hooi a 6,50. Om de 5 weken werd mestcontainer geleegd a 150 euro. Grondwater was niet oke, dus we vulden nog met jerry cans 100liter water per dag bij.
Hebben toen zelf een basksleep gekocht.

Vaste dingen waren wel voor hun, zoals draad, isolatoren en palen, want dat is niet mee te nemen.

Nu betalen we die huur niet en hooi is hier goedkoper, maar verder alles moeten aanleggen, dus x duizend aan zand, palen, draad, isolatoren, afdak etc etc. Met als enige voordeel dat als het netjes en af is en je wil verkopen, iemand je huis misschien aantrekkelijk vind incl paarden plek zo.
We betalen hier trouwen maar 2 a 3x pj mest afvoer 100 euro.

Wij hebben altijd kleine pakjes hooi, dus wat duurder en beperkte opslag en zelf halen. Een grotere opslag en laten bezorgen is makkelijker, maar maakt de eerste jaren geen verschil financieel. Zal eerst wat neer moeten zetten en dus groot laten brengen dan.

Wat ik nu niet reken zijn onze uren. Wij mesten doorgaans 2x daags bijv. Er is vrijwel altijd toezicht, alles wordt direct gerepareerd, bijvoeren gebeurt 3x daags en op maat. Als ik dat zou moeten doen voor een pension paard, zou je dat letterlijk uitgerekend nooit meer kunnen betalen. Zou ook niet realistisch zijn. Maar het zou wel extra werk zijn, hogere kosten etc

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 17:11

Abby_Snow schreef:
Ik betaal op dit moment bij onze pension stalling 66 euro per maand voor 24/7 buiten + onbeperkt hooi, het bestaat dus nog :D

WAAR???? *\o/*

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:13

Sodeletuut schreef:
Abby_Snow schreef:

WAAR???? *\o/*

ja inderdaad, waar? Ik denk dat die stal een wachtlijst krijgt van hier tot 2058

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 17:13

superpony schreef:
Maar ben je ook echt zoekende of is het puur uit interesse?

Ik vind als eerste belangrijk dat onze paarden goed staan en een plek aan mijn eisen/wensen voldoet. Dan ga ik kijken naar de lokatie en de prijs.

We hebben ze nu dan al even aan huis, maar heb veel stallen gezien en ik zou echt eerst zoeken naar iets wat je past.
Past dat niet bij je budget, moet je ergens water bij de wijn doen. Dat mag uiteraard nooit ten koste van de paarden gaan.

Ik heb ook geen oneindig budget en daarom een plek niet gekozen, of vanwege de afstand en even hoge brandstof kosten als stalling bijv.
Uiteindelijk een eigen plek gevonden. Niet goedkoop, dure omgeving, maar kon wel alles zelf regelen en bepalen. We waren daar 350 euro voor de plek kwijt met dus 2 stallen, een minu schuurtje en overkapping en een ruime paddock, grondwater en stroom.
We haalden elke 10-14 dagen 25/27 baaltjes hooi a 6,50. Om de 5 weken werd mestcontainer geleegd a 150 euro. Grondwater was niet oke, dus we vulden nog met jerry cans 100liter water per dag bij.
Hebben toen zelf een basksleep gekocht.

Vaste dingen waren wel voor hun, zoals draad, isolatoren en palen, want dat is niet mee te nemen.

Nu betalen we die huur niet en hooi is hier goedkoper, maar verder alles moeten aanleggen, dus x duizend aan zand, palen, draad, isolatoren, afdak etc etc. Met als enige voordeel dat als het netjes en af is en je wil verkopen, iemand je huis misschien aantrekkelijk vind incl paarden plek zo.
We betalen hier trouwen maar 2 a 3x pj mest afvoer 100 euro.

Wij hebben altijd kleine pakjes hooi, dus wat duurder en beperkte opslag en zelf halen. Een grotere opslag en laten bezorgen is makkelijker, maar maakt de eerste jaren geen verschil financieel. Zal eerst wat neer moeten zetten en dus groot laten brengen dan.

Wat ik nu niet reken zijn onze uren. Wij mesten doorgaans 2x daags bijv. Er is vrijwel altijd toezicht, alles wordt direct gerepareerd, bijvoeren gebeurt 3x daags en op maat. Als ik dat zou moeten doen voor een pension paard, zou je dat letterlijk uitgerekend nooit meer kunnen betalen. Zou ook niet realistisch zijn. Maar het zou wel extra werk zijn, hogere kosten etc

Wij zijn actief op zoek.. Ik denk dat het vragen om alleen grond, waarbij we alles zelf doen dus voer, water, omheining, stroom... Volgens mij kan je niet meer water bij de wijn doen, toch? :P Ik zou momenteel voor jouw plekje een moord doen voor 350 euro. Dat betalen wij nu voor een kaal stuk modder..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 17:14

Sky_As schreef:
ja inderdaad, waar? Ik denk dat die stal een wachtlijst krijgt van hier tot 2058

Dat zal wel ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:18

Dat is mijn plek niet meer, was gehuurde plek.

Maar dat vond iedereen te duur voor wat je kreeg. Ook omdat het dus ex alles was.

Daarvoor huurden we zoiets op een stal. Die had bij een buitenstal de mogelijkheid een stukje uitloop erbij te betrekken. Het was voor ons dat of we gingen weg toen.

Zoeken kost vooral tijd als je zoiets wil huren. En het verschilt enorm per regio. Wij wonen in Zuid Oost Groningen nu om alles naar eigen wens te realiseren. Hier zijn vast veel geschikte plekken, maar veelal hebben ze geen zin in paarden mensen, vreemde mensen etc.
Dus moet je via via binnen komen.

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:34

Sodeletuut schreef:
Sky_As schreef:

Dat zal wel ;)

In friesland! Staat inderdaad nu bomvol, maar vorig jaar was er nog wel plek

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:00

Brainless schreef:
Popstra schreef:

Het is Europees verplicht per april en de kamer hoeft die wet niet goed te keuren.. dat is nl al Europees besloten.
Alleen hoe de registratie moet/mag verlopen zijn ze mee bezig.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -1062.html

Vorige week zei de RVO dat het door de EU is opgelegd maar dat de regels die erin staan hier nog niet allemaal wettelijk kunnen. En dat daarom ook nog niet alle regels voor NL bekend zijn.
Het LTO heeft namelijk een berichtgeving die elkaar soms weer tegen spreekt. Daarom had ik eerst het LTP gebeld, die zeiden gewoon letterlijk "geen idee bel het RVO maar".

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:04

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 18:51