Joe12 schreef:Hopelijk denk je er over een jaar nog zo over … Je praat over Haflingers en andere koudbloeden. Voor warmbloeden werkt het meestal niet.. iedereen denkt het eerste half jaar positief. Daarna begint de ellende pas .
In veel stukken staat dat je het zelf moet weten maar de negatieve ervaringen zijn eindeloos.
Alleen de Haflingers Fjorden IJslanders en andere koudbloeden of sobere paarden redden het met alleen heel veel bijvoeren . Een enkel warmbloed maar alleen als ie hoog in de rang staat . De rest redt het echt niet .
Hopelijk komen ze in de nacht binnen
We weten dat er met hondentrackers is gecontroleerd en daaruit bleken ze veel in de nacht buiten te zijn of maar voor een uurtje naar binnen te gaan .
Op de langere termijn kan je pas iets zeggen en niet na een paar maanden.
Wie weet is het wonder inmiddels geschiedt en heeft ie z’n leven gebeterd en die van de paarden maar ben er bang voor
Hopelijk blijven je Haflingers gezond .
Nou echt hoor.
Ik heb daar gestaan en ben met spoed weg gegaan. Alle haflingers die ik daar heb gezien waren vel over bot. En de rest van de paarden vaak ook. Als je goed kijkt zie je overal opgetrokken buiken en vaak is er altijd “speeltijd” (wat ik frustratie vind) tot dat er wordt gevoerd.
De track 24/7 buiten krijgt 1 keer per dag hooi rond een uur of één en dat is vaak al rond 6 op, als je geluk hebt 8 uur. Er is 1 ruif met weinig ruimte er om heen waar veel mot is. Je paard moet het maar durven om er bij te komen. Als je paard dat niet durft staat je paard rustig de hele dag en nacht zonder hooi. Vragen om ernstige problemen. Er zijn een aantal paarden overleden in de tijd dat ik er was, en ook een aantal naar de kliniek. Je mag ze ook maar een Max aantal uur op de weides houden. Zelf moet je de track en wei jacobskruiskruid vrij houden dat doet de eigenaar niet zelf. Ook MOET je 2 keer per dag heen en weer wil je je paard niet met maagzweren hebben staan.
De track die ‘s nachts op stal gaat niet goed. Ook daar staan ze zeker van ‘s ochtends vroeg wanneer ze naar buiten gaan tot 1 uur ‘s middags zonder hooi. Dat is al 6 uur zonder ruwvoer. Paarden mogen eigenlijk maar 3 uur zonder ruwvoer, 6 uur is
echt op het randje zonder ruwvoer staan
Het hooi is echt om te huilen. Zuur, je ruikt het van ver en echt verschrikkelijk.
Kort om, ga er niet heen.
Echt de paarden die er staan hebben 10000% maagzweren, en zijn lieve geweldige paarden die niets laten zien. In de winter is het een race tegen de klok.