Aanbeveling aankoopkeuring omgeving Leiden/Noordwijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

f4bjheu

Re: Aanbeveling aankoopkeuring omgeving Leiden/Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:30

Foto’s altijd doen als je er mee aan de slag wil.
Als er iets zit dan weet je dat, scheelt verassingen in de toekomst
Als er niets is heb je die zekerheid
Mocht er in de toekomst iets gebeuren dan heb je vergelijkingsmateriaal. Is bij mij tot nut toe vaak van pas gekomen

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:50

Klinisch altijd, röntgen voor mij persoonlijk niet. Als je mij op de foto zet mankeert me ook van alles (incl stukje afgebrokkelde nekwervel), maar ik functioneer prima, anderzijds heeft een goede vriendin rontgenologisch 'niets' maar is zij arbeidsongeschikt... voor mij speelt dat mee

Franklin Lashley raaphorst vind ik zelf erg prettig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:44

Mar_jolijn schreef:
Klinisch altijd, röntgen voor mij persoonlijk niet. Als je mij op de foto zet mankeert me ook van alles (incl stukje afgebrokkelde nekwervel), maar ik functioneer prima, anderzijds heeft een goede vriendin rontgenologisch 'niets' maar is zij arbeidsongeschikt... voor mij speelt dat mee

Toch wel jammer dat je een rijpaard koopt en je kunt er een half jaar later niet meer op rijden door een probleem dat je op foto van te voren had kunnen weten.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:09

Babootje schreef:
Mar_jolijn schreef:

Toch wel jammer dat je een rijpaard koopt en je kunt er een half jaar later niet meer op rijden door een probleem dat je op foto van te voren had kunnen weten.

Ik snap wat je zegt en je hebt ook absoluut een punt! Ik geef alleen mijn eigen voorkeur aan. En dat komt van iemand die een jaar bezig is via scan, echo, foto en scintigrafie (allemaal beeldvorming) achter de mysterieuze blessure van haar paard te komen.. klinisch is hij slecht, röntgenologisch is hij perfect.

Voor mij persoonlijk (dit vraagt TS): Klinisch altijd keuren, zit er ergens een zwakke plek komt dat bijna altijd naar voren, soms rontgenologisch niet te zien. Foto's komt soms iets uit wat geen hinder geeft of pas na pak em beet 15 jaar. Soms komt er iets uit waardoor je blij bent dat je het weet en het paard daarop kan laten staan. Dat is een afweging die iedereen zelf moet maken.

Ik heb een keer tussen de karkassen mogen bladeren in een paardenslagerij (klinkt luguber, I know) en de slachter zei: 1 van deze 6 paarden is afgemaakt op kissingspines Foto's. Ik kon hem niet aanwijzen, sterker nog, degene die de wervelschade had was afgemaakt vanwege peesblessure.. en ik beweer niet dat dat altijd zo is, ik geef alleen mijn persoonlijke ervaringen aan

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:20

Mar_jolijn schreef:
Babootje schreef:

Ik snap wat je zegt en je hebt ook absoluut een punt! Ik geef alleen mijn eigen voorkeur aan. En dat komt van iemand die een jaar bezig is via scan, echo, foto en scintigrafie (allemaal beeldvorming) achter de mysterieuze blessure van haar paard te komen.. klinisch is hij slecht, röntgenologisch is hij perfect.

Voor mij persoonlijk (dit vraagt TS): Klinisch altijd keuren, zit er ergens een zwakke plek komt dat bijna altijd naar voren, soms rontgenologisch niet te zien. Foto's komt soms iets uit wat geen hinder geeft of pas na pak em beet 15 jaar. Soms komt er iets uit waardoor je blij bent dat je het weet en het paard daarop kan laten staan. Dat is een afweging die iedereen zelf moet maken.

Ik heb een keer tussen de karkassen mogen bladeren in een paardenslagerij (klinkt luguber, I know) en de slachter zei: 1 van deze 6 paarden is afgemaakt op kissingspines Foto's. Ik kon hem niet aanwijzen, sterker nog, degene die de wervelschade had was afgemaakt vanwege peesblessure.. en ik beweer niet dat dat altijd zo is, ik geef alleen mijn persoonlijke ervaringen aan

Ben het gedeeltelijk met je eens. Het ligt er vooral aan wat voor paard je koopt. Koop je een 3 jarige arabier van de fokker dan kan een klinische keuring voldoende zijn. Koop je bv een 5 jarige kwpn met leuk papier, braaf en goede gangen voor een relatief laag bedrag dan is röntgen niet overbodig zeg maar. En ook als hij wel duur is is het oppassen. Er is zeker een kans dat het paard al op de foto geweest en dat de eerdere koper dacht van neuuh.

Wat je verteld van de paardenslager heb ik ook wel eens gehoord. Een röntgen zegt daarom idd niet alles.

karpouzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 17:36

Dank voor alle tips. Ik heb uiteindelijk een super dierenarts aanbevolen gekregen uit eigen kring en helemaal niet uit de buurt daar. Helaas is de koop niet doorgegaan. Super moeilijke beslissing...

Jeetje, ik weet niet of ik dit nog een keer aan kan. Wat een emotie :(

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:04

Ach wat jammer :\

Wat maakte dat je er toch vanaf zag?

karpouzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 18:39

Ach... een fragment in de sprong dat ook al voor een beetje irritatie gezorgd had. Het was al een beetje dik. Klinisch was die verder super en leek er ook (nog) geen last van te hebben. De rest van de gewrichten waren ook goed. Dat maakte het ook zo moeilijk. Ik had haar waarschijnlijk zelfs alsnog gekocht maar er was ook helemaal niets te doen aan de prijs en toen heb ik toch maar afgezien.

Echt heel jammer :( Is echt een heel lieve pony. Ach ja, ze vindt vast een heel mooi thuis bij iemand die het risico wat makkelijker aan kan gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:49

karpouzi schreef:
Ach... een fragment in de sprong dat ook al voor een beetje irritatie gezorgd had. Het was al een beetje dik. Klinisch was die verder super en leek er ook (nog) geen last van te hebben. De rest van de gewrichten waren ook goed. Dat maakte het ook zo moeilijk. Ik had haar waarschijnlijk zelfs alsnog gekocht maar er was ook helemaal niets te doen aan de prijs en toen heb ik toch maar afgezien.

Echt heel jammer :( Is echt een heel lieve pony. Ach ja, ze vindt vast een heel mooi thuis bij iemand die het risico wat makkelijker aan kan gaan.

Klinkt als een goede beslissing want een fragment in de sprong wat al voor irritatie zorgt is een recept voor problemen.
Kwam dit eruit tijdens de keuring?

karpouzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 18:55

Suzanne F. schreef:

Ja.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:11

karpouzi schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja.

Nou wees maar heel blij dan dat je hem ook röntgenologisch hebt laten keuren. Heeft je veel ellende bespaard, echt. Sprong fragmentjes kunnen echt heel naar zijn, zeker als er al irritatie is opgetreden. Wees maar blij dat ze niks aan de prijs wilden doen. Want als hij hier kreupel aan raakt is elk bedrag te hoog.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:18

Balen zeg!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 09:09

Nou ja, dan maar op zoek maar weer :-)

karpouzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 11:25

:(

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:35

dravergekkie schreef:
EllyC schreef:
Raaphorst vond ik vreselijk tegenvallen, voelde me net aan de lopende band staan. Terwijl ze met mijn paard bezig waren, werden er tussendoor nog even zo'n 5 andere paarden behandeld. Is ook zeker niet de goedkoopste.

Bodegraven is nog wel een stukje van Leiden vandaan. Ook grote stal waar ik vond dat persoonlijke aandacht ontbrak.

Beide klinieken wel zeker kundig.

Ik zou de Raaphorst ook niet aanbevelen werd daar totaal niet serieus genomen met mijn Shetlander.. ze hadden het te druk met dure sportpaarden.. :n

Echt ik kom daar al zeker 10 jaar met mijn shetten en wordt altijd serieus genomen en goed geholpen.