Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JustLizz schreef:Een renault master 2 paardswagen op C1 rijbewijs is gewoon exact hetzelfde onderstel als eentje met een B rijbewijs, technisch gezien kunnen ze dus prima 2 paarden aan. Dat je wettelijk gezien overbeladen bent als je er 2 paarden in zet is waar, maar technisch gezien kan een wagen dat dus gewoon aan.
Ik heb dit bij diverse partijen gecheckt, waaronder ook diverse verzekeringsmaatschappijen die deze wagens verzekeren.
Ik heb ook nagevraagd of er dan problemen zouden zijn met de verzekering mocht er onderweg wat gebeuren en je overbeladen bent. Ik heb er diverse geluidsopnames van en de verzekeraar geeft zelf aan dat dit niet het geval is. Zij keren alleen niet uit als zij kunnen aantonen dat het ongeluk is veroorzaakt door het feit dat je overbeladen was. Hij zei dat kunnen we dus eigenlijk niet omdat die wagens technisch meer kunnen hebben. Dat is met letterlijk zo verteld door meerdere partijen.
JustLizz schreef:Verder geven ze zelfs nog aan dat bij een ongeval de eerste prio van de hulpdiensten is om de weg vrij te maken en dieren weg te brengen en ze je niet naar een weegbrug brengen op dat moment en dat het achteraf al niet meer aan te tonen is dat je uberhaupt overbeladen bent geweest.
k_m schreef:Hebben jullie wel eens met zo een vrachtwagentje gereden? Het is echt niet zo onveilig als jullie doen uitschijnen. Dat het niet mag is een ander verhaal, en ook het feit dat je het jezelf kwalijk zal nemen als er iets gebeurd. Maar het is echt veel veiliger dan een trailer hoor.
Ashkerlon schreef:Je wagen is misschien technisch gezien niet overladen, maar jij gaat wel je capaciteiten als bestuurder te boven als je enkel een B-rijbewijs hebt. Dan "kan" je max 3500kg aan als bestuurder. Dus wat je wagen aankan houden ze hier geen rekening mee als je doelbewust 2 grote paarden op zo'n wagen gooit in combinatie met een onbekwame chauffeur. Vergeet niet dat een verzekeringsmaatschappij altijd de weg zoekt waarbij ze niet hoeven uitbetalen. Die mannen willen ook gewoon goed geld verdienen in plaats van uitgeven, net zoals elk ander bedrijf.
Heel lichte opbouw is trouwens ook enkel aan te raden als je brave paarden hebt. Die van mij heeft een relatief zware opbouw. En dat is maar best ook. Er gaan filmpjes rond op youtube waar zo'n wagens vergeleken worden qua opbouw en waar paarden gemakkelijk door de zijwand heen kloppen. Ik heb foto's gezien van een gelijkaardige wagen zoals de mijne die op de autostrade overkop gegaan is en een paar omwentelingen gedaan heeft. Dan ben ik echt blij dat die van mij geen zo'n plastieken doosje is.
Ashkerlon schreef:Je wagen is misschien technisch gezien niet overladen, maar jij gaat wel je capaciteiten als bestuurder te boven als je enkel een B-rijbewijs hebt. Dan "kan" je max 3500kg aan als bestuurder. Dus wat je wagen aankan houden ze hier geen rekening mee als je doelbewust 2 grote paarden op zo'n wagen gooit in combinatie met een onbekwame chauffeur. Vergeet niet dat een verzekeringsmaatschappij altijd de weg zoekt waarbij ze niet hoeven uitbetalen. Die mannen willen ook gewoon goed geld verdienen in plaats van uitgeven, net zoals elk ander bedrijf.
Eatshay schreef:Voertuig passend verzekerd en gebruikt zoals en waar 'ie voor bedoeld is + correct rijbewijs = gewoon gedekt.
Ashkerlon schreef:Eatshay schreef:Voertuig passend verzekerd en gebruikt zoals en waar 'ie voor bedoeld is + correct rijbewijs = gewoon gedekt.
Dat correct rijbewijs gaat tot 3,5 ton....