Paardencamionette B rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:37

Een renault master 2 paardswagen op C1 rijbewijs is gewoon exact hetzelfde onderstel als eentje met een B rijbewijs, technisch gezien kunnen ze dus prima 2 paarden aan. Dat je wettelijk gezien overbeladen bent als je er 2 paarden in zet is waar, maar technisch gezien kan een wagen dat dus gewoon aan.

Ik heb dit bij diverse partijen gecheckt, waaronder ook diverse verzekeringsmaatschappijen die deze wagens verzekeren.

Ik heb ook nagevraagd of er dan problemen zouden zijn met de verzekering mocht er onderweg wat gebeuren en je overbeladen bent. Ik heb er diverse geluidsopnames van en de verzekeraar geeft zelf aan dat dit niet het geval is. Zij keren alleen niet uit als zij kunnen aantonen dat het ongeluk is veroorzaakt door het feit dat je overbeladen was. Hij zei dat kunnen we dus eigenlijk niet omdat die wagens technisch meer kunnen hebben. Dat is met letterlijk zo verteld door meerdere partijen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:52

Dan zit ik bij de verkeerde verzekeringsmaatschappij. Of mijn oom de verzekeringsagent durft me duidelijker te zeggen waar het op staat.
Als jij een ongeval kan vermijden door een kortere rem afstand, en jij bent beladen boven het gewicht wat jouw rijbewijs wettelijk toe laat, dan gooien ze het er op dat jij het gewicht van je wagen niet kon inschatten. Want jij hebt geen c-rijbewijs. En dan kan jij alles zelf gaan betalen.
Of het is hier in België anders geregeld dan in Nederland. Dat is ook een optie.

JustLizz

Re: Paardencamionette B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 01:05

Dat weet ik niet, het is een verzekeringsmaatschappij specifiek voor paardenobjecten (vrachtwagens, trailers etc), dus neem aan dat ze het goed verteld hebben en heb t meerdere keren nagevraagd.

Verder geven ze zelfs nog aan dat bij een ongeval de eerste prio van de hulpdiensten is om de weg vrij te maken en dieren weg te brengen en ze je niet naar een weegbrug brengen op dat moment en dat het achteraf al niet meer aan te tonen is dat je uberhaupt overbeladen bent geweest.

Let op: ik heb het dan over het geval dat je bij een ongeluk betrokken raakt en dat je dan niet verzekerd zou zijn, dat hebben meerdere maatschappijen dus aangegeven dat ze daarop de uitkering niet kunnen zullen kunnen uitsluiten omdat ze dat niet kunnen bewijzen.

Ik heb het niet over het feit dat als je gecontroleerd wordt door de politie en je bent te zwaar dat de politie niets tegen je kan doen (bv dat je niet meer door mag rijden). Ze gaven aan dat er vooral in het buitenland veel strenger op gecontroleerd en gehandhaafd wordt, waardoor je in het buitenland zeker het risico loopt om aan de kant gezet te worden en je niet verder mag rijden.. Dus zeker opletten en niet zomaar je wagen volladen!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:43

Wij hebben ondertussen onze krismar wagen binnen en ben er super tevreden van. Rijdt als een droom. Super mooi afgewerkt, super goede service. Ben er helemaal blij mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:05

JustLizz schreef:
Een renault master 2 paardswagen op C1 rijbewijs is gewoon exact hetzelfde onderstel als eentje met een B rijbewijs, technisch gezien kunnen ze dus prima 2 paarden aan. Dat je wettelijk gezien overbeladen bent als je er 2 paarden in zet is waar, maar technisch gezien kan een wagen dat dus gewoon aan.

Ik heb dit bij diverse partijen gecheckt, waaronder ook diverse verzekeringsmaatschappijen die deze wagens verzekeren.

Ik heb ook nagevraagd of er dan problemen zouden zijn met de verzekering mocht er onderweg wat gebeuren en je overbeladen bent. Ik heb er diverse geluidsopnames van en de verzekeraar geeft zelf aan dat dit niet het geval is. Zij keren alleen niet uit als zij kunnen aantonen dat het ongeluk is veroorzaakt door het feit dat je overbeladen was. Hij zei dat kunnen we dus eigenlijk niet omdat die wagens technisch meer kunnen hebben. Dat is met letterlijk zo verteld door meerdere partijen.

Als oom agent twijfels heeft, wordt de boel in beslag genomen en nagewogen.

Wat die mensen jou verder vertellen boeit niet; de wet is duidelijk en ook verzekeraars staan niet boven de wet. Verder kun je opnemen wat je wil, je kunt er geen enkel recht aan ontlenen. De rechter veegt jouw opnames gewoon van tafel en leest je voor uit eigen werk (de wet).

JIJ bent verantwoordelijk voor jouw kloppende combinatie en verder helemaal niemand!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:41

JustLizz schreef:
Verder geven ze zelfs nog aan dat bij een ongeval de eerste prio van de hulpdiensten is om de weg vrij te maken en dieren weg te brengen en ze je niet naar een weegbrug brengen op dat moment en dat het achteraf al niet meer aan te tonen is dat je uberhaupt overbeladen bent geweest.

In de veronderstelling dat de hulpdiensten nodig zijn om de baan vrij te maken. Als er voor de zoveelste x een idioot je afsnijd, want zo paardentransport is veel te irritant om achter te blijven en heeft toch een zee van ruimte voor zich. En jij geeft die onbedoeld een tik tegen zijn achterbumper. Dan ben jij degene die hem aanrijd en dus in fout. Dat hoeft geen zware tik te zijn waar de hulpdiensten bij nodig zijn. Maar meneer in de dikke wagen gaat compleeeeeet uit zijn stekker en wil de politie erbij voor een vaststelling? Dan wordt het geen grappig verhaal als je daar overladen staat. Want dan gaan ze ook niet eerst de paarden weg halen als die rustig staan.

Ik pak geen risico's. Ik ga niet never nooit overbeladen op pad. Het is het me gewoon niet waard. Dat de andere zelf maar zorgt dat zijn knol ter plaatse raakt. In mijn wagen gaan geen 2 paarden of het moet echt wel een noodsituatie zijn.

Heb meer dan eens de vraag gekregen of ze mijn camionette mochten huren om met 2 paarden op wedstrijd te gaan. En of ze aub mee mochten liften richting bos of zee. Alsof ik zo gek ben...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:23

Als er geen gewonden zijn en je niet de weg versperd dan komt de politie bij ons echt niet ter plaatste hoor. Dan vul je gewoon een aanrijdingsformulier in voor de verzekering en that’s it. Voor gewoon een tikje tegen een bumper komen die echt niet ter plaatse.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:27

Kijk als mensen echt overbeladen op pad willen gaan, hou je ze ook niet tegen. Wij gaan al jaren op wedstrijden en hier in de buurt is een stal waar wekelijks wedstrijden zijn en waar ze perfect kunnen staan controleren, nog nooit gebeurd. Heb ook echt nog nooit van iemand gehoord dat ze op de weegbrug moesten en iedereen rijdt bij ons met 2 paarden op. Dus ja, hier wordt dat risico echt door iedereen genomen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:08

Iedereen mag van mij doen wat die wil. Al zet je 2 olifanten op zo'n wagen. Maar op mijn wagen komen ze niet. Niet zolang ik de verantwoordelijkheid draag en ik hoop echt dat er meer mensen denken zoals ik. Als je persé 2 paarden mee wil, koop dan een wagen op C-rijbewijs. Je weet gewoon dat je met zo'n B-wagentje in de problemen raakt, tenzij je maar 1 paard mee hebt of tenzij je naar de ponyclub gaat met de kindjes.

Hier is een grote stal, waar belangrijke wedstrijden zijn. Er is toevallig een weegbrug tussen de afrit van de autostrade en die stal. Ze staan er maar al te graag op zondag paardentransport van de weg te plukken. Meeste lokale bewoners weten het ondertussen wel al en nemen alternatieve routes, maar ze halen er sowieso wagens uit het verkeer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:49

En toch staat FB vol met adv van die B gebakjes te huur of mensen die er 1 te huur zoeken om met 2 paarden naar het bos te gaan. Ook veel 1,5 paards trailers die met B gereden mogen worden.

Af en toe vraag ik om netto laadvermogens. Kan het niet laten :list:

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 05:47

k_m schreef:
Hebben jullie wel eens met zo een vrachtwagentje gereden? Het is echt niet zo onveilig als jullie doen uitschijnen. Dat het niet mag is een ander verhaal, en ook het feit dat je het jezelf kwalijk zal nemen als er iets gebeurd. Maar het is echt veel veiliger dan een trailer hoor.

Je bent ontverzekerd.
Wanneer er een ongeluk voordoet dan zijn kosten in de duizenden euro's en tot ver daarboven. Het lijk mij niet handig als je op zo manier voor de rest van je leven vast te komen te zitten aan en zeer grote schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:17

Je bent niet onverzekerd. De verzekering kan een probleem zijn als blijkt dat de overbelading de oorzaak is van het ongeluk. Aangezien de meeste vrachtwagentjes ook omgezet kunnen worden naar C en technisch veel meer laadvermogen hebben dan aangegeven op het kenteken, is het vrijwel onmogelijk de schuld op de overbelading te gooien. Dan moet je het echt heel bont gemaakt hebben. Dat neemt niet weg dat het verstandig is om je aan de toegestane kilo’s te houden. Het rijdt comfortabeler en veiliger als je niet te zwaar beladen bent. Paarden zijn toch bewegend gewicht en dat brengt risico’s met zich mee. Ik heb een vrachtwagentje omdat ik dat veiliger vind rijden dan een trailer maar ik heb 1 paard. Dus geen enkel probleem. Als je twee paarden wil laden, kies dan een vrachtwagen met een lichte opbouw zodat er meer kilo’s geladen kunnen worden. Er zijn vrachtwagens met 1200 kilo laadvermogen nieuw op de markt en dan kom je al een heel eind. Of een omgebouwde bus waarvan de ombouw zo licht is dat er 1400 kilo paard overblijft.
De oude vrachtwagens zijn vaak zo lomp omgebouwd met hout en staal dat er inderdaad weinig obverblijft. Gewoon wijs kiezen en als je naar het bos wil met iemand anders en het past niet in jouw vrachtwagen....dan ga je dus met 2 auto’s.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:19

Met de site http://www.voertuiggewicht.nl/ kun je zien hoeveel laadvermogen een vrachtwagentje heeft... dus als je huurt of koopt kun je jezelf zeker stellen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:41

Je wagen is misschien technisch gezien niet overladen, maar jij gaat wel je capaciteiten als bestuurder te boven als je enkel een B-rijbewijs hebt. Dan "kan" je max 3500kg aan als bestuurder. Dus wat je wagen aankan houden ze hier geen rekening mee als je doelbewust 2 grote paarden op zo'n wagen gooit in combinatie met een onbekwame chauffeur. Vergeet niet dat een verzekeringsmaatschappij altijd de weg zoekt waarbij ze niet hoeven uitbetalen. Die mannen willen ook gewoon goed geld verdienen in plaats van uitgeven, net zoals elk ander bedrijf.

Heel lichte opbouw is trouwens ook enkel aan te raden als je brave paarden hebt. Die van mij heeft een relatief zware opbouw. En dat is maar best ook. Er gaan filmpjes rond op youtube waar zo'n wagens vergeleken worden qua opbouw en waar paarden gemakkelijk door de zijwand heen kloppen. Ik heb foto's gezien van een gelijkaardige wagen zoals de mijne die op de autostrade overkop gegaan is en een paar omwentelingen gedaan heeft. Dan ben ik echt blij dat die van mij geen zo'n plastieken doosje is.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:56

Ashkerlon schreef:
Je wagen is misschien technisch gezien niet overladen, maar jij gaat wel je capaciteiten als bestuurder te boven als je enkel een B-rijbewijs hebt. Dan "kan" je max 3500kg aan als bestuurder. Dus wat je wagen aankan houden ze hier geen rekening mee als je doelbewust 2 grote paarden op zo'n wagen gooit in combinatie met een onbekwame chauffeur. Vergeet niet dat een verzekeringsmaatschappij altijd de weg zoekt waarbij ze niet hoeven uitbetalen. Die mannen willen ook gewoon goed geld verdienen in plaats van uitgeven, net zoals elk ander bedrijf.

Heel lichte opbouw is trouwens ook enkel aan te raden als je brave paarden hebt. Die van mij heeft een relatief zware opbouw. En dat is maar best ook. Er gaan filmpjes rond op youtube waar zo'n wagens vergeleken worden qua opbouw en waar paarden gemakkelijk door de zijwand heen kloppen. Ik heb foto's gezien van een gelijkaardige wagen zoals de mijne die op de autostrade overkop gegaan is en een paar omwentelingen gedaan heeft. Dan ben ik echt blij dat die van mij geen zo'n plastieken doosje is.

Ik heb met meerdere verzekeringsmaatschappijen gebeld en dit expliciet nagevraagd en die geven aan dat ze alleen niet uit keren als de overbelading de oorzaak is van het ongeluk (zie reactie van mdhm13, zo hebben ze dat exact tegen mij verteld).
Zij geven aan dat zij dan moeten aantonen dat de overbelading de oorzaak is van het ongeluk en dat ze alleen dan niet mogen uitkeren. Ze gaven toen aan dat ze dat inderdaad eigenlijk niet kunnen omdat die wagens technisch gezien veel meer kunnen hebben dan die 3.500 kg.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:14

Ashkerlon schreef:

Wetgeving is wetgeving.
Een verzekering keert ook uit als ik als Opalastra-gewende chauffeur met het juiste rijbewijs in een passend verzekerde Ferrari ga rijden, of andersom.

Voertuig passend verzekerd en gebruikt zoals en waar 'ie voor bedoeld is + correct rijbewijs = gewoon gedekt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:58

Wij rijden al 5 jaar met een 2 paards wagentje en hebben nog nooit problemen gehad. Meerdere keren de grens mee over geweest en meerdere keren met 2 paarden er in.
Ik vind ze ideaal. Stuk fijner dan een trailer.
Mijn man heeft overigens een C rijbewijs voor de grote paardentruck maar zijn in die 5 jaar echt nog nooit aangehouden met de kleine 2 paards. En we rijden er toch echt regelmatig mee

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:12

Eatshay schreef:
Voertuig passend verzekerd en gebruikt zoals en waar 'ie voor bedoeld is + correct rijbewijs = gewoon gedekt.

Dat correct rijbewijs gaat tot 3,5 ton....
Elk doet wat die wil hoor. Laad hem voor wat mij betreft tot het plafond met bakstenen, ik geef er echt niet om. Maar rondstrooien dat de verzekering wel gaat dekken... Je zou maar eens met regenweer een langere remafstand hebben door het zwaarder gewicht dat je als B-chauffeur theoretisch gezien niet kan inschatten.
Wedden dat ze je bankrekening vinden?
En dan mag je gesprekken opgenomen hebben, of websites aandragen wat je wil. Als de kans 50/50 is dat je al of niet een hele hoop mag afbetalen, afhankelijk of je er een goeie advocaat wil op zetten. Doe gerust. Ik lig er niet wakker van, want ik ga mezelf niet in dat soort situaties gaan steken door doelbewust te gaan overladen. En ik ga al zeker andere mensen niet gaan aanraden van "doe maar, komt wel goed" :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:08

Eens met Ashkerlon, je kunt netjes controleren wat je wagen mag laden (daar is die website voor) Of je nu verzekerd bent of niet, gewoon je verstand gebruiken. Ik heb alleen B en mag met een lichte auto een trailer trekken maar met mijn Volvo XC90 niet terwijl dat echt veiliger is dan een licht autotje..... dus rijd ik niet met een trailer maar wel met een vrachtwagentje. Mijn prinsesje staat daar heerlijk in, alleen want ik mag geen twee grote paarden laden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:11

Daarnaast moet er in dat laadvermogen ook de chauffeur, de tank brandstof, de passagier, al hetgeen je meesleept voor je paard en jezelf etc worden meegeteld. Daar gaan veel mensen op nat. Het is niet alleen de 2 paarden tellen qua gewicht.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:38

Ashkerlon schreef:
Eatshay schreef:

Dat correct rijbewijs gaat tot 3,5 ton....

En'gebruikt zoals en waar 'ie voor bedoeld is' betekent ook tot 3,5 ton
En ja (Cissy) brandstof, tuig, inzittenden etc horen daar allemaal in meegenomen re zijn. Volgens mij hoort iedereen met een rijbewijs dat ook gewoon te weten.

En dan is er gewoon niks aan de hand en ben je bv via Hippo prima verzekerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:54

Niet alleen je verzekering telt, je voldoet bij overladen ook hoogstwaarschijnlijk niet meer aan het correcte rijbewijs. Die boetes in België zijn echt niet mals en dan mag je ter plekke ook je boeltje laten staan. Betaalt de verzekering dan ook nog uit als je zelf niet de oorzaak bent? Want je bent verzekerd voor een voertuig onder rijbewijs B. Maar je voertuig valt overbeladen onder categorie C. Woeps.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:52

Je.
Moet.
Ook.
Niet.
Overbeladen.

Dat is zowel onveilig als dom -O-

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:41

Wat betreft dat "technisch gezien" meer laadvermogen aankunnen. Is ook gewoon dikke kul. Mijn personenwagen mag technisch gezien 200km/uur rijden. Kan die prima. Maar als ik met zo'n rotgang onderdeel ben van een incident, gaan ze echt niet zeggen "oh, maar je wagen kan het technisch gezien aan, dus geeft niet hoor, is echt niet erg"

Verzekeringsagenten die beweren dat je overladen gewoon verzekerd bent, proberen je gewoon een polis te verkopen. Ze weten echt heel goed, als puntje bij paaltje komt, dat het de kleine lettertjes zijn die tellen, en niet hun mooie ogen en lieve praatjes.

Sommige mensen in dit topic moeten echt eens wakker worden en minder naïef zijn. Doelbewust overladen doe je gewoon niet, tenzij je echt de gevolgen wil dragen, want die zijn er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:23

Voor je gaat plots iemand op de rem voor een kind. Jij, overladen met 2 paarden, schuift je bakje netjes in de koffer van je voorligger. Door de klap schuift die tegen het kind aan.
Gaat de verzekering dan lachend tussenkomen denk je? Nee. Dan gaan ze snelheid bekijken, en je remafstand. En door die extra 500kg die er niet in mag, heb jij meer remafstand nodig.
Als dan blijkt dat je wél tijdig stil kon staan of de auto voor je minder ver door zou geduwd hebben bij correcte belading, dan wens ik je heel veel succes.