Spaans paard heet onder zadel, help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:15

Jeika schreef:
Mijn Spaanse/Portugese pony is ook erg bang en ontzettend onzeker. Gisteren is bij haar kissing spines vastgesteld. De dierenarts zegt dat het komt door een verkeerde manier van (in)rijden en dat hij het vaker ziet in spaanse en portugese paarden. Hoofd omhoog, rug weggedrukt en erg ruw rijden

Geen troost voor je, maar die rijwijze zie je ook terug bij het Nederlandse ras...
Dus dat is echt niet gerelateerd aan het merk paard.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:17

Femke_Tweety schreef:
Ik blijf het zo verdraaid jammer vinden dat in Nl het beeld heerst dat er in Sp en Port zo ontzettend slecht gereden wordt.

Het is ánders.

En daar zul je rekening mee moeten houden als je net een paard uit die regio hebt.

Er zullen vast veel mensen zijn die hun paard wél goed rijden, maar het is vast niet voor niks dat ze ook bekend staan als hardhandige ruiters. Mijn DA ziet het steeds meer zei hij, spaanse paarden met problemen. Mijn pony had een superpony kunnen zijn als ze niet slecht bereden en slecht behandeld zou zijn.

@nieljoram, dat is absoluut waar natuurlijk, dat ontken ik niet. Ik deel alleen mijn ervaring en de woorden van mijn dierenarts.

Fireina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:01

Jeika schreef:
Mijn Spaanse/Portugese pony is ook erg bang en ontzettend onzeker. Gisteren is bij haar kissing spines vastgesteld. De dierenarts zegt dat het komt door een verkeerde manier van (in)rijden en dat hij het vaker ziet in spaanse en portugese paarden. Hoofd omhoog, rug weggedrukt en erg ruw rijden

En wat kan je daar aan doen? Want idd dat “verkeerd inrijden” of ja gewoon op een hele andere manier dan wij gewoon zijn denk ik dat bij ons ook echt het probleem is. Want idd als de stress dan de bovenhand neemt drukt hij ook zijn rug weg en kop heel omhoog

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:22

Femke_Tweety schreef:
Ik blijf het zo verdraaid jammer vinden dat in Nl het beeld heerst dat er in Sp en Port zo ontzettend slecht gereden wordt.

Het is ánders.

En daar zul je rekening mee moeten houden als je net een paard uit die regio hebt.

Ja dat! Precies dat.

Ik woon in Spanje en hoewel het hier ook al aangehaald wordt, paarden met trauma's en een slecht verleden, is ook gewoon de manier van rijden en omgaan in het algemeen heel, heel anders. Niet perse verkeerd. Wel anders.

De goede ruiters hier hebben een prachtige, enorm stille zit en hand en zo'n stille energie het rijden. De manier van omgaan/dingen vragen/rijden is anders. Niet harder perse hoor, vaak wel consequenter. Dat is echt een verschil.

Mijn rooie klinkt wel wat als die van jou. Als ik opstap gaat de power aan. Ik vind het heerlijk. Ik rijd hem inderdaad bijna op gedachten, zoals hierboven ook al iemand noemde.
Hij is zo, zo licht en mijn connectie met hem is zo sterk.
Raakt hij te heet dan laat ik los van voren. Gewoon echt los. Ontspan je zit, laat hem zakken van voren, adem in en uit. Die energie is geweldig als je het in de juiste banen kan leiden.

In plaats van kijken wat er niet goed is gegaan in het verleden van een Iberiër denk ik dat er naar kijken met een open mind juist en op zoek naar de positieve dingen vaak juist heel veel eyeopeners kunnen ontstaan.

Ik hoop dat je iemand kunt vinden die je qua instructie op weg kan helpen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:37

Als ik een nieuw paard op stal kreeg (of mijn paard verhuis) dan mag hij minimaal 2 weken gewoon wennen.
Niks hoeft alles mag.

Ga eerst maar eens heel kort gewoon in de bak stappen ohz met lange teugel. Longeren of sprongetje vrij kan ook. Niet gelijk de lat hoog leggen want dat gaat dus niet goed.

Hoe oud is het paard? Hoe word ie gehouden?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:13

Jeika schreef:
Er zullen vast veel mensen zijn die hun paard wél goed rijden, maar het is vast niet voor niks dat ze ook bekend staan als hardhandige ruiters. Mijn DA ziet het steeds meer zei hij, spaanse paarden met problemen. Mijn pony had een superpony kunnen zijn als ze niet slecht bereden en slecht behandeld zou zijn.

@nieljoram, dat is absoluut waar natuurlijk, dat ontken ik niet. Ik deel alleen mijn ervaring en de woorden van mijn dierenarts.

Dat ligt vooral aan het segment paarden dat veel naar Nederland wordt gehaald: goedkoop, soms zelf slachtpaarden, vaak zigeunerpaarden. Die hebben inderdaad vaak medische problemen, niet alleen door de manier van rijden maar ook door de manier van houden (donkere, vieze stallen, aardappelschillen eten etc.).

Die goedkope paarden die hier door vaak ook niet frisse stallen verhandeld worden geven een eenzijdig en slechtbeeld van de manier van omgang en rijden in Spanje/Portugal. Maar vergelijk het met Nederlandse handelstallen in dezelfde lage prijsklasse: daar vind je ook slecht ingereden paarden met blessures of medische issues. Ook die paarden zouden prima paarden kunnen zijn als ze ook netjes behandeld waren geweest in hun leven.

Goede Spaanse/Portugese fokkers en ruiters leveren ook goede kwaliteit. Ik koop liever een paard dat in Portugal (netjes) opgeleid is dan in Nederland. De gemiddelde Nederlander rijdt een stuk hardhandiger...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:26

Jeika schreef:

... en veel Nederlanders rijden meteen met vol gewicht op de rug (geen remontezit)
fiks druk op de teugels
en flink voorwaarts.

Veel Iberische paarden zijn hypermobiel, en spieren kweken is het devies.
Dwz: graag een 'bolle' rug, veel hals strekken en bijvoorbeeld dmv verticale balans de achterbenen onder de massa, dragend achterbeen.
En pas galop als de schouderbinnenwaarts in draf goed gaat,
en bij iedere galopsprong denk je 'omhoog', terwijl je licht zit. (De Spaanse dressuurzit is sowieso 'licht', al is het meer in het zadel dan de remontezit.)

|( Bij mijn oudje van 25 in het pensioen pension stond een Spanjaard van 9 met KS. |(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:44

DanielleEvi schreef:
Zodra ik echter opstap om te rijden is ze ontzettend heet. Ze raakt in de stress in dan in paniek en dan ben ik haar kwijt.

Hebben jullie tips om hiermee om te gaan? Misschien vanuit eigen ervaring? Of kennen jullie iemand in de buurt van Breda die kennis en kunde heeft van de Spaanse rijkunst en waar ik eventueel lessen kan volgen zodat we elkaar beter begrijpen.

... wat gebeurt er in de eerste drie seconden dat je aan boord bent?

Voor veel Spaanse paarden geldt dat het wel zin heeft (doe eerst maar met een helper) om braaf stil te staan bij het opstijgen.
Belonen, helper stapt weg, jij doet nog heel even 'ho' in gedachten
en dan denk je 'stap'.
Vaak is dat meer dan genoeg.

En er was een tijd dat Agaath Moerman les gaf in het Brabantse.

Fireina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:27

Janneke2 schreef:
DanielleEvi schreef:
Zodra ik echter opstap om te rijden is ze ontzettend heet. Ze raakt in de stress in dan in paniek en dan ben ik haar kwijt.

Hebben jullie tips om hiermee om te gaan? Misschien vanuit eigen ervaring? Of kennen jullie iemand in de buurt van Breda die kennis en kunde heeft van de Spaanse rijkunst en waar ik eventueel lessen kan volgen zodat we elkaar beter begrijpen.

... wat gebeurt er in de eerste drie seconden dat je aan boord bent?

Voor veel Spaanse paarden geldt dat het wel zin heeft (doe eerst maar met een helper) om braaf stil te staan bij het opstijgen.
Belonen, helper stapt weg, jij doet nog heel even 'ho' in gedachten
en dan denk je 'stap'.
Vaak is dat meer dan genoeg.

En er was een tijd dat Agaath Moerman les gaf in het Brabantse.

Idd die van mij kon ook niet stil staan met opstappen, dat begint nu wel beter ge lukken

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:58

rider schreef:
Jeika schreef:

Dat ligt vooral aan het segment paarden dat veel naar Nederland wordt gehaald: goedkoop, soms zelf slachtpaarden, vaak zigeunerpaarden. Die hebben inderdaad vaak medische problemen, niet alleen door de manier van rijden maar ook door de manier van houden (donkere, vieze stallen, aardappelschillen eten etc.).

Die goedkope paarden die hier door vaak ook niet frisse stallen verhandeld worden geven een eenzijdig en slechtbeeld van de manier van omgang en rijden in Spanje/Portugal. Maar vergelijk het met Nederlandse handelstallen in dezelfde lage prijsklasse: daar vind je ook slecht ingereden paarden met blessures of medische issues. Ook die paarden zouden prima paarden kunnen zijn als ze ook netjes behandeld waren geweest in hun leven.

Goede Spaanse/Portugese fokkers en ruiters leveren ook goede kwaliteit. Ik koop liever een paard dat in Portugal (netjes) opgeleid is dan in Nederland. De gemiddelde Nederlander rijdt een stuk hardhandiger...

Dit. Exact. Het feit dat Spaanse paarden paarden met problemen zijn, is omdat veel spanjaarden uit het goedkopere segment inderdaad problemen hebben, maar veelal gekocht worden door recreatieruiters omwille van hun prijs. Dat geeft een heel vertekenend beeld over de opleiding, de paarden en hun werkelijke karakter en mogelijkheden.

Ik raad je aan om gewoon een fijne, rustige, klassieke lesgever onder de arm te nemen en te gaan werken op ontspanning en klassieke dressuur. Iemand die het karakter van deze paarden kent en samen met jou kan inschatten wat angst is en wat het motortje is dat aanslaat. ;)

Elisa2

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:05

Ik gok dat dit dier net pas zadelmak is gemaakt en ik zou je willen aanraden een goede instructeur te zoeken die je kan begeleiden met werken aan de hand en ohz.

Verder inderdaad niet teveel en te snel willen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:09

Hoe ver ben je zelf met je rij kunsten en ervaring? Ik denk persoonlijk dat het paard jou niet begrijpt en jij het paard ook niet.
Wellicht een impulsieve aankoop zo in Corona tijd.
Zoek hulp en dan niet op een forum maar in de vorm van instructie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:51

... en soms zeggen mensen die les hebben niets over wat de instructies zoal zijn -
en plaatsen het op bokt om te checken.

Ik ken een malloot die zich paardentainer noemt, en een Spaans paard te rijden kreeg. Dier was gewend aan evenwicht, zij haalde het dier uit evenwicht (jawel)
... en beweerde 'dat het paard 'aan het been plakte''.
(Nog nooit van gehoord, maar een paard wil niet omvallen. Dat knollie dus af en toe geen reactie op de drijvende hulp gaf, kun je dan zo hebben.)

Maak je het dier netjes recht 'gaat het motortje aan' en hoef je echt niet te drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:13

Wordt hier niet wat teveel zogenaamde eigenschappen toegedicht aan dit merk paard?

Snap dat men zich bijzonder wil voelen met een bepaald ras, maar a horse is a horse, toch?

Het heeft leiderschap nodig, en kennis van de eigenaar over het lichamelijke bij verzet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:23

A horse is a horse, maar als de taal die hij geleerd heeft anders is dan de taal die wij hier spreken, dan kun je wel miscommunicaties krijgen.

En dan heb ik het natuurlijk nu even niet over linguïstiek of verbale taal, maar de signalen die het dier leert onder het zadel en de signalen die het dier leert aan de hand.

Is anders.

Alsof je op een 3jarig westerngereden paard gaat zitten, met je regulier Engelse hulpen. Die snapt dat paard dan in eerste instantie ook niet.

Teugels opnemen betekent voor mijn paard bijvoorbeeld 'maak klaar voor actie, alert', en als ik verder niets doe zelfs 'go'.

Terwijl teugels opnemen voor de meeste Engels gereden paarden betekent 'hu stop, lángzamer'.

Als ik op mijn Lusitano, als hij druk wordt, mijn teugels korter pakt, gaat hij dus onherroepelijk harder.

Niet omdat hij ongehoorzaam is, niet omdat hij bang is, maar omdat hij dat zo geleerd heeft...

Heel braaf dus.

Dat heeft iemand die ooit mijn paard wou gaan bijrijden wel vrij hardhandig geleerd. Ze is uiteindelijk blijven zitten, maar het ging wél hard.

Als zij op dat moment haar benen had durven ontspannen, en voor wat ruimte geven en een serie korte, scherpe ophoudingen, dan had hij binnen 5 passen stil gestaan waarschijnlijk.

Dat bedoel ik met miscommunicatie.