Jeika schreef:Er zullen vast veel mensen zijn die hun paard wél goed rijden, maar het is vast niet voor niks dat ze ook bekend staan als hardhandige ruiters. Mijn DA ziet het steeds meer zei hij, spaanse paarden met problemen. Mijn pony had een superpony kunnen zijn als ze niet slecht bereden en slecht behandeld zou zijn.
@nieljoram, dat is absoluut waar natuurlijk, dat ontken ik niet. Ik deel alleen mijn ervaring en de woorden van mijn dierenarts.
Dat ligt vooral aan het segment paarden dat veel naar Nederland wordt gehaald: goedkoop, soms zelf slachtpaarden, vaak zigeunerpaarden. Die hebben inderdaad vaak medische problemen, niet alleen door de manier van rijden maar ook door de manier van houden (donkere, vieze stallen, aardappelschillen eten etc.).
Die goedkope paarden die hier door vaak ook niet frisse stallen verhandeld worden geven een eenzijdig en slechtbeeld van de manier van omgang en rijden in Spanje/Portugal. Maar vergelijk het met Nederlandse handelstallen in dezelfde lage prijsklasse: daar vind je ook slecht ingereden paarden met blessures of medische issues. Ook die paarden zouden prima paarden kunnen zijn als ze ook netjes behandeld waren geweest in hun leven.
Goede Spaanse/Portugese fokkers en ruiters leveren ook goede kwaliteit. Ik koop liever een paard dat in Portugal (netjes) opgeleid is dan in Nederland. De gemiddelde Nederlander rijdt een stuk hardhandiger...