Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flooooo schreef:pumpina schreef:Ik heb zelf niet zulke goede ervaring met en beeld van humane fysiotherapie, en logischerwijs ben ik dus ook geen dierenfysio fan. Bij een revaliderend mens of dier vind ik het overigens wel echt een ander verhaal, en zou ik zeker gebruik maken van een therapeut met goede opleiding/ervaring/reputatie.
Dit. Ik heb ook geen goede ervaring met fysiotherapie na ongeluk en dus werveltrauma. Wel goede ervaring met fysiotherapie bij revalidatie van zowel mens als dier en zou je daar dan ook prima voor bellen. Ik vind het persoonlijk ook van groot belang dat iemand goede referenties heeft en mond op mond reclame doet veel in deze.
Charlotte124 schreef:rozebadeend schreef:Mijn paarden gaan 2x per jaar naar een osteopaat. Die kunnen mi veel meer doen en dieper inwerken dan een fysiotherapeut.
Voor mijn idee doet een fysio aan 'symptoombestrijding' > los maken van de spieren
terwijl een osteopaat meer de oorzaak aanpakt > de blokkade verhelpen waardoor de spieren vast gaan zitten.
Misschien is dit wel heel kort door de bocht hoor. Maar zo zou ik er nooit een fysio bij halen als er echt wat vast zit oid. Wel misschien tussendoor voor extra ondersteuning, en omdat mijn paarden dit ook gewoon prettig vinden.
een hardnekkig misverstand is dat fysiotherapeuten (zowel humaan als dier) verward worden met massagetherapeuten. Een fysiotherapeut doet veel meer dan symptoombestrijding en kan ook de oorzaak opsporen en blokkades in het hele lichaam verhelpen!
noaenkelly schreef:Beste Bokkers!
Op het moment ben ik mij aan het verdiepen in het vak “dierenfysiotherapie” en de daarbij behorende opleiding. Sinds het begin van mijn opleiding Humane Fysiotherapie wil ik al graag richting de dieren en nu ik afgestudeerd ben kriebelt het toch wel heel erg! Nu loop ik in deze zoektocht tegen het volgende aan:
Ik merk dat de meningen over dierenfysiotherapie sterk verdeelt zijn. De een vindt het fantastisch en de ander vindt het maar onzin en onnodig...
Zelf merk ik dat deze reacties je toch doen gaan twijfelen, of op zijn minst aan het denken zet.
Ik ben benieuwd naar de mening van bokkers over dit onderwerp, aangezien jullie mensen zijn met liefde voor dieren. Het gaat dan om dierenfysio voor zowel paard als hond.
Ook ben ik benieuwd naar bokkers die ervaringen hebben met een dierenfysiotherapeut en hoe ze dit hebben ervaren.
Dusss brand los!!
Gini schreef:Een dierenfysiotherapeut heeft zeker zin. Of de hype om er sowieso halfjaarlijks of zelfs vaker op eigen houtje een fysio bij te halen zin heeft, is dan weer een ander verhaal.
Er wordt vaak vergeleken met menselijke topsporters, maar wat men daar vaak vergeet is dat het team rond die topsporter echt een team is. De dokter, de voedingsdeskundige, de fysio, de manager... die zitten voortdurend rond 1 tafel te overleggen en te bepalen hoe naar een wedstrijd toe te werken.
Bij de meeste basissportpaarden worden beslissingen genomen door 1 persoon: de eigenaar. Die vraagt afzonderlijk raad aan stalhouder, fysio, dierenarts, bitfitter, roedewichelaar,... Deze mensen zien elkaar zelden of nooit en geven ad hoc advies.
Verder ben ik heel erg van het principe: don't fix it if it ain't broke. Op veel vlakken ben ik niet zo van het preventieve gedoe.Als mijn paard geen probleem toont, ga ik niet naar een oplossing zoeken.
sevke schreef:Probleem is dat iedereen zichzelf ostheopaat of fysiotherapeut mag noemen. Dit zijn geen beschermde beroepen, dus iemand die twee avondlessen heeft gevolgd kan naamkaartjes gaan maken met ostheopaat erop. Daardoor lopen er heel wat kwakzalvers rond die m.i. meer kwaad dan goed doen.
Er zijn er ongetwijfeld ook goede, die een gedegen opleiding gevolgd hebben, het liefst als dierenarts, maar er zijn er helaas veel en veel meer andere.
Blussem schreef:Onzin. Een paard wat goed wordt gereden heeft geen fysio of osteopaat nodig.
Citaat:Wat ik echter wel heel vaak zie is dat deze mensen heel erg inspelen op de gevoelens van de eigenaar van het dier. Daar verdienen ze doorgaans het meeste aan.
Citaat:Echte fysio kan wel nuttig zijn maar dan praat ik wel over wanneer het dier weekelijks wordt behandeld over een langere periode.
sevke schreef:Probleem is dat iedereen zichzelf ostheopaat of fysiotherapeut mag noemen. Dit zijn geen beschermde beroepen, dus iemand die twee avondlessen heeft gevolgd kan naamkaartjes gaan maken met ostheopaat erop. Daardoor lopen er heel wat kwakzalvers rond die m.i. meer kwaad dan goed doen.
Er zijn er ongetwijfeld ook goede, die een gedegen opleiding gevolgd hebben, het liefst als dierenarts, maar er zijn er helaas veel en veel meer andere.
superpony schreef:Janneke, misschien voel je je aangevallen en ben je zelf fysio. Maar dan moet je om je heen kijken wat er gebeurt.
Het is wel degelijk zo dat heel veel blessures voorkomen kunnen worden en er dan veel minder behandelingen nodig zijn. Niet leuk voor de portemonnee van de therapeuten, maar het is helaas wel zo.
Ik heb nu zo vaak diverse therapeuten bezig gezien en gehoord en ze spelen wel degelijk in op de gevoelens van de eigenaar.
Niks is goed, ze weten alles beter. Mensen laten zich compleet overrompelen met wat er allemaal niet goed is aan het paard en zetten zich vaak als een tovenaar op een voetstuk waar je U tegen zegt.
Ik had er niet zo lang geleden nog eentje hier; Hele goede naam, maar keek niet langer dan de neus lang was en heeft ook geen goede diagnose gesteld, die achteraf heel makkelijk te vinden was eigenlijk. En dan ga ik even niet in details, omdat ik er nog mee bezig ben.