paard doorrijden, daarna verkopen ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:57

Ik ben nu wel heel benieuwd naar het paard. Merrie, ruin, afstamming, stokmaat, kleur?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:57

BaileyMix schreef:
Nee denk je niet? Heb het idee dat echt de 'toppers' 6-jarigen voor stukken meer gaan, dus een gewoon correct dier voor de basissport lijkt me €7000 beleerd geen heel gekke prijs.

Of jawel, een gekke prijs, maar marktconform :+

6-jarige toppers die voor 7000 euro gaan, bestaan zeker, dat betwist niemand. Maar diezelfde topper was een halfjaar eerder echt niet maar 3000 euro waard, dan was die dan ook al minstens 6000.

Capriootje

Re: paard doorrijden, daarna verkopen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:00

Die waarde verhoging kan zeker in de huidige markt. Een groen, net zadelmak dier is de markt een stuk kleiner voor als dat het paard L niveau netjes is aangereden, een buitenrit en een sprongetje kan is je markt en doelgroep ineens verdubbeld. En zo ook de prijs die je ervoor kan vragen. Als het ook nog braaf is en er leuk uit ziet is die prijs van 7000 niet zo gek.

Een ‘normaal’ aangereden paard wat al wat ervaring heeft zal niet zo snel veel meer waard worden tenzij meerdere klasses hoger geklasseerd op wedstrijd.

celine181

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 15:01

BaileyMix schreef:
Het lijkt me niet ondenkbaar dat een correcte, gezonde 6-jarige die goed beleerd is en al wat kent voor €7000 zou gaan. Eerder verbazend dat hij dan nu voor €3000 zou gaan, maar misschien gewoon geen heel indrukwekkende papieren of spectaculaire gangen?

In dat geval gaat ie met een half jaar ook niet voor 7000 gaan.[/quote]

Nee denk je niet? Heb het idee dat echt de 'toppers' 6-jarigen voor stukken meer gaan, dus een gewoon correct dier voor de basissport lijkt me €7000 beleerd geen heel gekke prijs.

Of jawel, een gekke prijs, maar marktconform :+[/quote]

Dat idee heb ik ook.... Ik vind zelf 7000 niet ondenkbaar als het paard straks gewoon goed doorgereden is en al wat ervaring op buitenrit en misschien een wedstrijdje gelopen. Maar ik vind de 3000 die zij nu vragen geen hele rare of extreem goedkope prijs voor een paard wat zo uit het land komt en bijna alles nog moet leren...

celine181

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 15:02

Anna79 schreef:
Ik ben nu wel heel benieuwd naar het paard. Merrie, ruin, afstamming, stokmaat, kleur?

Ruin, Arabo fries, 164 cm (en van zelfsprekend zwart 8-) )
Laatst bijgewerkt door celine181 op 30-09-20 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:03

Ah, ik zat zelf meer in de richting van typische sportpaarden te denken. Wat de prijs van een Arabier x Fries kruising doet durf ik helemaal niks over te zeggen.

Hoe dan ook: als jou het leuk lijkt en je hebt de tijd en het geld, lekker doen! Leuk project.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:06

Ik vind het een verdachte prijs, zou hem rontgenlogisch goed laten keuren. En alleen aanschaffen met het oog op doorverkoop als hij goed is. Anders maak je er sowieso geen winst op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:14

celine181 schreef:
Dat idee heb ik ook.... Ik vind zelf 7000 niet ondenkbaar als het paard straks gewoon goed doorgereden is en al wat ervaring op buitenrit en misschien een wedstrijdje gelopen. Maar ik vind de 3000 die zij nu vragen geen hele rare of extreem goedkope prijs voor een paard wat zo uit het land komt en bijna alles nog moet leren...

Je gaat me vast een mierenneuker vinden, maar voor mij zit er best wel een verschil tussen een 5-jarige die zadelmak is en al enkele keren bereden is geweest en daarbij braaf is (wat je in de openingspost zegt) en een 5-jarige die zo uit het land komt (wat je hier nu zegt). :o

celine181

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 15:26

Gini schreef:
celine181 schreef:

Je gaat me vast een mierenneuker vinden, maar voor mij zit er best wel een verschil tussen een 5-jarige die zadelmak is en al enkele keren bereden is geweest en daarbij braaf is (wat je in de openingspost zegt) en een 5-jarige die zo uit het land komt (wat je hier nu zegt). :o

Op dit moment staat hij al enige tijd op het land ja, maar daarvoor is hij enkele keren bereden en daarbij braaf en braaf in de omgang...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:33

Voor een Arabofries zal de winst iets minder groot zijn vermoed ik. Dan is dit wel positief gedacht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:39

Ik denk dat het moeilijk word bij een arabofries zoveel extra te krijgen.
Sprongetje is al helemaal geen meerwaarde, braaf buiten wel.

Maar mij gaan juist alarmbellen rinkelen bij heel even tot rijden en terug het land in.
Is dat voorgestelde braaf dan echt wel braaf of is men er mee getopt omdat het geen doen was?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:41

celine181 schreef:
Gini schreef:

Op dit moment staat hij al enige tijd op het land ja, maar daarvoor is hij enkele keren bereden en daarbij braaf en braaf in de omgang...

Ah ok. Sorry, dit lijkt wel een kruisverhoor, maar weet je ook waarom het traject met dit paard zo "twijfelend" verlopen is?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:11

Gini schreef:
celine181 schreef:

Als die 3000€ nu een juiste prijs is voor de 5-jarige die zadelmak is, enkel keren bereden een braaf vind ik 7000€ wel heel veel voor hetzelfde paard waarmee je dan op buitenrit kan en wat een kleine wedstrijd gelopen heeft.
Voor de potentiele koper is het ms interessanter een pas zadelmak paard te kopen en het te laten rijden door een prof en tegelijk zelf les te nemen. Dan kan je het proces zelf volgen en leer je zelf ook nog bij.
Voor wat jij van plan bent denk ik dat het realistischer is erop te mikken dat je uit de kosten komt, maar de winst te vergeten.

celine181

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 16:18

Nogmaals: het paard staat nog niet officieel te koop en er word nog niet geadverteerd, voor mij word er een gunstige prijs gemaakt. Als hij voor 3000 euro op marktplaats zou staan zal hij zo weg zijn.

Daarbij, niet iedereen heeft tijd/zin om een paard zelf op te leiden. En als je hem een paar maanden bij een trainingsstal zet ben je nog veel meer kwijt dan dat ik er uiteindelijk voor wil.

Zijn er ook nog mensen met ervaringen? Ipv negatief commentaar :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:24

Je hebt beter spijt van iets wat je gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt. Gewoon gaan met die banaan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:45

Wie zegt dat die ervaringen niet zijn door wat ze zelf hebben gedaan?

Ik heb paarden gereden voor een ander. (en kreeg daar geld voor)
Ja daar had hij zeker wel eens winst op, hij had vaak hele goede paarden dus ook wel eens vette winst.
Daar tegenover stonden ook paarden waar hij blij was de kosten terug te krijgen.
Dat ging overigens over springpaarden met bijbehorend papier.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:22

celine181 schreef:

Het was mijn intentie om dit ook te gaan doen. Niet voor de winst (ik sta op pension, dus winst/quitte/uit de kosten kan je sowieso vergeten), maar om zo steeds een iets hoger segment paard aan te kopen zeg maar (bijv. koop voor 1500, verkoop voor 3000, koop voor 3000, verkoop voor 5000, enz enz.) En voor de ervaring, en de leuk.

Het ging direct mis toen ik het eerste paard dat ik kocht inschatte als talentje voor mijn gebruiksdoel :') dus tenzij hij na het in-/doorrijden echt ineens tegenvalt voor mijn gebruiksdoel dan blijft hij. Dus dat is ook een risico dat je loopt, dat je er geen afscheid van kan nemen :')

Dat gezegd hebbende, ik zou het gewoon doen. Het állerergste wat er kan gebeuren is dat je 3000 kwijt bent... wat natuurlijk best wat geld is als je het kwijtraakt, maar gezien jij gewoon een baan hebt is het niet het eind van de wereld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:31

celine181 schreef:
Nogmaals: het paard staat nog niet officieel te koop en er word nog niet geadverteerd, voor mij word er een gunstige prijs gemaakt. Als hij voor 3000 euro op marktplaats zou staan zal hij zo weg zijn.

Daarbij, niet iedereen heeft tijd/zin om een paard zelf op te leiden. En als je hem een paar maanden bij een trainingsstal zet ben je nog veel meer kwijt dan dat ik er uiteindelijk voor wil.

Ok, nu snap ik de situatie beter. Dank je wel voor de toelichting.

Ja kijk, het slechte scenario is dat het dier met verlies verkocht zal moeten worden omdat het verder doorrijden toch niet zo vlotjes gaat, het dier weinig talentvol is of de waarde van het dier niet uitermate toeneemt. Als jij dat scenario kan accepteren als zijnde 'dan was het toch een goede ervaring die me verder helpt', dan is er niks wat je tegenhoudt om dit paard aan te schaffen. Dan kan het eigenlijk alleen maar positief uitdraaien natuurlijk, ofwel heb je een leuk centje ofwel een super ervaring.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:24

Oh ja ervaringen genoeg. Maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik heb wat goede maar meer minder goede ervaringen. Maar als je hem laat keuren sluit je al wat ellende uit. Ik had niet laten keuren en duur gekocht, heel dom. 2 jaar later kon ik hem voor meer dan het dubbele verkopen en toen moest hij gekeurd. Afgekeurd en ik heb hem voor slachtprijs weggedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:52

Als je het gewoon voor je eigen lol doet en er niet perse winst op hoeft te halen zou ik het prima doen.
Echter is het niet reeel om te denken dat je voor een arabofries van 6 jaar op L niveau 7000 euro gaat vangen, eerder 5000.
In je OP dacht ik eerder aan een mooi chiq bruin warmbloedje dat niet tot de toppers behoort maar wel voor de betere amateur.
Ik heb het ook wel eens gedaan met een zeer vriendelijk ogend tuigpaard. Onbeleerd voor 1000 euro gekocht (al wat ouder), ingereden en zeer buitenrij mak gemaakt en een jaar later voor 3000 verkocht. Ik stond op pension dus winst heb ik niet gemaakt, leuk was het wel :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:21

Houd er rekening mee dat je voor een rontgenlogische keuring en passend tuig ook al een 1000 e kwijt gaat zijn! Leuk voor de hobby maar verdienen ga je er niet op :o

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:12

Is er een mogelijkheid om het paard ook voor de kar te beleren? Dat maakt een Arobo Fries wel weer wat meer waard denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:19

Wanneer het de intentie is om hem weer te verkopen dan nu rondom keuren, ook op de foto. Dan kom je bij verkoop niet voor vervelende verrassingen te staan. Dan zit je op 4000 en wat er dan nog bij komt. Winst zal je dan niet maken maar heb je wel de lol van het rijden.
Wij deden het vroeger wel met pony’s maar daar was, door goed op te letten wat je koopt wel winst in te behalen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:58

Nou bij ons op stal heeft iemand een projectje als dit gedaan met een Arabofries.. geKocht voor 4000,- in een half jaar doorgereden en eerste keer mee op concours gestart in de m2. Meteen een paar winstpunten. Na een maand of 7 stond dit dier te koop voor 14.500. Binnen een paar dagen de eerste kijkers en binnen een week verkocht. Precieze bedrag weet ik niet maar meer dan 10 heeft deze echt zeker weten opgeleverd. Dus ja, het kan wel.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:00

Ik heb een tijdje gereden voor iemand die dit deed met D-pony'tjes. Kopen, laten beleren, zelf verder doorrijden en dan verkopen. Het was leuk, het was gezellig, maar er kwamen veel klote pony's voorbij om het maar even zo te zeggen. Dan gaat er teveel tijd in zitten om het nog rendabel te maken. En dat is niet erg, maar je moet er niet teveel op verliezen. Dan word het zonde van je geld.

Het lijkt me zelf ook leuk om er bij te doen hoor, maar dan moet je wel reëel kijken naar prijzen, en ik denk dat 7000 euro voor een Arabo Fries dat misschien een L proefje kan lopen straks niet reëel is. Maakt het niet minder leuk natuurlijk.

Pluisje: M2 lopen is wat anders dan L1. Natuurlijk ga je dan weer naar een hele andere prijsklasse.