Gezocht: Foto van springpaard voor in winkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:04

odD_Fotos schreef:
Sim schreef:
Waarom niet? Ik heb deze foto gekocht?
Snap niks van portretrechten enzo hoor.

Je betaald voor het gebruiksrecht; daarmee is de foto nog niet van jou. ;)
Het auteursrecht ligt altijd bij de fotograaf, dus deze bepaald waarvoor een foto gebruikt mag worden. Bij aankoop zie je daarom ook staan dat een foto bv alleen voor privégebruik is. In dit geval is het afdrukken voor in de ruitersportzaak commercieel gebruik en daarvoor moet apart betaald worden.

Daarnaast speelt het portretrecht. Omdat jij herkenbaar op de foto staat, moet dat met jou geregeld worden. Jij geeft schriftelijke toestemming dat de foto voor deze toepassing gebruikt mag worden. Wordt dat niet geregeld, dan kun jij eisen dat de foto verwijdert wordt op basis van dit portretrecht.

Kort gezegd: als je geen toestemming van de fotograaf hebt, kan deze een schadevergoeding eisen voor het onrechtmatig gebruik.
Als je geen toestemming hebt van diegene die op de foto staat ( de geportretteerde), kan deze eisen de foto te verwijderen. :)

Maar wat is herkenbaar? Volgens mij valt dat bij Sim niet onder "herkenbaar" en is het bovendien een foto die in openbare ruimte gemaakt is. Dit is met dit voorbeeld nog niet zo eenvoudig om te bepalen of toestemming van de geportretteerde nodig is. Daar zit nog meer achter :)

Edit. Hier wordt het helder uitgelegd:
https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Portretrecht

Het verschilt ook of er een opdracht achter zat en of er een redelijk of commercieel belang is.

odD_Fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:21

beert schreef:
Maar wat is herkenbaar? Volgens mij valt dat bij Sim niet onder "herkenbaar" en is het bovendien een foto die in openbare ruimte gemaakt is. Dit is met dit voorbeeld nog niet zo eenvoudig om te bepalen of toestemming van de geportretteerde nodig is. Daar zit nog meer achter :)

Herkenbaar is het al heel snel volgens de wet. Op de foto hierboven is het gezicht herkenbaar in beeld.
Maar de geportretteerde kan altijd eisen dat zijn/haar foto verwijderd wordt bij een bepaalde openbaarmaking. Je hóéft geen toestemming te vragen van de geportretteerde, maar het wel zeer verstandig om dat te doen.

elufju

Re: Gezocht: Foto van springpaard voor in winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:50

Ik wil er ook wel even aan toe voegen dat wanneer je toestemming hebt van ruiter en auteursrecht hebt gekocht van fotograaf, je vaak ook nog niet de rechten hebt om de foto te mogen bewerken. Ik zou daar ook rekening mee houden aangezien je het op een muur wilt laten plakken.
Dit betekend dat een foto ´croppen´ (dus bijsnijden om passend te maken) al niet is toegestaan. Dan moet echt de copyright worden gekocht. Ik ben er niet heel erg in thuis, maar ik zou me hier ook nog even in verdiepen als ik jou was :)

odD_Fotos

Re: Gezocht: Foto van springpaard voor in winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:01

Bubbleee is nu, heel slim, rechtstreeks met de fotograaf in onderhandeling zodat dit allemaal netjes geregeld wordt. ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:51

Heb ik dr mooi zitten tippen maarten, dat zwembad in je tuin komt er wel haha ;)
En mocht oranje in dr winkel passen mag je de cor altijd gebruiken O:)

odD_Fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:45

zodiacje schreef:
Heb ik dr mooi zitten tippen maarten, dat zwembad in je tuin komt er wel haha ;)
En mocht oranje in dr winkel passen mag je de cor altijd gebruiken O:)

Jij bent lekker bezig! _/-\o_
Dat opblaasbadje kan er bijna komen! :+

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:57

elufju schreef:
Ik wil er ook wel even aan toe voegen dat wanneer je toestemming hebt van ruiter en auteursrecht hebt gekocht van fotograaf, je vaak ook nog niet de rechten hebt om de foto te mogen bewerken. Ik zou daar ook rekening mee houden aangezien je het op een muur wilt laten plakken.
Dit betekend dat een foto ´croppen´ (dus bijsnijden om passend te maken) al niet is toegestaan. Dan moet echt de copyright worden gekocht. Ik ben er niet heel erg in thuis, maar ik zou me hier ook nog even in verdiepen als ik jou was :)

Wat je zegt klopt. :j Ik heb deze tijdens een lezing van een lid van de Fotografenfederatie meegekregen, jaaren terug. Ze handelen nu onder een andere naam volgens mij, maar de basisregels of richtlijnen voor copyright zijn nog steeds hetzelfde. Ik gebruik hem nog steeds als voorbeeld bij mijn klanten.

Afbeelding