Waar paard zetten als je zelf niet voor hem kunt zorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Re: Waar paard zetten als je zelf niet voor hem kunt zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:14

Wat een schitterende plek Sure Lee! Wauw.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:41

GDG schreef:

tot het regent ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:52

_Penotti schreef:
GDG schreef:

Is toch zandgrond?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:00

_Penotti schreef:
GDG schreef:

Is allemaal terug te vinden in een leuk volg topic dat ze gemaakt heeft. Viel reuze mee en het bedrijf is erg vooruitdenkend en staat open voor verbeteringen ;)

Ik woon zelf in omgeving Rotterdam maar ik vind persoonlijk de zorg voor paarden niet passen in wat ik zoek. Zo heb ik toentertijd al gekeken naar een stal waar ze veel buiten komen en kwam in Bergen Op Zoom te staan. Ruim 1,5 jaar terug heb ik een auto-ongeluk gekregen en kamp nu met chronische pijnklachten en daarbij dus ook snel vermoeid, ik ben nu zo blij met mijn volpension plekje. Ik kom op dit moment één keer in de week en alles wordt gedaan, ik tref keer op keer een heel blij paard. Ze komt buiten in een kudde, ze wordt gemest en ik heb alles binnen handbereik. Voordeel is ook een enorm grote binnen rijbak en het bos op stap-afstand van 5 minuutjes; dus als ik wil dan kan ik gaan en staan waar ik wil.
Ik weet niet of Bergen Op Zoom te doen zou zijn (is niet erg midden nederland natuurlijk) anders mag je altijd een PB sturen. Maar ik doelde meer met mijn bericht op het stukje dat volpension heel erg aan te raden is en goed mogelijk is, vast ook in jouw omgeving. Heel veel sterkte! :knuffel:

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:51

Willekes schreef:
In de buurt van Achtersloot, Nieuwegein is volgens mij een Paddock Paradise idee. Vroeger heette het stal Ponderosa of zo iets. Ik ken het verder niet in de nieuwe setting, maar via via. HIT-actief in Hilversum evt nog een optie. En in de buurt van Leersum zitten ook wat stallen met veel buiten en volledige verzorging.

Edit:
:knuffel:

Je bedoelt https://www.facebook.com/pensionstalponderosa/ in IJsselstein denk ik,die heet nog steeds
Ponderosa en is inderdaad een paddock paradise geworden. Heeft volgens mij nog wel plaats.

Sterkte TS met je persoonlijke situatie en het vinden van een fijne plek!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 23:12

Stal vrije paarden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 01:49

Het ligt er echt heel erg aan.

Ik kreeg in 1999 een chronische ziekte en heb veel in het zkh gelegen. Had een jong kind, dus was pittig met paarden en honden erbij. Was afhankelijk van mn man, moeder en anderen.

Inmiddels wel 10x geopereerd en er reuma bij gekregen, maar we hebben ze nu aan huis, zodat ik de taken over de dag kan verdelen en we doen het samen, dus wat ik niet red, doet mn man nog.

Ik zou ten eerste een plek zoeken die de zorg uit handen neemt, maar wel op redelijke afstand is. Ook als je ziek bent, heb je vaak toch goede dagen en wil je er misschien wel even heen. Het kan denk ik zelfs een welkome afwisseling zijn in een nare tijd.

Maar het is wel echt belangrijk dat je vertrouwen hebt in de plek en mensen. Ik heb me daar weleens in vergist. Een plek gezocht all in of mensen op stal gevraagd om mijn naasten te ontzien, maar dat werkte niet altijd.
Zeker als het ziek zijn, opnames of behandelingen langer duren, haken mensen vaak toch wel af. Dan kan je beter all in zorg van een stal hebben.

Wij hebben zelf een pp en ik zie daar enorm veel voordelen in. Zoals de plek van Sure_lee is misschien wel mooi en kan je ter ontspanning een beetje wandelen in de omgeving. Maar zo zijn er wel meer plekken, Ik zou iig kijken naar veel buiten, ook 's winters en dan niet alleen op een postzegel paddock en het voerbeleid. Dat je paard ook zonder extra beweging fit blijft.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 01:49

Is er niet een bokker die bij haar thuis een paddock paradise heeft en nog een plekje over had? Als ik het goed heb is het het topic over de 100 jaar oude boerderij die ze opknappen.

Ik weet niet waar het is en of de plek nog open is, maar dat lijkt mij wel een hele fijne plek!

Heel veel sterkte TS!!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 04:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 06:43

Ik heb goede ervaringen met de Zilverdas. Veel ruimte, goed ruwvoer en fijne mensen. Er is weinig verloop dus de kudde is heel stabiel.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:22

Hier ook zandgrond, maar dat wordt vanzelf modder na veel regenval. Bovendien zie ik daar zand, zand, bomen, maar geen gras, maar dat is persoonlijk misschien, ik zie ze graag in de wei. Aangezien je er zelf niet bent en dus niet zozeer voor de faciliteiten komt, wellilcht toch een vol pensionstal met veel weidegang, maar zonder de kosten voor dure faciliteiten die je niet gebruikt? Vind ik altijd wel een fijn idee, bij rotweer toch lekker op stal, brok (dat zie ik in een natuurgebied niet voor me dat ze dat krijgen), toezicht en je paard blijft nog in de hand. Succes met het vinden van een fijn plekje!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:23

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:44

Paddock paradise in aanbouw in Amen, Drenthe. Heeft nog plek voor ruinen en merries.
Kijk eens op facebook bij NHPKA Natural Horse Power for Kids and Adults en Boerderijcamping Het Amerveld.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:10

xDenies schreef:
Dan nog is dit niet het topic om daar over te spuien. Kom op zeg..

Ik wil daar ook niet over spuien.
Maar als er een tip gegeven word voor iemand die er niet zelf voor kan zorgen, en als het wel kan eerst met een brak lijf door zuigende moeder moet om bij het paard te komen, dan zeg ik, geen goede tip.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:18

Allereerst: wat heftig TS. Heel veel sterkte!
Is Ede in de buurt? Stal Franke heeft een pensioenweide die volpension is. Ze staan dan wel het hele jaar 24/7 buiten met enorme schuilstal.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:52

_Penotti schreef:
xDenies schreef:
Dan nog is dit niet het topic om daar over te spuien. Kom op zeg..

Ik wil daar ook niet over spuien.
Maar als er een tip gegeven word voor iemand die er niet zelf voor kan zorgen, en als het wel kan eerst met een brak lijf door zuigende moeder moet om bij het paard te komen, dan zeg ik, geen goede tip.

Ik heb me even afzijdig gehouden in deze opmerkingen.
Maar zoals xdenies al aangaf staan de eigenaren open voor verbeteringen en zijn we nu meer dan een half jaar verder....
Verder hoeft het wat mij betreft in dit topic niet inhoudelijk over mijn tip te gaan.
Mijn haflingers en ik zijn super gelukkig op deze plek en daarom deel ik deze tip.
Het is aan TS om te onderzoeken of het wat voor haar en haar paard is in de situatie waarin ze zit.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:04

Waarom zou daar geen opmerking over gemaakt mogen worden? TS zoekt een fijne plek en waarom mogen de voors en de tegens dan niet besproken worden van een stal? Dan kan TS zelf een oordeel vellen, maar die info mag toch zeker wel genoemd worden?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:06

Onderzoeken met complete informatie ja :j
Nu is alles wel gezegd wat mij betreft.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:09

Ik zeg toch nergens dat er geen opmerkingen gemaakt hoeven worden. Die zijn ook al gemaakt. Prima, niks mis mee.
Ik bedoel meer dat dit het topic van TS is en dat het mij niet de bedoeling lijkt dat dit topic dan verder gaat over mijn tip.

Maar als Ts dat wel fijn vindt... geen probleem hoor dan wil ik het er graag over hebben!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:16

De Wildsthof, daar sta ik met mijn te vroeg in pensioen paard.
Je hoeft er nooit heen als je niet kan/ wil/ ver weg woont etc etc. Alles wordt geregeld tot en met een poetsbeurt aan toe.
Maar... je mag er altijd heen en dan kun je ook doen wat je wil van een wandelingetje door de bossen met paard tot lekker op de poetsplek wassen tot gewoon een uur in de wei bij ze zitten. Alles kan, maar het is geen pensionstal, het is wel echt voor "pensioen" paarden ( en volgens mij zijn er meer mensen die er staan omdat ze zelf om moeilijke redenen niet meer voor hun paard kunnen zorgen ) .

Ze worden echt heel erg goed verzorgd , grote groepstallen, ruime weilanden, paddock paradise paden en paddocks ( groep uiteraard ).
Er wordt gelet op de verhoudingen binnen de groep, en als er verhuisd moet worden tussen groepen dan met vriendje ( die van mij terroriseerde de echte oudjes een beetje en is met een vriend naar een andere , beter passend groep verhuisd, waar ze inderdaad beter past en dus ook weer meer "vrienden" heeft ).

Special needs paarden, helemaal prima, van medicijnen twee keer per dag tot geen gras mogen, alles kan en wordt geregeld

Ik zeg het er ook altijd even bij, het is niet een goedkope oplossing om van je paard af te zijn. Het is een meer dan volwaardige plek

Heel veel sterkte!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:22

Ik zit in het zelfde schuitje, ik heb borstkanker en ben gisteren begonnen met de chemo.
Hier staan ze thuis en dat blijft zo ik bof dat mijn man er voor wilt zorgen anders had ik voor hun een manage gezocht waar ze heerlijk vertroeteld worden door lieve kinderen .
Maar tot dusver vermaken de grasbuikjes zich prima, met af en toe een aaitje over de neus en wat lekkers! Het blijft spijtig maar het is niet anders!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:31

MightyMike schreef:
Hier ook zandgrond, maar dat wordt vanzelf modder na veel regenval. Bovendien zie ik daar zand, zand, bomen, maar geen gras, maar dat is persoonlijk misschien, ik zie ze graag in de wei. Aangezien je er zelf niet bent en dus niet zozeer voor de faciliteiten komt, wellilcht toch een vol pensionstal met veel weidegang, maar zonder de kosten voor dure faciliteiten die je niet gebruikt? Vind ik altijd wel een fijn idee, bij rotweer toch lekker op stal, brok (dat zie ik in een natuurgebied niet voor me dat ze dat krijgen), toezicht en je paard blijft nog in de hand. Succes met het vinden van een fijn plekje!

Daar kan je ook eeuwig over discussieren. Gras is helemaal niet zo geweldig altijd als men denkt.

Paarden die een hele winter op stal hebben gestaan, zijn heel vrolijk als ze op de wei komen en dat doet vooral de eigenaren goed......
En ja, gras zal wel lekker zijn, want meeste paarden eten het graag.

Maar gras is zeker geen eerste levensbehoefte. Net als een eigen,aparte box dat niet is.

Je hebt het over een situatie waar een paard niet getraind wordt, baasje niet veel kan komen etc. Dan raadt je toch niet aan om ene paard zich vol te laten vreten aan gras? Straks zit TS met een hb paard,koliek, terwijl ze druk is met haar behandelingen.

Onze paarden staan op onze pp en naast ons staan ze 24/7 op gras. Ik kan duidelijk het verschil zien........

En dan nog; Stel op de plek van Sure_lee is veel modder. Dat is niet per se een ramp. Ik vind het ook teveel paarden op weinig ruimte en te weinig schuilstallen. Maar ik zie ook dat paarden niet altijd kiezen voor een stal en beschutting in andere vorm ook prima is.
Wij hebben een groot deel van de track zandpaden laten maken, maar waar nog een beetje modder is met regen is echt geen ramp. Beter dan in ene vieze stal stampen.

Mensen moeten kijken naar de situatie van TS en hoe je dan een paard fit, gezond en vrolijk houdt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:17

Sinds wanneer krijgen we koliek van op de wei staan? Vind dat wel een heel aanvallend antwoord waaruit blijkt dat je zelf helemaal voor de paddock paradise situatie bent. Ik zeg ook, persoonlijk zie ik graag wei en een stal, start helemaal geen discussie. Ik vind een box wel heel fijn, een paddock paradise werkelijk niets, maar dat is persoonlijk nogmaals. Modder beter dan een vieze stal schrijf je, maar wie gaat er dan gelijk van een vieze stal uit? Ik vind modder zeker wel een punt. Beetje modder of veel bij plaatsen waar paarden veel staan, is nog wel een verschil, maar zeker iets om naar te kijken en over te denken.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:24

Ik ga temmen... Deze discussie kunnen jullie denk ik wel op een andere plek verder voeren. Als ik TS was zat ik hier nu NIET op te wachten...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:03

Rustig Joliieeenn, met zo'n vaart loopt het toch helemaal niet? Wat mij betreft is die discussie ook over hoor. TS vraagt om ideeën om haar paard neer te zetten, daar reageer ik op en wordt wat aangevallen in mijn reactie, maar verder voor mij klaar hoor en ts mag zeker zelf bepalen waar zij voorkeur voor heeft.