Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:29

Als klant van Bodegraven kom je wel er sneller tussen bij Jan van Rijs, moet je alleen via hun doen.
En anders Guido van van Rijs die is ook goed maar niet zo precies als Jan.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:37

Akash saddlery erg goede ervaringen mee.. hij heeft echt verstand van zaken ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:42

In Nijkerk zit Countrymill en die kunnen drukmetingen doen tijdens het rijden, met zo'n pad tussen je paard zn rug en je zadel.
Kun jij gewoon door de baan rondrijden en op de laptop verschijnt de afdruk van je zadel in groen, geel, oranje en rood.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:09

Ik ben ook geslaagd bij Schutte :j

Heb zelf ook een merrie met een korte en weke rug en ze is rondgeribt.
Valt echt niet mee om daar een passend zadel voor te vinden.

Ik had ook een leenzadel in de tijd dat mijn zadel gemaakt werd.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:05

Zo'n drukpad meting is ook niet heilig. De druk op het zadel zal bij iedere ruiter natuurlijk anders zijn en ze kunnen net zo lang met de schuifjes spelen totdat er vanalles in het rood zit of juist niet. Er is een bekende zadelpasser bij mijn verzorgpaard geweest met zo'n pad, drukverdeling was keurig maar de zadelpasser heeft denk ik even gemist dat de boom te smal was.

Mijn zadelpasser meet de rug met zo'n loodlint tekent dit na en vergelijkt het met kale bomen. Kijkt hoe het zadel past, ook onder de man, kijkt of het zadel nog recht is, vult ter plekke bij en past opnieuw. Ik heb een happy paard dus dit lijkt goed te werken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:17

Ik ben zelf ook fan van Jan van Rijs, hij is de enige die aan mijn zadels mag komen. Hij meet eerst met spin, past hierop alvast wat aan als bijvoorbeeld blijkt dat de boom te smal is geworden en daarna kijkt hij uitgebreid naar het paard in beweging, waarbij hij dan nog een paar keer aanpassingen doet. Voor mijn paarden is hij echt de beste, maar ik ken ook anderen op stal die juist weer weglopen met Hulsebosch.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:50

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 10:12

Dank voor alle reacties! Het blijft lastig, zo veel verschillende zadelmakers en zo veel verschillende meningen. Voor nu gaat de voorkeur uit naar Jan van Rijs op locatie Bodegraven omdat de DA er dan ook bij is, die samenwerking vind ik wel fijn. Country Mill spreekt me ook erg aan maar is wel weer een stuk verder weg...

Maar ik ben blij met alle tips die hier in het topic gegeven zijn! En hoor graag nog meer ervaringen, beter te veel dan te weinig :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:13

Ik denk dat je een juist besluit hebt genomen. Succes!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:47

Dat de DA erbij is zegt niets. Hier paard op stal welke regelmatig (om de x aantal weken) naar Bodegraven ging om de boel aan te laten passen door Van Rijs. Op een gegeven moment kon het niet meer opgelost worden en wordt het afgedaan alsof het je eigen schuld is.....

Akash neem de tijd en kijkt goed naar het paard. Hij geeft advies, je kan verschillende merken uitproberen(moet wel bij je paard passen natuurlijk ;) ). Je kan evt een zadel op proef nemen voor je daadwerkelijk iets beslist.

Sella ook goede ervaring mee. Geeft ook aan als het niet op je paard past.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 11:12

Haha dit bedoel ik nou precies, zo veel verschillende ervaringen en meningen |( Ik weet gewoon uiteindelijk niet meer waar ik nou precies goed aan doe. Het lijkt simpel, een goed passend zadel, maar had van te voren niet verwacht dat het zo'n drama zou zijn...

Sella was ik eerst een beetje sceptisch over omdat ik me dan helemaal focus op 1 merk en ik vind dat je dan niet echt een objectieve mening meer hebt omdat de zadelmaker maar 1 merk verkoopt. Maar ik ga me er eens even inlezen gezien de goede ervaringen genoemd in dit topic.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:14

Nouvel schreef:
Ik denk dat je hierbij inderdaad in de gaten moet houden wat de rug doet in beweging.
Wij hebben een paard met een iets hollere rug in stand maar die bolt behoorlijk op in het werk.
Bij het zadels passen kwamen we daarom uit op een wat vlakkere boom ipv een rondere boom die je er in stand op zou hebben genomen.

Precies : zo gaat dat als je goed rijdt.
Bij het passen 'in stand' altijd even de rug wat 'omhoog vragen'.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:24

Dabiscui schreef:
Haha dit bedoel ik nou precies, zo veel verschillende ervaringen en meningen |( Ik weet gewoon uiteindelijk niet meer waar ik nou precies goed aan doe. Het lijkt simpel, een goed passend zadel, maar had van te voren niet verwacht dat het zo'n drama zou zijn...

Sella was ik eerst een beetje sceptisch over omdat ik me dan helemaal focus op 1 merk en ik vind dat je dan niet echt een objectieve mening meer hebt omdat de zadelmaker maar 1 merk verkoopt. Maar ik ga me er eens even inlezen gezien de goede ervaringen genoemd in dit topic.

Dat laatste is precies waarom ik naar Van Rijs ben gegaan: de ruime keuze aan zadels. Niet ieder merk ligt goed op ieder paard. En niet ieder zadel dat goed ligt op je paard, zit jij als ruiter lekker in. Ik vind daarom een ruim aanbod aan merken en zadels echt een minimaal vereiste!

Mijn eerste zadel is mij verkocht door Kees Bregman, toen nog werkzaam bij Van Rijs. Ik vind hem weldegelijk heel kundig (in tegenstelling tot wat iemand hierboven stelt), maar ik vind hem best prijzig geworden sinds hij voor zichzelf begonnen is.

Toen ik op zoek was naar een nieuw zadel vanwege het aanbod toch weer teruggegaan naar Van Rijs. Nu vaste - en zeer tevreden - klant van Jan.

Ik denk dat iedere zadelmaker naar eer en geweten handelt. Natuurlijk zullen er weleens verkeerde inschattingen tussen zitten, maar als die netjes worden opgelost, is dat dan erg? 'Wij' (de klanten) lijken van zadelmakers - maar ook van dierenartsen, fysiotherapeuten, osteopaten etc. - altijd perfectie te verwachten. Maar dat kan toch niet? Het blijven mensen!! :j