Buitenrit met kind van 8 jaar, mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:26

SusanH schreef:
Sowieso moet je je afvragen of je een 8 jarige op een paard moet zetten

Nou, de beperkingen zitten 'm niet in de kinderen. :\

Alle maneges waar ik met mijn dochter ben wezen buiten rijden hadden geschikte paarden voor haar, w.o.:
- Daan's horses in Heemskerk (onze woonplaats)
- manege Groot in Egmond
- manege Gasselte
- ponyhof Aagtekerke
- manege Grol in Renesse
- diverse maneges in Engeland, Oostenrijk en Spanje

De ruiter, ongeacht leeftijd, moet wel in staat zijn om een béétje in het zadel te zitten. Toen ik mijn dochter in de bak netjes zag galopperen heb ik haar een week later mee naar buiten genomen.

Supertje

Re: Buitenrit met kind van 8 jaar, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 14:14

Galopperen is geen probleem, ze zit echt netjes en stevig, zelfs zonder zadel scheurt ze hier in galop in de rondte op mijn paard.
Ik denk dan ook niet dat ik haar een enorm plezier ga doen met een staprit.
Waar ik me meer zorgen over maak is dat ik bij verschillende stallen heb meegemaakt dat de paarden als een soort ongeleide raketten gingen op de stukken waar altijd galopperen. Zo’n kleintje heeft gewoon de kracht niet om dan ook maar iets te doen als het nodig is, zeker niet op een groter paard. Op een wat kleiner exemplaar is dat dan toch anders.

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:45

Point taken. Zelf vraag ik altijd om "niet te ambitieuze" paarden, wat eigenlijk altijd wordt begrepen. We gaan niet op buitenrit om te overleven of onszelf te bewijzen, maar een staprit is ook niet de bedoeling idd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:52

Daarom vind ik een 8 jarige op een paard ook geen goed plan. Bij Samoza kijken ze echt wel naar lengte en postuur van de ruiters. Onze dochter wilde de 2e buitenrit ook wel graag op een groter exemplaar ( ze is 2 keer mee naar buiten geweest) maar werd ook de 2e keer op dezelfde pony gezet. Als moeder vond ik dat heel fijn :j achteraf vond ze het zelf ook heel prettig. Mooi handzaam formaat voor haar.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:09

Supertje schreef:
Galopperen is geen probleem, ze zit echt netjes en stevig, zelfs zonder zadel scheurt ze hier in galop in de rondte op mijn paard.
Ik denk dan ook niet dat ik haar een enorm plezier ga doen met een staprit.
Waar ik me meer zorgen over maak is dat ik bij verschillende stallen heb meegemaakt dat de paarden als een soort ongeleide raketten gingen op de stukken waar altijd galopperen. Zo’n kleintje heeft gewoon de kracht niet om dan ook maar iets te doen als het nodig is, zeker niet op een groter paard. Op een wat kleiner exemplaar is dat dan toch anders.

Dan zou ik zeker voor Puur gaan, die doen ook strandritten met heerlijk beschaafde galopjes. Die paarden racen niet zoals ze bij sommige stallen wel doen, en zijn echt heel braaf.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:26

Kinderen van 8 hebben totaal geen verkeersinzicht of juiste vaardigheden om paard door oncontroleerbare omgeving te rijden. Dit moet je echt niet willen. Is vragen om ongelukken wat voor de rest van het leven van zo kind gevolgen kan hebben.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:39

Als je bereid bent een stuk te rijden kan ik je Les chevaux in buinen aanraden!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:41

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:42

Het is een eindje uit de buurt, maar bij ons op stal kun je ook buitenritten maken. Dat is in Noordlaren, op stikbrave Tinkers. Kunnen blijven zitten in stap/draf/galop is wel een vereiste, maar dat komt wel goed als ik dat zo lees :D

Zoek maar eens op Tinkerplein op Facebook.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:16

Vooral blijf eerlijk naar wat een kind kan! dat bepaalt je sleutel tot succes!
en ja het kan hoor ik zelf en mijn eigen dochter reden al buiten beneden de 7 jaar!
En bijna heel de omgeving rijd bij ons idd buiten bij die ijslander, die hebben echt een goede naam!.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:20

Indi_Vito schreef:
Als je bereid bent een stuk te rijden kan ik je Les chevaux in buinen aanraden!

Ik kan hier alleen maar mee instemmen! :) Super leuke pony's, voor ieder wat wils en ritten worden goed op ieders niveau afgestemd

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 02:14

Berdien schreef:
Het is een eindje uit de buurt, maar bij ons op stal kun je ook buitenritten maken. Dat is in Noordlaren, op stikbrave Tinkers. Kunnen blijven zitten in stap/draf/galop is wel een vereiste, maar dat komt wel goed als ik dat zo lees :D

Oeh, ook leuk. En een tinker is iig bekend voor haar... ik denk dat je deze nog wel kent, inmiddels wat jaartjes ouder maar super fit en nog steeds wat ‘enthousiast’ :))

Afbeelding

Afbeelding

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 02:26

Blussem schreef:
Kinderen van 8 hebben totaal geen verkeersinzicht of juiste vaardigheden om paard door oncontroleerbare omgeving te rijden. Dit moet je echt niet willen. Is vragen om ongelukken wat voor de rest van het leven van zo kind gevolgen kan hebben.

Ze gaat toch niet alleen rijden.. ze gaat in een groep. Met tante en instructie.

Ik ben begonnen met 6 jaar met paardrijden en ik denk dat ik met 7-8 toch echt met de manage naar buiten ging al, dat deden we namelijk iedere zomer, het bos in. In Brunsummerheide, ik weet dat de manage verhuist is en weet niet of ze nog steeds buitenritten etc doen. De manageles ging vroeger altijd naar buiten in de zomer dus weet niet of dat nog een optie is.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:08

Je zou eens kunnen overleggen met Donna Oudshoorn van Endurance Clinics. Zij doet ritten in Katwijk-Wassenaar met haar endurance-paarden. Brave goed opgeleide paarden, kleine groepjes, verantwoord (niet scheuren, alleen gecontroleerde en beschaafde galop en alleen als we het verantwoord vinden). Aangezien het gaat om Arabische volbloeden die in de internationale endurance sport lopen wel uitsluitend voor gevorderde ruiters die in ieder geval in alle gangen stabiel zitten. We hebben wel vaker kleintjes van een jaar of 10 mee gehad. Inderdaad vergelijkbaar met de ervaring van jouw nichtje. Bespreek gewoon even met Donna de ervaring van je nichtje, dan kan zij inschatten of het verantwoord is.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:48

Les Chevaux in Buinen lekker door het bos!

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:41

Stal Ermelo! Hele fijne begeleiding en rit word op de minst ervaren ruiter aangepast

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:28

Supertje schreef:
Berdien schreef:

Oeh, ook leuk. En een tinker is iig bekend voor haar... ik denk dat je deze nog wel kent, inmiddels wat jaartjes ouder maar super fit en nog steeds wat ‘enthousiast’ :))

[ [url=m/AtUsJ5.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qwknxD.png]Afbeelding[/url] ]

En of ik die nog ken :D Wat ziet hij er super uit zeg! Als ze zo lekker met hem kan sturen dan durf ik je gerust 'onze' Tinkers aan te bevelen!

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:55

daan's horses in Heemskerk is een hele fijne!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 22:08

Blussem schreef:

Dat ze inzicht missen daar ben ik me volledig van bewust, vandaar ook dat ik echt iets zoek met brave dieren en een zo veilig mogelijke omgeving, want hoewel ze verdomd handig is voor een 8 jarige mist ze gewoon kracht en heeft ze niet het overzicht van een volwassene.

Identity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:31

Femke_Tweety schreef:
Ineke2 schreef:
T’ leersumse veld in Leersum
En ook manege de IJslander in Biggekerke.

Daar zijn niet alle paarden per se erg braaf.
Ik zou deze niet aanraden met een klein kind.

Hier kan ik mij dus totaal niet in vinden :? . Geen brave paarden? Hebben wij op dezelfde stal gereden? Ken weinig stallen met zulke doodgemoedelijke paarden als hier. Heb al tientallen ritten gereden bij het Leersumse Veld en kan het alleen maar aanbevelen, ook met jonge kinderen.

Ze hebben zeker wel kleinere pony's, een stuk of 4 zo uit mijn hoofd die allemaal zeker geschikt zijn voor kinderen. Paarden zijn echt wel braaf, ja ze snoepen onderweg en sommige hebben soms geen zin om te galloperen maar ze schieten absoluut niet weg en er zit overal een rem op. Dus kind van het zandpad schrapen is niet van toepassing. :')

Natuur is prachtig en het is maar 500 meter over de weg. Desnoods neemt de begeleiding haar aan een touw mee over de weg en als ze 'veilig' in het bos zijn dan kan ze weer los.

En ja, tuurlijk, ieder paard kan schrikken maar om te zeggen dat een kind vooral niet buiten moet gaan rijden vind ik zo'n ontzettende kul. :wave: Het is juist een leerzame ervaring en ook in een bak kunnen paarden schrikken en stuur- en remloos worden hoor mensen. Je moet alleen wel een stal hebben waar de paarden altijd buiten lopen. Daar zit voor mij het verschil. ;)

Daarom kan ik stallen als the mill ranch, leersumse veld, trojano, de hartjeshoeve etc. etc. Van harte aanbevelen aan mensen omdat de paarden het gewend zijn om buiten te rijden en dus niet schrikachtig en ril zijn. Dat is ook de reden dat ik NOOIT (meer) bij een manege zal gaan rijden die buitenritten naast de lessen doet. :j