Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:08

Begin eens bij de dierenbescherming en dierenartsen. Die komen ook vaak trieste gevallen tegen. Mijn dierenarts heeft mij ook gewoon “ achter de hand “ voor crisis opvang. Maar daar zit vaak nog een juridisch staartje aan. Maak bekend dat je er voor open staat en vaak komt dan langzaam een “ netwerk” op je pad.
Want echte opvang gebeurd in stilte zonder grote tamtam. Er gaat namelijk vaak veel persoonlijk leed van “ oude eigenaren “ achter schuil.

Daarnaast moet men het vertrouwen hebben dat je de opvang zowel in financieel opzicht als in “ ervaring “ ook echt aan kunt.

Succes

Binck8

Re: Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:28

Ik heb het een oudje staan die niet met geschikt was voor manegewerk, die staat hier nu bekijk al bijna twee jaar van zijn zo verdiende pensioen te genieten en is super in de omgang en een leuk maatje voor mijn ruin.
Misschien is dat een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:29

In Bennekom is er elke maandag paardenmarkt, niet verkocht gaan op transport richting de slacht.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 16:34

Idinn, elke week maandag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:37

Ja, althans buiten corona om wel. Ik weet niet hoe het nu is als bezoeker. Zou je even moeten googlen. Het is bij de verzamelplaats van Busser.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:45

Koop een paard dat 18+ is, want dat vind ik al onder pechvogel vallen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:53

Ik denk dat je voor jezelf goed helder moet hebben wat je verwacht en wil van een paard.
In je titel heb je het over slachtpaarden, in je topic heb je het over tweedekans-paarden.
Dat is wel even een verschil.

Als je een paard zoekt wat alleen op een weitje hoeft te staan met de nodige verzorging en waar je verder niks van verlangt is dat aanzienlijk anders dan wanneer jij er nog vanalles mee en van wil wbt grondwerk/rijden/longeren etc.
Van beide staan overigens genoeg op internet bij handelaren en particulieren, of bezoek eens een paardenmarkt zodra die weer mogen plaatsvinden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:12

Ik zou Bokt Markt in de gaten houden.

Staan er regelmatig wat op die aan jouw criteria voldoen.

Nu een 9 jarige KWPN ruin en een oude welsh merrie zo op de eerste pagina.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:14

Pareltjes schreef:
Ik kom ze veelvuldig tegen. Duizenden euros voor een buitenlands zielig geval kun je hier 8 zielige voor van de slacht behoeden. Dáár wringt em de schoen.

Ik kom hier juist veel paarden tegen waarvoor ze nog best veel geld willen.
Laatst nog een oudere ruin (niet rijdbaar door een chronische blessure, verschrikkelijk mager) en de prijs 1100 E.

De paarden die hier naar de slacht gaan zijn paarden die echt kapot zijn.. anders worden ze liever verkocht (slacht brengt heel weinig op).
Dan is de kans dat je een paard krijgt die chronisch pijn heeft heel groot.
Geredde paarden uit het buitenland komen juist goed hier aan (ze gaan pas op vervoer als ze in orde zijn).
Kosten ca 600E voor vervoer.

En dan nog.. als iemand duizenden Euro's wilt stoppen in een buitenlands dier is dat hun goed recht.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:26

Alsof ik ergens beweer dat het niet hun recht is. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:47

Ik heb een gezocht advertentie voor een weidemaatje op bokt gezet en kreeg veel reacties over paarden die in ongeveer de categorie vallen die je noemt. Mensen durven vaak zelf niet te adverteren omdat ze bang zijn dat er handelaren op af komen, maar als je je eigen verhaal neerzet en wat je zoekt dan krijg je wel reacties.
Wij hebben er in elk geval een hele leuke oudere ruin aan over gehouden. Wel met dringend behoefte aan meer aandacht (en tandarts, hoefsmid, entingen etc) en wat ouder maar wel een lieverd die wat licht werk heel erg leuk vind :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:59

je moet het treffen, en dat meen ik oprecht!
in de crissis heb ik een pony gekocht bij de slacht...dat was echt een leuk dier zijn geld waard. maar laatst waren daar dus echt alleen de kneusjes.... en tja je moet er wel gewoon mee om kunnen gaan zoals je dat met elk paard kan rijden/ aanspannen!.
Dus toen kocht ik een redelijk dure pony....maar die voldoet zijn taak bewezen goed! dus tja het vraag en aanbod ding!

mijn tip gewoon bij bepaalde plekken jezelf bekend maken dat je interesse hebt....en wat je zoekt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:19

Er zijn nu in ieder geval geen markten.
Dat ligt op zijn gat door corona.
In principe heb je er geen markt voor nodig, ze komen bij ons bij de boer net niet zo binnen wandelen.
Alle zielepoten waar iedereen spontaan altijd vanaf moet.

Je moet je netwerk een beetje kennen.
Mijn paard was ongeveer 300 euro met een reteslecht gebit wat veel geld kost en gekost heeft maar heb er een super brave aan overgehouden.
Ze is 17, bijna 18 en heb haar bijna een jaar

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:21

Tja als je goed zoekt kan je nog best wat leuks vinden.. ik heb mijn paard voor heel weinig kunnen kopen omdat de eigenaar er al 3 jaar mee aan het klooien was om dr weer goed te krijgen. Nu zal ze waarschijnlijk geen gp proeven meer gaan lopen maar ik heb er een geweldig fijn paard aan. Ze zat in de staak en had wat medische problemen.

Nu loopt ze echter weer als een blij paard door de baan te sjouwen. T heeft wel extra geld gekost om haar zover te krijgen en ik houd altijd in m’n achterhoofd dat het toch ineens weer mis kan zijn. Zolang je daarmee tevreden bent kan er een hoop.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:33

Pareltjes schreef:

Jij zegt dat mensen het vaak alleen maar doen om stoer te kunnen praten op een verjaardag en met een paard opgescheept te zitten met veel kosten.
Mijn buitenlandse paard en hond hebben minder aan DA gekost dan mijn normale rijpaard.

In Nederland wordt vaak toch nog (in mijn ogen) te veel gevraagd voor een kapot dier.
Wil je een leuke opknapper die alleen wat TLC nodig heeft dan kun je altijd even op de markt kijken (als dat weer mag).
Daar staan wel leuke jonge dieren die alleen wat onderhoud gemist hebben en waar je na een tijdje een leuk rij/menpaardje aan kan hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:33

Brainless schreef:
Pareltjes schreef:

Jij zegt dat mensen het vaak alleen maar doen om stoer te kunnen praten op een verjaardag en met een paard opgescheept te zitten met veel kosten.
Mijn buitenlandse paard en hond hebben minder aan DA gekost dan mijn normale rijpaard.

In Nederland wordt vaak toch nog (in mijn ogen) te veel gevraagd voor een kapot dier.
Wil je een leuke opknapper die alleen wat TLC nodig heeft dan kun je altijd even op de markt kijken (als dat weer mag).
Daar staan wel leuke jonge dieren die alleen wat onderhoud gemist hebben en waar je na een tijdje een leuk rij/menpaardje aan kan hebben.

Is dat het? Je voelt je aangevallen? Heb nergens gezegd dat het niet iemands recht is. Heb ook niet gezegd dat buitenlandse dieren per definitie meer kosten met zich mee zouden brengen. Heb wél gezegd dat voor het geld waarvoor je een paard uit het buitenland naar NL haalt je er meer van NL bodem zou kunnen redden. En ik gewoon echt niet begrijp waarom wel de buitenlandse paarden willen redden en de Nederlandse laten barsten. Waarom? Waarom neem je geen NL hond uit het asiel? Ze barsten uit hun voegen!

Voor ieder buitenlands paard of hond had er één Nederlandse gered kunnen worden. 1 minder ingeslapen of geslacht. Heb je enig idee hoe moeilijk het is een paard te herplaatsen? Naar een verantwoord adres?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:02

Bekenden van mij vangen wel eens paarden op van de dierenbescherming. Die staan dan tijdelijk bij hen om op te knappen en de dierenbescherming zorgt vervolgens voor een goed tehuis. Misschien is zoiets wel wat voor je? Daar zou je eens naar kunnen informeren.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:05

Rizette schreef:
Klopt zeker dat mensen die zich openlijk kritisch uitlaten over de handel en wandel van deze Stichtingen worden geblokt zodat men ongestoord verder kan. Ik weet van 2 gevallen waar de uitleg bij de paarden echt niet correct was en de potentiele adoptanten dus niet het verhaal kregen wat er eigenlijk bij het paard hoorde. Het komt soms op hetzelfde neer als een handelaar die een slachtpaard koopt en verkoopt als rijpaard.l.

Ik pak met opzet even dit stuk uit je quote.
PZB doet dit met regelmaat, zij zijn niks meer en niks minder dan handelaren op pennynivo die alle negatieve kritiek gelijk wegwuiven.
Laatst bijgewerkt door Coby op 18-12-24 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast, speculatie verwijderd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:48

inkepink schreef:
Rizette schreef:
Klopt zeker dat mensen die zich openlijk kritisch uitlaten over de handel en wandel van deze Stichtingen worden geblokt zodat men ongestoord verder kan. Ik weet van 2 gevallen waar de uitleg bij de paarden echt niet correct was en de potentiele adoptanten dus niet het verhaal kregen wat er eigenlijk bij het paard hoorde. Het komt soms op hetzelfde neer als een handelaar die een slachtpaard koopt en verkoopt als rijpaard.l.

PZB doet dit met regelmaat, zij zijn niks meer en niks minder dan handelaren op pennynivo die alle negatieve kritiek gelijk wegwuiven. Onlangs een voor mij bekend paard bij hen op de site met een totaal vertekend beeld, netjes reactie gegeven van Goh is niet handig om zijn hele verhaal te vermelden voordat er iemand mee verongelukt? resultaat? geblokt op al hun sociale kanalen....

Oei, dat is nog weer een graadje erger.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:53

inkepink schreef:
Rizette schreef:

PZB doet dit met regelmaat, zij zijn niks meer en niks minder dan handelaren op pennynivo die alle negatieve kritiek gelijk wegwuiven. Onlangs een voor mij bekend paard bij hen op de site met een totaal vertekend beeld, netjes reactie gegeven van Goh is niet handig om zijn hele verhaal te vermelden voordat er iemand mee verongelukt? resultaat? geblokt op al hun sociale kanalen....

Nu ja, persoonlijk vind ik dit ook van die gemakkelijke kritiek. Zo even snel een steek op social media geven, maar dan wel verwachten dat een organisatie er constructief en positief op ingaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:55

Pareltjes schreef:
Heb wél gezegd dat voor het geld waarvoor je een paard uit het buitenland naar NL haalt je er meer van NL bodem zou kunnen redden. En ik gewoon echt niet begrijp waarom wel de buitenlandse paarden willen redden en de Nederlandse laten barsten. Waarom? Waarom neem je geen NL hond uit het asiel? Ze barsten uit hun voegen!

Voor ieder buitenlands paard of hond had er één Nederlandse gered kunnen worden. 1 minder ingeslapen of geslacht. Heb je enig idee hoe moeilijk het is een paard te herplaatsen? Naar een verantwoord adres?

Het 1 is vanzelf niet de ander.
Ik heb verschillende honden/paarden gekregen.
Zowel het buitenlandse paard als hond heb ikzelf gezien in het buitenland.
Dat is niet via een opvang gegaan en heb geen enkel ander dier in Nederland laten barsten.

Ja ik weet hoe moeilijk een kapot paard te plaatsen is en ik ben dan ook absoluut niet tegen de slacht.
Ook niet tegen inslapen van een heel ziek dier; een helemaal kapot dier moet je niet willen herplaatsen.
En nee voor het geld waarmee je een paard uit het buitenland haalt (kostte mij dus niks) kun je niet meerdere paarden in Nederland redden.
Dit omdat men hier alsnog veel geld vraagt voor een volledig kapot paard die meestal beter af is bij de slacht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:19

inkepink schreef:
Rizette schreef:

Pzb ken ik in korte tijd persoonlijk redelijk.Mijn [nu overleden] partner kende hem al veel langer en zei tegen me:ga er niet mee in zee! heb ik ook niet gedaan,mijn gevoel zei ook dat er iets niet goed was.
Hoe dan ook,ik vind het zeer laag dat mensen hun geld niet terug krijgen na b.v. een weekje.
Helemaal belachelijk dat je mensen blokt!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:36

pluisje88 schreef:
Misschien kun je bij paardenopvang achterhoek kijken?

Dat wilde ik ook net typen. Zij moesten noodgedwongen verhuizen omdat hun gehuurde locatie is verkocht. De paarden zijn nu over 4 verschillende weilanden in de Achterhoek verdeeld en zijn heel hard op zoek naar een fijn thuis.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:07

Ja maar als je daar al die tijd gratis mag wonen en stallen jaren lang kan ik het nauwelijks noodgedwongen noemen. Ze hebben jaren de tijd gehad iets te zoeken. Als ik dan lees dat er geen 1500 huur kan worden betaald dan ben je niet in staat zoveel paarden op te vangen. Je moet ruime financiele draagkracht hebben anders raken paarden uiteindelijk ook weer in de ellende.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:09

Ik zou in eerste instantie zoeken naar een paard in NL maar de organisatie in Portugal met de naam Their Voice ( Ihre stimme) vind ik er ook goed uitzien.