Hoefsmid die kan corrigeren in Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:57

superpony schreef:
Zoek Cat van Urk eens op. Zij kijkt wel wat verder dan alleen de hoef, dus het totaal plaatje. Kan zeker met regelmaat bekappen een hoop bereiken.
Dit gaat sowieso niet in 1x lukken natuurlijk.

Hou het in m'n achterhoofd! Ik wist meteen al dat ik hiermee wel minimaal een jaar zoet ben hoor! Ik ben ook van plan een smid te vinden die hem wil blijven bekappen. Want paarden met een afwijkende stand hebben vaak de rest van hun leven wel iets wat extra zorg nodig. De smeden die ik tot nu toe aangeraden heb gehad (via pb) kijken allemaal verder dan de hoef, volgens deze personen. Dat is ook wel wat ik zoek. Alleen zo dicht mogelijk in de buurt is altijd fijn. Dat scheelt extra kosten aangezien ik maar 1 paard heb.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:59

superpony schreef:
Zoek Cat van Urk eens op. Zij kijkt wel wat verder dan alleen de hoef, dus het totaal plaatje. Kan zeker met regelmaat bekappen een hoop bereiken.

+:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:10

Marije_1997 schreef:
superpony schreef:

Hou het in m'n achterhoofd! Ik wist meteen al dat ik hiermee wel minimaal een jaar zoet ben hoor! Ik ben ook van plan een smid te vinden die hem wil blijven bekappen. Want paarden met een afwijkende stand hebben vaak de rest van hun leven wel iets wat extra zorg nodig. De smeden die ik tot nu toe aangeraden heb gehad (via pb) kijken allemaal verder dan de hoef, volgens deze personen. Dat is ook wel wat ik zoek. Alleen zo dicht mogelijk in de buurt is altijd fijn. Dat scheelt extra kosten aangezien ik maar 1 paard heb.

Zij woont in Friesland en heeft een grote wijde werkkring. Ik weet zeker dat zij veel problemen weet op te lossen en heel netjes bekapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:13

superpony schreef:
Marije_1997 schreef:

Zij woont in Friesland en heeft een grote wijde werkkring. Ik weet zeker dat zij veel problemen weet op te lossen en heel netjes bekapt.

Ik zag het idd, wel uit de andere hoek van Friesland. Maar als ze zelfs naar amsterdam gaat, dan is naar mij een klein stukje hahaha. Ik hou het in gedachten en ga even goed nadenken. Dat is wel even belangrijk.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:46

Als de scheefstand vanuit een gewricht komt, moet je uitkijken met corrigeren in de voeten.
Als je de hoefstand dan corrigeert, gaat dat wringen in de gewrichten en kun je daar extra slijtage krijgen. Op de foto lijken de hoeven wel lang te zijn.

Kinke

Re: Hoefsmid die kan corrigeren in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:56

Hoe zien de hoeven er nu uit? Benieuwd wat het verschil is met die foto van januari

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:18

Ik weet niet waar precies in Friesland je zoekt, maar ik kan Wessel Veld heel erg aanraden! Vind het nog steeds jammer dat ik niet meer bij hem in de buurt woon, beste smid die ik ooit heb gehad

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:25

In de buurt van Emmeloord (kampen) zit ook nog Wigle Visser

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:37

Afbeelding

Dit is vandaag recht van voren vanaf de grond genomen. Dat ding om z'n andere been is een soort ice vide zonder tril gebeuren. Gewoon een bandage voor een ice pack hahaha

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:40

Ook bij deze foto zie ik dat ie linksvoor vanuit z'n kogel naar buiten draait, ik vermoed, zo van de foto te zien, dat ie op binnenkant landt (steilere kant). Maar dit zie ik ook bij rechtsvoor, de binnenkanten zijn steiler.
Deze voeten en dan voornamelijk linksvoor, moet je niet meer 'recht' willen krijgen, gewoon in z'n waarde laten en goed op tijd en correct naar de stand van zijn benen laten bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:44

Diertjec schreef:
Ook bij deze foto zie ik dat ie linksvoor vanuit z'n kogel naar buiten draait, ik vermoed, zo van de foto te zien, dat ie op binnenkant landt (steilere kant). Maar dit zie ik ook bij rechtsvoor, de binnenkanten zijn steiler.
Deze voeten en dan voornamelijk linksvoor, moet je niet meer 'recht' willen krijgen, gewoon in z'n waarde laten en goed op tijd en correct naar de stand van zijn benen laten bekappen.

Ik zie dat de foto ook niet helemaal recht is nu. Ik laat gewoon een hoefsmid komen die jullie hebben aangeraden. Momenteel word ie gewoon "normaal" bekapt, zonder corrigeren.

Mij is ook een half jaar lang verteld dat dit gecorrigeerd moer worden door goed bekappen. Ik had zelf wel zoiets van het zij zo. Ik ben zelf ook Schots en scheef en doe er ook niets aan. Komt vanzelf goed. Alleen door de verschillende meningen en opmerkingen (wat niet erg is) begin ik heel erg te twijfelen wat juist is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:21

Odetje92 schreef:

Deze hoefsmid heb ik zelf ook, ben erg tevreden.

Vind deze hoeven er naast deze stand soweiso niet erg goed uit zien. Misschien kan je anders foto's plaatsen in het onbeslagen hoeven topic. Krijg je goede feedback van meerdere mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:25

Amber_anne schreef:
Odetje92 schreef:

Deze hoefsmid heb ik zelf ook, ben erg tevreden.

Vind deze hoeven er naast deze stand soweiso niet erg goed uit zien. Misschien kan je anders foto's plaatsen in het onbeslagen hoeven topic. Krijg je goede feedback van meerdere mensen

Hoezo vind je ze er niet goed uit zien dan? Ze zijn overigens ontzettend smerig. Maar ga niet elke dag hoeven schrobben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:40

TS, ik las al mee in je vorige topic. Zag toevallig dit topic ook.
Bij een paard met een -vermoedelijk- peesprobleem is het erg onverstandig om aan de beenstand te gaan knutselen.
Ga eerst naar de kliniek, om foto's te maken en de voorgeschiedenis bespreken. Dan pas besluiten over de mogelijke oplossing.
Mocht je nog iets willen doen tegen de handelaar, zoek dan eerst juridische hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:56

senna21 schreef:
Bij een paard met een -vermoedelijk- peesprobleem is het erg onverstandig om aan de beenstand te gaan knutselen.
Ga eerst naar de kliniek, om foto's te maken en de voorgeschiedenis bespreken. Dan pas besluiten over de mogelijke oplossing.
Mocht je nog iets willen doen tegen de handelaar, zoek dan eerst juridische hulp.

Ik kan niet zo even naar de kliniek. Dus dat doe ik dan ook niet. Mocht bij vrijdag beter lopen ga ik eerst een klinische keuring doen. Als hij daar vlekkeloos door heen komt ligt het toch ergens anders. Zo niet dan ga ik foto's laten maken of echo's van het geen waar zij denken dat het probleem ligt. Voorgeschiedenis bespreken zal niet gaan. Die heb ik niet en bestaat niet. Hij is sinds aug 2019 in Nederland. Is toen gecastreerd en heeft chip + paspoort gekregen.

Ik ga niet meer naar die handelaar. Daar valt niet mee te praten hier over. Dan zou ik em op z'n best kunnen inruilen. En dat doe ik dit dier niet aan.

Ik ga zelf overigens niet zomaar ergens aan knutselen. Ik laat een van de geadviseerde hoefsmeden komen om in eerste instantie te kijken, en eventueel bekappen en plan opstellen. Ik wil er ook even goed over nadenken. Of alles de moeite waard is (okay tuurlijk heb ik alles voor dit dier over, maar het moet wel leuk blijven) verkopen word hem momenteel toch niet, maar wil even goed nadenken over tot hoe ver ik wil gaan etc. Tuurlijk deed ik dat al, maar omdat hij nu toch duidelijk aan geeft iets niet lekker te hebben zitten gaat het wat sneller als verwacht. Wou deze zomer echo en eventueel klinische keuring doen. Maar dat komt dus wat sneller.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:57

Niet dat ze niet schoon zijn ts dat zijn ze wel. Ze lijken heel smal en hoog op de foto, maar daar is meer over te zeggen als je foto's van onder en zij maakt.

Zoals ik zei in dat topic krijg je meer feedback. Misschien dat ik het ook wel fout zie. Ben geen expert

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:07

Ik heb hele goede ervaringen met Marc Goddijn. Vanaf Emmeloord ben ik bij hem terecht gekomen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:13

Marije_1997 schreef:
senna21 schreef:

Ik kan niet zo even naar de kliniek. Dus dat doe ik dan ook niet. Mocht bij vrijdag beter lopen ga ik eerst een klinische keuring doen. Als hij daar vlekkeloos door heen komt ligt het toch ergens anders. Zo niet dan ga ik foto's laten maken of echo's van het geen waar zij denken dat het probleem ligt. Voorgeschiedenis bespreken zal niet gaan. Die heb ik niet en bestaat niet. Hij is sinds aug 2019 in Nederland. Is toen gecastreerd en heeft chip + paspoort gekregen.

Ik ga niet meer naar die handelaar. Daar valt niet mee te praten hier over. Dan zou ik em op z'n best kunnen inruilen. En dat doe ik dit dier niet aan.

Ik ga zelf overigens niet zomaar ergens aan knutselen. Ik laat een van de geadviseerde hoefsmeden komen om in eerste instantie te kijken, en eventueel bekappen en plan opstellen. Ik wil er ook even goed over nadenken. Of alles de moeite waard is (okay tuurlijk heb ik alles voor dit dier over, maar het moet wel leuk blijven) verkopen word hem momenteel toch niet, maar wil even goed nadenken over tot hoe ver ik wil gaan etc. Tuurlijk deed ik dat al, maar omdat hij nu toch duidelijk aan geeft iets niet lekker te hebben zitten gaat het wat sneller als verwacht. Wou deze zomer echo en eventueel klinische keuring doen. Maar dat komt dus wat sneller.

En er zijn zoveel paarden die klinisch gewoon goed zijn, maar vanbinnen juist helemaal niet. Een foto van het been kost nu ook weer niet zoveel en in zijn geval is het zelf aan te raden, want ook ik zie hetzelfde wat anderen zien..dat niet enkel zijn hoeven het probleem zijn, maar ook zijn been zelf, die vanaf de kogel scheef komt te staan. Ik moet zeggen dat je vorige hoefsmid zich eigenlijk geen hoefsmid hoort te noemen..want het verschil vanaf begin tot heden is minimaal tot geen verschil, alsof het dezelfde smid zou geweest zijn van bij de verkoper qua slecht bekapwerk.

Ik wens je in ieder geval veel succes en hopelijk laat je hem op foto zetten, want met zijn bouw en minimaal verschil tegenover begin, moet je je vraagtekens erbij stellen of alles wel oké is met hem (ongeacht slecht of goed getraind). :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:24

Flinke kans dat je met een paar foto's van de benen jezelf en je paard geld -en leed- bespaart.
Als de pees slecht is, is de kans op meer schade bij veranderingen van de hoefstand groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:31

Waarom probeert iedereen me gelijk te dwingen tot foto's maken? Ik vraag of eem hoefsmid. Ik ga niet gelijk een heel paard op de foto zetten.

Ik ga dan ook nergens meer op in. Ik heb genoeg hoefsmeden geadviseerd gehad.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:40

Omdat als er een peesprobleem is, in combinatie met scheefstand vanuit de kogel een corrigeerde hoefstand juist meer slecht als goed doet..en dat is foto's maken juist goedkoper dan achteraf met de problemen zitten, omdat je zonodig eerst wilt corrigeren. Je moet dan ook geen heel paard op foto zetten, maar op z'n minst toch het been waar het vanaf de kogel scheef staat. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat dit paard z'n zorg niet krijgt die hij hoort te krijgen op medisch vlak en dat is al vanaf je hem had zo, toen je nog wegwuifde dat er iets was.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:53

We zeggen dit omdat je straks meer problemen hebt met een paard met kapotte pezen.
Ook als je (te) weinig budget hebt, is het verstandig om goed onderzoek te doen. De meeste dierenartsen kunnen ook foto's maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:54

senna21 schreef:
We zeggen dit omdat je straks meer problemen hebt met een paard met kapotte pezen.
Ook als je (te) weinig budget hebt, is het verstandig om goed onderzoek te doen. De meeste dierenartsen kunnen ook foto's maken.

Hou. Gewoon. Op. Ik weet wat ik moet doen. Dit wist ik al voordat dit topic geplaatst had. Ik vraag om een smid niet om commentaar over een pees en wat ik moet doen. Eugh hou gewoon op. Heb genoeg aan m'n kop.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:10

Als je toch de dierenarts laat komen, vraag dan welke hoefsmeden hij nog meer aanraadt. Of bel die smid van de kliniek op, vraag of hij op locatie komt of vraag om een goede leerling of iets dergelijks van hem.

Maar wat de rest zegt, met hem recht willen zetten, ga je je paard alleen maar kapot maken