Renoveren paardrijbak (buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:41

Gloa schreef:
superpony schreef:
ik heb eerst gekeken naar granulight. Voor 20*40 kwam ik op 5000 euro. Stel dat je zand en drainage goed is en je laat het afgraven, kan er een laag granulight in en dan weer zand erop. Die is altijd droog, tenminste de bakken die ik heb gezien zijn echt super.

Een paar kleine puntjes;
- waar ga je naartoe met het afgegraven zand? Kan je het op eigen grond weer kwijt? Afvoeren is duur en hou ook rekening met kosten voor verplaatsen en uitrijden op eigen grond.
- granulight is een prachtig product ik ken het vanuit engeland, daar worden er complete paddocks mee aangelegd ook als toplaag. Maar hier op het vaste land is het door transport een behoorlijk prijzig product. Vaak is het onder aan de streep goedkoper om dan net wat dieper te graven en gewoon gebroken puin erin te leggen.
- tussen je onderlaag en toplaag moet een doek of mat om menging te voorkomen. Goede kwaliteit gaat op dit soort oppervlaktes wel aantikken. Bij ons bleken oude kunstgras matten van sportvelden goedkoper dan wegendoek.

Ik ken toch echt meerdere mensen met granulight en weet de kosten en hoe ze erbij lagen/liggen. Geen problemen mee gehad, nergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:28

Ik zeg ook niet dat het geen goed product is ;) . Maar ik vond duurder ten opzichte van het alternatief.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:09

Bij ons op de rijvereniging hebben we echt een goede ervaring met eenvoudig keren door de loonwerker.+ vezels. Toen de loonwerker gekeerd had, hadden we dus wit zand en dat was in de zomer een mul drama. Toen XP4 vezel er door hen laten frezen. Met enig sproeionderhoud in de zomer hebben we nu een super fijne bodem.
Als je fatsoenlijk kunt sproeien en niet te veel geld wil uitgeven een heel fijne prijs kwaliteit oplossing.

Thuis kan ik er helaas niet voor kiezen omdat de paarden in de nacht in de bak lopen en ik dan te veel van die vezels naar de mesthoop zou slepen, anders had ik morgen nog een vracht besteld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:15

Gloa schreef:
Ik zeg ook niet dat het geen goed product is ;) . Maar ik vond duurder ten opzichte van het alternatief.

Voor 20*40 kom je op 5000 euro ex de andere kosten, dus is behoorlijk gelijk aan andere producten. En ze zijn echt altijd 100% droog en stabiel.

pol013 schreef:
Bij ons op de rijvereniging hebben we echt een goede ervaring met eenvoudig keren door de loonwerker.+ vezels. Toen de loonwerker gekeerd had, hadden we dus wit zand en dat was in de zomer een mul drama. Toen XP4 vezel er door hen laten frezen. Met enig sproeionderhoud in de zomer hebben we nu een super fijne bodem.
Als je fatsoenlijk kunt sproeien en niet te veel geld wil uitgeven een heel fijne prijs kwaliteit oplossing.

Thuis kan ik er helaas niet voor kiezen omdat de paarden in de nacht in de bak lopen en ik dan te veel van die vezels naar de mesthoop zou slepen, anders had ik morgen nog een vracht besteld.

Ik heb weinig ervaring met vezels voor eigen gebruik. OOk omdat we al 25jr western rijden en het nooit de voorkeur heeft dan.
Maar nu voor eigen bak en geen reining manouvres meer, vraag ik me toch af hoe dat werkt. Zijn de plassen ook echt weg? En werkt het met elk type zand?

Nu lopen ze hier ook 24/7 in de bak, maar als de paddock ervoor goed is en het pad is gedaan etc, kan ik hem dicht gaan houden. Hoewel.........Ik zie mezelf ook wel die extra ruimte snel geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:55

Sorry maar dat vind ik geen gelijke kosten hoor. Gebroken puin kost een fractie daarvan en een vorm van tussendoek ontkom je toch niet aan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:46

Gloa schreef:
Sorry maar dat vind ik geen gelijke kosten hoor. Gebroken puin kost een fractie daarvan en een vorm van tussendoek ontkom je toch niet aan.

Gebroken puin mag je niet zomaar overal storten, heb je wel een vergunning voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:51

pillow schreef:
Gloa schreef:

Gebroken puin mag je niet zomaar overal storten, heb je wel een vergunning voor nodig.

Zou het niet weten. Paddock is hier op de bouwvlek aangelegd dus was geen vergunning nodig.

superpony

Re: Renoveren paardrijbak (buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:22

Ik had het even over de vergelijking met professionele bakken natuurlijk. Granulight valt in de categorie vezels. eb en vloed systeem etc.

En zelf ken ik niemand die puin onderin zijn bak heeft. Heb een hele container vol puin momenteel staan, dus als dat de oplossing zou zijn...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 02:04

Oké op die fiets.

Maar aan die profie bakken hangt natuurlijk een prijskaartje := . De vraag is of dat voor particulier 1 of 2 paardjes trainen wel echt nodig is.

Hier met de verbouwing al veel puin afgevoerd en met graven voor de paddock ook veel puin uit de grond gekomen. Helaas was dat niet helemaal het soort puin wat ze nodig hadden :roll: :')

Dit is bij mij de onderlaag van grof gebroken puin. Lijkt qua formaat en samenstelling een beetje op de ballast onder het spoor. Maar dan gemaakt van puin ipv steen :+
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:44

Dat is inderdaad het lastige. Iemand met 1 of 2 paarden wil soms net zo fijn trainen als iemand die er 20 heeft staan. Maar de kosten zijn vaak een probleem.

Ik heb een container vol puin staan, dus als ik daar iets mee zou kunnen.........:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:36

superpony schreef:
Gloa schreef:

Voor 20*40 kom je op 5000 euro ex de andere kosten, dus is behoorlijk gelijk aan andere producten. En ze zijn echt altijd 100% droog en stabiel.

pol013 schreef:

Ik heb weinig ervaring met vezels voor eigen gebruik. OOk omdat we al 25jr western rijden en het nooit de voorkeur heeft dan.
Maar nu voor eigen bak en geen reining manouvres meer, vraag ik me toch af hoe dat werkt. Zijn de plassen ook echt weg? En werkt het met elk type zand?

Nu lopen ze hier ook 24/7 in de bak, maar als de paddock ervoor goed is en het pad is gedaan etc, kan ik hem dicht gaan houden. Hoewel.........Ik zie mezelf ook wel die extra ruimte snel geven.

Vezels werken niet voor plassen*. Wel voor stabilisatie bij een mulle rijbaan. En dat heeft bij ons het verschil gemaakt tussen een woestijn en een fijne rijbaan die neigt naar profi kwaliteit. MET sproeien.
*Althans niet deze vezels in deze hoeveelheid.

Maar voor de standaard gekeerde geel zand bak werkt het fantastisch. Als stabilisator en om het vocht net wat langer vast te houden na sproeien.

Een paddock heeft weer een heel ander probleem. Daar gaan paarden steeds op dezelfde plakken staan. En klinkt de grond beetje bij beetje in. En blijft er altijd toch een heel kleine beetje mest liggen + een heel kleine beetje geknoeid hooi + en paar achtergebleven gevallen blaadjes + piesen en dat vervuilt de bodem op den duur gewoon.
Met 3 paarden zie je dat na ca 5 jaar al op de meest gebruikte plekken en mopet je toch, vezel of niet, iets gaan doen aan het zand. Of in ieder geval de toplaag. Daar zou ik dus juist niet met een vezel willen werken want dat zand wil je gewoon kunnen mishandelen: diep lostrekken en uiteindelijk ook afvoeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:15

Onze paddock is ook in November al gekeerd en vanaf het begin slecht. Bij ons staan ze daar juist niet vaak en krijgen daar geen eten. Maar wij hebben een soort pp en die zandpaddock is puur een lig/rolplek. Ligt ook niet veel mest doorgaans.

Mijn bak is echt half/half, dus dat is balen. Achterin totaal anders dan voorin. Maar denk dat een andere loonwerker maar moet komen. Wil pad ook laten keren of afgraven, dus ze moeten maar even zien.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:45

Wij hebben een Granulight onderlaag en zijn daar heel tevreden over. Echter is ons m3c-zand van slechte kwaliteit. Dat zou mijn tip zijn: zorg voor goed zand voor de toplaag. Ik heb kosten bespaard door lokale zandleverancier te laten komen, wel aangegeven welke korrelgrootte ik nodig was, maar is te fijn zand. Zandcompleet is een heel goed adres, maar was duurder dan mijn leverancier. Daar heb ik nu spijt van.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 06:48

Wij hebben gewoon laten egaliseren en daarop goede kwaliteit zand laten uitstorten. De bak helt wat af zodat het water eraf loopt. In de echte wintermaanden is deze te nat (zitten op leem), maar in de andere maanden kan ik fijn rijden. De paarden lopen wel niet in de bak.

Een vraagje voor wie Granulight heeft gebruikt. Moet daar nog een doek of mat tussen de Granulight en het zand of kan het zand daar gewoon bovenop? Lijkt mij echt wel iets super én is volgens mij ook zoals zand een natuurlijk product (in tegenstelling tot) puin.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:15

Zand kan gewoon bovenop het Granulight. Mijn bak is echt de hele winter droog geweest, geen enkele plas. En het was een heel natte winter. Mijn gedraineerde paddock zonder Granulight, leek op sommige momenten meer op een zwembad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:35

Donnatella schreef:
Een vraagje voor wie Granulight heeft gebruikt. Moet daar nog een doek of mat tussen de Granulight en het zand of kan het zand daar gewoon bovenop? Lijkt mij echt wel iets super én is volgens mij ook zoals zand een natuurlijk product (in tegenstelling tot) puin.

Mocht je hem als paddock willen gebruiken dan zou ik altijd een tussendoek gebruiken. Ivm graven, rollen en liggen. Dan loop je meer risico dat de boel gemengd word.