Weet iemand een wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:48

Hoi TS, wat leuk dat je een shetje op het oog hebt! Paarden zijn leuke dieren en ik heb ook een boon voor shetjes. <3 Wordt het je eerste eigen paardje?

De reacties op je vraag zijn waarschijnlijk niet wat je verwacht had - maar het zijn goedbedoelde adviezen van mensen die zelf paarden houden en de mogelijkheden en moeilijkheden kennen.

Ten eerste klopt het dat paarden en pony's niet echt gelukkig worden van andere dieren als maatje. Ze spreken een heel andere lichaamstaal en hebben andere behoeftes. Daarom kunnen ze nooit een ander paard/pony als gezelschap vervangen. En zonder gezelschap is al helemaal geen oplossing omdat paarden echte groepsdieren zijn.

Je weet vast dat het vinden van een wei of stal me passend maatje voor een hengst bijzonder moeilijk is. En, als ik het zo lees, is stalling/wei bij jou in de streek sowieso al schaars; dan wordt het met een hengstje gewoon nog vele malen moeilijker.

Tenslotte nog iets over de castratie, die het vinden van een wei weer wat eenvoudiger zou maken. Ik heb geen ervaring met castratie, maar ik hoor hier prijzen rond de 120,-€ genoemd worden. Dat is voor een behandeling door een dierenarts echt niet zo veel geld. Vaak ben je meer kwijt. En ook shetjes hebben dure behandelingen nodig: inenten, ontwormen, hoefsmid,... Dat zijn kosten waar je sowieso rekening mee moet houden als je een paardje wil gaan houden.

Heb je over al deze dingen echt goed nagedacht en er bruikbare oplossingen voor gevonden?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:58

Ikbenelisa schreef:
Ik heb in principe geld voor de spullen en stalling opzich ook maar dat alles + die castratie is dan moeilijker maar ik zoek nog even door!

En als ie een snee oploopt in de wei?of gaat hoesten? Of koliek krijgt? En de veearts moet komen? Wie betaald dat dan?
Smid- entingen - worm onderzoek- wornenkuren...
(Lees hier- als je het niet betalen kan ,doe het dan niet! )

lies_sparkle

Re: Weet iemand een wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:06

Hey TS,
Wat leuk dat je ook naar een shet kijkt.
Ik heb een jaar geleden ook een shet hengstje erbij gekregen.
Toen ik zo oud was als jij, stonden mijn pony's nog bij mijn ouders thuis.
Zij betaalden toen ook alles voor de pony en hadden hier ook de financiele ruimte voor.
Ik had een pony die altijd wat had, uiteindelijk hebben we er denk ik in 10 jaar wel meer dan 10.000 euro aan kosten aan gehad.
Dit was ook een shetlandpony. Dit hebben we met alle liefde gedaan en dat was het ook meer dan waard maar als jij buiten de stal, het eten en de regelmatige kosten (hoefsmid, da, wormenkuur) niet zoveel op kan hoesten raad ik het je niet aan.
Momenteel heb ik twee pony's thuis staan. Het hengstje heb ik heel snel gecastreerd. Dat ging niet goed samen met mijn andere ruin. Nu zijn ze beste vrienden.
Wel is het zo, ik kan bij een spoedgeval geld lenen van mijn ouders tot een bepaald bedrag wat we hebben afgesproken.
Daarnaast heb ik zelf nog een flinke spaarpot staan voor als ze iets hebben, maar vergeet niet, ook shets zijn dieren en hebben zorg nodig.
Ik heb de pony's nu aan huis staan en ben alleen voor eten en vloerbedekking ongeveer 100 per pony per maand kwijt. Ze staan in een paddock.
Als ik jou was zou ik eerst lekker kijken voor een verzorgpony voordat je er echt aan begint want jij bent dan ook helemaal verantwoordelijk voor de pony en het blijft een levend dier.

Succes! :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:13

Ts je zit in een hele dure regio met slechte grond. Een weitje voor het hele jaar door ga je moeilijk kunnen vinden en zeker niet voor 50 euro.

Zo heb ik laatst de dierenarts laten komen voor een inenting en meteen een ontworming spuit. Was 90 euro kwijt, dat zijn dus wel dingen waar je rekening mee moet houden

Art_Ificious

Re: Weet iemand een wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:48

Als je echt 18 bent zoals in je profiel staat kan je ook een studentenjob doen. En hiervan alles sparen en over een half jaar heb je dan zeker genoeg opzij om een buffer te hebben. Ik zou dat doen en pas als je voldoende opzij hebt staan beginnen kijken voor een pony en weide.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:21

Ik ga mee met de rest, als je geen geld hebt voor een castratie zou ik als ik jou was nog even doorsparen.
Ik ga er van uit dat je geen ruim budget hebt en daar de €50 op is gebaseerd?
Misschien is het handig om voor jezelf eens een jaar overzicht te maken en te kijken wat je ongeveer op jaar basis kwijt bent aan kosten zoals DA, Hooi (voor 50 vind je geen wei inclusief hooi), entingen etc. En wat er aan inkomen (zover je dat hebt) bij jou binnen komt.
Misschien kunnen je ouders daar bij helpen, dan heb je een beter inzicht in de kosten en wat je nog aan inkomen eventueel overhoudt om eventueel opzij te zetten voor onverwachte dierenarts kosten.

Mocht je daar hulp bij nodig hebben mag je me ook pb'en

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:28

Jetta schreef:
Een pony moet met een andere pony staan, niet met andere dieren. Jij woont toch ook niet met een chimpansee?

Nee? Ik wel hoor. En met een giraffe en een kudde waterbuffels.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:44

Adjepatatje8 schreef:
Er wordt hier gevraagd of iemand een wei weet. Ik zie hier alleen maar adviezen over castratie en wel of niet aan een pony beginnen.

Je vindt de vragen aan ts niet redelijk?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:51

Nabster schreef:
Jetta schreef:
Een pony moet met een andere pony staan, niet met andere dieren. Jij woont toch ook niet met een chimpansee?

Nee? Ik wel hoor. En met een giraffe en een kudde waterbuffels.

Heel bijzonder, Nabster. Maar jij hebt daarnaast de vrijheid om andere mensen op te zoeken, of juist niet. Paarden en ponies horen met soortgenootjes te zijn.