De reacties op je vraag zijn waarschijnlijk niet wat je verwacht had - maar het zijn goedbedoelde adviezen van mensen die zelf paarden houden en de mogelijkheden en moeilijkheden kennen.
Ten eerste klopt het dat paarden en pony's niet echt gelukkig worden van andere dieren als maatje. Ze spreken een heel andere lichaamstaal en hebben andere behoeftes. Daarom kunnen ze nooit een ander paard/pony als gezelschap vervangen. En zonder gezelschap is al helemaal geen oplossing omdat paarden echte groepsdieren zijn.
Je weet vast dat het vinden van een wei of stal me passend maatje voor een hengst bijzonder moeilijk is. En, als ik het zo lees, is stalling/wei bij jou in de streek sowieso al schaars; dan wordt het met een hengstje gewoon nog vele malen moeilijker.
Tenslotte nog iets over de castratie, die het vinden van een wei weer wat eenvoudiger zou maken. Ik heb geen ervaring met castratie, maar ik hoor hier prijzen rond de 120,-€ genoemd worden. Dat is voor een behandeling door een dierenarts echt niet zo veel geld. Vaak ben je meer kwijt. En ook shetjes hebben dure behandelingen nodig: inenten, ontwormen, hoefsmid,... Dat zijn kosten waar je sowieso rekening mee moet houden als je een paardje wil gaan houden.
Heb je over al deze dingen echt goed nagedacht en er bruikbare oplossingen voor gevonden?