Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:51

Heel zwart wit gezien is een paard een luxe product. Dat terzijde, ga je een verantwoordelijkheid voor een dier aan: is er iets aan de hand dan kost dat vrijwel altijd een flinke duit met geld.
Tenzij er al een paard is wat met wat hangen en wurgen met een bijstandsuitkering wel bekostigd kan worden voor uit nood, vind ik niet dat je de lasten en kosten kunt dragen van een bijstandsuitkering. Die is daar niet voor bedoeld.

Ik heb geen slechte baan, maar ik hou weinig over voor "mezelf" nadat alles voor het paard betaald is en mijn maandelijkse spaarbedrag voor de buffer die ik doorlopend opbouw voor onvoorziene (dierenarts) kosten er af zijn.

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:52

nessinator schreef:
Ik zie dat je nieuw bent op bokt. Wat er bedoeld wordt is dat sommige mensen expres topics met moeilijk haalbare vragen stellen en erop aansturen om zo veel mogelijk bokkers tegen zich in te krijgen, in ieder geval niet om serieus genomen te worden.
Als serieus antwoord op jouw vraag: Ik heb even snel opgezocht hoe hoog een bijstandsuitkering is, en daar kan je in combinatie met huur en boodschappen geen paard van onderhouden, want:
- stalling: 24/7 buiten is vaak de goedkoopste optie: €100 per maand
- Hoefsmid: Geen hoefijzers: €30,- per 2 maanden (15 pm)
- Voer: Ik doe met een zak van €30 aan mineraalbrok ongeveer 6 maanden + nog een zak van €20 luzerne waar is zo'n 2 maanden mee doe = €15 per maand
- Onderhoudskosten (tandarts): reken op €20 per maand
- Aanschaf/onderhoud tuig: Dit verschilt, ik doe bijvoorbeeld al 20 jaar met hetzelfde hoofdstel, maar laat wel elk half jaar mijn zadel nakijken = €10 pm
Dan ga ik ervan uit dat je geen wedstrijden wilt rijden en het dus niet nodig vindt je paard in te enten, en dat je er überhaupt niet mee op pad wilt dus geen trailer hebt.
Zit ik al aan €175 per maand. En dat is een zeer conservatieve, naar beneden afgeronde schatting, aanschafkosten van paard, hoofdstel en zadel niet meegeteld, en al helemaal onverwachte dierenartskosten buiten beschouwing gelaten, en geloof me, die kunnen heel snel heel hard oplopen.

De meeste mensen schatten zo'n €500,- per maand voor hun paard nodig te hebben ([VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?). Dat is waarom de meeste mensen al bij voorbaat vraagtekens hebben bij jouw topic.

Bedankt voor je reactie en de uitleg. Dat is niet mijn intentie van het topic zoals ik al schreef. Ik vroeg het mij oprecht af naar aanleiding van onder andere een ander topic op dit forum. Ik zal ook eens kijken in het topic dat je plaatst.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:54

Funkybean schreef:
Xyris schreef:
Punt is gewoon dat er altijd onvoorziene kosten komen kijken bij het hebben van een paard.

Heb je geen gedonder op stal en ben je gedwongen te verhuizen naar een (duurdere) plek, dan breekt je beugelriem wel af. En wordt je hoofdstel niet aan flarden getrokken omdat je paard schrikt dan breekt je zadelboom wel omdat je met paard en al op je plaat gaat.

Dan zijn er tuurlijk de vaste kosten, 1x in de 6 weken hoefsmid -> als je geluk hebt.
Inentingen.
Zadel controleren, bijvullen, vervangen, of fysio want er is 'iets'.
Dan weer even dierenarts want last van gaskoliek oid.

En dat zijn nog maar de standaard dingetjes.

Hoe zit het als je paard echt ziek is? Paarden zijn toch relatief fragiele beesten. Ene dag ben je nog aan het boscrossen, de volgende dag staat ie op 3 benen of erger. Kan je een paar weken stalling op een kliniek betalen met alle toeters en bellen eraan? (Dat loopt in de duizenden, soms tienduizenden euros). Als je dat niet kan: Niet aan beginnen. Je verantwoording voor een dier is van begin tot eind en alles er tussenin, zonder compromis.

Dat is een feit, maar ik geloof dat je een paar duizend euro op je spaarrekening mag hebben als je een uitkering ontvangt.

Je lijkt wel aardig te weten hoe de vork in de steel zit m.b.t. het houden van paarden. Ik zou zeggen, als je ten aller tijde beschikking kan hebben over zeg, 3000-5000 euro, dus ook als een probleem terug zou blijven komen, en je daarnaast in je eigen levensbehoeften kan voorzien: Waarom niet (al vermoed ik dat dat wat teveel gevraagd is, tenzij je een suikeroompje hebt ofzo).

Ik begrijp dat je nu graag wilt weten hoe of wat mbt de bijstand, maar wat hier inderdaad al wordt gezegd: Ga er niet mee te koop lopen als je toch besluit een paard te houden/kopen. Veel mensen liggen krom en werken zich helemaal naar de kl*te om rond te kunnen komen, dus een droom als een paard zit er dan niet bij in en niet iedereen begrijpt altijd de complexiteit of achtergrond van de bijstand.

Succes!

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:56

Xyris schreef:
Je lijkt wel aardig te weten hoe de vork in de steel zit m.b.t. het houden van paarden. Ik zou zeggen, als je ten aller tijde beschikking kan hebben over zeg, 3000-5000 euro, dus ook als een probleem terug zou blijven komen, en je daarnaast in je eigen levensbehoeften kan voorzien: Waarom niet (al vermoed ik dat dat wat teveel gevraagd is, tenzij je een suikeroompje hebt ofzo).

Ik begrijp dat je nu graag wilt weten hoe of wat mbt de bijstand, maar wat hier inderdaad al wordt gezegd: Ga er niet mee te koop lopen als je toch besluit een paard te houden/kopen. Veel mensen liggen krom en werken zich helemaal naar de kl*te om rond te kunnen komen, dus een droom als een paard zit er dan niet bij in en niet iedereen begrijpt altijd de complexiteit of achtergrond van de bijstand.

Succes!

Nee, dat maakte ik al uit op uit één van de reacties welke hier voorbij komt. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:58

Funkybean schreef:
Xyris schreef:

Succes!

Nee, dat maakte ik al uit op uit één van de reacties welke hier voorbij komt. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Is toch ook niet vreemd?

Maar nogmaals, waarom de vraag?

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 01:00

Mindim schreef:
Is toch ook niet vreemd?

Zoals ik al schreef ben ik niet uit op een discussie. Dat is jouw mening en die respecteer ik. Echter hebben ik en anderen daar een andere mening over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:00

Funkybean schreef:
Mindim schreef:
Is toch ook niet vreemd?

Zoals ik al schreef ben ik niet uit op een discussie. Dat is jouw mening en die respecteer ik. Echter hebben ik en anderen daar een andere mening over.

Wat is dan jouw mening in deze?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:12

Ik ben blij dat ik een heel goed betaalde baan heb en dan alsnog gaat het er soms harder uit dan het erin komt.

Kan het? Ja vast wel. Zou ik het willen? Nee dank je. Ik vind het toch wel heel fijn om mijn dieren alles te kunnen geven wat ze nodig hebben zonder financieel in de knoei te komen. Maar goed, ik kan een ander niet zeggen hoe die zijn leven in moet delen, dus ieder z’n keus.

Je wil niet zeggen wat je reden is voor dit topic. Maar mocht je nog aan een paard willen beginnen dan wil ik je nog een tip geven. Kijk even naar het topic Wat kost een paard nou werkelijk.

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:36

Het is niet te doen.
Ik heb een wajong uitkering en kom amper de maand rond. Ik heb gelukkig een bijrijdpaard waar ik niet overdreven veel voor hoef te betalen.
Zag echter afgelopen week een programma op tv ' de andere kant van nederland' waar mensen in de schuldsanering zitten en een paard hebben. Hoe ze dat doen is mij vrij onduidelijk.
Gemeentes en uitkeringsinstanties controleren op bezit en uitgaves.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:37

Iemand in de bijstand die een paard koopt verklaar ik niet goed bij zijn hoofd.

Daarnaast maakt het me ook boos. Ik en vele anderen werken ons de pestpokken om overal vervolgens het volle pond voor te moeten betalen en moet naast 40 uur werken, een huishouden met 2 pubers, sociale verplichtingen en mantelzorg echt tijd creëren om van mijn paard te genieten.

Bijstand prima maar investeer in opleiding met baangarantie en zorg dat je eruit komt voordat je aan een paard/hond etc. begint.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:47

Ik kan het niet aanraden, ja het ene paard is goedkoper dan het andere.
Maar na een paar jaar ben je wat ouder, dus mesten en andere zware klusjes worden moeilijker.
Het paard wordt ook ouder met bijbehorende pijntjes en benodigde supplementen.
Bijrijders haken dan af omdat het paard niet meer elke dag kan springen (beetje overdreven gezegd).
En als je niet het geluk hebt dat paardlief na een gelukkig leven dood gevonden wordt in de wei is het een bittere pil als je geen ander plekje kan vinden als weidemaatje (paard moet weg wegens zwangerschap, verhoogde vaste lasten of te veel dierenartskosten)
Ik weet wel van iemand die door donaties veel voor elkaar heeft gekregen, maar hoe die het deed was alsnog hier en daar zwart bij mijn weten.
Een bijrijd- of verzorgpaard daarentegen zou dan weer een super oplossing zijn. Als je tenminste zuinig met andermans spullen om kan gaan.
Het is iedereen die graag met paarden omgaat zeker gegund, maar het blijft een luxe.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:48

Het kan wel, als je bijvoorbeeld niet rookt, geen kinderen hebt, geen auto, en een goedkope woning. En je hebt goedkope stalling nodig en je kunt niet regelmatig lessen of op wedstrijd gaan. Bovendien moet je al je extraatjes als bijvoorbeeld je verjaardagsgeld en vakantiegeld besteden aan je paard. Maar het kan.

Als je al een paard hebt en je komt in de Bijstand, dan hoef je echt je paard niet direct weg te doen. Ga je sterk in inkomen achteruit, dan moet je uiteraard wel snel andere maatregelen nemen om geld te besparen. Je mag in de Bijstand een spaarpotje hebben, en dat moet je dus ook wel hebben voor je paard. Ook mag je paard niet te veel waard zijn, want het telt mee voor je vermogen en dat mag niet te hoog zijn. Daar kijken ze naar als je Bijstand aanvraagt.

Ik heb in een ver verleden kort in de Bijstand gezeten, met een eigen paard. Ik woonde toen nog bij mijn ouders dus dat was financieel geen probleem. Ik was er ook vrij snel weer uit.
Daarna heb ik vrijwel altijd vlak boven bijstandsniveau gezeten qua inkomsten, en toch altijd een paard gehad. Ik durf wel te zeggen dat hij nooit iets tekort is gekomen. Als de kosten opliepen dan beknibbelde ik wel weer ergens anders op, niet zelden op mijn eigen eten. Het kan, maar het is een groot offer. Achteraf twijfel ik wel eens of ik daar wel goed aan gedaan heb, want er was geen geld voor andere dingen in het leven, dus dat heeft altijd on hold gestaan. Ik weet niet of ik dat weer zo zou doen. Maar nogmaals, het kan. Of je het moet willen is een ander verhaal.

Als je al in de Bijstand zit dan zou ik geen paard aanschaffen. Dat is een veel te groot financieel risico en je hebt de financiële flexibiliteit niet om dat te dragen. Bovendien kun je zo'n grote kostenpost waar je je ook nog emotioneel aan gaat hechten beter kwijt zijn dan rijk.

Veel mensen denken dat als je in de Bijstand zit je dan ook gelijk bij de voedselbank loopt etc. Maar dat hoeft zeker niet. Het ligt helemaal aan je omstandigheden. Zeker als je niet al te lang in de Bijstand zit en verder geen schulden oid hebt, dan hoeft dat helemaal niet dramatisch te zijn. Helaas weet je dat meestal niet van tevoren.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 24-12-19 01:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:50

Wat een bizar asociale reacties in dit topic, letterlijk.
Ik word er misselijk van. :r
Alsof mensen voor hun lol de bijstand in gaan en een ander wat te zeggen heeft over hoe deze mensen hun geld uitgeven, kom nou toch even heel gouw zeg. :n
De kosten die het houden van een paard met zich meebrengt lopen ontzettend uit een en het ene paard is het andere niet, maar het is zeker niet onmogelijk.
Wel zal het moeilijker zijn dan met een goed inkomen en het ligt erg aan hoe diegene zijn prioriteiten stelt. Een vetpot zal het niet zijn want dat ís de bijstand al niet.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:53

Denk dat het echt afhankelijk is van je situatie.

Heb je al een paard of wil je er een kopen? Ben je in staat om weer te gaan werken en een goed inkomen te krijgen?

In sommige situaties zal het best voor jaren te doen zijn. Als je een partner hebt en jullie zitten beiden in de bijstand mag je al ruim 12.000 spaargeld hebben.. Als alleenstaande ruim 6.000.
Waar liggen je prioriteiten? Heb je een auto? Ga je vaak op stap? Sta je elke dag een half uur te douchen en heb je de verwarming altijd op 21 graden? Ben je lichamelijk in orde of heb je een dure verzekering/eigen risico?

Ik zou het zeker niet aanraden, maar ja, alles kan. Mensen met een redelijk inkomen houden vaak echt niet veel meer over omdat zij geen toeslagen etc krijgen. Laat staan als je particulier moet huren.

Maar zonder uitkering kan je wel meer sparen. Of door een koophuis minder hypotheekkosten dan je aan huur betaald.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 01:55

Lastige discussie dit altijd.
Ik ben door een medische misser ik gok 80% kans zeker blijvend arbeidsongeschikt.
Ik val in de wajong.
Toch heb ik mijn pony, maar ik woon thuis en ik mag daar gewoon blijven.
Daarbij staan mijn ouders garant voor mijn pony mocht ik het niet redden.
Maar echt ik zou zeggen doe het niet.
Mijn pony bleek al gauw een kluns wat her en der hechtingen kostte, moet ipv elk jaar elke 6 maanden naar de tandarts en blijkt cushing te hebben.
Medicijnen kosten €30 per maand voor cushing en dan krijgt hij echt niet veel.
Oh en hij past enkel bucas dekens die ik nooit fatsoenlijk tweedehands kon vinden.
Nu lukt alles, maar dankzij mijn thuisfront wat zorgt dat dit kan.

Het uwv weet ook dat hij er is, en zij zijn heel blij met mijn pony, hij zorgt dat ik minder zorg nodig heb en elke dag frisse lucht krijg.
Daarbij levert het sociaal contact op en ik help op stal met kleine dingen, waarmee mijn kansen qua belastbaarheid vergroten en dus kans op ooit weer werken vergroten.
Ik voldoe daardoor ook aan alle eisen, ik zorg dat manegepaarden met slechte gebitten dat ze slobber krijgen en geef medicijnen.
Dat zeven dagen per week, en dat is werk wat ik net redt met wat tools om het lichter te maken.
Gevolg: iedereen is blij zo.
Ik doe tenminste iets wat wel lukt, en ik kan het zelf indelen wanneer ik het doe, dat is voor mij lastig, vaste tijdsafspraken trekt mijn lijf niet.
Ofwel het uwv is blij met dat ik happy ben en dat mijn kansen zo optimaal zijn, en ik ben blij dat ik nog wat nuttigs bijdraag op deze manier.

Maar dat is dus enkel mogelijk door mijn ouders, en omdat ik thuis woon.
Een paard kost bakken geld, de bokker in de bijstand met paard had dit jaar een crowdfunding voor de kosten van dit paard..
En ze eet zelf liever droog brood dan dat het paard weggaat, ze bespaart imo op haar eerste levensbehoeften.
Kan ook niet anders, maar ik vind dat not done.
Ik raad het je af het te doen, ik hou enorm veel van mijn pony en zonder hem zat ik hier niet meer, maar wat kost het veel geld.
En duidelijk: ik kom niks tekort, ik kan prima met geld omgaan en doe concessies.
Maar op mezelf wonen zit er niet in, simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 02:04

BarbaLala schreef:
Alsof mensen voor hun lol de bijstand in gaan en een ander wat te zeggen heeft over hoe deze mensen hun geld uitgeven, kom nou toch even heel gouw zeg. :n
De kosten die het houden van een paard met zich meebrengt lopen ontzettend uit een en het ene paard is het andere niet, maar het is zeker niet onmogelijk.
Wel zal het moeilijker zijn dan met een goed inkomen en het ligt erg aan hoe diegene zijn prioriteiten stelt. Een vetpot zal het niet zijn want dat ís de bijstand al niet.

Waarom vind je het bizar asociaal?

Wij moeten ons een slag in de rondte werken om paarden te kunnen veroorloven en tevens aan al onze belastingplichten te voldoen. En we dragen graag ons steentje bij om solidair te zijn met degenen die het financieel minder hebben. Maar als daar paarden van gehouden worden, dan is de bijdrage in basisbehoeften schijnbaar toch niet zo hoognodig.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 02:13

Mindim schreef:
BarbaLala schreef:

Waarom vind je het bizar asociaal?

Wij moeten ons een slag in de rondte werken om paarden te kunnen veroorloven en tevens aan al onze belastingplichten te voldoen. En we dragen graag ons steentje bij om solidair te zijn met degenen die het financieel minder hebben. Maar als daar paarden van gehouden worden, dan is de bijdrage in basisbehoeften schijnbaar toch niet zo hoognodig.

Je wilt de mensen die roken en in de bijstand zitten ook de kost niet geven. Roken is ook geen basisbehoefte en is ook luxe (naast dat het heel dom is). Iemand hoeft zich niet te verantwoorden hoe hij/zij zijn geld uitgeeft. Als je elke dag droog brood en rijst eet maar je hebt wel een paard, of je rookt, of je pakt zo veel mogelijk festivals, of je hebt een alcoholprobleem of een ajax-seizoenskaart, dat zijn onze zaken niet. Iemand in de bijstand is aan de rest van de maatschappij geen uitleg verschuldigd over waar dat geld blijft. Bijstand betekent niet ineens dat je geen recht op privacy meer hebt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 02:27

Tja ik begrijp de reacties wel.
Stalling betalen met bijstand zal idd geen probleem zijn. Zeker niet in een goedkopere regio.

Maar wat als het dier naar de da moet?
En ja je mag spaargeld hebben, maar dat is niet veel hoor. Want er wordt gesproken over vermogen, niet spaargeld. Echter bezittingen als bv een auto, motor of een paard worden meegerekend.

Net even op gezocht.
Een alleenstaande mag een totaal vermogen hebben van 6.120 euro. Dat lijkt een flink bedrag, maar stel je hebt een auto die je kocht in betere tijden ( dus geen barrel van 700 euro) en die nog 4000 euro waard is. Heb je nog maar 2.120 euro over....nou dat ben je sowieso al kwijt in je paard, dus nee; je hebt geen spaargeld, want je zit al aan de max die je mag hebben. Dus de gemeente zegt dan; ga eerst je spaargeld maar opvreten, we zien u over 2 maanden wel weer terug ( of langer; ligt eraan hoeveel spaargeld je hebt)
Dus geen buffer voor kliniek of andere calamiteiten.

Geen probleem als je een paard hebt die nooit wat mankeert en tot de laatste dag gezond door de wei loopt om op een nacht dood om te vallen.
Realiteit is dat de meeste paarden wel wat meer kosten dan alleen stalling en af en toe hoefsmid en tandarts.

Dus ben het wel met degenen eens die zeggen dat het not done is; een paard kopen terwijl je in de bijstand zit. Want zolang alles goed gaat is er niks aan de hand....tot het niet meer goed gaat en er een zak geld open getrokken moet worden.......daar sta je dan met je bijstand....en het paard is vervolgens de dupe

MissBmx

Re: Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 02:31

Paard hebben en dan in de bijstand komen tja dat kan en dan zal je een verrekt goed financieel plan moeten maken.
In de bijstand zitten en dan een paard kopen tja sorry maar ga dan eerst maar eens werken of een opleiding/ cursus volgen ( ik heb het dus niet over iemand die medisch niet in staat is om te werken), Mijn inziens kan je nl ook wel een paar uurtjes werken als je in staat bij een eigen paard te verzorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 02:50

Haarbal schreef:
[
Je wilt de mensen die roken en in de bijstand zitten ook de kost niet geven. Roken is ook geen basisbehoefte en is ook luxe (naast dat het heel dom is). Iemand hoeft zich niet te verantwoorden hoe hij/zij zijn geld uitgeeft. Als je elke dag droog brood en rijst eet maar je hebt wel een paard, of je rookt, of je pakt zo veel mogelijk festivals, of je hebt een alcoholprobleem of een ajax-seizoenskaart, dat zijn onze zaken niet. Iemand in de bijstand is aan de rest van de maatschappij geen uitleg verschuldigd over waar dat geld blijft. Bijstand betekent niet ineens dat je geen recht op privacy meer hebt.

Ik zag het op tv, in de bijstand, wel roken, maar tevens melden dat je geen geld hebt om schoenen voor je kind te kopen. Net zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 04:16

Funkybean schreef:
Xyris schreef:
Punt is gewoon dat er altijd onvoorziene kosten komen kijken bij het hebben van een paard.

Heb je geen gedonder op stal en ben je gedwongen te verhuizen naar een (duurdere) plek, dan breekt je beugelriem wel af. En wordt je hoofdstel niet aan flarden getrokken omdat je paard schrikt dan breekt je zadelboom wel omdat je met paard en al op je plaat gaat.

Dan zijn er tuurlijk de vaste kosten, 1x in de 6 weken hoefsmid -> als je geluk hebt.
Inentingen.
Zadel controleren, bijvullen, vervangen, of fysio want er is 'iets'.
Dan weer even dierenarts want last van gaskoliek oid.

En dat zijn nog maar de standaard dingetjes.

Hoe zit het als je paard echt ziek is? Paarden zijn toch relatief fragiele beesten. Ene dag ben je nog aan het boscrossen, de volgende dag staat ie op 3 benen of erger. Kan je een paar weken stalling op een kliniek betalen met alle toeters en bellen eraan? (Dat loopt in de duizenden, soms tienduizenden euros). Als je dat niet kan: Niet aan beginnen. Je verantwoording voor een dier is van begin tot eind en alles er tussenin, zonder compromis.

Dat is een feit, maar ik geloof dat je een paar duizend euro op je spaarrekening mag hebben als je een uitkering ontvangt.

Volgens mij mag je niet sparen als je een uitkering krijgt. Dan word je gekort op je uitkering. Geld dus ook voor de bijstand. Dan zou je dat contant moeten doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 04:20

Haarbal schreef:

Met roken en alcohol heb je alleen jezelf te pakken.
Met festivals of een seizoenskaart verhongert een paard niet.

Ja het zijn luxe artikelen, maar je treft er niemand mee als er een keer iets mis gaat. Met een paard trekt die aan het kortste eind, die is afhankelijk van jou.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 04:26

Onali schreef:
Haarbal schreef:

Met roken en alcohol heb je alleen jezelf te pakken.
Met festivals of een seizoenskaart verhongert een paard niet.

Ja het zijn luxe artikelen, maar je treft er niemand mee als er een keer iets mis gaat. Met een paard trekt die aan het kortste eind, die is afhankelijk van jou.

@Onali, dit was niet bedoeld om het houden een paard in de bijstand goed te keuren maar ging puur over het feit dat je aan niemand verantwoording hoeft af te leggen over hoe je je geld uitgeeft, als reactie op het standpunt van Mindim. Sommigen hebben een paard, anderen gaan roken, zuipen of stappen. Dat is iemand zijn eigen keus en daar heeft verder niemand iets mee te maken. Of het slim is, is idd een tweede ;)
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 24-12-19 04:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 04:28

Daar heb je gelijk in, maar het houden van dieren vind ik toch iets anders dan de andere genoemde zaken.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 04:30

Dat ben ik 100% met je eens, maar dat is een andere discussie. Het ging mij even puur om de privacy om je geld uit te mogen geven zoals je wilt. Waar dat geld vandaan komt en hoeveel het maandelijks is maakt daarbij niet uit.