Heleennn schreef:Ik denk dat die mevrouw twee verschillende systemen door mekaar haalt. Je kan een trainer zoeken en zeggen "hallo ik ik wil mijn paard verkopen, jij moet hem daarvoor klaarmaken en dan ook verkopen", en dat is inderdaad een situatie waarin je gewoon maandelijks stalgeld betaald maar dat de trainer voor de geleverde diensten een stuk van de verkoopprijs krijgt. d
De andere optie is dat je naar een trainer gaat en zegt "hallo ik heb een paard en kan hem zelf niet trainen, jij moet dat voor me doen tot ik zelf weer aan de slag kan", dan betaal je iedere maand stalgeld en kosten voor het trainen van je paard (alsof je les zou nemen bij die persoon, gewoon geleverde diensten).
Jij zit duidelijk in de tweede optie vanaf het begin, dat jij nu dus zegt dat je beslist hebt om je paard te verkopen betekent enkel dat je trainer binnenkort een paard minder op stal heeft staan. Het paard gaat gewoon weg. Zeker als jij alle afspraken gemaakt hebt (en je dus volledig houdt aan het idee achter optie 2, dat er door de trainer enkel getraind moet worden), filmpjes gemaakt hebt etc... denk ik dat je hier absoluut niet in mee moet gaan. Moest de trainer via connecties je paard verkopen is het een ander verhaal, maar als ze echt niet meer heeft moeten doen dan wat ze vanaf het begin deed heeft ze geen recht op een deel vd verkoopsprijs imo.
Dat is toch niet zo? Plots beslist TS om haar paard te verkopen. Dus kom je naar verhaal 1, waar de trainer dan al het paard getraind heeft (mss zelf meer verkoopbaar gemaakt heeft dan ervoor). Logisch dus dat je bij een verkoop ook denkt aan die trainer en dan is 10% gewoon heel gebruikelijk. Stel dat ze nu niet wil doorgaan, zal ze allicht toch in een situatie belanden waar ze en stalling en training zal betalen en bij verkoop een commissie verschuldigd zal zijn.