Paard verkopen via commissie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:09

Heleennn schreef:
Ik denk dat die mevrouw twee verschillende systemen door mekaar haalt. Je kan een trainer zoeken en zeggen "hallo ik ik wil mijn paard verkopen, jij moet hem daarvoor klaarmaken en dan ook verkopen", en dat is inderdaad een situatie waarin je gewoon maandelijks stalgeld betaald maar dat de trainer voor de geleverde diensten een stuk van de verkoopprijs krijgt. d

De andere optie is dat je naar een trainer gaat en zegt "hallo ik heb een paard en kan hem zelf niet trainen, jij moet dat voor me doen tot ik zelf weer aan de slag kan", dan betaal je iedere maand stalgeld en kosten voor het trainen van je paard (alsof je les zou nemen bij die persoon, gewoon geleverde diensten).

Jij zit duidelijk in de tweede optie vanaf het begin, dat jij nu dus zegt dat je beslist hebt om je paard te verkopen betekent enkel dat je trainer binnenkort een paard minder op stal heeft staan. Het paard gaat gewoon weg. Zeker als jij alle afspraken gemaakt hebt (en je dus volledig houdt aan het idee achter optie 2, dat er door de trainer enkel getraind moet worden), filmpjes gemaakt hebt etc... denk ik dat je hier absoluut niet in mee moet gaan. Moest de trainer via connecties je paard verkopen is het een ander verhaal, maar als ze echt niet meer heeft moeten doen dan wat ze vanaf het begin deed heeft ze geen recht op een deel vd verkoopsprijs imo.

Dat is toch niet zo? Plots beslist TS om haar paard te verkopen. Dus kom je naar verhaal 1, waar de trainer dan al het paard getraind heeft (mss zelf meer verkoopbaar gemaakt heeft dan ervoor). Logisch dus dat je bij een verkoop ook denkt aan die trainer en dan is 10% gewoon heel gebruikelijk. Stel dat ze nu niet wil doorgaan, zal ze allicht toch in een situatie belanden waar ze en stalling en training zal betalen en bij verkoop een commissie verschuldigd zal zijn.

BigOne

Re: Paard verkopen via commissie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:13

Maar Bulck, op afspraak prima maar in dit geval had de trainer maar één ding te doen, paard op niveau houden . En daar werd 600 per maand voor betaald. En de trainer wist ongetwijfeld de periode voor verkoop dat het dier verkocht ging worden en dan had ze moeten zeggen dat ze commissie wou. Dan had de verkoper hier mee kunnen instemmen of het paard op kunnen halen maar niet achteraf.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:15

Die 10% is inderdaad heel normaal, maar dat word inderdaad wel van te voren afgesproken. Mevrouw heeft in mijn ogen niks te vragen. Ik vind het ook raar dat ze daar nu ineens mee aan komt. Heb je haar al gevraagd waar ze dit op baseert of wat haar beweegredenen hierin zijn? Na aanleiding van dat gesprek met haar, zou ik haar misschien gewoon uit fatsoen bij de verkoop van het paard haar iets geven voor het voorrijden. Hoeveel dat is is aan jou.
Het is natuurlijk wel zo dat zij extra tijd spendeert om jou paard zo goed mogelijk voor te stellen, en misschien eventuele vragen van de aspirant kopers beantwoord.

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door flitzz op 20-11-19 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:20

De 10% commissie ziet volgens mij in de praktijk voornamelijk op trainers die paarden verkoopklaar maken, dus een heel ander geval dan de TS. TS heeft het paard daar gebracht voor training tijdens haar eigen blessure en komt nu voor de situatie dat ze het paard moet verkopen. TS doet alles daarvoor zelf, behalve het voorrijden (daar ze niet kan rijden). Een niet afgesproken spontane commissie van 10% is dan van de zotten. Dat je de trainer een extra vergoeding biedt voor extra werkzaamheden die zijn verricht (zorgen dat het paard er netjes uitziet voor een potentiele koper, etc.) vind ik wel netjes, maar 10% commissie is niet redelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:25

Zij heeft hem gewoon in training, ze heeft voor de verkoop niks moeten doen. Niks meer dan ze had moeten doen als ie niet verkocht werd alleszins.

TS; is de vraag voor commissie meteen gekomen toen je het had over verkopen ivm je blessure of kwam die pas nadat de kopers er waren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:30

Ayasha schreef:
Zij heeft hem gewoon in training, ze heeft voor de verkoop niks moeten doen. Niks meer dan ze had moeten doen als ie niet verkocht werd alleszins.

Dat is niet waar. Voorrijden van paarden voor verkoop vergt wat extra werk, het is immers niet mensen toe laten kijken als je aan het trainen bent, maar op komen dagen wanneer de kopers komen, dingen laten zien naar hun wensen, en een gesprek aangaan over het paard. Dat is een inzet die wel iets waard is, maar geen commissie, als die niet is afgesproken.

Waar het allemaal om draait is dat het niet vanzelfsprekend is en ook niet wettelijk vastgesteld, dus dat je van te voren afspraken moet maken.
Als er niet over gesproken is, kan ze er niet achteraf aanspraak op maken. Dat kan ze natuurlijk wel proberen, maar het heeft geen gevolgen als verkoper weigert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:35

Ts, het risico zit er in dat wanneer je nu zegt dat je niets extra gaat betalen , zij zegt van haal het paard maar op en doe het zelf maar(wat je niet kunt) . Ik zou de dame laten weten dat jullie het daar nog even uitgebreid over hebben wanneer het dier verkocht is. Of je dan alsnog wat geeft is aan jezelf maar dit is pure chantage van haar.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:35

bigone schreef:
Maar Bulck, op afspraak prima maar in dit geval had de trainer maar één ding te doen, paard op niveau houden . En daar werd 600 per maand voor betaald. En de trainer wist ongetwijfeld de periode voor verkoop dat het dier verkocht ging worden en dan had ze moeten zeggen dat ze commissie wou. Dan had de verkoper hier mee kunnen instemmen of het paard op kunnen halen maar niet achteraf.

Maar we kennen de afspraken tussen beiden niet. Jij stelt dat de trainer enkel het paard op niveau moest houden. Is dat zo? ik denk dat je voor dat geld wel genoeg mensen wat kan laten rondrijden. Als je een trainer betaalt, verwacht je meer. Zeker als je over meerdere maanden spreekt, immers blijf je zelf ook niet stilstaan.

Maar ok idd daar hebben/hadden ze een afspraak over; 600EUR/maand.

Plots verandert TS van idee en gaat ze toch willen verkopen. Haar revalidatie zal meespelen, maar allicht ziet ze ook een goed getraind paard dat mss wel wat kan opleveren.
En plots is dan de trainster de boosdoener, omdat die een marktconforme commissie vraagt?

Zonder de trainingen, het voorrijden, de planning en tijd als er klanten zijn, had TS een paard dat al maanden stilstond en dus allicht minder commercieel verkoopbaar was.

Het enige is idd dat ze er beiden even voor rond de tafel hadden moeten gaan zitten, alvorens de eerste potentiële klant kwam. Maar bon een tweede bezichtiging duidt toch al op een grotere interesse en mogelijke reële verkoop, dus zullen er toch knopen doorgehakt moeten worden.
10% is dus geheel gebruikelijk, maar je zou uiteraard nog anders overeen kunnen komen.

Maar in dit soort verhalen zijn er altijd twee kanten We horen nu enkel de kant van TS. Je zet een paard geen maanden bij iemand in training waar je niet mee overeenkomt. Dus ff communiceren en open kaart spelen. Vertel de trainster dat je er niet op gerekend had en dit niet bijgeteld hebt bij de prijs en ga dan zoeken naar een oplossing die beiden past. Eerder dan met een vingertje te wijzen, want ze zijn allebei de fout ingegaan door het niet te bespreken.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:01

Ik zou zelf voor 600 euro per maand wel verwachten dat de trainer mijn paard wel ook echt traint en niet alleen maar rondjes hobbelt / op niveau houdt (ook als die 600 euro inclusief stalling is al lees ik in de OP dat die 600 euro puur voor de training is). Als het alleen gaat om beweging geven / op niveau houden kan je ook een bijrijder regelen en die zou je zelfs nog kunnen vragen om een bijdrage omdat het dan een soort "lease" is. Tenzij het misschien een enorm leip paard is waar je niet zomaar iedereen op kunt zetten.

600 euro per maand is mijns inziens een prima vergoeding voor trainen van een paard en wat de eigenaar daarna doet het het paard, lijkt me de keuze van de eigenaar (terug nemen en zelf doorgaan of verkopen met misschien meer waarde dan voor aanvang van de training). Voor die twee kijkers het paard even opzadelen en voorrijden lijkt me een stukje service wat je kan bieden als trainer en als je het echt te veel moeite vindt kan je er een vergoeding voor vragen. Maar dan is 10 % van het geld voor het paard in mijn ogen echt veel en veel te veel. Want zoveel extra tijd heeft het nou ook weer niet gekost (er vanuit gaande dat dit paard wel wat meer dan 2000 euro op gaat brengen).

Ik zou dus niet akkoord gaan met die 10 % commissie en evt wel akkoord gaan met een vergoeding voor het extra werk. Ik zou wel het gesprek vriendelijk ingaan en niet direct roepen "Nee doe ik niet". Uiteindelijk zal je een serieus gesprek over die commissie waarschijnlijk pas hebben nadat die kijker voor de tweede keer is gekomen (dat zou ik ook voorstellen) en dan staat die trainer natuurlijk ook niet mega sterk voor onderhandelingen. Er was van tevoren niks afgesproken en inmiddels heeft ze het werk al gedaan. Ze zou hooguit kunnen roepen dat het paard dan per direct weg gaat, maar dat lijkt me ook overdreven. Ik zou vragen zoals andere bokkers suggereren vragen welke werkzaamheden ze vergoed wil krijgen. Vermeerdering van waarde zit m.i. in die 600 euro per maand. Misschien wil ze wel haar uren vergoed krijgen voor het voorrijden / aanwezig zijn en van mijn part zelfs voor "de huur van de bak" tijdens die periode.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:03

Maar als ts het paard nu weer naar huis had gehaald omdat ze zelf weer zou gaan rijden (dat was toch eigenlijk haar bedoeling) dan had de trainster toch ook niets extra gekregen?Nee ik vind het erg flauw van de trainster om nog te proberen er meer geld uit te halen. En stom ook want door dergelijk inhalig gedrag maak je geen reclame voor jezelf. Een goede naam komt te voet maar vertrekt te paard. In dit geval zelfs letterlijk!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:15

anjali schreef:
Maar als ts het paard nu weer naar huis had gehaald omdat ze zelf weer zou gaan rijden (dat was toch eigenlijk haar bedoeling) dan had de trainster toch ook niets extra gekregen?Nee ik vind het erg flauw van de trainster om nog te proberen er meer geld uit te halen. En stom ook want door dergelijk inhalig gedrag maak je geen reclame voor jezelf. Een goede naam komt te voet maar vertrekt te paard. In dit geval zelfs letterlijk!

Maar dat is hier het geval niet... Plus dat is vaak een rotstreek die ook uitgehaald wordt en idd zonder zaken op papier sta je dan als trainer nergens. Dat inhalige is in dit verhaal op allebei van toepassing, dus maar net vanuit welk standpunt je het bekijkt.

Door schade en schande zal een trainer dat ook wel leren. Als TS haar paard nu weghaalt, zal ze allicht toch in een scenario komen dat een trainer geld vraagt voor stalling en training en commissie bij verkoop. Dus bottomline zal dat niet veel veranderen en mss nog meer tijd en geld kosten (nieuwe combinatie, nieuwe ideeen etc)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:21

Bulck, ik snap je wel hoor, het kost ook extra tijd voor de stal om het paard voor te rijden, netjes te maken en afhankelijk hoe vaak dit is gebeurt zou ik een bedrag van bvb 50 per uur afspreken. Maar ze hadden, vooral de ruiter waar het paard in training staan, dit meteen duidelijk moeten maken en niet nu er serieuze interesse is. En 600 per maand is een net bedrag, bij een gp die ik ken kost het 900 pm excl de extra kosten voor wedstrijden waarbij dus benzine kosten, afschrijving vrachtwagen, startgeld en uren extra in rekening worden gebracht. Maar dat is met een doel, zo hoog mogelijk in de sport krijgen en verkoop.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:23

TS inhalig? Je betaalt iemand voor een dienst. Niet meer en niet minder. Als ik een keukenboer 10k betaal voor een nieuwe keuken en verkoop vervolgens m'n huis voor 30k extra geld, gaat er ook geen commissie naar de keukenboer omdat die heeft bijgedragen aan de waardestijging van mijn huis. Die ís namelijk al betaald. Hetzelfde geldt hier voor de trainster. Die ís al betaald voor haar diensten, ongeacht wat er verder met het paard gebeurt. Als TS gewoon zelf thuis om een getraind paard verder zou rijden, was er ook niets aan de hand.

Bottomline: de werkzaamheden verbandhoudende met de verkoop (contact met koper, advertenties, etc.) heeft TS zelf gedaan. Als er al extra werk is verricht door de trainster, bestaat dat uit het voorrijden en kunnen ze daar wel een vergoeding voor overeenkomen. Maar commissie uit verkoop valt buiten de verleende opdracht, dus kan de trainster niet nu ineens claimen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:32

Noukie schreef:
Doorgaans is het óf commissie, óf trainingsgeld. En sowieso, wat de anderen ook zeggen, wordt dit vooraf besproken. Niet gek laten maken dus..
Succes!

Dat vind ik niet, 600 euro in de maand is veel geld als je het moet betalen. Maar dat is 20 euro per dag, voor 20 euro per dag je stallen huren, personeel wat komt mesten en opzadelen, rijden, btw, verzekeringen... Als je het zo telt is het niet veel, zeker gezien het feit dat je hier in de regio al zomaar 350 uitgeeft aan stalling. Maar misschien liggen de prijzen in andere regio's lager.

Op veel stallen die ik ken waar de focus op de opleiding ligt en niet op de handel, is het inderdaad om toch enige winst te maken zo dat je trainingsgeld betaalt, mocht het paard dan een keer verkocht worden (of dat nu is door actief te adverteren of omdat er iemand op wedstrijd naar vraagt), dan betaal je als eigenaar 10% commissie over dat bedrag. Ik vind het dus niet raar of ongebruikelijk dat ze dit percentage vraagt, maar lekker gecommuniceerd is het natuurlijk niet.

Heb je een stallingscontract getekend? Daar had het in moeten staan. Als zij dit van te voren niet aan jou vermeld heeft dat ze zo werkt, en dit ook niet in haar contract heeft staan, dan is dat imo volledig haar eigen schuld en moet ze daar nu niet mee aankomen. Dat is voor haar een wijze les voor de volgende keer, niet voor jou.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:40

Als iemand anders klanten voor jou paard heeft, is de commissie inderdaad over het algemeen 10% van de verkoopprijs.

Maar als je een paard ergens in training hebt staan, dan betaal je voor de training.
Wanneer je dan zelf klanten hebt voor het paard, is het niet normaal om mensen waar het paard ik training staat 10% te geven. Want ik dit geval heeft de verkoop niks met commissie te maken, aangezien de klanten via jou zelf komen.

Dan is het natuurlijk nog aan jezelf of je na de verkoop nog met een “x” bedrag naar de persoon gaat waar het paard in training heeft gestaan, als bedank voor de training en goede zorgen mbt de verkoop.

Maar ik zou niet zomaar akkoord gaan met de 10%.
Punt 1 is het niet gebruikelijk om 10% te betalen van de verkoopprijs aan de trainingsstal als de klanten niet via hun zijn gekomen.
Punt 2 dit bespreek je normaal voor de verkoop en ga je niet achteraf meededelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:44

mylittlejoy schreef:
TS inhalig? Je betaalt iemand voor een dienst. Niet meer en niet minder. Als ik een keukenboer 10k betaal voor een nieuwe keuken en verkoop vervolgens m'n huis voor 30k extra geld, gaat er ook geen commissie naar de keukenboer omdat die heeft bijgedragen aan de waardestijging van mijn huis. Die ís namelijk al betaald. Hetzelfde geldt hier voor de trainster. Die ís al betaald voor haar diensten, ongeacht wat er verder met het paard gebeurt. Als TS gewoon zelf thuis om een getraind paard verder zou rijden, was er ook niets aan de hand.

Bottomline: de werkzaamheden verbandhoudende met de verkoop (contact met koper, advertenties, etc.) heeft TS zelf gedaan. Als er al extra werk is verricht door de trainster, bestaat dat uit het voorrijden en kunnen ze daar wel een vergoeding voor overeenkomen. Maar commissie uit verkoop valt buiten de verleende opdracht, dus kan de trainster niet nu ineens claimen.

Maar dat geldt opnieuw voor beiden. De trainster had inderdaad beter niet voorgereden en TS had het mss beter op voorhand moeten afspreken. TS verwacht dan toch ook zomaar dat de trainster nu plots een paard verkoopbaar moet maken en tonen. Dat is evengoed de afspraak niet geweest. haar dienst was het paard trainen voor TS, niet voor een mogelijke kandidaat koper. Dat is dus het geschil en daar zullen ze een oplossing in moeten vinden. Allebei zijn ze redelijk naief en zullen nu argumenten aanhalen die in hun straatje passen, en deze zullen ook zeker ergens grondslag hebben.

Ts heeft bvb wel een verkoopfilmpje en/of foto's gemaakt, maar wie heeft gereden en gerealiseerd? welke accommodatie/setting gebruikt? Filmpje gemaakt/gepubliceerd met instemming van de trainster voor verkoop?
En trainster is mss te nonchalant of te goedgelovig en erin meegegaan, denkend dat ze idd de gebruikelijke 10% zal krijgen. Ken er genoeg die zo onprofessioneel werken en waar er door mindere communicatieve skills geprofiteerd wordt. Ken ook genoeg eigenaren die daar heel onduidelijk of zelf heel stil/vaag rond worden als het zover is. En onduidelijkheid is dus vaak een bodem om een geschil te krijgen. De trainster is geen crimineel en TS heeft allicht ook geen slechte bedoelingen. Dus enige raad die ik kan geven is dat ze even de koppen bij elkaar steken en naar een oplossing werken die hen allebei bevalt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:49

Commissie betalen (het percentage kun je over discussiëren in dit geval) aan de persoon die jou helpt je paard te verkopen is normaal. Mits dit vooraf is afgesproken.

Als ik het goed lees is hier vooraf niks over afgesproken, dus kan de amazone jou niet opeens achteraf om commissie gaan vragen, naar mijn mening.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:53

mylittlejoy schreef:
TS inhalig? Je betaalt iemand voor een dienst.

Dat hangt ervan af wat de trainer in kwestie als dienst aanbiedt. Stel dat die twee diensten aanbiedt.
1. Paard trainen = 600 euro per maand
2. Paard trainen voor verkoop = 600 euro per maand + 10% van de verkoopprijs paard

TS kiest voor dienst 1. Geen probleem. Trainer levert dienst, klant betaalt dienst. Maar dan ergens onderweg verandert de klant de dienst. Eigenlijk kiest ze voor de duurdere optie. Wat moet je dan als trainer doen? Toch de prijs van dienst 1 blijven hanteren? Dan kan iedere klant die dus eigenlijk dienst 2 wilt, eerst met dienst 1 akkoord gaan en dan ergens na een paar weken/maanden "gratis" switchen naar dienst 2.

Uiteraard was het allemaal netter geweest om dit vooraf duidelijk te communiceren, dat wel, maar ik vind niet dat de trainer echt helemaal fout zit.
Ik zou dus gewoon open en vriendelijk het gesprek aangaan en elkaars verwachtingen afstemmen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:54

Lastige situatie.
Laat ik voorop stellen dat ze dit vooraf met jou had moeten bespreken, en niet achteraf.

Als bij ons op trainingsstal paarden te koop staan gaat dat eigenlijk altijd op commissie maar, dan zorgen wij ook voor advertentie, foto's, filmpje, promotie online en op fb, de eerste contacten met potentiele kopers enz enz.
Maar stel wij hebben dit allemaal gedaan en de verkoper komt zelf met een koper aan, dan nog zit er volgens mij commissie aan.

In dit geval heb je alles zelf gedaan behalve het rijden waardoor ik heel goed snap dat het raar en niet eerlijk voelt om 10proc af te geven. Ik zou er eens goed met haar over praten en wellicht op een tussenoplossing komen.
Zij heeft er extra werk in gestoken, maar jij zeker ook.

Wat ik wel heb gemerkt is dat dat commissie verhaal toch wel het eerste is waar trainers over beginnen.... De eerste vraag als ze navraag doen voor een paard bij je is ' is de prijs inc of ex de commissie?'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:54

Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten (maar dan uit tijdgebrek) en inderdaad ook zelf kopers gezocht.
De betaaldee ruiter reed wel voor bij de kijkers maar verder werd niets getoiletteerd of zo (gewoon borsteltje klaar met mestvlek en al bij wijze van spreke).
We hebben juist vooraf gezegd dat zij niet op commissie basis verkoopt omdat het paard in de normale prijsklasse viel en dan voor haar en voor mij amper nog wat te halen zou zijn als zij actief tijd moest stoppen in klanten zoeken.
In jouw geval zou ik wellicht nog aanbieden om voorrijden voor kijkers op uurbasis te vergoeden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:01

Gini schreef:
mylittlejoy schreef:
TS inhalig? Je betaalt iemand voor een dienst.

Dat hangt ervan af wat de trainer in kwestie als dienst aanbiedt. Stel dat die twee diensten aanbiedt.
2. Paard trainen voor verkoop = 600 euro per maand + 10% van de verkoopprijs paard

TS kiest voor dienst 1. Geen probleem. Trainer levert dienst, klant betaalt dienst. Maar dan ergens onderweg verandert de klant de dienst. Eigenlijk kiest ze voor de duurdere optie. Wat moet je dan als trainer doen? Toch de prijs van dienst 1 blijven hanteren? Dan kan iedere klant die dus eigenlijk dienst 2 wilt, eerst met dienst 1 akkoord gaan en dan ergens na een paar weken/maanden "gratis" switchen naar dienst 2.

Uiteraard was het allemaal netter geweest om dit vooraf duidelijk te communiceren, dat wel, maar ik vind niet dat de trainer echt helemaal fout zit.
Ik zou dus gewoon open en vriendelijk het gesprek aangaan en elkaars verwachtingen afstemmen.

IMO zou de trainer dan in deze (revalidatie TS) wel enige redelijkheid aan de dag kunnen leggen en ipv gewoon te zeggen "ik wil 10%" zeggen "he, kunnen we eens afspreken om die verkoop te bespreken want......." en kijken of ze op een beleefde, fatsoenlijke manier tot een uitkomst kunnen komen waar beide tevreden mee zijn. Het lijkt me dat TS niet voor haar lol al 7 maanden aan het revalideren is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:03

Klopt helemaal, vandaar dat ik ook een open en vriendelijk gesprek aanraad. :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:06

Gini schreef:

Maar als je dienst 2 zou afnemen, neem je ook een heel ander pakket af. Het paard wordt dan specifiek voor de verkoop getraind, getoiletteerd, er wordt gebruik gemaakt van het netwerk van de trainster en de trainster verricht werkzaamheden voor het voor een zo goed mogelijke prijs verkopen van het paard. Al die werkzaamheden zijn in dit geval niet verricht.

Daarnaast is het maar de vraag of het paard meer waard is geworden. We weten niet met welk niveau het paard daar is gebracht en nu is. Wie weet was het paard al aardig op niveau en is deze simpelweg op niveau gehouden door de trainster (met het doel van TS om na revalidatie zelf weer verder te gaan). Ik bedoel, anders kan je heus goedkopere oplossingen vinden om je paard in beweging te houden terwijl je revalideert. Dan is het toch niet redelijk om 10% van een verkoopprijs af te moeten staan omdat iemand - die je daar nota bene voor betaald hebt - 7 maanden hem op niveau heeft gehouden?

Overigens lijkt het mij dat trainers voor alleen trainen een hoger maandbedrag in rekening brengen dan bij voorbereiding voor verkoop, juist omdat daar een stukje commissie bovenop komt bij verkoop.

Ik ben het met je eens dat partijen in gesprek moeten gaan en dat de trainster wel een vergoeding verdient voor de extra diensten die buiten de training vallen (zoals het voorrijden). Een commissie vind ik echter niet reëel.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:08

bulck schreef:
Heleennn schreef:
Ik denk dat die mevrouw twee verschillende systemen door mekaar haalt. Je kan een trainer zoeken en zeggen "hallo ik ik wil mijn paard verkopen, jij moet hem daarvoor klaarmaken en dan ook verkopen", en dat is inderdaad een situatie waarin je gewoon maandelijks stalgeld betaald maar dat de trainer voor de geleverde diensten een stuk van de verkoopprijs krijgt. d

De andere optie is dat je naar een trainer gaat en zegt "hallo ik heb een paard en kan hem zelf niet trainen, jij moet dat voor me doen tot ik zelf weer aan de slag kan", dan betaal je iedere maand stalgeld en kosten voor het trainen van je paard (alsof je les zou nemen bij die persoon, gewoon geleverde diensten).

Jij zit duidelijk in de tweede optie vanaf het begin, dat jij nu dus zegt dat je beslist hebt om je paard te verkopen betekent enkel dat je trainer binnenkort een paard minder op stal heeft staan. Het paard gaat gewoon weg. Zeker als jij alle afspraken gemaakt hebt (en je dus volledig houdt aan het idee achter optie 2, dat er door de trainer enkel getraind moet worden), filmpjes gemaakt hebt etc... denk ik dat je hier absoluut niet in mee moet gaan. Moest de trainer via connecties je paard verkopen is het een ander verhaal, maar als ze echt niet meer heeft moeten doen dan wat ze vanaf het begin deed heeft ze geen recht op een deel vd verkoopsprijs imo.

Dat is toch niet zo? Plots beslist TS om haar paard te verkopen. Dus kom je naar verhaal 1, waar de trainer dan al het paard getraind heeft (mss zelf meer verkoopbaar gemaakt heeft dan ervoor). Logisch dus dat je bij een verkoop ook denkt aan die trainer en dan is 10% gewoon heel gebruikelijk. Stel dat ze nu niet wil doorgaan, zal ze allicht toch in een situatie belanden waar ze en stalling en training zal betalen en bij verkoop een commissie verschuldigd zal zijn.

Dat je paard beter gemaakt wordt (en dus ook verkoopbaarder) door training waarvoor je een professionele trainer betaalt, is logisch. Zou mooi zijn als dat niet het geval was, waar betaalt TS haar dan eigenlijk voor? Stel dat dit paard terug naar huis zou komen en dan een week later verkocht is, dan gaat TS toch ook niet 10% aan de trainer geven omdat die er maanden mee gewerkt heeft? Ik vind 10% ook gebruikelijk, daar zeg ik niets over. Zoals ik in mijn bericht al aangaf, als de trainer nu gebruik heeft gemaakt van haar netwerk en echt het contact met de (mogelijke) kopers gedaan heeft is het een heel ander verhaal. Maar nu plots 10% willen omdat het paard verkocht wordt... is niet hetzelfde imo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:55

Er zijn zelfs mensen die gratis een paard hebben mogen bijrijden,en als hij dan verkocht wordt vinden dat ze recht hebben op een deel van de verkoopsprijs. Daar heeft helemaal niemand recht op behalve de eigenaar van het paard. Ts heeft neem ik aan gewoon die 600 euro per maand betaald voor het trainen van haar paard terwijl zij revalideerde. Dat is wat afgesproken was. En wat ze nu verder met haar eigen paard wil doen (verkopen dus) dat is geheel aan haar.Ik zou haar aanraden het paard gewoon naar huis te halen en verder zelf alles te regelen.