Hoe vind je nu precies een instructeur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: Hoe vind je nu precies een instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:16

Emptywords, wat super! Dat moet net lukken :o

Sclimpre, nee, eigenlijk net niet. Ik geloof niet in dat hele "Bitloos heeft andere hulpen dan met bit", het is een andere inwerking, maar het werkt gewoon met druk. Daarom kunnen zoveel mensen ook heel erg droog de switch maken zonder er hard bij na te denken :j Ik krijg het net op mijn heupen als instructeurs "uitdrukkelijk" bitloos zijn, alsof het iets ongelofelijks speciaals is dat je helemaal anders aanleert. Of al die tralala errond. Zelfs de bitloze instructeurs geven de vibe dat bitloos enkel voor recreatie nuttig is of om rond te trippelen op buitenrit. Ik heb zowel met als zonder bit comfortabel gereden, en heb daarvoor mijn rijstijl niet hoeven aanpassen. Het is nogal een pet peeve, kan je zeggen :+

Ereste, die is spijtig genoeg erg ver van Leuven af := Ik heb academisch rijden ook vaak als saai ervaren, en mijn merrie nog meer dan ik :') Gaat nooit, nooit omhoog, maar toen wel. Na een halfuur enkel stap was mevrouw het kots en kotsbeu _O- Wel echt fijn dat zij niet zo is! :D

Bedankt voor de tips tot nu toe! :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:24

Ik vind het net een voordeel als een instructeur enkel les geeft in iets waar hij of zij (veel) ervaring mee heeft. Of er verschil is tussen met of zonder bit kan je alleen weten als je zelf uitgebreid geprobeerd hebt. Zo niet is het ook geen goed plan er les in te gaan geven. Dus alle begrip voor die instructeurs die er niet aan beginnen.
Mijn ervaring is ook dat bij gelijk welke instructeur je gaat les volgen de eerste lessen heel basic zijn. Kan een teleurstelling zijn en saai tonen, maar de basis is zo belangrijk dat er tercht altijd naar teruggegrepen wordt.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 17-09-19 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:25

Ik heb zelf eerst gelest bij een ruiter op dezelfde stal, was een periode dat ik zelf veel positiviteit nodig had en dat gaf ze zeker. Later werd afspreken moeilijk en waren we de lessen wat ontgroeid. Toen ben ik eerst naar een clinic van mijn huidige lesgeefster geweest, toen ging een stalgenoot daar heen voor een les en heb ik deze eerst volledig mee gekeken voor ik besloot zelf daar te willen proberen. Nu ben ik er erg tevreden maar het is wel wat verder en niet altijd makkelijk te plannen hierdoor.

De VLP lijst is inderdaad niet erg behulpzaam, je moet namelijk zelf mailen om hierop te komen. Dus veel lesgevers met klanten doen hier minder moeite voor of vergeten het gewoon. Initiators die net een diploma hebben worden er gewoon wel op gezet, daarom heb je er daar veel meer van :+

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:39

Sclimpre schreef:
Ik vind het net een voordeel als een instructeur enkel les geeft in iets waar hij of zij (veel) ervaring mee heeft. Of er verschil is tussen met of zonder bit kan je alleen weten als je zelf uitgebreid geprobeerd hebt. Zo niet is het ook geen goed plan er les in te gaan geven. Dus alle begrip voor die instructeurs die er niet aan beginnen.
Mijn ervaring is ook dat bij gelijk welke instructeur je gaat les volgen de eerste lessen heel basic zijn. Kan een teleurstelling zijn en saai tonen, maar de basis is zo belangrijk dat er tercht altijd naar teruggegrepen wordt.

Nu heb je wel een heel basic les en een halfuur stappen, natuurlijk :Y)
Dat verschil tussen bit en bitloos weet ik gelukkig zelf voldoende, daar hoef ik naar mijn mening geen specifieke instructeur voor te halen :j Als ze goed lesgeven maakt dat helemaal niet uit.

IlBuono, oef, ja, het staat echt vol met initiators :wow: Ik dacht dat zij ook moesten mailen, goed om te weten! Ik zou inderdaad ook best graag op verplaatsing les volgen, maar de trailer is voor later dit jaar, en ik zou eerst graag terug de basics opfrissen thuis omdat mijn merrie nogal een hevig poppemieke is als ze de trailer ziet. Die is echt gék op op verplaatsing gaan, soms een beetje té 8)7

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:45

Kirania schreef:
IlBuono, oef, ja, het staat echt vol met initiators :wow: Ik dacht dat zij ook moesten mailen, goed om te weten!

Ja, misschien even duidelijker stellen, je moet inderdaad zelf mailen maar op de cursus vertellen ze dit dus dan doe je dat even snel, na x jaar daar weer aan denken is een andere natuurlijk!

Nu ik je verhaal lees denk ik dat we via facebook al contact hebben gehad! Mezelf even buiten beschouwing gelaten geef ik toe dat we geen makkelijke regio hebben voor les (vooral bij je thuis dan) dus als je me wat namen wil doorsturen ofzo wil ik daar ook altijd naar kijken (wat ik eventueel er al van getest heb :') )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:47

Soms is het ook gewoon een aantal proeflessen volgen en dan niet 1 maar 3 of zo. We hebben vroeger bij verschillende instructeurs gelest , ook GP ruiters en dat pakt echt niet altijd prettig uit omdat ze met hun hoofd bij gp zitten en echt niet altijd de weg erheen . Fijnste hebben we les gehad van een oude man, geen papieren maar wat een inlevingsvermogen en gevoel voor ruiter en paard en wat de mogelijkheden van de combinatie op dat moment was. Was zelf geschoold in Duitsland en ging op zijn oude dag rustig op elk paard zitten om even te voelen waar zeker aan gewerkt moest worden.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:50

Interessant topic! Ik ga eind van dit jaar verhuizen met mijn pony, ik ga naar bergschenhoek en paard gaat ook naar die omgeving berkel/zoeterwoude en ik moet dan afscheid nemen van mijn huidige zéér fijne instructrice. Ik heb verschillende gehad maar ben steeds weer bij haar teruggekomen. Mijn huidige pony is niet altijd even makkelijk en zij heeft zeer veel geduld, kennis en kunde waardoor ik haar volledig vertrouw en mijn pony met sprongen vooruit gaat.. vind het zo moeilijk om afscheid van haar te nemen en nu opzoek te gaan naar iets nieuws..

Ik heb al rondgekeken en advertenties bekeken maar lastig om te bepalen wat nou bij ons past..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:06

Sandra Habets, Janneke Koekhoven, Anita Stoops al benaderd?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 15:12

@IlBuono, oooh, dat ga ik dan zeker doen! En dat kan zeker :D We hebben letterlijk twee maneges in de regio en voor de rest is het vrij doods, inderdaad. Echt jammer. Dat van de initiators snap ik dan wel, gemakkelijker te onthouden zo :j

@bigone, zeker waar :j Ik heb er telkens twee of drie gehad per instructeur die ik tot nu liet komen. Ik kijk heel graag naar de vooruitgang van anderen in hun lesprogramma, om te zien of die ook daadwerkelijk vooruit geraken in hun rijden. Soms is dat echter niet het geval... Het hoeft absoluut niet de schuld van de instructeur te zijn, absoluut niet, maar als het echt de rode lijn wordt doorheen de lessers... :(

@nicolinex, ook lastig zeg! Kent zij niemand in de buurt van jouw nieuwe plek die wellicht bij jou zou passen?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:53

Kirania schreef:
Ereste, die is spijtig genoeg erg ver van Leuven af := Ik heb academisch rijden ook vaak als saai ervaren, en mijn merrie nog meer dan ik :') Gaat nooit, nooit omhoog, maar toen wel. Na een halfuur enkel stap was mevrouw het kots en kotsbeu _O- Wel echt fijn dat zij niet zo is! :D

Oei! Ik dacht je je wat in onze buurt woonde, was een piétsie verkeerd :o . Leuven is inderdaad ver :)

Mijn paard en ik hebben ook een paar heel saaie academische instructeurs gehad. Nu heb ik een heel braaf paard, maar één die wel graag veel afwisseling heeft, dus dat vlotte ook niet goed :D . Stout werd hij niet alleen héééél verveeld. Met Saskia overleg je waar je aan wilt werken, elke les. maar goed te ver weg dus geen optie voor jou helaas. Hopelijk vind je snel iemand. Het kan een lange zoektocht zijn hier in België.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:46

Oh, dan weet ik er nog wel eentje Bitloze professionals
Ik ben niet zo van de dressuur (wel van bitloos :) ) maar volgens mij mag je toch tot de M bitloos starten tegenwoordig ? In Nederland tenmiste.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 18:03

Jetm, België is lekker anti-vooruitstrevend op dat gebied :z Bitloos mag gewoon niet. Punt andere lijn. Enkel in WE tot op een zeker niveau omdat de organisatie niet samenwerkt met LRV of vlp, in TREC En endurance mag het. Dat is het dan. In het springen mag je volgens mij met een hackamore starten, maar daar zijn meningen over verdeeld en word er hardnekkig commentaar op gegeven.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:14

jetm schreef:
Oh, dan weet ik er nog wel eentje Bitloze professionals
Ik ben niet zo van de dressuur (wel van bitloos :) ) maar volgens mij mag je toch tot de M bitloos starten tegenwoordig ? In Nederland tenmiste.

In dressuur mag er in België inderdaad nog niet bitloos gestart worden.. en ik geloof dat bij jumping ook alleen een hackamore toegestaan is. De dressuur is ook gewoon minder uitgebreid dus ik geloof dat er ook minder mensen bij de bond aanvragen om toch bitloos toe te gaan staan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:18

nnicolex schreef:
Interessant topic! Ik ga eind van dit jaar verhuizen met mijn pony, ik ga naar bergschenhoek en paard gaat ook naar die omgeving berkel/zoeterwoude en ik moet dan afscheid nemen van mijn huidige zéér fijne instructrice. Ik heb verschillende gehad maar ben steeds weer bij haar teruggekomen. Mijn huidige pony is niet altijd even makkelijk en zij heeft zeer veel geduld, kennis en kunde waardoor ik haar volledig vertrouw en mijn pony met sprongen vooruit gaat.. vind het zo moeilijk om afscheid van haar te nemen en nu opzoek te gaan naar iets nieuws..

Ik heb al rondgekeken en advertenties bekeken maar lastig om te bepalen wat nou bij ons past..

Voor jou is het goede nieuws dan weer dat in die regio echt talloze (goede) instructeurs zitten! :)