Slachthuis beverwijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:30

Rije schreef:
@Marije: bedankt voor je uitleg. Zijn dit NVWA-regels of meer algemene richtlijnen? Want op de kliniek wordt niet geschoten, maar alleen ingeslapen. Dus als ik die optie niet wil voor mijn paard met pijn, dan heb ik dus geen keuze behalve kliniek (waar niet geschoten wordt)? Eigenlijk is er dus helemaal geen optie om een paard dat iets mankeert naar de slacht te brengen, begrijp ik dat goed?

Ik heb mijn atactische paard met pijn in 2011 naar Nijkerk gebracht en heb Jan toen duidelijk verteld wat de medische geschiedenis was en mijn overwegingen om mijn paard toch daarheen te brengen. Deze info was mij toen totaal niet bekend. Kan ik dat ergens teruglezen?

Vervoer van dieren naar een slachthuis wordt altijd gezien als commercieel transport.
Dit betekent dat de volledige transportverordening (VO EG 1/2005) van toepassing is.
Hierin staat dat alleen dieren die niet ziek of gewond zijn, zelfstandig en pijnvrij kunnen lopen mogen worden vervoerd
Wanneer men toch zieke of gewonde dieren of dieren met pijn vervoerd naar het slachthuis, kan dat een boete opleveren. Varkens, koeien, schapen, geiten, kippen maar ook paarden, mogen niet lijden door het transport naar het slachthuis.

Bij vervoer naar een dierenarts is de transportverordening niet van toepassing, hierdoor mag je dus zieke, of (ernstig) kreupele dieren wel naar een dierenarts vervoeren.

Daarnaast is er de voorgaande jaren nogal veel gebeurd mbt paardenvlees, fraude ed met paspoorten, fraude met paardenvlees dat als rundvlees verkocht werd, etc.
Hierdoor zijn de controles aangescherpt, waardoor veel slachterijen hun vingers liever niet meer branden aan paarden die wat mankeren en waarvoor zij als tussenstap voor de Rendac dienen.

Voor het slachten moeten alle dieren levend aan de dierenarts van de NVWA worden aangeboden ter beoordeling of ze geschikt zijn voor de slacht voor humane consumptie.
Hiertoe moeten ook de bijbehorende papieren, bij paarden dus oa het paspoort, worden gecontroleerd.
Een paard dat uitgesloten is voor slacht voor humane consumptie in het paspoort, moet wel door de dierenarts gezien worden, en wordt dan vervolgens op basis van het paspoort al afgekeurd.

Een dier wat bji de keuring voor het slachten door de dierenarts van de NVWA niet goedgekeurd wordt voor slacht voor consumptie moet bv ook verplicht door de kadaverdienst van de Rendac worden opgehaald, zo'n dier mag helemaal het slachtproces niet in. Moet dus apart worden geschoten en verbloed.
De kadaverdienst is een andere vrachtwagen van de Rendac dan de vrachtwagens die slachtafvallen die ter destructie moeten, komen ophalen.
Moet het slachthuis ook weer apart aanmelden dat de kadaverdienst ook moet komen.

Voor veel slachthuizen is dat allemaal bij elkaar tegenwoordig een reden om geen dieren meer aan te nemen die op voorhand al ongeschikt zijn voor humane consumptie.
Het levert hen alleen maar een hoop werk en gedoe op, terwijl het ze weinig tot niets oplevert.

Er zijn nog wel slachthuizen die het doen, geloof ik, maar ik ken lang niet alle slachthuizen in Nederland die paarden slachten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:03

Newport schreef:
NathalietjeB schreef:
Net gebeld maar hij zit voorlopig vol tot eind oktober, en begon over iets met het paspoort d'r moest iets inzitten ofzo en ik had mijn huiswerk niet gedaan, en ik snap er echt helemaal niks van.

Ik kon eerder niet reageren, omdat het topic op de verkeerde plek stond, maar je hebt hier al eerder een paard laten slachten. Dat heb je op Bokt geschreven. Waar zit dit maal de onduidelijkheid?

Omdat de eerste x dat ik mijn eerste pony daar had laten schieten, de boel werd geregeld voor mij (9,5 jaar terug)
Nu heb ik voor het eerst zelf moeten bellen (en dat belletje is al zwaar) , Waardoor je dus dingen voor het eerst hoort waar ik geen weet van heb.

Maar ondertussen contact met de kliniek, ga morgen horen hoe en wat en de data inplannen om haar te laten hemelen.

Laurora

Re: Slachthuis beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:10

Ik kan je helaas niet verder helpen met je vragen, maar wil je wel graag even sterkte wensen met het komende verlies :(:)
Je maakt een dapper besluit voor je paard, respect voor jou Y;(

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:15

Ik weet zo gauw geen adres, maar als Milk zoveel pijn heeft als je beschrijft zou ik haar gewoon laten inslapen. Ik ben zelf ook als de slacht kan dan kan het, maar ook al een aantal moeten laten inslapen omdat ze niet meer verhuisd konden worden. Vergis je niet hoeveel inspanning het is voor een gezond paard alleen al.
Sterkte!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 15:40

Dustinlover schreef:
Ik weet zo gauw geen adres, maar als Milk zoveel pijn heeft als je beschrijft zou ik haar gewoon laten inslapen. Ik ben zelf ook als de slacht kan dan kan het, maar ook al een aantal moeten laten inslapen omdat ze niet meer verhuisd konden worden. Vergis je niet hoeveel inspanning het is voor een gezond paard alleen al.
Sterkte!

Ze word ingeslapen morgen hoor ik van de kliniek hoe 't lopen gaat, en wat de data gaat worden.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:47

Heel veel sterkte ermee!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:58

Heel veel sterkte :(:)
Mocht je eerdere bezwaar tegen inslapen zijn vanwege "vechten" tegen de verdoving deel dit de DA die komt dan mee en vraag niet te bezuinigen op medicatie.
Ik heb zelf gelukkig nog nooit een paard tegen de verdoving zien vechten maar wel verschillende verhalen gelezen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:28

Heel veel sterkte Nathalie!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:14

Heel veel sterkte gewenst in deze nare periode Y;(

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:30

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing Y;(

Gigi1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:57

Nijkerk.

gaan heel rustig en goed met je paard om.vriendelijke man die veel begrip toont en rustig de tijd voor je neemt. Wij zijn er bijgebleven en het verliep zo rustig.mijn paard had vaak paniek en dit was bijna sereen. Voorheen was ik fel tegen slachten, maar mocht 1 van mijn andere paarden ooit iets mankeren(En er zijn geen opties meer) dan kies ik zeker weer voor deze weg.

Ik wens je heel veel sterkte