Bestaat mijn ideale pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:19

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:21

Geen idee wat je budget is, maar Stal Aarderhoeve in Achterveld heeft verschillende groepsstallen, waarbij ook één zonder weidegang. Schuilmogelijkheden, onbeperkt hooi, wordt gevoerd (alleen eventueel krachtvoer of supplement moet je zelf geven) en gemest, kastruimte beschikbaar.
Enige punt waar aan deze stal niet voldoet; je kunt er wel buitenrijden, maar geen dagtochten.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:41

neetoch schreef:
ik vind het een normaal bedrag eigenlijk; ze staan duidelijk volledig op hooi, want gras krijgen ze niet en dan is 100 per paard per maand geen idioot hoog bedrag. Zeker niet met de hooi prijzen van nu die hier bv nog niet gedaald zijn.

Ts heeft het over €100.- per week

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:45

Je hebt ook verpakt hooi (geen kuil) welke bv 90% droog is, wel ingepakt in plastic dus, geleverd op een pallet.
Dit kan je buiten opslaan, als extra zekerheid kan je er altijd een zeil over heen doen. Wellicht een optie?

Benzz

Re: Bestaat mijn ideale pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:51

Een 400 kg baal kost ongeveer 60 euro. Daar moet je per paard echt ruim voldoende aan hebben. Ze kunnen niet eens heel veel meer opnemen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:55

FrNo schreef:
neetoch schreef:
ik vind het een normaal bedrag eigenlijk; ze staan duidelijk volledig op hooi, want gras krijgen ze niet en dan is 100 per paard per maand geen idioot hoog bedrag. Zeker niet met de hooi prijzen van nu die hier bv nog niet gedaald zijn.

Ts heeft het over €100.- per week

Ja voor 4 paarden, dat is dan toch gemiddeld 100 per maand per paard.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:32

Benzz schreef:
Een 400 kg baal kost ongeveer 60 euro. Daar moet je per paard echt ruim voldoende aan hebben. Ze kunnen niet eens heel veel meer opnemen.

Hooi of voordroog?
Ik vind 100 per paard per maand erg veel, maar als je kleine pakjes hebt, ben je sowieso duurder uit.
Ik betaal 35 euro voor een ronde baal lang en grof voordroog, 350-400 kg

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:44

Een optie zou ook zijn Stal Hulkestein in Zeewolde, aan het bos, je kan uitrijden tot je er bij neervalt bij wijze van spreken. Ik weet alleen niet of daar hooi gevoerd wordt, dat zou je moeten checken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:18

Er zijn wel stallen waar t prima geregeld is .
Maar ken er geen in jouw regio
En voor vol pension betaal je al gauw 250/300 per paard .

Zou mezelf eens afvragen of je wel 3 paarden voor jezelf nodig hebt .
1 is al een hele luxe tegenwoordig.

Of verkoop er een aan je bijrijder.

Voor niks gaat de zon niet op he .
Je paarden kosten jouw geld
Dus je bijrijder zou bij moeten dragen .
Dan maar een andere bron aanboren om aan financieen te komen , zou ik zeggen

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:59

Princesj schreef:
MyrtheJ schreef:
Tenacity ranch in laren nog een optie? te vinden via de lijst van het nieuwe paard houden.

Volgens mij heb je daar wel staldiensten!

Idd. Minimaal 4x per maand staldienst waar je +-3 uur mee bezig bent. Voeren, poepscheppen, aanvegen. :) Verder past het in het plaatje. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat er plek komt aangezien het zo kleinschalig is en er recent nieuwe mensen zijn gekomen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:11

Dat is echt duur hooi!

Ik voer ook enkel hooi, paarden op een kale weide. 8€ per dag, 240€ per maand.
En ik spreek dan over 3 zware, grote trekpaarden die 's morgens het laatste pak hooi niet op hebben...
Dus 80€ per maand, per paard.

Ik denk dat je daar al zeker wat kunt besparen. Een boer uit de buurt die een lading hooi wil brengen tegen een vergoeding, dan ben je alsnog goedkoper uit denk ik...
Kostprijs zou ik nog delen ook, jij 3/4e en je stalgenoot 1/4e aangezien zij er ook van voert.

En dan een regeling treffen dat jullie om en om even elkaars paarden wat hooi geven.

edit: ik heb het dan ook nog over kleine pakjes, per pak 15kg à 4€

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:22

pff wat een zorgen kan je dan hebben..... paarden zijn duur en kosten veel tijd en geld.. en ik denk dat er op iedere stal wel iets is... bij ons heb je prachtige uitrij mogelijkheden naar strand en duin maar staan ze voor mijn gevoel relatief erg kort buiten. dit heb ik op kunnen lossen door een weide te huren en met een groep op rooster binnen en buiten te zetten maar dit kost ook weer energie en soms wat frictie in de groep....ik weet geen stal in je buurt maar wil je zeggen.. als je voor 90% tevreden bent over de huidige situatie moet je mss die andere 10% maar op de koop toenemen??? en voor je hooi mss een andere oplossing zoeken en je bijrijder mss wat meer klusjes laat doen ipv betalen???

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:22

Sure_lee schreef:
Ik ga nu zo'n 3 a 4 x per week naar stal. Als ik nu niet die zorgen zou hebben van voer regelen enzo zou ik ook 3 a 4 keer per week buiten rijden. Met in een bak rijden maak je mij en mijn paarden niet blij...

Als de paarden dichterbij zouden staan dan zou ik wellicht vaker gaan en dus nog vaker gaan buiten rijden.
Om dan steeds met de trailer te gaan zie ik niet zo zitten.

Concessies wil ik best doen. Maar dan weloverwogen. Daarom ben ik wel blij met dit topic. Want als het echt niet bestaat wat ik zoek..... moet ik het misschien maar zelf beginnen!
Haha nu ben ik daar niet toe in staat maar wie weet voor de toekomst.

Hmm dus ruim 5 uur reistijd. Even wat gedachtespinsels wellicht ter inspiratie :D

- Als je een stal dichterbij vindt, heb je al zo'n 3 uur over om een "dienst" te draaien op een niet volpension stal + je hoeft daar dan niet het voer te regelen elke week dus die tijd/stress bespaar je ook. En je bespaart benzinekosten. Overweeg eens om het volpension idee los te laten. Een keer poep scheppen in de week lijkt me een stuk minder stressvol dan elke week dat gedoe met hooi (uberhaupt trouwens, dan kan je ook voor een stal verder weg kijken eventueel)

- Hier in de omgeving is geen bos, maar zijn wel veel buitenrij-ruiters. Ze vermaken zich ook prima met buitenrijden in een niet-ideale buitenrij omgeving. Je zou het een kans kunnen geven wellicht.

- Haha en je eigen stal beginnen is wellicht ook ooit leuk. Ik zou er vanwege de verantwoordelijkheden juist niet aan moeten denken.

Meerdere keren per week de trailer pakken om je rit te kunnen maken lijkt mij ook niks nee, die optie valt in ieder geval af haha.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 15:22

Bedank voor alle goede tips. Ik ga nog langs bij een aantal stallen die hier genoemd worden.

Sommige had ik al benaderd waarvan er 1 een wachtlijst van 11 paarden had!

Qua hooi kosten valt er denk ik ook wel wat te besparen. Maar het moet niet onder doen voor de kwaliteit.
Ik heb in de buurt van stal dus nog niks kunnen vinden waar er een baal van 400 kg gehaald kan worden voor 60 euro. Mijn stalgenoot haalt morgen weer een baal en die kostte de vorige x 82,50. Is dan echt arm hooi. Daar doen mijn paarden het het beste op. Ze had laatst een keer kleine baaltjes gehaald. Die waren 11,50 per stuk. Daar schrok ik echt van. Maar ja, was al lang blij dat zij had gehaald.

Nadeel van verpakt hooi, wat in mijn ogen geen hooi is. Maar goed, je ziet dan niet wat je koopt. Zit er niet op te wachten om er een paar te laten komen, als ik die wel ergens mag leggen.... En dat er dan schimmel in zit ofzo.

Verder ben ik alle opties aan het laten passeren in mijn hoofd. Het verstandigste denk ik.... is 1 paard houden op een hele goede plek... dan maken de kosten niet zoveel uit. Want is altijd goedkoper dan nu per maand.
Maar ja, ik heb ze in eerste instantie gekocht met het idee dat ze bij mij dood zouden gaan....
Moeilijk.

Nog even voor de beeldvorming...
Toen ik aan paarden houden begon had ik er 4 en stonden ze aan huis. Had ik genoeg ruimte voor hooi opslag en kocht baaltjes in voor 3 euro per stuk.
Dit is 4 jaar lang de situatie geweest... Toen ging ik scheiden en verhuizen. Ben zo op deze stalling terecht gekomen. Ik kon daar ook wonen.
Heb 1 paard weggegeven en 1 verkocht. Want financieel kon ik maar 2 paarden in pension betalen.
Ik kreeg al snel een nieuwe relatie en verhuisde naar Huizen. Mijn paarden bleven op de stalling.
Na een jaar kreeg ik bericht dat het paard wat ik verkocht had toch niet aan hun wensen voldeed.
De reactie van mijn vriend was meteen: terugkopen... super lief. Dus met zijn hulp ook gedaan.
Daarom zijn het er inmiddels weer 3.

Zo hebben jullie in een notendop ook iets meer achtergrond info...

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:24

11,50 djeeeezzz dat is echt veel ja!
Ik betaalde 2 jaar geleden 3€ voor 15kg, en echt top hooi
Ik schrik echt van die prijs zeg!
Hier ook geen verpakt hooi, gaat de jongste van aan de jeuk

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:15

Je klinkt wijs en weloverwogen TS, succes met het gaan nemen van beslissingen! :+:

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:32

Lieve Sure_lee,

Ik denk inderdaad dat de ideale stal niet bestaat (helaas), je zit wel echt in een lastige situatie zeker omdat je paardjes nu verder ideaal staan (op de last op jezelf na dan). Ik persoonlijk denk dat je moeilijke beslissingen moet gaan maken, 3 paarden is gewoon heel veel werk en heel veel kosten wat in jouw huidige situatie gewoon niet ideaal is..
Als er iets is wat ik kan doen, laat het vooral weten!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:55

Ik zou toch overgaan op grof arm goed droog plastic verpakt hooi. Als je dat gelijk van het land inkoopt betaal je 30 euro voor een baal van 400/500kg en ben je nog maar 120 euro per maand kwijt als jouw paarden al zo knap zijn dat ze een hele baal per week wegvreten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:08

Zou je buiten onder zeil hooi kwijt kunnen? Naast het schuurtje bijvoorbeeld? Want dan zou je voor een maand (of 2) grote balen hooi kunnen laten komen. Dat scheelt al ontzettend in het gedoe. En dan alleen de baal waarvan je voert in het schuurtje (met behulp van je stalhouder). Zeker zolang het niet permanent regent (en uiteraard een goed zeil eroverheen, niet een flutzeiltje) scheelt dat al ontzettend.

Overigens vind ik 80-100€ voor 400kg hooi een hele normale prijs. Dat is 0.20-25€/kg. 60€/400kg heb je echt een mazzeltje mee in deze omgeving als je kleine hoeveelheden haalt. Wij betalen nu 6.25€/18kg, dus 0.35€/kg. Een grote hooileverancier levert wel (als goedkoopste) vanaf 5.25€/20kg hier in de omgeving, maar daar wisselt de kwaliteit steeds en hebben we ook regelmatig zandbalen van gehad, daar zijn we dus mee gestopt.

Corelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:03

Ik denk dat de perfecte stal inderdaad moeilijk te vinden is. Heel dicht in de buurt van jouw wensen komt nature Horse Paradise in Zeewolde. Een prachtige en heerlijke locatie voor paard en ruiter.
Succes.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:21

Ik zou toch ook voor verpakt gaan dan. Koop 1, snij hem open en voet hem, content, dan bestel je er direct 20 ofzo. Paar prikpaaltjes en draadje errond en klaar voor een paar maanden. Arm verpakt hooi is helemaal niets mis mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:56

Ik vind de prijs ook niet heel gek. Wij betalen 160 euro voor een ton hooi. Zowel graszaadhooi uit frankrijk als weidehooi. Thuisgebracht. De 100 kg balen weidehooi kosten hier 20 euro thuisgebracht.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:20

Heb niet alles goed gelezen maar zag ook Biddinghuizen voorbij komen.
Weet niet hoever dat is voor je maar weet dat een oude vriendin van mij daar woont en thuis een pensionstal heeft en heeft weer een plekje vrij
Leuke meid en dacht dat ze vlakbij bossen zit.
http://www.comfortstables.nl/
Dit is haar stal. Ook op facebook te vinden

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:30

Stal Ludmilla’s hoeve in Nijkerk past redelijk goed in jouw plaatje!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 20:42

Nav een tip uit dit topic ga ik de 31e mijn paardjes verhuizen. Ik neem er 2 mee. Penny blijft waar ze nu staat. Ik geef haar aan mijn stalgenoot. Zij is helemaal weg van Penny en dan kunnen de bijrijders/menners ook gewoon blijven komen.
In de tussentijd had ik al geregeld dat ik mee kon doen met hooi bestellen met stalgenoten en mocht het ook uit hun stal gebruiken. Ik zou een eigen stal krijgen voor opslag. Daarnaast als ik netten voor vulde dan hing de stal eigenaar dit 2 x per dag op.
Op zich ook een fijne oplossing. Maar niet voor alles wat het voor mij lastig maakte.

De nieuwe stal is 15 min rijden, kost 45% van wat ik nu per maand kwijt ben. Voldoet aan bijna al mijn eisen. Het enige is dat ze verpakt hooi voeren maar de kwaliteit is echt goed.
Ik ben blij! Maar vind het ook wel spannend.
Nu breekt de tijd aan van spulletjes opruimen en inpakken.