Gezocht stallen waar opbouw stalprijs kale huur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:48

cobiie schreef:
neetoch schreef:
Ik kan er met mijn pet niet bij iig; Als ik nu 10 min. verder dan waar ik nu nog woon, voor 90 euro per maand minder wel alle faciliteiten (rijbak, longeercirkel, prachtig bos met ruiterpaden), verzorging, ruwvoer/bodembedekking/krachtvoer heb, dan dat ik waar ik woon en huur kan krijgen.

Dat maakt nog niet dat de andere eigenaar dus maar de prijzen moet verlagen.
Jullie zijn vrij te gaan/staan waar jullie willen als het niet bevalt.
Tuurlijk kan je overleggen dat je voor bedrag x wel blijft staan maar nu bij bedrag Y vertrekt, maar dat is vaak het maximale wat je kan doen.

Hij heeft zelf deze opening aangedragen, als we kunnen tonen dat het op andere plekken goedkoper is dan past hij de prijs aan.

En weggaan, ja dat kan, maar niet makkelijk. De ene woont!! daar op het terrein. En ik heb een omheining van 2 meter hoog gaas en een dekhengst, dus makkelijk weggaan is het niet. En ik hou er wel van om alles zelf te doen en niet in pension te staan. Ik sta daar al 10 jaar he. Hij leent materiaal van me, ik injecteer zijn zieke geit zodat de da niet speciaal daarvoor moet komen, we passen op de beesten als ze op vakantie gaan. Hij lift mee op mijn apparaat en palen. Het mag nu wel weer van 2 kanten gaan komen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:52

ik betaal 45 per maand, kale huur. Is incl weidegang/paddock en gebruik rijbak en verlichting.
Is in Twente, dus vergelijkbaar met jou.

Wel de verplichting om lid te zijn van de rijvereniging waar de stallen van zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:54

Dat jij dat vindt betekent nog niet dat de eigenaar dat ook vindt. Ik zou, eer je deze discussie echt met 'm aan gaat, eens goed nadenken hoe snel je een geschikte stalling gevonden kan hebben voor je paarden. Onderschat een "kat in het nauw" niet. Houdt rekening met de mogelijkheid dat hij als je bewijs vindt, alsnog zegt "dan vertrek je maar daarheen."
Zeker gezien hij al een vakantiehuis gemaakt heeft van een deel van de stallen die je had zou het me niet verbazen als hij er soort van op aan het "wachten" is tot je gaat.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:55

Ik sta op een doe-het-zelf stal. een hectare weide met een kleine paddock, schuilstal, slowfeeder, een rijweide en afsluitbare zadelkamer. Stroom zit bij de prijs in, net als water. Onderhoud valt er ook onder, daar hoef ik niet voor te betalen maar ik help wel mee als er iets gedaan moet worden.
Ik betaal €75,- kale huur. Ik zi in Groningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:58

Ik krijg maandelijks een uitgesplitste factuur, waarbij de kale boxhuur 66 euro is. Dit is in de regio Utrechtse Heuvelrug, mét een uitloop en vrij mooie, open stallen. Hier is overigens geen BTW over berekend. Ik hoop dat je er wat aan hebt :j

peach2001

Re: Gezocht stallen waar opbouw stalprijs kale huur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 12:05

Tnx *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:08

De vraag die jij stelt kan niet beantwoorden worden TS. Je kan wel de prijsopbouw vragen maar iedereen heeft een andere prijs per vierkante meter gegeven, andere stallen staan (groter/kleiner, uit hout/gemetst, proffesionele stalopbouw, etc) grond die vruchtbaarder is of juist minder vruchtbaar. Dit zijn dingen die al een groot verschil kunnen maken in enkel en alleen de kale stal en grond prijs. Komt het water uit een put of via leidingwater etc.

Persoonlijk, als ik over jou situatie lees, zou ik in mijn handjes wrijven en de prijskwestie vanaf nu laten rusten. Je kunt altijd aangeven dat, indien de prijs nog eens omhoog gaat, je wat anders zoekt (en daar eventueel een termijn op plakken)

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:15

Als ik het zo lees mag je echt niet mopperen TS. Zelfs niet voor de omgeving waar jij nu zit.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:30

Als je nog wilt blijven zou ik het zeker niet op de spits drijven. Opbouw stalgeld op facturen van anderen zegt niet zoveel. Het is een fiscale verdeelsleutel overeengekomen met de fiscus (ongeveer 1/3 stal/voer/gebruik accommodatie).

Ik begrijp je stalhouder wel. Hij zit ondanks de prijsverhoging echt aan de onderkant van de markt. Nu weet je wat je hebt. Als je dit niet meer wil staat het het je vrij om verder te kijken.
Gezien zijn houding verwacht ik ook weinig rek in de prijs.

Mijn kale stalprijs op de factuur is 90 euro. Maar wil ik iets kaal huren wat ook nog vele malen kaler is dan de huidige stal dan ben ik minimaal 125 kwijt zonder hooi en zonder voorzieningen en een karige wei/zandbak achtig iets. En ik zit ook in de goedkopere regio.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 12:35

We doen dit op zijn verzoek hoor :') hij vraagt er om of we dit kunnen laten zien. Er wordt helemaal niets op de spits gedreven.

Duhelo schreef:
peach2001 schreef:

Ok, maar bij 90 per maand heb je 2x zoveel weide (=minder hooikosten) + omheining + piste + paddock en groot onderhoud wordt gedaan. Dat is hier allemaal niet voor 80 euro. In verhouding is het hier dus nog steeds duurder.

Ik weet dat het niet heel duur is, maar het is wel een belachelijke prijsstijging tegen inleveren van heel veel dingen incl privacy en veiligheid inleveren. Ze kunnen zo de 80 km weg op als ze losschieten met binnen of buiten doen.

Het groot onderhoud is in theorie hoor, wij lappen constant zelf de omheining op (dit jaar gaan ze alles vernieuwen omdat het echt niet meer anders kan, maar we hebben al ontelbare uren gespendeerd aan zelf onkruid maaien en de omheiningen weer eens op te lappen.)
Maaien is de laatste 3-4 jaar niet gebeurd, bemesten ook niet (dit jaar een van de weitjes, de rest niet, vorig jaar totaal niet), laat staan degelijke onkruidbestrijding.)
Maar we hebben idd meer gras, als het gemakkelijker is om te vergelijken: wij hebben ze ongeveer 5-6 maand per jaar volledig op gras, 6-7 maand per jaar (vorig jaar waren dat er 8 ivm de droge zomer) volledig op hooi. Dit is mss interessanter om eens de vergelijking uit te rekenen. (en het hooi betalen we aan 75 euro voor 350 kilo)
Ik kom gemiddeld aan 120 euro hooi per maand, 6 maand per jaar. Dus concreet = 90 euro stalgeld + 60 euro hooi per maand gemiddeld.

Hier incl hooi gemiddeld 105 per paard per maand bij 5 ponys (waarvan 2 nu bijna geen hooi eten), dus dat komt overeen. Als het oudje van 29 straks overlijd blijf ik wel 5 boxen betalen, minder mag ik niet afnemen, dus dan wordt het iets meer per paard. Ik doe dan zelf doorzaaien, bemesten, kapotte palen vervangen etc.

neetoch schreef:
Dat is idd in mij opgekomen. Dit is dus ook een laatste poging, voor ik ja ga zeggen tegen een andere woning. En waar ik nu sta is vol. Dus geen ruimte meer voor meerdere paarden van ts ook nog eens. Ts heeft er 5 en ik 1.

Ja maar ik wil ook niet weg of naar pension en ik rij nu al 250 per maand aan diesel en dat ligt nog verder weg dus al helemaal geen optie.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-07-19 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:15

Waarom ga je dan al 2 jaar de discussie aan?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 13:18

Horsy83 schreef:
Het is een fiscale verdeelsleutel overeengekomen met de fiscus (ongeveer 1/3 stal/voer/gebruik accommodatie).

Wacht, bedoel je hiermee dat de kale huurprijs fiscaal gezien ong even duur moet zijn als voer/bodembedekking is? en gebruik accommodatie? Wat valt daaronder? Nu is er alleen eigen weiland (niet gedeeld met anderen, vaste plek) en kale vaste boxen. Is dat wettelijk terug te vinden ergens?

DeMolenhoek schreef:
Waarom ga je dan al 2 jaar de discussie aan?

Omdat het kan :Y)

En omdat we mondelinge afspraken hadden die hij eenzijdig steeds bleef breken en wijzigen en hij dat al 10 jaar doet en ik al 10 jaar mopper op hem als hij dat doet en we al 10 jaar van de ene discussie in de andere glijden :')

We kunnen mopperen op elkaar alsof we al 20 jaar getrouwd zijn en toch gezellig bij elkaar op de koffie gaan, of zoals vrijdag zijn verjaardag vieren etc. En ik vind het juist daarom een belachelijke en plotselinge prijsstijging. Dus als hij dan een opening geeft, dan grijpen we die aan :j alleen al omdat het mooi is om hem erop te wijzen dat het wel degelijk mogelijk is :')
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-07-19 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:34

Dan zet je alles op papier. Ik weet niet of ik dit vermakelijk of triestig moet vinden :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:42

DeMolenhoek schreef:
Dan zet je alles op papier. Ik weet niet of ik dit vermakelijk of triestig moet vinden :n

Triestig, zonder twijfel. := Lieve stal-eigenaar.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 13:51

DeMolenhoek schreef:

Allebei, soms is het triest, soms is het vermakelijk. In dit geval hoop ik dat het voor ons erg vermakelijk gaat worden :Y) en daar kan hij ook om lachen hoor :j

Je kunt ook niet alles op papier zetten, de basis staat op papier maar kleinigheden, dingen die staan te gebeuren etc, dat niet.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:04

peach2001 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Allebei, soms is het triest, soms is het vermakelijk. In dit geval hoop ik dat het voor ons erg vermakelijk gaat worden :Y) en daar kan hij ook om lachen hoor :j

Je kunt ook niet alles op papier zetten, de basis staat op papier maar kleinigheden, dingen die staan te gebeuren etc, dat niet.

Maar de prijs staat niet op papier?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 14:13

Ayasha schreef:
DeMolenhoek schreef:

Triestig, zonder twijfel. := Lieve stal-eigenaar.

Ik mag hem graag, ik ben het vaker niet dan wel eens, we zijn water en vuur maar ook uit hetzelfde hout gesneden. Stalgenootje en ik zijn rasechte Rotterdammers dus voor de duvel niet bang. Anders was ik in de eerste maand daar al weg geweest. hij is geen doetje :n zeker niet. Daarom gaat het ook al zo lang goed :+

Ballard, alle prijzen staan op papier, de 600 voor 10, 550 voor 10, 900 voor 26, 700 voor 18, 500 voor 10 was de laatste en toen werd het 400 voor 5.

Dat is de correcte volgorde trouwens geloof ik. Allemaal met 2 hectare minimaal, alleen de laatste met een hectare.

Daarvoor huurde ik ergens anders 1,5 hectare 70 per box, en 1 gratis box trouwens, met 2 rijbakken longeerbak paddocks aan het bos. Daarvoor 50 per box 1,5 hec 1 rijbak, helemaal voor onszelf, geen eigenaar op het terrein. Bij beide ook zadelkamer en kantine.

En daarvoor had ik ze aan huis. En daarvoor 150 per maand buitengebied Rotterdam incl. Hooi en stro.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-07-19 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik compleet je verhaal kwijt ben met alle getallen waarvan ik niet meer begrijp wat je daar mee bedoeld. Ondanks dat hoop ik dat je in goed overleg met de verhuurder tot een prijs kan komen waar jullie beide tevreden over zijn. Toch betwijfel ik of het vergelijken met andere echt ‘eerlijk’ is. Dit aangezien de locatie, ruimte etc meespeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:27

Je spreekt al over meer dan 10 jaar geleden. Dat is geen vergelijkingsmateriaal. Of je gaat weg naar wat goedkopers of je blijft en stopt met klagen. Je gaat toch ook niet op vakantie om dan te zeggen: Ja maar 4 jaar geleden waren jullie de helft zo goedkoop, dus dat wil ik betalen. Ongeacht of jullie goed overeen komen of niet zal dit ook wel de spreekwoordelijke druppel hebben. Vraag is of je het zo ver laat komen.

Nogmaals kun je geen correcte vergelijking maken. Maar goed, ik hoop dat je deze situatie snel opgelost krijgt. 2 jaar energie en tijd, pfieuw. Respect.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:40

peach2001 schreef:
Horsy83 schreef:
Het is een fiscale verdeelsleutel overeengekomen met de fiscus (ongeveer 1/3 stal/voer/gebruik accommodatie).

Wacht, bedoel je hiermee dat de kale huurprijs fiscaal gezien ong even duur moet zijn als voer/bodembedekking is? en gebruik accommodatie? Wat valt daaronder? Nu is er alleen eigen weiland (niet gedeeld met anderen, vaste plek) en kale vaste boxen. Is dat wettelijk terug te vinden ergens?

Ik heb niet het hele topic gelezen hoor, maar kun je hier iets mee?

https://acconavm.nl/kennis/agro/samenge ... gehouders/

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:53

Ik kom uit Twente en heb een tijdje 50 voor een kale box betaald. Alleen was dit meer een vriendendienst. Ik hielp haar en zij mij.

Van een stal in Bentelo weet ik dat het daar 90 voor een kale box is.
De 80 euro die je noemt voor een kale box vind ik redelijk.
De stalhouder moet ook rekening houden met ‘afschrijving’ (geld opbouwen om vernieuwingen uitte kunnen voeren in de schuur/grond).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 15:02

LauraO schreef:
Ik kom uit Twente en heb een tijdje 50 voor een kale box betaald. Alleen was dit meer een vriendendienst. Ik hielp haar en zij mij.

Van een stal in Bentelo weet ik dat het daar 90 voor een kale box is.
De 80 euro die je noemt voor een kale box vind ik redelijk.
De stalhouder moet ook rekening houden met ‘afschrijving’ (geld opbouwen om vernieuwingen uitte kunnen voeren in de schuur/grond).

In principe hoeft hij dus niets aan de grond te doen en in de schuur eigenlijk ook niet.

manonutjuh schreef:
peach2001 schreef:

https://acconavm.nl/kennis/agro/samenge ... gehouders/

Tnx <3 daar kan ik wat mee.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-07-19 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:13

Als antwoord op je vraag: ik betaalde 50€ kale boxhuur in Gelderland. Zaten twee kleine weitjes bij.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 15:16

Tnx *\o/*

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:21

https://acconavm.nl/kennis/agro/samenge ... gehouders/[/quote]

Tnx <3 daar kan ik wat mee.[/quote]

Nee daar kun je niks mee. Zoals ik al zei is dat een afspraak met de fiscus. Een inschatting omdat de verdeling niet te maken is. Eigenlijk is de verdeling zelfs niet gunstig voor de pensionhouder (meer onbelaste verhuur). Zoals ik al eerder zei wijken de werkelijke prijzen sterk af. Paardfiscaal.nl bevat deze afspraken ook.

Maar je vergeet voor het gemak gemist rendement stijgende OZB (op agrarische grond een stuk hoger dan een woonhuis).

Gewoon een stuk grond kopen dan maar? Nooit meer gedoe. Tikken jullie gewoon 100.000/150.000 af stallen erop voor € 5.000- € 10.000 desnoods wat meer grond. Weide onderhoud doe je al. Klaar.