Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Een paard wordt niet goed gekeurd of afgekeurd bij een aankoopkeuring. De DA geeft een positief of negatief aankoopadvies voor het doel van de koper. Dus als je dan bij een negatief advies toch koopt weet je dat de kans groot is dat je er niet mee kunt wat je wilt.
Afkeuren gebeurt uitsluitend bij blessures waarbij de verzekering gaat uitkeren. Als de verzekering heeft uitgekeerd is je dier afgekeurd (vroeger werd er dan een A gebrandmerkt) en mag je hem (indien je hem voor slachtprijs terugkoopt van de verzekering) nooit meer verzekeren, nooit meer verkopen en nooit meer uitbrengen in de sport. Maar bij een aankoopkeuring wordt een paard dus nooit afgekeurd.
_Lorette_ schreef:Ik vond het eens helemaal niet zo fijn dat het paard vertrokken was op vrijdag en ik tot maandag moest afwachten of het geld daadwerkelijk was bijgeschreven.Voor de koper wel fijn. Die hoefde niet zoveel geld op zak te hebben.
_Lorette_ schreef:@Oji, klopt als een bus, maar afgekeurd of goedgekeurd is veel gemakkelijker dan negatief of positief verkoopadvies. We bedoelen dan toch vaak hetzelfde.
_Lorette_ schreef:@Babootje: keuren is sowieso verstandig, maar er wordt op Bokt soms gedaan alsof een keuring zaligmakend is en dan krijg ik altijd de neiging om de andere kant te belichten / te nuanceren.
gabyfedde schreef:Of een paard van €3000 het waard is om uitgebreid te laten keuren hangt er natuurlijk helemaal vanaf van wat €3000 voor jou persoonlijk waard is. Is dat een bedrag waar je voor hebt moeten sparen of is dat een bedrag wat je makkelijk kunt missen (ik hoef geen antwoord op die vraag). In het eerste geval zou ik keuren, in het tweede geval zou ik gokken dat het wel goed zit.
Waarom is het paard zo goedkoop?
_kmbly schreef:Deze merrie is vorig jaar goedgekeurd voor sport en fok
tengeltje11 schreef:@Anjali,maar ook al is er een klik,als het dier ernstige gezondheidsproblemen zou hebben,koop je dat toch niet?
_Lorette_ schreef:Geld kan je contant meenemen of eventueel ter plekke overschrijven. Dat laatste moet je dan wel kunnen bewijzen, anders is het vrij spannend voor de verkoper.
oji schreef:Als jij via mobiel bankieren het ter plekke overmaakt en aan de verkoper op je telefoon laat zien dat je de overboeking gedaan hebt, lijkt me dat toch goed genoeg.
anjali schreef:gabyfedde schreef:Of een paard van €3000 het waard is om uitgebreid te laten keuren hangt er natuurlijk helemaal vanaf van wat €3000 voor jou persoonlijk waard is. Is dat een bedrag waar je voor hebt moeten sparen of is dat een bedrag wat je makkelijk kunt missen (ik hoef geen antwoord op die vraag). In het eerste geval zou ik keuren, in het tweede geval zou ik gokken dat het wel goed zit.
Waarom is het paard zo goedkoop?
Nou ja,zo goedkoop is het nu ook weer niet. Er zijn ook geregeld topics hier die klagen over een hoge vraagprijs en dan zegt ook iedereen dat het schandalig is,zo duur! Als je dus een redelijke prijs vraagt dan denkt men dat er iets mis is met het paard. Wel viel het me op dat ts sprak over een fokmerrie. Als het paard specifiek als fokmerrie is aangeboden,dan kan dat zijn omdat ze voor te rijden niet (meer) geschikt is.
oji schreef:Als ie vorig jaar nog op de foto is geweest en die waren goed, en hij zou nu goed komen door een klinische keuring voor sport, dan zou ik geen foto's meer laten maken. Bij twijfel kun je dan altijd eventueel het been waarover getwijfeld wordt los op de foto zetten. Of gewoon besluiten bij twijfel niet doen.