Goeie stal/fokkerij voor een Fries paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:53

Kabayo schreef:
Verklaar u nader riegje. Ben heel benieuwd waaróm?

De vele lichamelijk problemen, er zijn er vele waar een draadje tussen zit. Er zijn er maar weinig die fatsoenlijk oud worden, omdat ze versleten zijn. Nu is dat helaas ook een eind te wijten aan het gebrek aan kennis van fatsoenlijke training. Maar ze zijn wel extreem gevoelig voor problemen door zwakke achterhanden( si) en steile achterbenen die veelal achter de massa staan. denk aan dwerggroei, exceemproblemen. botvergroeingen in de benen, extreem introvert. etc etc.
Laatst bijgewerkt door riegje op 28-10-18 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:56

_Lonneke schreef:
Ik heb mijn fries gekocht bij sprong vooruit - FVK horses.
Hele goede ervaring mee.

Ik ook!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:56

Met dat budget zou ik me vooral open stellen voor meer dan alleen de professionele stallen en heel hard hopen op een gelukje :o

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:47

riegje schreef:
Kabayo schreef:

De vele lichamelijk problemen, er zijn er vele waar een draadje tussen zit. Er zijn er maar weinig die fatsoenlijk oud worden, omdat ze versleten zijn. Nu is dat helaas ook een eind te wijten aan het gebrek aan kennis van fatsoenlijke training. Maar ze zijn wel extreem gevoelig voor problemen door zwakke achterhanden( si) en steile achterbenen die veelal achter de massa staan. denk aan dwerggroei, exceemproblemen. botvergroeingen in de benen, extreem introvert. etc etc.

Dan zal het wel behoorlijk lang geleden zijn op een stal waar rare krekels lopen. Want friesen zijn doorgaans fijne nuchtere paarden. Dwerggroei komt alleen nog voor als iemand onverantwoord fokt, want de hengsten worden er gewoon op getest net als op waterhoofd. Een fokker die dus gewoon lukraak een hengst op z'n merrie zet zonder te bedenken van ,goh? er komt waterhoofd voor in de lijn van mijn merrie laat ik er eens op testen,is geen fokker maar iemand die gewoon vermeerderd.

Friesen worden gezonder omdat er steeds beter gekeken wordt naar de rug en de bouw in het algemeen. Genoeg friese paarden die gewoon een respectabele leeftijd behalen.

Tijd staat niet stil, technologie ook niet en de ontwikkeling van het ras ook niet.

Ts kan dus gewoon rustig op zoek naar een fijn Fries paard.

Justme_24

Re: Goeie stal/fokkerij voor een Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:55

Eens met @absolem!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:06

Ik heb al jaren friese paarden en herken eerlijk gezegd al die lichamelijke problemen niet. Mijn paarden zijn stuk voor stuk sterk en gezond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 04:08

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 07:51

Absolem schreef:
Dan zal het wel behoorlijk lang geleden zijn op een stal waar rare krekels lopen. Want friesen zijn doorgaans fijne nuchtere paarden. Dwerggroei komt alleen nog voor als iemand onverantwoord fokt, want de hengsten worden er gewoon op getest net als op waterhoofd. Een fokker die dus gewoon lukraak een hengst op z'n merrie zet zonder te bedenken van ,goh? er komt waterhoofd voor in de lijn van mijn merrie laat ik er eens op testen,is geen fokker maar iemand die gewoon vermeerderd.

Friesen worden gezonder omdat er steeds beter gekeken wordt naar de rug en de bouw in het algemeen. Genoeg friese paarden die gewoon een respectabele leeftijd behalen.

Tijd staat niet stil, technologie ook niet en de ontwikkeling van het ras ook niet.

Toevallig een tijdje terug met iemand eens diverse dingen aan het nazoeken geweest betreft hengsten.
Maar wat os opviel en verbaasde is dat er best nog veel goed gekeurde hengsten zijn die drager zijn van het gen waterhoofd of dwerggroei en soms zelfs beide.
Ik bedoel als ik met een merrie zou fokken die vrij is zou ik ook zeker willen dat de hengst hier ook vrij van is. Puur om geen dragers voort te willen zetten.

Verder ben ik het met je eens, ieder ras heeft zijn zwakte's en het doel is om dit te verbeteren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 07:59

kiki1976 schreef:
Absolem schreef:

Toevallig een tijdje terug met iemand eens diverse dingen aan het nazoeken geweest betreft hengsten.
Maar wat os opviel en verbaasde is dat er best nog veel goed gekeurde hengsten zijn die drager zijn van het gen waterhoofd of dwerggroei en soms zelfs beide.
Ik bedoel als ik met een merrie zou fokken die vrij is zou ik ook zeker willen dat de hengst hier ook vrij van is. Puur om geen dragers voort te willen zetten.

Verder ben ik het met je eens, ieder ras heeft zijn zwakte's en het doel is om dit te verbeteren.

Waarom verbaasd jou dat? Meestal zijn dat hengsten met uitstekende papieren en "vrij" bloed im het grote inteelt probleem aan te pakken. Er zijn genoeg dieren vrij van een bepaald gen dan kan je er prima mee fokken. De vader van mijn merrie draagt dwerg. Mijn merrie is vrij dus het zegt niet alles. Ik heb haar nu gedekt door een waterhoofd drager. Puur om de genen en het ras te verbeteren. Het valt op in het stamboek dat er juist steeds minder paarden drager zijn ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:12

Wij hebben Cobus gekocht bij Olaf Visser. Erg fijne man, en heel eerlijk en begaan met zn “handelswaar”. Zo af en toe stuurt hij nog een berichtje om te vragen hoe het met Cobus gaat.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:18

Friezen zijn op dit moment heel erg duur!
Een gezonde leuke Fries van 6 jaar voor €5500,- ga je niet vinden ben ik bang...

Voor dat geld zou je bijvoorbeeld wel een jongere kunnen kopen welke nog niet zadelmak is. Maar dat moet je wel willen...

Ik schrik ook een beetje van die rare reactie. We hebben al 15 jaar Friezen. Dressuurmatig hoog gelopen.
Ik denk als Friezen op relatief jonge leeftijd snel ‘kapot’ zijn dat dat zeker te verwijten is aan de training! Friezen zijn laat bloeiers en groeien lang door... en in elke ras zitten ‘gekke’.

Mijn advies is wel, als je een paard koopt, ALTIJD door je eigen dierenarts laten keuren!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:20

Helaas wel veel ook met zomerexzeem.
Je moet geluk hebben, particulier ga je een eindje komen met dat bedrag, neem iemand met je mee als je gaat kijken, die kijkt nuchter naar het paard, die ziet wel de dingen die jij dan over het hoofd ziet.
Wij hebben afgelopen winter een zwaar verwaarloosde fries mee naar huis genomen, hebben er een super paard aan.
Vind wel omdat het een fries is dat er dan ook direct een prijskaartje aan hangt. Dat vind ik dan weer minder.
Waarom ben je voor een fries gevallen TS? Waarom niet voor een ander ras?

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:39

Leny Haytema, van Leny's friese paarden kan je misschien ook wel helpen.
Zij bemiddeld voornamelijk, heeft enorm veel kennis van en in dat wereldje.
Zelf goede ervaringen mee iig.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:40

riegje schreef:
Kabayo schreef:

mhh, zou over bovenstaande en dan met name over het karakter best wel es willen sparren en wat ervaringen willen delen, alleen dat kan natuurlijk niet in dit topic..
Bovendien ligt het nogal "gevoelig" om nuchter over het friese ras te kunnen praten.

Riegje: apart topic aan maken hiervoor ?, durf jij dat aan ?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:19

Peetstap schreef:
riegje schreef:

mhh, zou over bovenstaande en dan met name over het karakter best wel es willen sparren en wat ervaringen willen delen, alleen dat kan natuurlijk niet in dit topic..
Bovendien ligt het nogal "gevoelig" om nuchter over het friese ras te kunnen praten.

Riegje: apart topic aan maken hiervoor ?, durf jij dat aan ?

Ik zou dan graag willen mee discussiëren