Absolem schreef:Dan zal het wel behoorlijk lang geleden zijn op een stal waar rare krekels lopen. Want friesen zijn doorgaans fijne nuchtere paarden. Dwerggroei komt alleen nog voor als iemand onverantwoord fokt, want de hengsten worden er gewoon op getest net als op waterhoofd. Een fokker die dus gewoon lukraak een hengst op z'n merrie zet zonder te bedenken van ,goh? er komt waterhoofd voor in de lijn van mijn merrie laat ik er eens op testen,is geen fokker maar iemand die gewoon vermeerderd.
Friesen worden gezonder omdat er steeds beter gekeken wordt naar de rug en de bouw in het algemeen. Genoeg friese paarden die gewoon een respectabele leeftijd behalen.
Tijd staat niet stil, technologie ook niet en de ontwikkeling van het ras ook niet.
Ts kan dus gewoon rustig op zoek naar een fijn Fries paard.
Toevallig een tijdje terug met iemand eens diverse dingen aan het nazoeken geweest betreft hengsten.
Maar wat os opviel en verbaasde is dat er best nog veel goed gekeurde hengsten zijn die drager zijn van het gen waterhoofd of dwerggroei en soms zelfs beide.
Ik bedoel als ik met een merrie zou fokken die vrij is zou ik ook zeker willen dat de hengst hier ook vrij van is. Puur om geen dragers voort te willen zetten.
Verder ben ik het met je eens, ieder ras heeft zijn zwakte's en het doel is om dit te verbeteren.