Cremeren paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:36

Bij de Bréborgh worden ze op dezelfde manier opgehaald, als dat ze in de oven gaan. De manier waarop ze worden verplaatst en gecremeerd zou mij weinig uitmaken, zolang er maar respectvol mee om wordt gegaan en ik geloof zeker dat ze dat doen. Ik denk dat je ook de Bréborgh hebt gekozen om de afstand, is het niet TS?

Hieronder filmpje van de Bréborgh;
https://www.youtube.com/watch?v=VXazOZbrj5k

Mijn paarden gaan ook naar de Rendac, ook omdat ik er te nuchter voor ben en zo verlieten onze koeien eerder ook het erf als ze waren gestorven.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:40

maximuss schreef:
Dus op de rug met poten (benen :+ ) gevouwen is respectloos maar op de zij uitgestrekt niet >;) ...
Begrijpe wie begrijpe kan...

Dood is dood. Er blijft een hoop vlees en botten over maar je paard is weg.

(Ik hoop dat je dan nooit meemaakt hoe een begrafenisondernemer een lijk komt halen, daar komt soms ook genoeg gestuiter en gesleur bij kijken)

Is lezen zo lastig -O-

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:45

Waarom willen mensen toch zo graag blijven roepen 'dood is dood'? Als jullie ouders, kind of geliefde dood gaat, wil je toch ook afscheid kunnen nemen op een manier die voor jou persoonlijk respectvol en waardig is? Ik tenminste wel. En wat waardig is, is heel persoonlijk natuurlijk. De TS heeft een duidelijk beeld van hoe zij dat voor zich ziet, waarom willen mensen hier zo graag haar daarop veroordelen of even hun mening geven, terwijl daar niet om gevraagd wordt? Wat mankeert je dan, vraag ik me oprecht af...

Ik zou het gruwelijk vinden als het lichaam een menselijke dierbare na het overlijden bijvoorbeeld met een hooivork in een wagen gemikt zou worden en vermalen tot iets wat weer diende als bijvoorbeeld lijmstof of weet ik wat, bij wijs van spreke. Ik zou het moeilijk vinden als er geen uitvaart of andere vorm van ceremonie was. Voor mij hoort dat bij het afscheid. Ik durf te wedden dat voor veel van jullie dat ook geldt. Reageer dan ook gewoon hier met gepaste gevoeligheid en deel de gevraagde ervaringen , geen ongevraagde oordelen.

dromertje2

Re: Cremeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:47

Daarom dat ik vroeg wat verschil maakt op de rug of plat. Als ze plat ligt, is het gat van de oven dan zo breed dat de benen niet gevouwen moeten zijn?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:50

NikkiDeKerf schreef:
Waarom willen mensen toch zo graag blijven roepen 'dood is dood'? Als jullie ouders, kind of geliefde dood gaat, wil je toch ook afscheid kunnen nemen op een manier die voor jou persoonlijk respectvol en waardig is? Ik tenminste wel. En wat waardig is, is heel persoonlijk natuurlijk. De TS heeft een duidelijk beeld van hoe zij dat voor zich ziet, waarom willen mensen hier zo graag haar daarop veroordelen of even hun mening geven, terwijl daar niet om gevraagd wordt? Wat mankeert je dan, vraag ik me oprecht af...

Ik zou het gruwelijk vinden als het lichaam een menselijke dierbare na het overlijden bijvoorbeeld met een hooivork in een wagen gemikt zou worden en vermalen tot iets wat weer diende als bijvoorbeeld lijmstof of weet ik wat, bij wijs van spreke. Ik zou het moeilijk vinden als er geen uitvaart of andere vorm van ceremonie was. Voor mij hoort dat bij het afscheid. Ik durf te wedden dat voor veel van jullie dat ook geldt. Reageer dan ook gewoon hier met gepaste gevoeligheid en deel de gevraagde ervaringen , geen ongevraagde oordelen.

Niet zo dramatisch, je hebt het nu over mensen.
De dag dat ik gevraagd wordt voor een herdenkingsbijeenkomst voor een paard denk ik dat de wereld echt van het padje is.

Ts: ik snap je idee, maar denk dat je ook realistisch moet blijven.
Met respect een afscheid regelen heeft niet direct te maken met op de zij of de rug liggen.
Daarom is andermans ervaring denk niet heel bijzonder, want die heeft andere gevoelens bij het afscheid.
Bel de anderen gewoon op, kijk hoe het bij hen werkt en maak een keuze die voor jou goed voelt.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:54

Je hoeft niet zo vervelend/persoonlijk te reageren door mij dramatisch te noemen, ik probeer juist uit te leggen waarom dit voor een ander gevoeliger kan liggen dan voor jou zelf, en dat dit heel persoonlijk is. In de hoop dat in het topic mensen daar misschien iets begrip voor kunnen opbrengen of proberen te begrijpen dat voor de TS het dus wél uitmaakt, omdat ze het anders niet vraagt. Voor de TS maakt het dus wél uit hoe het paard ligt, wie ben jij om te vertellen dat dat niet uit maakt? Het gaat toch niet om jou?

Men zegt hier 'dood is dood', ik trek dat dus door naar mensen, of... geldt dat voor mensen dan niet? Zijn die niet dood na het overlijden? Of ligt er dus eigenlijk een ander argument onder 'dood is dood' (en daarmee kom je er dus weer op hoe persoonlijk afscheid en houden van een dier is, denk ik).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:59

Dat geldt zeker voor mensen of dieren.
Maar ook bij mensen gaat niet iedereen in de juiste houding dood of bijvoorbeeld op een lastige locatie en dan moet het lichaam ook opgehaald en vervoerd.
Dat ziet er ook niet altijd even plesant uit.
Dan kun je daarbij allerlei gevoelens gaan neerleggen, of je accpeteert dat je daar toch niet bij bent en concentreert je op het gedeelte waar je wel invloed op hebt en maakt er een afscheid van dat bij je past.

Nogmaals, ik zie gewoon even het doel niet in van het topic.
Als je wilt weten hoe de anderen drie het doen bel je die op en ervaringen zijn altijd lastig, want wat ik mooi vind, vind een ander vreselijk.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:01

Het doel is toch superduidelijk? Iemand vraagt om ervaringen met verschillende paardencrematoriums in Nederland. Ervaringen zijn áltijd persoonlijk, als dat niet zinvol zou zijn kun je heel het subforum 'Ervaringen en diensten' wel opdoeken.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:02

Ik ben het wel met Nikki eens.
Waarom moeten mensen zo nodig hun mening geven dat ze bijv crematie niks vinden.
Ts vraagt om ervaringen met crematies en dus niet of mensen het wel of niet wat vinden.
Dat mensen zich er niet in kunnen vinden kan ik snappen, maar reageer dan gewoon niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:05

NikkiDeKerf schreef:
Het doel is toch superduidelijk? Iemand vraagt om ervaringen met verschillende paardencrematoriums in Nederland. Ervaringen zijn áltijd persoonlijk, als dat niet zinvol zou zijn kun je heel het subforum 'Ervaringen en diensten' wel opdoeken.

Maar ts vraagt om een ervaring: gaat het paard op de rug, op de zij of nog anders? Dat is toch geen ervaring? Dat is gewoon hoe het gaat en dat weet je door te bellen.

Maar goed, we gaan denk wel heel offtopic zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:06

Nikki, dank voor je lieve reactie. Ik ga verder niet meer in op de discussie, m'n pony is mij minstens zo dierbaar als een mens. En nou word ik vast weer voor gek verklaard, be my guest, mij heb je er niet mee. Mijn beslissing. Nogmaals, heb dit topic geopend voor ervaringen. Als de andere 3 wel een grotere oven hebben vind ik het alsnog fijn ervaringen van anderen te lezen en die mee te laten spelen in mijn keuze.

Wbt plat of op de rug, ik vind op de rug een naar gezicht. Plat is het net alsof ze slapen, vind dat vrediger ogen. Mijn keuze zat toen goed voor mijn gevoel, inderdaad ook om de afstand, maar nu voelt het niet meer goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:07

MariekeTV schreef:
Waarom moeten mensen zo nodig hun mening geven dat ze bijv crematie niks vinden.
Ts vraagt om ervaringen met crematies en dus niet of mensen het wel of niet wat vinden.
Dat mensen zich er niet in kunnen vinden kan ik snappen, maar reageer dan gewoon niet.

Discussie zal er altijd zijn, en er zullen ook zat mensen zijn die naar deze optie gekeken hebben en het bv om de manier waarop vervoer/oven dan gaat een andere invulling gekozen hebben voor afscheid en rouwverwerking. "Ze vallen allemaal af, wegens xyz" is net zo goed een ervaring als "deze heeft mijn voorkeur".

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:10

Roodvos schreef:
Als je even Googled dan zijn er 4 paardencrematoria in NL:
Paardencrematorium Westerhout - Beverwijk
Paardencrematorium Rotterdam – Rotterdam
Paardencrematorium Het Hoeksche Hof - Numansdorp
Paardencrematorium De Bréborgh - Bentelo

Het is een kleine moeite die andere 3 even te bellen/mailen met de vraag hoe het bij hun gebeurt.

Ik kwam deze ook nog tegen: http://viviana.nl/ Die zit in Prinsenbeek.

Heeft ook een oven waar ze plat in gaan

Zerena

Klopt maar reacties als "ik zou niet cremeren" en "de rendac is ook respectvol" enz enz.. zijn totaal niet van toepassing.

Anoniem

tamary schreef:
MariekeTV schreef:

Discussie zal er altijd zijn, en er zullen ook zat mensen zijn die naar deze optie gekeken hebben en het bv om de manier waarop vervoer/oven dan gaat een andere invulling gekozen hebben voor afscheid en rouwverwerking. "Ze vallen allemaal af, wegens xyz" is net zo goed een ervaring als "deze heeft mijn voorkeur".

Opmerkingen als dood is dood, het is maar botten en vlees, toch al dood, heeft 0.0 met ervaringen te maken.
Dat iemand niet wil cremeren moet ie zelf weten, ieder voor zich, maar ga niet mijn keuze afdoen als belachelijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:12

Misschien hebben die mensen ook al wel een paard cerloren en hun optues bekeken?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:19

Een paar jaar geleden is één van onze pensionpaarden daar gecremeerd.
Ze werd hier ingeslapen, en daarna door iemand van de Bréborgh opgehaald in een vrachtwagentje. Wat mij toen tegenviel, was hoe het dode paard er "ingehezen" werd. Ze hadden een soort karretje met een hangmat waar het paard in moest komen te liggen. Hangend/liggend in de hangmat werd het karretje dan de vrachtwagen in gelierd.
Maar hoe je het ook wendt of keert, aan een paard van 500 kg moet dan wel getrokken worden. Ze kreeg kettinkjes om de voeten, waaraan ze omhoog werd gehezen, zodat ze op haar rug in de hangmat lag. Het hoofd werd aan het halster omhoog gehezen. Het duurde al met al best een tijdje voor ze in de vrachtwagen lag.
Als buitenstaander vond ik daar niet veel van, maar ik kan me voorstellen dat als het je eigen paard is, dat geen prettig gezicht is.

Later zag ik een keer hoe Rendac dat deed bij het ophalen van één paard in een trailer. Er werd een soort brancard achter de rug van het paard gelegd, het paard werd aan de benen over de rug gedraaid, zodat hij er op kwam te liggen. En zo werd hij de trailer in gelierd. Dat ging veel sneller en met minder gedoe.

Over de crematie zelf weet ik niet veel, maar dit viel mij persoonlijk tegen van het hele gebeuren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:22

Ik snap je volledig Ts.. enige tijd geleden ging het met mijn paard niet goed en ben ik mij ook vast gaan inlezen in cremeren.. Rendac is voor mij ook geen optie.
Gelukkig heeft het nog niet zover hoeven komen maar het is wel goed om het van te voren uit te zoeken ..

Arzil

marionblo schreef:
Later zag ik een keer hoe Rendac dat deed bij het ophalen van één paard in een trailer. Er werd een soort brancard achter de rug van het paard gelegd, het paard werd aan de benen over de rug gedraaid, zodat hij er op kwam te liggen. En zo werd hij de trailer in gelierd. Dat ging veel sneller en met minder gedoe.

Zo doen ze het bij Westerhout ook.

Mando

Ik vind het interessant om te lezen en dank jullie voor de linkjes.

Mijn keuze zou ook cremeren zijn en als ik die filmpjes zie snap ik ts helemaal.

Inderdaad sommige mensen zeggen dood is dood.. Klopt. Maar ik wil mijn beste vriendje een mooi en waardig afscheid geven die hij op dat moment heeft verdiend na zoveel jaren plezier.

Ik heb het ook altijd gezegd. Al moet ik een half jaar droog brood eten de mijne wordt individueel opgehaald en gecremeerd.
Al vind ik het op hun rug de oven in niet naar uitzien.
Plat liggen lijkt inderdaad vrediger daar heb je gelijk in.

We hopen maar dat het nog heel lang mag duren en dat je nog lang van je paardje mag genieten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:39

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:52

Die heb ik inderdaad zitten kijken.
Ik vind het allemaal heel respectvol gaan.

Het is geen kat van 3 kilo dat je even neerlegt dus ik snap best wel dat je niet zomaar een paard ff op een brancard leg.

Ja dood is dood maar het gaat allemaal netjes.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:01

Mando schreef:
Die heb ik inderdaad zitten kijken.
Ik vind het allemaal heel respectvol gaan.

Het is geen kat van 3 kilo dat je even neerlegt dus ik snap best wel dat je niet zomaar een paard ff op een brancard leg.

Ja dood is dood maar het gaat allemaal netjes.

Nee idd, als 1 van onze koeien kwam te overlijden deden we dit ook met respect, maar je ontkomt er niet aan dat je soms moet trekken of hijsen. Wij hadden gelukkig een voorlader, maar daar moest de koe wel eerst ingerold worden.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:02

Jeetje wat zijn de mensen van bokt laatste tijd “hard” tegenover hun medemens! :\
TS vraagt naar ervaringen over het cremeren niks meer niks minder ben je er niet mee eens reageer dan niet er wordt niet gevraagd wat vinden jullie ervan dat ik dit doe toch?
Als iemand een hele ceremonie wil houden voor hun dier toon dan respect! Betekend alleen dat ze heel erg veel van hun dier gehouden hebben en dat zegt niet dat degene die het anders doen dat dan niet doen maar kom op zeg heb gewoon respect! :roll:

Ik heb gelukkig nog geen ervaring met het cremeren van een paard en zou het om het financiële plaatje niet kunnen doen wel zou ik zelf ervoor kiezen als het ooit zo zou lopen mijn paard in de kliniek in te laten slapen in een speciale stal ervoor dit omdat ik toen meegemaakt heb bij mijn stal dat een paard naar de zijkant van de weg geleid moest worden om daar ingeslapen te worden. Dit was voor mij de eerste keer en ik vond het erg heftig hoe het paard “viel” ... ik zou dan graag m’n paard individueel op laten halen door de rendac ipv met de grote vrachtwagen gewoon omdat mijn gevoel daar beter bij past ook al zeggen mensen dat het zonde van je geld is mijn gevoel past daar beter bij.

Ik heb tot nu toe 2 hondjes in moeten laten slapen waarbij de eeeste mij z’n rot gevoel heeft gegeven. Mijn hondje werd opgehaald door de crematorium op maandag ochtend en ik zou gebeld worden wanneer hij gecremeerd ging worden aangezien ik woensdag nog niks gehoord had belde ik zelf en werd ik vreselijk afgesnauwd door de meneer in kwestie en kreeg ik te horen dat hij wel meer te doen had!
Vrijdag belde hij dat ik hem kon ophalen en samen met mijn vader (waar mijn hondje heel erg aan gehakt was en andersom) ging ik erheen toen we daar kwamen vroeg hij welke hond we kwamen halen en uiteindelijk stond daar een Senseo blik met as met een plakbandje met z’n naam erop. Een kilo as van een hondje van elf kilo dus individueel was het niet. Later hebben wij zelf het as moeten verdelen over 2 urnen waarbij mijn ouders er een hebben en ik 1.

5 jaar geleden overleed mijn 2de hondje zij was echt werkelijk mijn allerbeste vriend en ik was er kapot van we moesten haar op een zondag in laten slapen en ik heb haar met veel verdriet achter gelaten bij de dierenarts omdat de crematorium dicht zat op zondag en ik het “eng” vond haar een hele nacht te laten liggen anders had ik haar graag daarheen gebracht. Maandag belde de meneer van de crematorium en legde ik dat uit en meteen zei hij ach je had moeten bellen dan had je gewoon moeten komen!!
Hij zei dat hij haar om half 6 zou cremeren en er dan een kaarsje gebrand werd die ik bij het ophalen mee kreeg. Ik had een andere urn besteld die later binnen kwam en kreeg heel netjes een mooie koker waar her as tijdelijk in kon en als de andere urn binnen kwam moest ik het gewoon meenemen en deden hun dat voor me zodat ik zelf niet met het as moest werken. Ik ging d’r ophalen en kreeg een rondleiding hoe alles ging en waar het gebeurde en wat een verschrikkelijk lieve mensen het heeft me ondanks alle verdriet z’n goed gevoel gegeven dat ik haar die afscheid heb kunnen geven want ik weet zeker dat ze lief net haar omgegaan zijn. Ik kreeg een pootafdrukje met een plukje haar met daarop een witte roos mee.

Ik ga met al mijn hondjes die komen te overlijden daarheen gewoon omdat het MIJ een goed gevoel geeft en het het allerlaatste is wat ik voor ze kan doen.

Je hebt er maa niet veel aan TS maar wat ik er mee wil zeggen is dat je er echt 100% achter moet staan mss kan je evt bellen of je mag langs komen om te bezichtigen en met de mensen mag praten het kan zijn dat je gevoel dan beter is. Ik kan me wel enigszins indenken dat een paard wat moeilijker verwerkt wordt door het grote en gewicht dus sommige dingen ontkom je niet aan maar als je het gevoel hebt dat het respectvol gebeurt geeft het wel meer rust!

Ik hoop dat het nog heel lang duurt voor het aan de orde is!
Laatst bijgewerkt door candalisa op 31-07-18 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:04

Ik heb mijn paard ook laten cremeren, weliswaar in de VS, maar ik zal toch even mijn ervaring delen. Het crematorium waar mijn paard gecremeerd is had ook de mogelijkheid om je huisdier (kat, hond, paard, etc) in een group te laten cremeren en ik was bang dat ze per ongeluk samen met andere dieren gecremeerd zou worden. Normaal worden paardencrematies vanwege de krappe oven achter gesloten deuren gedaan, maar vanwege mijn angst mocht ik na overleg toch toekijken. Ik zal even bij het begin beginnen:

De mensen van het crematorium kwamen 's haar (lichaam) ochtends vroeg ophalen. Ze hebben daarvoor een speciale trailer. Eerst rollen ze je paard op een speciale plaat en dan worden ze met de plaat netjes liggend de trailer op getrokken. Die mensen waren zo ontzettend lief en respectvol, niet alleen naar mij, maar ook naar mijn paard, dat ik er toen eigenlijk al een goed gevoel bij had, maar ik wilde het toch per se zelf zien.

Eenmaal bij het crematorium aangekomen heb ik eerst een rondleiding over het terrein gekregen en de oven van dichtbij mogen bekijken. Hij was, zoals beloofd, helemaal leeg en mooi schoon. Geen halfverfikte hondjes ofzo. :') Ondertussen hadden ze haar hoefijzers er afgehaald en voor me apart gelegd. Ik had bij de receptie gezien dat ze van speciale klei pootafdrukken van honden en katten maken, dus ik vroeg of ze dat voor mij ook zouden kunnen doen. Dat was iets wat ze normaal niet aanbieden voor paarden, maar wat ze wilden het best proberen. Ze lag op dat moment nog buiten in de zon, dus ik mocht lekker bij haar zitten terwijl ze de klei klaar maakten. Ook het maken van de afdruk gebeurde met ontzettend veel respect. Door de onverwachte hoefadruk duurde het langer dan verwacht, maar zelfs nadat ze klaar waren met de klei, mocht ik nogmaals uitgebreid afscheid nemen. Er was absoluut geen haast of druk, alleen maar rust en respect.

Nadat ik afscheid had genomen kwamen we nogmaals langs de oven (nog steeds leeg :o) en mocht ik in de wachtkamer plaatsnemen. De wachtkamer heeft een groot raam met een zijaanzicht op de oven. Ze hebben me meerdere keren gewaarschuwd dat het een krappe oven is en dat het er niet fijn uit zou zien, maar ik wilde het toch per se zelf zien en daar hadden ze alle begrip voor. Ik ben blij dat ze me gewaarschuwd hadden, want het was inderdaad krap, maar ook dat werd zo rustig en voorzichtig gedaan, dat ik juist een gevoel van vrede had.

De crematie van een paard duurt erg lang, dus kort nadat ze in de oven lag ben ik vertrokken. Het waren zulke fijne mensen dat ik niet bang meer was dat er ook as van andere dieren bij zou zitten. Tessa staat nu in een prachtige (loodzware) houten urn in mijn woonkamer. Ik ben zo ontzettend blij dat ik haar gecremeerd heb.

Oh, nog een leuk detail, toen we naar buiten gingen liepen we ineens in de sneeuw! Zo had ik nog in de stralende zon bij haar gezeten toen ik afscheid nam en even later was het (onverwachts) wit ... voor mij een teken dat ik de juiste keuze had gemaakt voor mijn meisje.