Opleiding zadelpasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:58

Ipsilonka

Re: Opleiding zadelpasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:10

Zadelpasser opleiding van Saddle professional schijnt wel goed te zijn. Ik heb het reperateurdeel gedaan daar en dat is niet aan te raden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:33

Ipsilonka schreef:
Zadelpasser opleiding van Saddle professional schijnt wel goed te zijn. Ik heb het reperateurdeel gedaan daar en dat is niet aan te raden.

Hoezo ? Om de andere modules te kunnen volgen moet je toch echt de module reparateur volgen dus er is weinig keuze ..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:14

Ik was recent bij mijn collega.

Er is een opleiding in Nederland! En als ik de docenten bekijk daar, heb ik daar wel vertrouwen in. De Saddle professional. Ik heb me aangemeld als stage adres, maar daar heb ik jammergenoeg dan weer nog geen antwoord op. :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:27

Dat is ook het hele probleem bij Saddle professional, ze communiceren niet zo professional :P

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:33

Hi, ik ben zelf ook aan het denken om de opleiding tot zadelpasser te volgen, mijn doel is uiteindelijk om advies te kunnen geven over goed passende zadels en deze eventueel ook op te vullen. Als ik het goed begrijp zijn er twee opleidingen mogelijk (naast een fulltime baan): MSFC en Saddle Professional, welke opleiding is kwalitatief beter in jullie ogen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:45

Ik volg de opleiding van Saddle Professional, fijne opleiding, voor mij was de "keuze" vrij makkelijk, MSFC word niet volledig in Nl. gegeven en is 1 "traject" terwijl Saddle Professional verschillende modules heeft.
Afhankelijk van wat je zelf wilt/nodig bent kan je het allemaal in 1 jaar proppen, of je maakt het wat relaxter voor jezelf(en geeft je ook meer tijd om het toe te passen) en doet het in een langer traject.

Over kwalitatief beter kan ik simpelweg niet antwoorden, ik heb de MSFC opleiding niet gedaan en van wat ik hoor in mn omgeving ga ik geen oordeel over geven.
Je moet even goed nakijken of je bij de zadelpasser opleiding van MSFC ook leert vullen/vulling vervangen.
Dat is wel een onderdeel van de Saddle Professional opleiding, zorgt soms voor wat vervanging, ik word "zadelpasser" maar kan wel vulling aanpassen en vervangen voor nieuwe vulling(dus zadel uit elkaar, nieuwe vulling, zadel weer in elkaar)
Uit mijn hoofd is dit geen "onderdeel" van de zadelpasser opleiding van MSFC, maar ik kan dit helemaal mis hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:16

Bij het MSFC heb je een zadelpasopleiding en een zadelmakersopleiding. Hier vind je alle informatie daarover: https://msfc.nl/ . Ze hebben een uitgebreide uitleg van de opleidingen op de website staan.

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:30

Met MFSC had ik al contact gehad, als je ook zadels wil opvullen etc. dien je het aanvullende traject verkorte voor de zadelmakersopleiding te doen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:40

Ik ken een bokker die zo'n opleiding doet. Ik zal het topic eens door sturen. Mss wil ze wel wat ervaringen delen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:04

nPass schreef:
Met MFSC had ik al contact gehad, als je ook zadels wil opvullen etc. dien je het aanvullende traject verkorte voor de zadelmakersopleiding te doen...

Als ik het goed zie, is de opleiding bij Saddle Professional ook 2 jaar, dus qua duur maakt het niet uit. Ik persoonlijk heb liever iemand bij mijn paard met een volledige opleiding, dus ook zadelmaker dan alleen iemand die een zadel kan passen en er kleine aanpassingen aan kan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:06

Heel eerlijk is het technische kunnen haast ondergeschikt bij een goede passer.
Ik ken vele zeer fantastische zadelmakers die echt 6 rechterhanden hebben en alles perfect kunnen maken, maar van paarden en ruiters hebben ze geen verstand.
Een goede passer heeft ook een goed oog voor bewegingspatronen van het paard, begrijpt dat verschillende conformaties verschillde invloed hebben, heeft een idee van rugafwijkingen en gewichtverdeling en kan zich inleven bij de wensen en bouw van de ruiter. Ook het ter plaatse kunnen vullen en analyseren van het effect daarvan is super waardevol, zeker bij paarden die alles op de hals gooien.

Ik heb de volledige opleiding gedaan destijds toen het nog in originele toestand was in NL met UK samen maar het gedeelte ‚maken‘ is niet waar perse markt voor is. De grootste vraag zit hem in kunnen meedenken bij problemen en daar is een tekort aan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:18

Jet schreef:
nPass schreef:

Als ik het goed zie, is de opleiding bij Saddle Professional ook 2 jaar, dus qua duur maakt het niet uit. Ik persoonlijk heb liever iemand bij mijn paard met een volledige opleiding, dus ook zadelmaker dan alleen iemand die een zadel kan passen en er kleine aanpassingen aan kan doen.

Wanneer je de modules tegelijk volgt(wat gewoon kan, en vaak gedaan word) is het 1 jaar + 1 module, geen 2 jaar. Maar mijn ervaring is dat het heel erg "door elkaar" heen loopt, de 1 doet alle modules en begint in februari of september de andere begint in september met 1 module en gaat zo het hele jaar door, en sommige doen 1 module later oid.
Enige "restrictie" daarin is dat je niet de module zadel 2 kan volgen(vulling vervangen en aanpassen) voordat je de module zadel 1 hebt gevolgt(zadelkennis, statisch en dynamisch passen, zadelfouten etc.)
Wat uh ja, wel logisch is ook.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:56

capopjekop schreef:
Ik ken een bokker die zo'n opleiding doet. Ik zal het topic eens door sturen. Mss wil ze wel wat ervaringen delen

:wave:
Thanks voor het linkje!

Ik doe net als siskeh de opleiding van Saddle Professional, ik ben vorig jaar februari begonnen en hoop in augustus klaar te zijn met wat extra uitloop door het virus. Door de losse modules kan je het zo gek en lang maken als je zelf wilt, of juist maar 1 module voor passen volgen bijvoorbeeld, al krijg je dan geen volledig diploma.
Ik heb juist voor deze opleiding gekozen omdat er ook modules zijn die zich bijvoorbeeld richten op de ruiter in balans brengen en rijkunde en een die zich volledig richt op de anatomie en biomechanica van het paard. En dan vooral in de combi met aanpassingen kunnen en durven maken. Dat leek mij minstens net zo belangrijk als staand kunnen passen, een beetje wat Sizzle al aanhaalt dus.

Verder heb ik mij niet enorm verdiept in de MSFC opleiding dus ik zou je de voors en tegens van beide niet kunnen vertellen, daar zullen anderen misschien meer onderzoek naar gedaan hebben (ik lees nu net dat die ook anatomie en een ruitergedeelte hebben). Maar mocht jij -of iemand anders- een vraag over de opleiding hebben mag je altijd een berichtje sturen :j